Is bloembollen eten schadelijk??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meisje333

Is bloembollen eten schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 18:10

Oke, een beetje rare vraag maar ik wil toch graag het antwoord weten

Is het schadelijk voor een paard als ze bloembollen eten?? En dan gaat het om Irisbollen en Leliebollen.

DianneM

Re: Is bloembollen eten schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:33

Ja, alle bloembollen zijn giftig voor dieren, uien ook!!

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 00:01

oke, bedankt voor je antwoord, is 1 bol al schadelijk of moeten ze er dan heel veel van eten?

DianneM

Re: Is bloembollen eten schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:59

Ik denk wel dat ze er meerdere moeten eten, maar een kat kan van het eten van enkele bladeren van een bollen-plant (mn van tulpen en lelies) al het loodje leggen.. Uien zijn wel behoorlijk giftig voor paarden.

Zoek anders even met Google naar een site met een giftige planten-index.. Weet namelijk even de naam niet meer van de site, maar met google vind je er heel veel.. Zit nu op mijn werk en heb niet erg veel tijd namelijk

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:51

Narcissen zijn dodelijk. Tulpenbollen hebben mensen in de oorlog gegeten, maar dat is ook niet gezond.
Als je zand kunt krijgen van een bollenkwekerij moet je er altijd van uitgaan dat er nog restanten inzitten, ik zou dat niet voor een paddock of rijbak gebruiken als je je paarden daar ook in wilt loszetten.

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:30

ik heb op een stal gestaan, en daar kregen de koeien ook altijd bollen te eten als extratje, en soms nam een paard er ook een hapje van, en die paarden zijn allemaal niet ziek of dood gegaan ofzo.
Ik weet ook niet precies welke bollen het waren, zal ik nog even navragen.

Gr

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 16:59

Als je het wil navragen graag.
Wij hebben nog een stuk land liggen waar ik mijn jaarling op wil zetten van de zomer, maar daar ligt nog wat bollenafval op. Ik zal het meeste er wel af halen maar als er per ongeluk iets achterblijft wil ik natuurlijk niet dat hij er ziek van wordt.
Ik zal even gaan googlen, alvast bedankt in ieder geval voor de antwoorden en als iemand nog iets weet hoor ik het graag.

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:25

Bloembollen (ik heb het over tulpenbollen) zijn niet giftig, er zit wel een stof in die als het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd schadelijk kan zijn voor een paard. In de veehouderij is het heel gebruikelijk dat er aan de koeien bollen wordt gevoerd. Het is wel belangrijk dat er niet te veel zand en grond in zit, want dat blijft hangen in de maag of darmen van het dier. Tegenwoordig worden de meeste bollen op water gekweekt en komt er geen grond maar aan te pas. Een paar bollen is niet schadelijk voor je paard. Ik heb zelf wel eens gehoord dat er bij een paard wat ziek was een speciaal bollendieet is voorgeschreven om de darmflora weer op orde te krijgen. Ik zou zeker niet gaan experimenteren met bollen, maar een paar bollen voor "het lekker" kan geen kwaad. Wil je het echt helemaal zeker weten kun je het beste even advies vragen aan de dierenarts of aan een voedingsdeskundige.
Mijn paard eet regelmatig een handje bollen ( een stuk of 5/6) en hij is er nog nooit ziek van geworden, hij vindt het heerlijk. Aan de rest van de paarden geef ik het niet, en doe het puur als extraatje voor mijn paard omdat hij er zo gek op is. Dus voor zekerheid even aan een deskundige vragen, maar ze gaan echt niet dood van een paar bollen (tulpenbollen)