ik ben net als jovarna benieuwd waarom je het wilt gebruiken.
ik heb wel eens een kalmeringsmiddel van de paarddrogist gebruikt, het zat in een soort wormspuit. ik weet de naam niet meer. het was in ieder geval geschikt om eenmalig te geven, in een stressvolle situatie.
ik gebruik het voor als de hoefsmid komt. mijn paard is altijd doodsbang, en het goedje dat ik gebruik maakt hem wat rustiger. ik merk dat hij zijn angst beter onder controle houdt.
omdat mijn paard verder ook behoorlijk druk is, heb ik me een tijdje in middelen als relax verdiept. het zou immers handig zijn als hij altijd wat rustiger is, en ik normaal en rustig zou kunnen rijden.
ik ben toch al heel snel tot de conclusie gekomen dat ik niet aan dit soort middelen moet beginnen. ten eerste ben ik van mening dan een deel van deze middelen helemaal niet helpt, of niet bij alle paarden helpt.
ten tweede kan een goede ruiter ook op een paard rijden dat druk is. als ik dat niet kan, ben ik in mijn eigen ogen geen goede ruiter, en moet ik daar eerst maar eens aan gaan werken.
ten derde was ik bang dat mijn paard ontzettend zal veranderen, als ik al iets had gevonden wat helpt. en dat leek me niets, ik hou van mijn paard zoals hij is. dat hij druk is, is mee om te gaan en het zorgt voor een afwisseling. als hij druk is, of angstig, is het aan mij om daar een oplossing voor te vinden. en oh wat ben ik trots als me dat lukt! 
conclusie: ik begin niet met dat soort dingen voor altijd. mijn paard is zoals hij is, ik ga daar niks aan veranderen.
ik gebruik het dus alleen bij de hoefsmid, alleen op natuurlijke basis, en een halve dosering, want dat is genoeg.