Jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 16:14

binnen enkele dagen ga ik naar een paardje kijken dat het misschien wel gaat worden. Ik ben zelf al helemaal in de wolken. Qua uitzicht is hij voor mij helemaal perfekt...... Maar ik moet nog even wel met mijn beide voeten op de grond blijven staan ook, dus daarom jullie ongezouten mening graag.

Eerst een korte schets over mezelf. Ik rij al paard sinds mijn 10. Dat heb ik dan voor 2/3 jaar gedaan. En diir omstandigheden ben ik dan gestopt. Nu ben ik ondertussen terug 3 jaar heel frequent aan het rijden. Heb terug lessen genomen ( en dat doe ik nu nog steeds). Rij normaal gezien 1 maal een uur dressuur en 1 maal in de bossen en dan kan het nog zijn dat ik een vriend zijn paard ga berijden ook, maar dat is dan zonder echte correctie ( zonder lesgeefster) Het is zo dat ik eigenlijk wel ( sinds ik mama ben) da tik een klein hartje heb. Ik ben niet zo happig op de grote risco's enzo... Ik zal liever een super braaf paard nemen dan een iets vinniger.... just in case....
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de piste wel al op een heviger paard heb les gehad ( verschillende malen zelfs) en dat gaat ook, ik hou haar ook zonder problemen onder controle.... Laat ons gewoon zeggen dat ik een klein hartje heb en misschien ben ik niet zo zeker van mijn stuk

Nu het paardje dat ik ga bekijken ( een tinker) is nu nog totaal niet beleerd. En ik de mensen die het verkopen zouden het voor mij opleiden en ik zou hem dan maar pas op halen eens hij bereden is.

Nu is mijn grote vraag, zouden jullie dit doen? ( ik moet nog ongeveer een 1.5 jaar op em wachten). Je eerste paard en dan zo een jong paardje?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:20

Ik reed nog maar anderhalf jaar en kreeg een paard die nog helemaal groen was, en het gaat super Als je gewoon consequent bent en je paard door een goede prof laat inrijden komt het goed!
(daarvoor had ik een pony)
Laatst bijgewerkt door sammie_44 op 09-02-06 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:21

Ik hoop dat je een eerlijk antwoord wilt in plaats van een beleefd antwoord, want ik zou dat dus absoluut niet doen. Je zult er achter komen dat een eigen paard heel wat anders is dan een lespaard en ik ben van mening dat het gezegde Green and Green makes Black and Blue niet uit de lucht is komen vallen.
Ik zou het je absoluut niet aanraden.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:22

Wil je nog 1,5 jaar wachten?

Er staan namelijk genoeg ingereden tinkers te koop op o.a. internet.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:38

hoe oud is die tinker nu of gaan ze er anderhalf jaar over doen om m in te rijden?
Voordeel van een jong paard is dat ie nog niet verreden is, maar hoe kundig zijn de mensen die m nu in gaan rijden?
Een jong paard geeft heel andere problemen dan een ervaren paard, kun je dat aan denk je zelf?
mijn advies, niet doen en verder kijken. Ik zou zelf persoonlijk nooit een paard gaan kopen waar je nog niet op kunt zitten, je kan dus niet uitproberen of zn gangen wel fijn zijn bijvoorbeeld (toch niet onbelangrijk).

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:55

Wat Luuntje zegt vind ik ook!

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:56

ben het helemaal met sonja eens..
je zegt zelf al dat je liever een rustig paard wil

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:00

Sonja schreef:
Ik hoop dat je een eerlijk antwoord wilt in plaats van een beleefd antwoord, want ik zou dat dus absoluut niet doen. Je zult er achter komen dat een eigen paard heel wat anders is dan een lespaard en ik ben van mening dat het gezegde Green and Green makes Black and Blue niet uit de lucht is komen vallen.
Ik zou het je absoluut niet aanraden.

Hier ben ik het mee eens
Ik heb na de manege eerst een verzorgpony gehad die ik alleen reed, ik kan me nog goed herinneren hoe verschrikkelijk anders en vooral moeilijker dan de meoilijkste manege paarden dat rijden was..
En dan was deze pony al 16 jaar

Nu heb ik een eigen paardje en deze ook zelf ingereden, maar dit had ik nooit kunnen doen zonder dat ik die andere pony eerst had gereden ..
De ervaring alleen al die ik daarmee heb opgedaan ..

Ik zou je dus aanraden om het niet te doen ..
Of om in de tussentijd een verzorgpaardje te zoeken en daarop veel te leren zodat je klaarbent om een jong paardje te rijden ..

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:08

ik heb zelf wel voor een jong paard gekozen en heb er totaal geen spijt van.. wel heb ik hem zelf beleert.... en heb hier door wel een goede en sterkeband ( heel erg op mij gericht)
ik ben zelf jong .... en hij ook dat maakt het voor mij heel leuk.
het is wel veel werk ! veel streken nog... maar het is altijd goed bedoelt ( bij mijn paard dan)
je moet zelf kijken of je wel tijd genoeg heb.. en of je zelf een paard wil waar je nog veel aan moet/wil doen

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:11

Mijn eerste rijpaardje was een haf die net ingereden was,en jong dus

Gelukkig is/was hij superbraaf,maar heb wel wat met hem afgezien,
zeker tijdens zijn erge pubertijd,
ga voor jezelf eens af of je echt zoveel les wilt,is wel nodig,
en of je zeker in je schoenen kan blijven staan als ze je uitproberen,

zeker tijdens de pubertijd wil je ze weleens achter het behang plakken

_PaaRdJeS_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:12

je zou hem het beste nu al kunnen nemen en lekker stukken gaan wandelen en lekker poesten enz. dan wen jij aan je paard en je paard aan jou! als het dan zo ver is zou iemand anders hem/ haar kunne inrijden of je zou het zelf kunnen doen als je dat kan. als ik jou was zou ik wel gaan kijken bij het inrijden zodat jij kan zeggen hoe je het paard wil hebben.

Zwartwitje

Re: Jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:23

Citaat:
Qua uitzicht is hij voor mij helemaal perfekt

wat bedoel je hiermee? zoals ik in je onderschrift kan lezen ben/was je op zoek naar een paard met een specifiek uiterlijk, is dat wat je bedoelt met "uitzicht"? in dat geval, raad ik het je af.. ik heb zelf nooit een paard gekocht, maar ik zou me iig niet laten "afleiden" door het uiterlijk.
verder, ik ben net als jij niet echt zo'n zekere ruiter, dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen, wat niet wegneemt dat jonge groene paarden niet geweldig kunnen opdrogen
ik wens je iig veel succes en plezier in het maken van je beslissing

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:24

Ik zou zelf een ervaren paardje nemen, die je eventueel een weekje kunt laten staan en waar je dan zonder problemen weer op kunt stappen. Je weet niet hoe hij onder het zadel is, straks is ie pittiger dan verwacht en aan een jong paard zul je veel aandacht moeten besteden, iets wat je als moeder misschien niet altijd hebt.

Met een ervaren paard weet je gewoon wat je in huis haalt!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:54

Mijn eerste paard moest ik ook nog inrijden (was wel licht zadelmak) maar hoeveel ik 8 jaar veel plezier van het beestje heb gehad en er best redelijk mee kon rijden op den duur, heb ik bij tijden gewenst dat ik een fijn leerpaard had gekocht. En dat is ook het verstandigste wat je kunt doen...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:22

Ik ben het eens met Sonja en Spoec. Een manegepaard is niet te vergelijken met een eigen of verzorg paard (vind ik) Ik heb jaren alleen maar op manegepaarden gereden en toen ik een verzorgpony kreeg leerde ik pas echt rijden. Ik zou dit paard dus ook niet kopen. Koop een ouder paard, of zoek een verzorpaard voor 1,5 jaar en koop dan deze tinker. Maar ik vind dat je met alleen ervaring met manegepaarden niet zo'n paard kunt kopen, omdat het gewoon zo anders/moeilijker is dan een manegepaard.
Succes met je beslissing!

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:12

Nee, ik verwacht natuurlijk een eelijk antwoord en niet een verbloemde situatie.

Ja, ik wil en kan nog 1.5 jaar wachten. tijd maakt voor mij niet zo uit. Ondertussen kan ik verder ervaring opdoen met andere paarden. Rijden doe ik toch altijd.

Het lijkt me gewoon veel leuker om een paard te hebben van zo jong mogelijk. Hij is momenteel rond de 1.5. Maar inrijden dat zie ik echt niet zitten. Dus daaro zou hij daar nog blijven.... Zowel hij al sik ik zullen inderdaad moeten leren. En ik letterlijk met vallen en opstaan. Maar tot hiertoe zie ik het echt als een uitdaging....

Ik ben ook van plan om les met hem te volgen om ons zeker en vast te laten corrigeren....

Clijntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:11

hmm nouja tinkers zijn meestal wel wat rustigere paarden. Ik heb ook een jonge pony en ik was eerst heel bang dat ik het zou gaan verprutsen. Gelukkig is het me behoorlijk meegevallen en jonge ponies zijn tenminste niet zo saai als een oud beleerd paard. Ik moet wel bekennen dat manege paarden wel wat anders zijn dan een jong paard, maar als je bij het inrijden van een tinker goed les neemt zou het moeten kunnen. nouja.. als ik jou was zou ik het doen

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 21:03

Mijn gevoel zegt momenteel ook: Ga er voor!!!

En het is niet dat ik enkel op manege paarden rij. Er zijn verschillende eigenaars paarden die ik ook mag berijden bij ons op de manege. En dat zijn ook niet zo van de simpelste. Ook al zijn ze dan niet meer zo jong

En heb goed nieuws gekregen. Vanaf morgen mag ik een vriend zijn paard gaan rijden. Hij heeft zijn elleboog uit de kom geroken ( ofzoiets ) en is zeker een maand uit strijd. Dus dat wordt rijden geblazen. En deze is ook nog niet zo heel oud. ( 7 jaar, maar er is nog niet zo heel veel mee gedaan....)

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:39

hm.. ik ga ook eerlijk wezen hih.

mij werd ook afgeraden om gelijk als eerste paard ( daarvoor jonge pony gehad) een jong paard aan te schaffen.
ik kocht een zadelmak paard. dus we konden hem zien onder het zadel met een bijrijster erop

ik wou zo graag een paard dat ik overal door heen keek.
ik was helemaal in de wolken. hij gooide de bijrijster er wel af toen ze hem even voor ons reden.. dat vond ik helemaal niet erg. ik dacht het is een jong paard dat doen ze wel vaker.
maar na een half jaar kreeg ik er wel spijt van.

ik heb hem door iemand profecioneel laten inrijden en elke keer als hij weer thuis kwam ging het 2 weken goed en daarna viel hij weer in de gewoonte om gevaarlijke te doen. maar daaar ging je vraag niet over.

ik zou een paard kiezen waarvan je weet wat je kunt verwachten. ik had met die val van die berijster beter moeten denken.

ik heb nu een 4 jarig paard. wat ik vaak heb gereden voordat ik hem kocht. en hij bevalt prima.

maar het blijft een eigen mening.. ene enter of twenter lijkt me niks.
dan moet je lang wachten wat mij wel zou lukken maar al die kosten dan al van het paard terwijl je nog niet lekker met hem kan trainen.

ik hoop dat je er iets aan hebt. volg je hart als jij denkt dit is het paardje dat ik wil dan zou ik er voor gaan.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:53

1,5 jaar is lang. ben je dan verplicht om hem te kopen? wellicht vind in die tussentijd wel een ander droompaard... en wil je hem niet meer.
Je weet ook niet hoe hij onder het zadel is...
Ik zou goed overleggen met de eigenaars.

Maar je kan ook verder zoeken. 1,5 jaar zijn vele uren en wachten duurt altijd lang...

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:06

ik denk dat het wel kan, zeker met een tinker. Die zijn over het algemeen toch wel behoorlijk wat stabieler dan een kwpner ofzo. Als je zorgt dat je goede begeleiding hebt kan het gewoon prima lukken hoor... goede begeleiding is wel heel belangrijk, maar als je echt verliefd bent op het beest, zou ik zeggen, ga er voor! Vergeet alleen niet dat een 1,5 jarige vooral nog lekker baby moet zijn dus dat je daar niet veel werk aan gaat hebben,die moet lekker op de wei staan en met vriendjes spelen, dus echt veel ga je er niet aan hebben in het begin. Als dat geen probleem voor je is, en je hebt echt het idee, dit is hem, ook qua karakter wat je nu van hem ziet (schrikt hij heel snel of is hij juist nieuwsgierig naar " enge" dingen, dat soort zaken) dan zou ik er voor gaan en je niet teveel laten ontmoedigen door de verhalen van mensen waarbij het niet goed is gegaan. Het kan ook met een 4, 5 of 8jarig paard niet klikken... Maar nogmaals, goede begeleiding is wel echt heel belangrijk!