Schimmel in de modder?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Schimmel in de modder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:51

Binnenkort staat mijn witte lipizanerpaardje 12 uur per dag op een modderige paddock (zomer weide, beiden met schuilstal) in de winter en s’nachts in een paddockstal ipv de hele dag in een stal met 2/3 uur paddock/weide. In de oude stal werd hij elke dag een uur bereden. In de nieuwe stal zal dat 4 uur per week (verdeeld over de week) zijn. Had gisteren een hele discussie met mijn bijrijdster, die zei dat een lipizaner niet zo lang buiten kan, last krijgt van mok, modder niet goed voor de hoeven is, hij minder conditie krijgt, hij veel viezer is, m.a.w. beter maar niet van stal verhuizen kan. Nu is mijn vraag aan jullie: wie heeft er ook een schimmel of ander warmbloedpaard die ook in de modder loopt in de winter, niet elke dag gereden wordt, maar waar het prima gaat. Dat mijn paard vies wordt, prima, daarvoor heet hij paard.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:57

Ik heb ook een schimmel. Nog niet helemaal wit, maar da's een kwestie van tijd. Mijn paard zou het niet leuk vinden om de hele dag in een zandbak te staan. Ik denk dat dit ook iets is wat jij jezelf moet afvragen. Is de paddock gedraineerd? Als dit echt een blubberboel is, dan zal dat zeker niet bevoordelijk zijn voor zijn hoeven e.d.
En ik ben het met je eens dat een paard een paard moet kunnen zijn en mag rollen of hij nu schimmel is ja of nee. Maar een paard de hele dag in de modder laten lopen...........da's meer voor iets voor een varken.

Sybelle

Re: Schimmel in de modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:33

Mijn volboed arabier woonde de laatste jaren ook vnl buiten. Als het te nat was om lekker languit te liggen had ik wel een box waar hij 's nachts in stond maar meestal stond hij in een schuilstal van 2,5x7,5m met daarvoor een betonplaat van 7,5x10m en daar aan vast een paddock met zandbodem. Dit deelde hij met andere pony's en hij was er vreselijk gelukkig. Hij droeg overigens wel een rambo deken omdat zijn vacht niet helemaal waterdicht was. Mijn paddock is ook regelmatig een eendenvijver. Zolang ze ergens anders droog kunnen staan maakt dat niet zoveel uit maar alleen maar in de modder kunnen staan is niet goed voor je paard. Het was trouwens ook een schimmel maar hij was van zichzelf al heel schoon en zand valt er zo af dus ik heb er nooit meer poetswerk aan gehad.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 16:39

Sybelle,

Mijn lipizaner kan ook overdag in de paddock en kan daar in de schuilstal droog staan, ligt een plaat op, dus ik neem aan dat dat dan OK is. Een deken krijgt deze winter ook absoluut. S'avonds staat hij absoluut droog, want dan staat hij op stal en kan, als hij wil, de kleine paddock op. Fijn dat dat bij jou ook geen probleem was.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:43

Overigens... Is een Lip niet dat ras waarvan de jonge paarden in Oostenrijk (of daar ergens) gewoon in de bergen overwinteren? Lijkt me daar ook niet erg warm. Heb trouwens een paar maanden terug een Lip merrie geschoren, die had meer vacht dan mijn Shet dus voor het buiten staan hoef je het niet te laten. Als je paard 's nachts gewoon lekker droog kan staan zou ik het gewoon doen, lijkt me een veel leuker leven voor hem.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:46

Mijn schimmel kwpn-er staat hele dagen buiten, hij heeft een loopstal, maar staat eigenlijk nooit binnen. Het buitengedeelte is een grote modderzooi. Heel af en toe heeft ie wel eens last van een beetje mok, maar dat is in no-time weer weg door het goed bij te houden. Conditie merk ik geen verschil in. Bovendien is ie niet zo doorgedraait als wanneer ie op stal zou staan. Ik rijd hem ook een keer of 4 a 5 in de week. Hij staat wel met een deken op (regendeken ongevoerd, en afhankelijk van de temperatuur een andere deken eronder). Maar dat is meer voor mij als voor hem.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:54

mijn paardje is ook schimmel en ze staat zonder deken hele dagen buiten geen mok, helemaal niets. Ookal is het soms een beetje modderig, het is veel beter voor haar dan in een stal!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:57

Zolang ze maar wel een plekje hebben waar ze harde bodem onder de voeten hebben (beton platen o.i.d.) is er geen probleem hoor.
Conditie zal wel achteruit gaan, omdat je hem minder rijdt, maar niet om andere redenen..
Hier op stal staan er een hele hoop paarden dag en nacht buiten in paddocks die erg blubberig kunnen zijn met en schuilstal met beton platen. Doen het allemaal stuk voor stuk prima!
Meeste staan wel zonder deken, want op het moment dat je een deken op doet kunnen ze hun vacht niet meer overeind zetten en kunnen ze dus kouvatten, ook als een deken nat wordt van de binnenkant vatten ze geheid kou, terwijl zonder dek, maar met hun natuurlijke deken, kunnen ze het zelf regelen en is het dus altijd precies warm genoeg

Mok hebben ze geen last van, vies zijn ze wel hahha!
Ze moeten wel ergens droog kunnen staan, want idd áltijd in de bagger veroorzaakt wel mok, maar als ze ook gewoon een schone bodembedekker loze stal hebben waar ze bijv. snachts in gaan dat is dat ook al weer prima.
Op stal heb je veel eerder last van mok, een stal is eigenlijk een grote toilet waar het stikt van de meest ranzige bacterien. Vooral stallen met veel stro, die urine e.d. kan daar lekker intrekken en dan moeten sommige paarden er ook nog de hele dag in staan....

Wat voor een ras het is maakt echt niet uit, zolang je deze maar niet scheert (liefst ook al een tijdje niet geschoren heb), en vanaf het voorjaar al buiten laat zonder dekens en troep. En dan vooral buiten als het regent/ hard waait, want juist dán bouwt die waterdichte laag zich op.

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:03

Ik denk dat je het niet per sé moet laten omdat hij vies zou kunnen worden. Dat risico zit er nu eenmaal in met een schimmel, dat moet ik regelmatig ervaren met m'n verzorgpaard, een grotendeels witte appaloosa die overdags op een modderige wei staat.

Op de wei zijn overigens wel droge stukken, maar ze staan met het groepje vaak in het modderigste deel. Tot nu toe totaal geen last van mok gehad of hoefklachten.

Ik denk dat je zelf het beste kunt beoordelen wat goed is voor je paardje. Ik weet dat ik m'n verzorgpaard er absoluut geen plezier mee doe als hij op stal gaat ipv in de wei. Maar dat kan voor ieder paard anders zijn natuurlijk, zal ook een kwestie zijn van wat ze gewend zijn

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 09:20

Bedankt voor jullie reacties. Voor Pallas, mijn paard denk ik dat het een hele gewenning zal zijn, maar dat hij uiteindelijk zal zijn als hij veel buiten is. Voor deze winter krijgt hij nog een dek en dan in het voorjaar kan hij mooi beginnen zijn vacht op te bouwen. Als mijn bijrijdster een andere mening heeft, zal ze anders iets anders moeten zoeken, want ik vind het belangrijker dat mijn paard vaker naar buiten komt dan elke dag een uur gereden en langer op stal. Ik ga gewoon kijken hoe het gaan. Zondag gaan we verhuizen!

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:20

Wat een onzin! Alle paarden moeten naar buiten, of ze nou vies worden of niet, dan poets je maar wat harder!

Mok hoeft geen probleem te zijn als het paard na de modder weer in een schone stal terecht komt. Trouwens, hier staan de paarden de hele winter in de modder en ik heb nog nooit mok gehad, ook niet bij de warmbloeden!
Vocht is juist goed voor de hoeven, teveel vocht is nooit goed, maar teveel wordt het pas als een paard 24 uur per dag buiten staat en nergens 'droog' kan gaan staan, als ze de andere 12 uur in een droge stal staat is het juist perfect voor de hoeven, let maar op!
Vooral doen naar die nieuwe stal, hoe meer naar buiten hoe beter! Een paard kan wel wat hebben hoor...

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:32

ik zorg er juist voor bij droog weer dat mijn paard af en toe in de modder staat, dat is juist goed voor de hoeven

en als je paard ook naar binnen kan is er toch niks aan de hand!

lekker paard laten worden, veel plezier op je nieuwe stal

linenjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:09

hoi, ik heb ook twee witjes, en die hebben ook een uitloopstal, en daar staan ze niet of nouwelijks in. Alleen s'nachts om te liggen ( dat zie ik aan die gele plekken op zn billen) Ik denk dat een paard liever buiten staat, die van mij ook als het regent, ze kunnen gewoon naar binnen, maar ze vinden het denk ik wel lekker. Ik heb ze wel een dekentje op gedaan, waterdicht, dat scheelt als je wil gaan rijden, als het geregent heeft, dan zijn ze in ieder geval droog. En, tja.. witjes moet je nu eenmaal wat beter en vaker poetsen, om ze een beetje wit te houden hihi.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 17:22

Heel fijn omdeze ervaringen te horen. OK, dan hoef ik me in ieder geen zorgen te maken dat hij telang in de modder staat, want hij heeft een droge schuilstal en s'avonds staat hij in een paddockstal. Ik laat jullie weten hoe het gaat!