"trainingschema"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

"trainingschema"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:24

Hey,
Ik heb een 9jarige ruin die al aardig wat gewerkt heeft in z'n leven. We willen hem uiteraard nog enkele jaren houden en stelde mijn instructrice voor 3 x per week te rijden. Ik vind dit echter wat te weinig, want hij moet redelijk veel z'n bitje in om goed te zijn. Ook om wat conditie te krijgen/op te bouwen (binnenkort officiele wedstrijden) zou het mss handig zijn wat meer te rijden. Ik(en me paard) hebben wat probleempjes, paard is niet soepel langs de ene kant en ik hou soms te lang vast of te vroeg los OF begrens te weinig.. Ik ga nu al 2 x in de week les nemen. Is het dan een goed idee om dan wat vaker te rijden? Dan zou ik het zo doen:
Maandag: Rust
Dinsdag: Les ( half uur les-half uur inrijden/loswerken)
Woensdag: 1 uur rijden(intensief) OF longeren(met bijzet).
Donderdag: Les ( half uur les-half uur inrijden/loswerken)
Vrijdag: Rust
Zaterdag:(Longeren om los te werken met bijzet) en dan rijden zodat we in totaal aan 1 uur en een kwart komen ongeveer.
Zondag:Wandeling (Vooral stap om conditie op te bouwen).

Vinden jullie dit goed?
En nog iemand oefeningen om soepel te houden en voor mij, tips om nouja hoe ik het best onder de knie krijg wanneer ik moet lossen enzo en met mijn begrenzing(=grootste probleem). Ook loopt No name maar net aan de teugel..

Alvast bedankt!!!!

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:44

Als het kan ook eens in de twee weken of eens in de week een buitenrit van 1 á 2 uur. Hoeft niet intensief, maar is voor het paard wel lekker om weer even 'recht' te worden.
Mijn fjord is echt een stijve hark, heel extreem, maar de dag na een flinke buitenrit is ie altijd lekker los.

Tijdens de buitenrit doe ik ook veel oefeningen zoals wijken en veel schakelen.

Verder kan ik je niet echt helpen denk ik.

succes

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:49

Ik zou alleen na een les geen rustdag doen, maar een beetje licht werk, om de spieren weer even los te maken.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:51

Idd, na een les of andere zware arbeid kan je beter lichte arbeid doen. En dan bv de dag daarna vrij.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:52

Een 9-jarig paard ken je gerust zes dagen in de week lekker beweging geven. 3 keer is te weinig, zeker als je straks wedstrijden wilt gaan rijden. De intensiteit is minder belngrijk dan de afwisseling, dus bv op maandag rust, dinsdag dressuur (les), woensdag buitenritje, donderdag sprongetje in de bak, vrijdag dressuur (les) zaterdag aan de hand een flink stuk gaan wandelen en zondag aan de longe. Dan doet je paardje iedere dag iets anders en is lekker bezig en wordt goed getrained.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:54

ilsejee schreef:
Als het kan ook eens in de twee weken of eens in de week een buitenrit van 1 á 2 uur. Hoeft niet intensief, maar is voor het paard wel lekker om weer even 'recht' te worden.
Mijn fjord is echt een stijve hark, heel extreem, maar de dag na een flinke buitenrit is ie altijd lekker los.

Tijdens de buitenrit doe ik ook veel oefeningen zoals wijken en veel schakelen.

Verder kan ik je niet echt helpen denk ik.

succes

Ga ik zeker doen . Rijd je je paard dan ook aan de teugel of gewoon jah..

Bedankt voor de reacties..

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:58

Kris25 schreef:
Een 9-jarig paard ken je gerust zes dagen in de week lekker beweging geven. 3 keer is te weinig, zeker als je straks wedstrijden wilt gaan rijden. De intensiteit is minder belngrijk dan de afwisseling, dus bv op maandag rust, dinsdag dressuur (les), woensdag buitenritje, donderdag sprongetje in de bak, vrijdag dressuur (les) zaterdag aan de hand een flink stuk gaan wandelen en zondag aan de longe. Dan doet je paardje iedere dag iets anders en is lekker bezig en wordt goed getrained.

Probleem is dat het voor mij maandag en vrijdag vrijwel nooit gaat om te rijden, daarom dat ik hem ook rust geef dan Was ik vergeten te zeggen.. Nouja normaal gezien spring ik vrijwel nooit de woensdag (veel te veel andere ruiters met een eigendunkk en kan daar niet tegen hebben teveel commentaar) en spring ik de zaterdag(als de piste meewerkt:) ) en wandelen zou ik voor de zondag houden vanwege minder verkeerd(no name is nogal een bangerik ) Maar is het dan niet gevaarlijk als ik zoveel rijd dat ik dan verkeerde dingen ga doen met mijn ophoudingen ofzo, of is het dan juist goed zodat ik hem leer voelen? wantja als je weinig rijd(en dan nog vaak les) ga je het vrijwel nooit leren...

Cookiejar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:08

Ik zou zeker proberen buiten te gaan rijden! Dat is erg belangrijk voor de afwisseling. Net zoals springen.
Verder vind ik je schema erg goed! Lekker veel verschillende dingen dan gaat ie zich niet vervelen!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:13

Ik heb een merrie van 14 jaar waar best nog wat pit inzit. Mijn trainingschema met haar:

-maandag: rust (op stal , kan haar niet buitenzetten dan)
-dinsdag: rust (of eventueel longeren met hulpteugel)
-woensdag: lichte arbeid of buitenrit (meestal beide)
-donderdag: rust , mits goed weer hele dag op wei
-vrijdag: intensieve arbeid
-zaterdag: lichte arbeid
-zondag: wedstrijd of buitenrit

In de winter verschilt mijn schema met dat van de zomer. Dan wordt ze vaker gelongeerd om haar niet zo fris te laten staan

Verder vind ik je schema wel goed Jij alleen weet hoe je je paard moet trainen , maar na intensieve arbeid zou ik toch de dag erna lichte arbeid doen. En veel afwisseling brengen (buitenrit , schriktraining , springen , crossen . Deze doe ik allemaal)

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:21

CAuvraySky schreef:
Ik heb een merrie van 14 jaar waar best nog wat pit inzit. Mijn trainingschema met haar:

-maandag: rust (op stal , kan haar niet buitenzetten dan)
-dinsdag: rust (of eventueel longeren met hulpteugel)
-woensdag: lichte arbeid of buitenrit (meestal beide)
-donderdag: rust , mits goed weer hele dag op wei
-vrijdag: intensieve arbeid
-zaterdag: lichte arbeid
-zondag: wedstrijd of buitenrit

In de winter verschilt mijn schema met dat van de zomer. Dan wordt ze vaker gelongeerd om haar niet zo fris te laten staan

Verder vind ik je schema wel goed Jij alleen weet hoe je je paard moet trainen , maar na intensieve arbeid zou ik toch de dag erna lichte arbeid doen. En veel afwisseling brengen (buitenrit , schriktraining , springen , crossen . Deze doe ik allemaal)

@Cookiejar: Ik ga zeker 1 keer in de week naar buiten(dus de zondag) Als de piste echter te druk bezet is woensdag ga ik dan ook wandelen(No name en ik kunnen ons niet concentreren op het thuisfront met meer dan 3 mensen in de bak ). Ik stap ook op verschillende manieren uit of instappen, ernaast in de bak, ernaast buiten, erop buiten dan eens in de bak blijven, eens iemand anders uitstappen... Probeer ik zoveel mogelijk te doen . Zeker bedankt voor je reactie!

@CAuvraySky: Eerst bedankt voor je reactie . Mijn schema verschilt ook wel wat, we kunnen niet altijd de piste in dan in de winter.. Die afwisseling zie ik ook zitten maar wij kunnen enkel buitenritten en springen, nouja schriktraining doen we ook ofja wat ik daaronder versta toch maar zelden of nooit.. Crossen zou ik zien zitten! Maar weet alleen niet waar . Toch bedankt!

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:00

Heb het effe aangepast, omdat ik wedstrijden wil rijden en dat enkel op zaterdag mag en ik altijd longeer de dag voor ik op wedstrijd ga dus hier mijn nieuwe voor jullie gedacht:P.
Maandag: Rust
Dinsdag:Les
Woensdag:Intensief werk of buitenrit(hangt af van ruiters in bak)
Donderdag Rust
Vrijdag longeren
Zaterdag wedstrijd of longeren + rijden
Zondag buitenrit(enkel stap voor conditie ) of Springen
Is deze ook goed? groetjes!!

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:08

ik zit zo eens even naar je 1e schema te kijken, maar ik vind veel dagen achter elkaar niet prettig voor een paard. ik vind als je al 2 dagen achter elkaar wilt rijden of hem wilt laten bewegen hij de 3e dag vrij moet.

ik rijdt bijvoorbeeld maandag, woensdag, vrijdag en zondag.
op deze manier werkt een paard nooit meer dan 2 dagen achter elkaar. misschien dat je daar wat mee kan?

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:11

naam schreef:
ik zit zo eens even naar je 1e schema te kijken, maar ik vind veel dagen achter elkaar niet prettig voor een paard. ik vind als je al 2 dagen achter elkaar wilt rijden of hem wilt laten bewegen hij de 3e dag vrij moet.

ik rijdt bijvoorbeeld maandag, woensdag, vrijdag en zondag.
op deze manier werkt een paard nooit meer dan 2 dagen achter elkaar. misschien dat je daar wat mee kan?

Ik kan niet echt anders om "genoeg" te trainen..

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:13

Staat je paard wel iedere dag buiten? want als een paard vaak buitenstaat krijgt hij vanzelf ook wel iets meer conditie door dat je paard dan meer beweegd. Misschien zal hij dan ook wel wat sneller los worden.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:19

BleikjA schreef:
Staat je paard wel iedere dag buiten? want als een paard vaak buitenstaat krijgt hij vanzelf ook wel iets meer conditie door dat je paard dan meer beweegd. Misschien zal hij dan ook wel wat sneller los worden.

Staat niet iedere dag buiten.. In z'n rustdagen probeer ik wel te gaan buitenstappen aan de hand zodat die niet op 4 muren moet kijken bij wijze van spreken...
Dat zal ik in ieder geval proberen om hem meer buiten te steken! In de zomer gaat dit veel beter, ik durf hem niet echt op de wei waar we opmogen te steken..