Ik rijd endurance met mijn pony, tot nu toe altijd met een touwhalstertje. Ik denk er nu over om een halsterhoofdstel te kopen, zoeen van biothane in appeltjesgroen.
Nu heb ik op de site van greenpeace eens iets gelezen over schadelijke pvc's, waar weekmakers in zitten. Dit zijn stoffen die ervoor zorgen dat het 'plastic' zacht en buigzaam is, zoals met een biothane hoofdstel ook zo is. Toen begon mijn ingewikkelde denkproces
verbanden te leggen, en ben ik op zoek gegaan naar de samenstelling van biothane. Er schijnen verschillende soorten (of theorien
) te zijn, maar de meeste sites via google laten blijken dat beta biothane is opgebouwd uit polyurethaan. Met mijn scheikundeboek bij de hand kan ik nog wel uitvinden wat dat betekent, maar daar blijft het bij. De biothane halsterhoofstellen zijn over het algemeen in elkaar gezet met PVC garen, en sommige soorten (beta) biothane bevatten zelf een PVC coating.
Ik vind dit op zn zachtst gezegd opmerkelijk, als je kijkt op de site van greenpeace (pvc in het zoekvenster intikken) dan zie je dat zij strijden voor substituten van pvc's. De EU heeft het in een aantal producten al geweerd, en er gelden al enkele verboden.
Als ik kijk op de site van www.bioplastics.us kom ik tot de conclusie dat alleen beta biothane PVC's bevat, de andere hebben die urethaan-coating.
Mijn dringende vraag is nu dus, in welk opzicht dit inderdaad werkelijk schadelijk is voor het paard? Als een paard een hoofdstel draagt dat PVC's bevat, dan komen deze zeker vrij omdat het paard zweet tijdens een rit, koelwater over zich heen krijgt, noem maar op. Welke invloed zou dit kunnen hebben op de gezondheid van een paard, volgens greenpeace kunnen PVC's hormonale afwijkingen tot gevolg hebben, en zijn ze vermoedelijk in sommige gevallen kankerverwekkend.
*zucht* Misschien denk ik veel te ingewikkeld, en is er niks aan de hand. Toch wil ik dit eerst weten voordat ik eeraan begin. Jelmer heeft eerder een tumor bij zijn wang gehad (equine sarcoid, is volledig genezen) en ik heb geen zin om hem bloot te stellen aan schadelijke stoffen. Zelfs als het biothane zelf vrij is van PVC's, zit het nog in het garen, of in het zachte neusstukje, ...
[reacties als 'ik rijd al jaren met zo'n hoofdstel en heb nergens last van' heb ik niet zoveel aan. Biothane is nog niet zo lang op de markt, de 'gevolgen' op de korte termijn zeggen niet zoveel denk ik. Ik ben alleen nieuwsgierig of pvc's schadelijk kunnen zijn voor een paard, en in welke mate
]