Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ilsejee schreef:Als het kan ook eens in de twee weken of eens in de week een buitenrit van 1 á 2 uur. Hoeft niet intensief, maar is voor het paard wel lekker om weer even 'recht' te worden.
Mijn fjord is echt een stijve hark, heel extreem, maar de dag na een flinke buitenrit is ie altijd lekker los.
Tijdens de buitenrit doe ik ook veel oefeningen zoals wijken en veel schakelen.
Verder kan ik je niet echt helpen denk ik.
succes
. Rijd je je paard dan ook aan de teugel of gewoon jah..Kris25 schreef:Een 9-jarig paard ken je gerust zes dagen in de week lekker beweging geven. 3 keer is te weinig, zeker als je straks wedstrijden wilt gaan rijden. De intensiteit is minder belngrijk dan de afwisseling, dus bv op maandag rust, dinsdag dressuur (les), woensdag buitenritje, donderdag sprongetje in de bak, vrijdag dressuur (les) zaterdag aan de hand een flink stuk gaan wandelen en zondag aan de longe. Dan doet je paardje iedere dag iets anders en is lekker bezig en wordt goed getrained.
Was ik vergeten te zeggen.. Nouja normaal gezien spring ik vrijwel nooit de woensdag (veel te veel andere ruiters met een eigendunkk en kan daar niet tegen
hebben teveel commentaar) en spring ik de zaterdag(als de piste meewerkt:) ) en wandelen zou ik voor de zondag houden vanwege minder verkeerd(no name is nogal een bangerik
) Maar is het dan niet gevaarlijk als ik zoveel rijd dat ik dan verkeerde dingen ga doen met mijn ophoudingen ofzo, of is het dan juist goed zodat ik hem leer voelen? wantja als je weinig rijd(en dan nog vaak les) ga je het vrijwel nooit leren...
Jij alleen weet hoe je je paard moet trainen , maar na intensieve arbeid zou ik toch de dag erna lichte arbeid doen. En veel afwisseling brengen (buitenrit , schriktraining , springen , crossen . Deze doe ik allemaal) CAuvraySky schreef:Ik heb een merrie van 14 jaar waar best nog wat pit inzit. Mijn trainingschema met haar:
-maandag: rust (op stal , kan haar niet buitenzetten dan)
-dinsdag: rust (of eventueel longeren met hulpteugel)
-woensdag: lichte arbeid of buitenrit (meestal beide)
-donderdag: rust , mits goed weer hele dag op wei
-vrijdag: intensieve arbeid
-zaterdag: lichte arbeid
-zondag: wedstrijd of buitenrit
In de winter verschilt mijn schema met dat van de zomer. Dan wordt ze vaker gelongeerd om haar niet zo fris te laten staan
Verder vind ik je schema wel goedJij alleen weet hoe je je paard moet trainen , maar na intensieve arbeid zou ik toch de dag erna lichte arbeid doen. En veel afwisseling brengen (buitenrit , schriktraining , springen , crossen . Deze doe ik allemaal)
). Ik stap ook op verschillende manieren uit of instappen, ernaast in de bak, ernaast buiten, erop buiten dan eens in de bak blijven, eens iemand anders uitstappen... Probeer ik zoveel mogelijk te doen
. Zeker bedankt voor je reactie!
. Mijn schema verschilt ook wel wat, we kunnen niet altijd de piste in dan in de winter.. Die afwisseling zie ik ook zitten maar wij kunnen enkel buitenritten en springen, nouja schriktraining doen we ook ofja wat ik daaronder versta toch
maar zelden of nooit.. Crossen zou ik zien zitten!
Maar weet alleen niet waar
. Toch bedankt!
) of Springennaam schreef:ik zit zo eens even naar je 1e schema te kijken, maar ik vind veel dagen achter elkaar niet prettig voor een paard. ik vind als je al 2 dagen achter elkaar wilt rijden of hem wilt laten bewegen hij de 3e dag vrij moet.
ik rijdt bijvoorbeeld maandag, woensdag, vrijdag en zondag.
op deze manier werkt een paard nooit meer dan 2 dagen achter elkaar. misschien dat je daar wat mee kan?
BleikjA schreef:Staat je paard wel iedere dag buiten? want als een paard vaak buitenstaat krijgt hij vanzelf ook wel iets meer conditie door dat je paard dan meer beweegd. Misschien zal hij dan ook wel wat sneller los worden.