Worden er al chips verwijderd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Worden er al chips verwijderd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 10:35

Daar ben ik dus erg nieuwsgierig naar.
Niet dat ik het zelf van plan ben, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor mensen die fraude willen plegen toch een gat in de markt moet zijn.

Wie heeft er al van gehoord en hoe gebeurt dat dan?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:41

denk je dat die dat dan openbaar op bokt gaan vertellen?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:03

Waarom niet? Als het een via-via verhaal is, kan dat toch geen kwaad?
Overigens mag het ook per PB als dat mensen geruster stemt en ik doe er verder niets mee. Ik was alleen benieuwd of het al gebeurt.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:06

Heb ik wat gemist?
Hoezo verwijderen...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:12

vroeg het me alleen maar af...

Ben ook benieuwd en dan vooral naar foto's van paarden waarvan de chip verwijderd is...
Ben alleen bang dat er weer verhalen worden geschreven en beschreven over leidingzoekers en groen klei en zo of andere manieren om de chip te verwijderen...

Blijf me ook afvragen wat de meerwaarde is om die chip te verwijderen. Nu ben ik niet zo crimineel aangelegd om me het een en ander uit te denken.
dus even mijn gedachte:

Stel ik heb een buitengewoon sportpaard, vos zonder aftekeningen. en een minder buitengewoon sportpaard ook vos zonder aftekeningen.... dan zou ik van alle rare trucjes uit moeten halen om die 2 verwisseld te krijgen, waarbij een operatie en zichtbaar is en niet ongevaarlijk + die wettelijke koop garantie.
tel daarbij op dat ik niet regelamtig hoef aan te kloppen met transponders die niet meer werken/verdwenen zijn.

lijkt het mij simpeler om DNA geregistreerde paarden te laten chippen als ik zou willen frauderen.
Zelfde 2 vossen, ongechipt maar met DNA, het goede haar ter controle (als de chipper dat al doet) en het andere paard de chip, waarbij het goede paard dan ook gelijk zijn afstamming kwijt is (als ie die zou hebben)

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:13

nee verwijderen gebeurd niet heb ik begrepen, ivm littekenvorming die redelijk makkelijk terug te vinden blijft
heb wel "aanbiedingen" gehad nu Q goed is, om er een 2e chip in te zetten of de chip onklaar te laten maken(met soort extreem sterke magneet oid? iig wisten er zat mensen me te vertellen waar ik het kon laten doen, DA's in NL stoppen er gerust een 2e chip bij, en in belgie kunnen ze ze onklaar maken, ken ook meerdere paarden met sowieso 2 chips, de meest simpele/goedkope reader las de ene chip niet dus werd ie per ongeluk nog een x gechipt...)

stop er daarna een nieuwe wel leesbare chip in, zeg dat afstamming onbekend is en geef er een nieuwe naam aan, en verkopen die handel, of zelf houden maar toch starten al is de kans dan groot dat iemand je paard herkent

maar je snapt dat Q nogsteeds zn eigen chipnummer heeft en bij mij blijft tot t einde

[edit] ff ter verduidelijking, Q is dus een afgekeurd sportpaard die niet meer gestart of verkocht mag worden.
nu is hij 100% en zou zo terug de sport in kunnen en ik heb al 2 kopers moeten afwijzen eind vorigjaar, vandaar dus de tips van anderen om te rotzooien met zn eigen chip, en hem dan als onbekend paard met een nieuwe chip erin te verkopen
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 08-02-06 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:14

Even een vb: je paard is afgekeurd, dit staat geregistreerd bij de verzekeringsmaatschappij.
Je zet hem een jaar op het land, hij loopt weer helemaal rad dus niets aan de hand. Van de verzekeringsmaatschappij mag je dit paard dan niet meer uitbrengen/verkopen terwijl er niets meer te zien is. Ik kan me voorstellen dat je dan op zoek bent naar een manier om die chip er uit te halen zodat je het paard weer door kunt verkopen of weer volledig wedstrijden kunt rjiden.
Snap je?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:14

Dat van het onklaar maken en een nieuwe chip erin heb ik ook al eens gehoord.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:15

sharonaollie schreef:
Heb ik wat gemist?
Hoezo verwijderen...

Er zijn mensen die claimen chips te kunnen verwijderen en/of onklaar kunnen maken enzo de fraudeveiligheid van chip teniet kunnen maken.

@Fitzroy: op die fiets....

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:15

Ik zie dat Renske me voor was. Ik kan me bv in het specifieke geval van Renske voorstellen dat zij dit zou overwegen.
Q is afgekeurd, maar nu is er niets meer aan te zien. Toch mag zij geen wedstrijden meer rijden.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:19

ooh oke bedankt voor de uitleg.
Ik dacht dat het over die topic ging een tijd geleden.Over mensen die er tegen waren en anderen weer niet...

Het lijkt me als je een chip verwijdert dat je altijd nog een litteken zal blijven zien...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:21

klopt idd Fitz, en zo denken er meer mensen over, ook omdat ik het op de legale manier heb geprobeerd (herkeuring is aangevraagd, filmpjes zijn opgestuurd naar de verzekering etc toch blijft de verzekering erbij dat hij afgekeurd moet blijven) vandaar dus de tips die ik kreeg

maar omdat Q in deze regio gefokt is, zn vorige eigenaar er vlakbij woont en veel mensen hem erg goed kennen valt het iets te veel op om met Q weer te gaan starten, zeker als er ineens een andere naam en afstamming aan zit

en rotzooien met zn chip en hem vervolgens verkopen, bv net de grens over naar belgie ofzo, dat trekt me niet omdat ik hem graag zelf wil houden

maar van wat ik begrepen heb gebeurd het rotzooien met chips dus al wel.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:25

al eens nagevraagd of het juridisch allemaal wel kan en klopt wat de verzekering doet of deed?

Anoniem

Re: Worden er al chips verwijderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:26

Worden jullie wel eens gecontroleerd op wedstrijden?

Ik weet zeker als je je paard bij een malafiede handelaar koopt en je willens en wetens naar zo iemand gaat je ook wilens en wetens een 'fout' paard koopt, het je een rotzorg zou zijn of die chip goed is of niet. Ik verwacht wel dat er gerotzooid wordt, dat is zeker nog niet veranderd. Die friezen worden ook nog steeds gestolen, met tatoe en al.

Ooit was het zo dat de hondenchips vaak zat niet te lezen waren. Iets wat je bruikbaar maakt, kun je ook makkelijk onbruikbaar maken.

Stel jouw chip doet het niet meer, dat weet je toch niet? Kom je op wedstrijd, loopt er een mannetje met zo een chipding rond en jouw chipje doet het niet, paspoort bij je, maar wat dan? Je zult maar een zwarte zonder aftekening hebben, makkelijk zat, afstamming is wel een kunst om dat zo te schatten. Groot probleem of niet? Stel dat dat paardje nu willens en wetens op een fakepaspoort daar rondstapt en pappa heeft dochterlief zo een leuk paardje gekocht voor weinig geld, tranen. Maar je zou maar ten goede trouw zijn.....

Hoe gaat dat als je een paard koopt? Paspoort erbij, effe neuzen in de afstamming, tekenig paard, kassa? Of loopt er iemand met een chiplezer en checkt even voor je?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:28

verhalen over het chipverwijderen en kapot maken hoor ik ook overal en veelvuldig, en bijna allemaal viaviavia verhalen.
daar tegenover staan weer de verhalen van chips die terug gevonden worden in het vlees omdat ze ze zooo moeilijk kunnen vinden....

met de wettelijke termijnen vwb als er iets mis is met het paard en na aankoop een simpele reis langs de DA envoila het een en ander is te controleren...

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:31

Ik heb laatst ergens gelezen dat je een chip heel makkelijk onbruikbaar kan maken met behulp van een wegwerpcamera.
Het artikel ging over chip onbruikbaar maken vanwege verkoop na diefstal, maar het is natuurlijk voor meerdere dingen toepasbaar.

Zelf zou ik het nooit doen, ook niet als Shah ooit afgekeurd zal worden. Ik denk dat je daar alleen jezelf mee hebt.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:40

Alane schreef:
al eens nagevraagd of het juridisch allemaal wel kan en klopt wat de verzekering doet of deed?

mbt Quentin bedoel je?
tsja we hebben getekend en zijn daarmee met de voorwaarden van de verzekering en het afkeuren akkoord gegaan, dat Q later geen ataxie had maar een scheef bekken had en daardoor al jaren dus scheef stond en zn spieren extreem verkrampt waren dat wiste wij toen niet, wel dat de fysio zijn rug en achterhand raar bespierd vond, ongelijk en zn rug en achterhand waren zo stijf je kon de huis amper induwen(nu is het allemaal los en heeft ie wel de juiste spieren overigens )
maargoed 3 klinieken hier in de burt weisten het niet en utrecht was al de 4e kliniek dus we haddne niet het idee dat de oorzaak van de problemen bij Q nog gevonden zou worden.

mn eigen DA heeft nu niet op hem aan te merken en Utrecht die hem afgekeurd is bleef erbij dat hij echt ataxie had, want daar heeft de verzekering later nog mee gesproken toen ik om een herkeuring vroeg of om vrijstelling om te mogen starten
denk dat een herkeuring in utrecht dus niets opleverd, bovendien wil de verzekering niet akkoord gaan met een herkeuring

nou hebben we in het verleden al een rechtzaak gehad met deze verzekering om precies het tegenovergestelde, pony met spat werd niet afgekeurd, kreeg er HKO fase 4 bij en werd toen wel ongeschikt voor de sport bevonden maar niet afgekeurd&uitbetaald...alleen afgekeurd voor de fok(waarvoor ze niet verzekerd was, alleen afkeuring sport en dood+diefstal zijn ze verzekerd)

heb me er nu bij neergelegd, vermaak me zo prima met Q en als hij een keer flink op zn rug valt is de kans dat alles weer fout schiet erg groot, dus er is een kans dat hij na zoiets alsnog niet meer geschikt is voor de sport

mn 3 jarige heb ik dus niet verzekerd en die wordt ook niet verzekerd, kan ik tenminste altijd bepalen wat er mee gebeurd

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:45

russel schreef:
Worden jullie wel eens gecontroleerd op wedstrijden?

ja toen ik nog met Q startte werd ik weleens gecontroleerd, ook vielen ze bij de controle over een heel klein foutje in zn paspoort
het BWP papier beschrijft de aftekeningen heel anders dan het KWPN etc, degene die het over moest nemen in zn paspoort heeft dus(ook al stond Q er bij) een foutje gemaakt(afkortingen fout begrepen ofzo)
en Q zou 2 witte voorvoetjes hebben, maar hij heeft 1 brede witte kroonrand en bij de ander een witte kroonrand die aan de binnenkant oploopt naar de kogel

heb een aantekening gehad in het paspoort, viel er nog een keer iemand over bij controle moest ik een nieuw paspoort aanvragen

dus ze zijn best precies, ook al klopt het chipnr dus wel gewoon

denk dat je idd een probleem hebt als je op concours bent en je chip niet blijkt te werken!
die van mij worden altijd gecontroleerd als ik bij de DA kom(das iets te vaak helaas ) en ook bij het enten

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:48

Mistic schreef:
Ik heb laatst ergens gelezen dat je een chip heel makkelijk onbruikbaar kan maken met behulp van een wegwerpcamera.
Het artikel ging over chip onbruikbaar maken vanwege verkoop na diefstal, maar het is natuurlijk voor meerdere dingen toepasbaar.

Zelf zou ik het nooit doen, ook niet als Shah ooit afgekeurd zal worden. Ik denk dat je daar alleen jezelf mee hebt.

Klopt dat was waarschijnlijk op paardnatuurlijk.nl

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:07

Renske20 schreef:
Alane schreef:

mbt Quentin bedoel je?
tsja we hebben getekend en zijn daarmee met de voorwaarden van de verzekering en het afkeuren akkoord gegaan, ..

Je kunt wel akkoord gaan met de voorwaarden, maar dat zegt niet meteen dat die voorwaarden juridisch juist zijn en ook betekent dat je je daaraan moet houden..
Nu ben ik geen jurist en kan af en toe behoorlijk bekrompen denken (wat een zelfkennis op de woensdag )
Het is juridisch al moeilijk vast te leggen wie wanneer iemand de eigenaar is van een paard.... en zo hoeft niet altijd de koper de eigenaar te blijven... (en daar is een rechtzaak over geweest en gewonnen door de verzorger van een paard) en zo kan het dus gebeuren dat een paard van eigenaar wisselt zonder verkoop (of diefstal) omdat iemand kan aantonen in het meerendeel te voorzien in de kosten van dat paard...

Renske20 schreef:
heb me er nu bij neergelegd, vermaak me zo prima met Q en als hij een keer flink op zn rug valt is de kans dat alles weer fout schiet erg groot, dus er is een kans dat hij na zoiets alsnog niet meer geschikt is voor de sport

Denk dat dit een heel wijs besluit is en eigenlijk ook laat zien waarom het zo moeilijk is een paard herkeert te krijgen.

@Mistic: er zijn meerdere soorten transponders en tags, die omgebouwde wegwerpcamera werd gebruikt om bij niet legaal verkregen goederen de beveiliging uit te schakelen...
waarbij je een industriele chip niet kunt vergelijken met een transponder die bij paarden wordt gebruikt...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:34

Er zijn altijd weer mensen die er een sport van kunnen maken om te frauderen, maar ook bij stamboeken worden fouten gemaakt mbt chipnummers.

Zo heb ik een paard in mijn bezit gehad met een super mooi papier, chip laten controleren en je denkt dat je helemaal veilig zit. Aftekeningen op papier klopten, enige waar de DA mee kwam was dat het paard qua gebit jonger leek dan de geboorte datum op het papier. Dat was de enige twijfel factor. Maar goed 1 of 2 jaar ernaast zitten kan gebeuren toch?

Het is een verdrietige kwestie als later toch blijkt dat dit niet het paard is wat je gekocht denkt te hebben. Hierbij bleek achteraf alleen een DNA test de oplossing te zijn. Daarom vertrouw ik meer op DNA dan op een chip.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:50

Dat probleem zou dan opgelost moeten zijn als alle paarden binnen 7 maand gechipt worden...
Bij het vastleggen van DNA kunnen ze dezelfde fouten maken, en zelfs meer omdat er meerdere schakels tussen zitten tot het moment dat je de code in je paspoort hebt staan, en als tijdens een controle blijkt dat het paard het paard niet is wat in het paspoort staat weet je nog niet of er bij de eerste keer DNA trekken of bij de controle een fout is gemaakt....

Iedere methode heeft zijn voor en/of nadelen, wat bij de ene methode een voordeel lijkt te zijn kan ook in het nadeel werken... en helemaal als er een creatieve en mischien wel criminele gest achter zit.