Pompidou, een 5 jarige KWPN merrie van 1m60, rank gebouwd, heel energiek, werkt normaal gersproken 5 keer per week. Loopt de hele dag buiten met onderstaand paard.
Ochtend: 1 kilo bix, 1/2 kilo muslie, 1/2 plak hooi
Middag: 1 kilo bix, 1/2 muslie, en 1/2 plak hooi
Avond: 1 kilo bix, 1/2 muslie en 2 plakken hooi, en een emmer wortelen.
Chester, een 2 jarige Shire ruin van bijna 1m70, volop in de groei, loopt de hele dag buiten met Pompidou.
Ochtend: 1 kilo bix, 1 kilo muslie, 1 plak hooi
Middag; 1 kilo bix, 1 kilo muslie, 1 plak hooi
Avond: 1 1/2 kilo bix, 1 kilo muslie, 3 plakken hooi, en ook een emmer wortelen.
Wat vinden jullie ervan?
Chester ga ik binnenkort nog wat opvoeren, hij wordt ietwat mager.
op die manier houdt hij zijn darmen op gang. Bij ons op stal krijgen de wedstrijdpaarden tussen de 1,5 en 3 scheppen krachtvoer en daarnaast tussen de 1 en 2 emmers luzerne en tussen de 6 en 10 kilo hooi. Vroeger voerden we anders maar nadat ik op de H.A.S. voedingsleer heb gehad ben ik me vooral gaan verdiepen in paardenvoeding en ik moet zeggen dat onze paarden heel fit zijn en we weinig problemen hebben. Bijkomend voordeel is dat ze veel tijd kwijt zijn aan heten eten van ruwvoer t.o.v. krachtvoer waardoor ze wat te doen hebben op zo'n dag en je minder kans hebt op stalondeugeden. 
Als ik meer hooi geef, eten ze het gewoon niet eens op! Dan laten ze het doodleuk liggen.

Als je paard te mager wordt kun je dat alleen maar oplossen met ruwvoer, meer biks levert alleen meer energie op. Lekker hooi hoeft niet perse eiwitrijk te zijn, gewoon zoeken naar goed hooi.