Stalprobleem oude hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruthk

Stalprobleem oude hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:44

Hallo Allemaal,

Ik rijd sinds een jaartje een 21 jarig hengst die nog super vitaal is. Sinds ongeveer 2 maanden kan hij alleen niet meer rustig op stal staan. Hij valt vanuit zijn box andere paarden aan, rent en bokt en probeerd continue over de rand van de box te gaan (welke natuurlijk veel te hoog is). Dit aanvalgedrag vertoond hij ook bij het rijden als er andere paarden in de bak rijden.

Hij is eigenlijk altijd braaf geweest, behalve in zijn jongere jaren, maar in ene doet hij dus zo gestresst op stal en staat gewoon niet meer stil. Het zal vast iets met de hormonen te maken hebben, maar weet iemand hoe dit opgelost kan worden? We hebben al van alles geprobeerd, andere paarden ernaast zetten, andere box, niets helpt.

Iemand suggesties voor me?
Alvast bedankt!

RRteam

Re: Stalprobleem oude hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:49

Ruthk schreef:
Hallo Allemaal,

Ik rijd sinds een jaartje een 21 jarig hengst die nog super vitaal is. Sinds ongeveer 2 maanden kan hij alleen
niet meer rustig op stal staan. Hij valt vanuit zijn box andere paarden aan, rent en bokt en probeerd continue over de rand van de box te gaan (welke natuurlijk veel te hoog is). Dit aanvalgedrag vertoond hij ook bij het rijden als er andere paarden in de bak rijden.

Hij is eigenlijk altijd braaf geweest, behalve in zijn jongere jaren, maar in ene doet hij dus zo gestresst op stal en staat gewoon niet meer stil. Het zal vast iets met de hormonen te maken hebben, maar weet iemand hoe dit opgelost kan worden? We hebben al van alles geprobeerd, andere paarden ernaast zetten, andere box, niets helpt.

Iemand suggesties voor me?
Alvast bedankt!

doet die dit bij iedereen of alleen bij jou
??
doet die alleen bij jou is meschien uitproberen
en toch kan het nog best te meken hebben dat die hengst is ( heeft die vroeger altijd gedekt ?)

Ruthk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 12:02

Hi,

Nee hij doet het ook bij zijn eigen baasje. Op stal is zijn gedrag het ergste, tijdens het rijden vlt het mee, je kan hem makkelijk in de hand houden en alleen naar andere paarden toe is hij agressief. Tegen mensen is dit gedrag dus weer niet...

ellepel

Re: Stalprobleem oude hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:34

opspelende hormonen???

zou een dierenarts daar niet iets mee kunnen, een of andere anti hormoonprik ofzo dat ie wat rustiger word?

geen idee hoor, maar denk dat je gewoon ff moet informeren..

verder kan er natuurlijk altijd toch wat anders aan de hand zijn, ik zou in elk geval wel een veearts raadplegen

Ruthk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 12:39

Hai,
Ja we hebben ook al gebeld, maar er is niets met hem intern zeg maar aan de hand. hij is goed gezond zeker voor zijn leeftijd. De dierenarts wil ook niet graag iets kalmerends geven omdat dat tijdelijk zou zijn en het daarna weer terug zou komen...
Hij is al gekalmeerd met een middel, maar dat heeft niet geholpen. Ja voor het moment even, maar daarna begon het weer...

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:44

Voorjaarskriebels misschien? Ik hoor op het andalusierforum van meer mensen dat hun hengsten wat kriegelig zijn op het moment (die van mij inbegrepen!)
Er zijn eigenlijk niet zo heel veel opties verder. Of er moet iets veranderd zijn in zijn situatie zo'n 2 maanden geleden?? Moet je even heel goed nadenken!
Of er is toch iets medisch aan de hand wat je niet zonder grondig onderzoek kan vinden?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:47

ja dit is altijd moelijk als die het nooit gedaan heeft

Ruthk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 12:49

Hi,

Nou, hij is wel een half jaar geleden naar een nieuwe stal gegaan, maar hier staat hij altijd tegen de tijd dat het winter is. Hij blijft hier nu wel definitief staan. Er zijn wel de laatste tijd paarden bijgekomen, we denken dat dat er mee te maken kan hebben...

Maar wat doe je eraan. Hij is ook al oud he en je bent dan toch bang dat hij door zijn gedrag een hartaanval krijgt.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:02

Je kunt kijken of het met de hormonen te maken heeft door hem een keertje chemisch te castreren. Dan zou het nl over moeten zijn. Het is een injectie die hem voor bepalde tijd laat vergeten dat hij hengst is.
Als hij dan nog zo is ligt het niet aan de hormonen....

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:34

MD -> VMR