Kopschuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pollewops

Kopschuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 07:30

Hoi,

Sinds ongeveer 1.5 jaar heb ik een pony. Ik heb haar bij een handelaar gekocht dus weet niets van haar achtergrond. Ze heeft het altijd al vervelend gevonden als je aan haar hoofd kwam en dan met name aan haar oren. Snorharen knippen, oren uitknippen is onmogelijk, in het begin zelfs het borstelen van haar hoofd. Inmiddels is dat laatste wel mogelijk, maar haar oren zijn nog steeds taboe. Heb er al een veearts naar laten kijken (ook naar haar gebit), maar daar kwam niets uit. Ze loopt nu dus met shetland oortjes . Het grootste probleem doet zich nu voor bij het hoofdstel om doen. Doe het inmiddels al oortje voor oortje. Maar dat wordt steeds moeilijker. Ik zowel als omstanders moeten oppassen dat je geen kopstoot van haar krijgt, zo fel reageert ze hier op. Wie heeft dit ook meegemaakt en belangrijker nog hoe heb je dit opgelost . Hopenlijk kan iemand mij helpen, want als we op deze manier doorgaan krijg ik straks het hoofdstel niet meer om.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 07:45

maak de bakstukken bij het indoen 2 gaten langer, hoofdstel snel en simpel indoen en dan de bakstukken weer twee gaten korter doen.

Dan heb je niet het gekloot met de oren.

Daarnaast moet je dat gedrag negeren en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. vooral niet te voorzichtig zijn, rustige kalme bewegingen maken en gewoon dat hoofdstel in doen

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:47

Ik heb het ook zo gedaan als Kiwiko beschrijft. Rustig blijven maar wel doortstend handelen. en vooral zorgen dat je geen haast hebt.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:01

Misschien kan je de osteopaat een vragen. Misschien zit er een blokkade achter de oren bij de eerste halswervel. ZOu het kunnen kloppen dat het paardje ook aan een kant beter aanleuning geeft dan aan de andere kant?

Misschien heeft ze ook wel een hekel aan het bit. Even opwarmen van tevoren doet dan wonderen.

Mijn paard laat ook niet aan de oren zitten. Langzamerhad wordt het beter. Vastpakken en even niet meer loslaten is bij haar de beste methode. Dan doet ze echt wel even heel moeilijk maar na een tijdje geeft ze zich over. Dat moeilijk doen wordt steeds korter.
Scheren doe ik niet maar uitknippen wel eens en dat gaat nu wel goed.

nikki16

Re: Kopschuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:14

Hoi.

Het is heel moeilijk om te zeggen wat jij het beste kan doen. Zoals kiwiko al zei, kan je het beste de bakstukken 2 gaten langer doen en als je het hoofdstel om hebt weer korter.

Maar ja, het is erg lastig dat je de achtergrond niet weet. Waar schijnlijk is het paard eerder gewoon mishandeld dat zou zomaar kunnen. Dat was ook met het verzorgpaard van een vriendin van mij zo. Je kon er niks mee beginnen. Het heeft 4 jaar geduurt om haar een beetje '' normaal'' te krijgen. Sommige mensen die paarden willen slaan, slaan ze vaak met een zweep of een stok tussen of achter de oren. En dat blijft een paard altijd onthouden. Dus het enige wat je in zo'n geval kan doen, is dat je veel gedult moet hebben en lief met je paard om gaan. NOOIT een corrigerende tik geven aan het hoofd ( niet dat je dat doet) Maar dat kan het verergeren.

Nou ik kan nog wel even doorgaan over het verzorgpaard van een vriendin van mij. Maar dan ben ik nog wel even bezig

goetjes***

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:40

ik denk net zoals oosterhof dat je er door een osteopaat of manueel therapeut naar moet laten kijken. Moet je eens indenken wat er met een paardennek kan gebeuren als bijv. hij gaat hangen e.o. losbreekt en achterover slaat. ik denk niet dat je pony dit doet om jou te pesten, er zal best wel een reden voor zijn.
misschien je verdiepen in TTeam zie bijv: http://www.gsd.nl/
of http://www.gevoelvoorpaarden.nl/tteam.htm

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:43

KiWiKo schreef:
maak de bakstukken bij het indoen 2 gaten langer, hoofdstel snel en simpel indoen en dan de bakstukken weer twee gaten korter doen.

Dan heb je niet het gekloot met de oren.

Daarnaast moet je dat gedrag negeren en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. vooral niet te voorzichtig zijn, rustige kalme bewegingen maken en gewoon dat hoofdstel in doen

helemaal mee eens, ik had hetzelfde probleem maar het gaat steeds beter. Weet je zeker dat het bit niet ergens pijn doet oid?

en inderdaad laat er naar kijken door een osteopaat

MrsSoliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:46

Ik zou proberen haar gewoon elke dag aan hara oren te aaien zodat ze zelf merkt dat het niks engs is. Dan houdt ze op een gegeven moment vanzelf op als het goed is. Het is idd moeilijker omdat jij de achtergrond niet kent maar ik zou het toch proberen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:53

hoi,
ik heb dat ook met men paard gehad. die was van alles bang dat je aan zijn oren deed. dee je een halster aan of kopstuk, doodsbang.
je kunt dit oplossen door stelmatige gewenning. heb je ooit al eens geprobeerd met een touw over zijn oren te doen en terug weg, dezelfde handeling als bij het kopstuk aan te doen. doe dit miss op regelmatige tijdstippen en miss is je paardje dan al wat kalmer. maar ik begrijp je probleem goed hoor. ik kan momenteel men paardje zijn kopstuk aan doen oortje voor oortje. en daar voelt ze zich fijn bij. ook best heel veel geduld hebben.
streel eens de oortjes, beginnen met het hoofd te strelen en zo naar de oren gaan, heel zacht en eerst stoppen als je in de buurt bent, als hij ontspannen is en zo verder doen beetje bij beetje...
hoop dak je een beetje help
greetz

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 07:18

Bedankt voor al jullie reacties. Had idd zelf al overwogen om een osteopaat naar haar te laten kijken. Dus ga nu maar op zoek naar een goeie bij mij in de buurt. Baat het niet dan schaadt het niet. En elke dat even aan haar oren zitten moet ook maar in mijn dagelijkse ritme meegenomen worden. Hoop ook dat hier dan langzaamaan verbetering in komt .

Gr

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:56

pollewops, ik heb je een pb gestuurd!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:18

rammeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:22

Hééééél voorzichtig zijn , ik ken een mishandelde pony ( i love you ) en hij is ook kopschuw .
Ze doen bij hem een halsverlenger aan .
En voor de rest : tijdens het rijden praten tegen hem en gerust stellen !!!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:26

Op de manege staat zo'n pony. Dan moet je gewoon in 1 keer heel snel zijn. Soms lijken het ook wel tijden. De ene keer kan je daarna nog op je gemakje het voorplukje goed doen, en de andere keer kan je niet eens meer normaal de keelriem vastmaken.
Als je 1 poging hebt gedaan die mislukt is, dan kan je het wel vergeten, dan sta je haar eerst een uur gerust te stellen en kan alleen een lang persoon het doen. Er hangt ook een bordje op stal dat het alleen ingedaan mag worden door het personeel. Alleen sommige mensen lezen niet

StalDoorstap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 02:41

rammeke schreef:
Hééééél voorzichtig zijn , ik ken een mishandelde pony ( i love you ) en hij is ook kopschuw .
Ze doen bij hem een halsverlenger aan .
En voor de rest : tijdens het rijden praten tegen hem en gerust stellen !!!

Wat heeft een halsverlenger dan voor zin?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 07:37

Dat vraag ik me ook wel af...

Overigens zijn er genoeg paarden (en je ziet het vooral op maneges of bij paarden die veel en lang binnen staan) die kopschuw worden omdat ze niet zo handig zijn. Ze staan met het hoofd over de bovenstaldeur(met of zonder weefrek erboven) een beetje te suffen en schrikken ergens, een hond of waar dan ook van. Dan doen ze het hooef omhoog en knallen met de kop tegen de bovenbalk aan. Ze krijgen dan dus door zichzelf op hun donder op het moment dat ze ergens van schrikken. Een totaal verkeerde reactie.
Bij dat soort paarden is het heel verstandig de bovenbalk boven de staldeur in te pakken met een kussentje zodat de klap minder hard aankomt.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 09:04

Afgelopen vrijdag is een osteopaat langs geweest naar aanleiding van dit onderwerp. Na de behandeling kon ze er makkelijk bijkomen en vond mijn pony het heerlijk. Ze viel bij na in slaap en begon te zuchten en te smakken van opluchting. Ze zat vast in haar rug en hals. Gister zelf geoefend om haar nu te leren dat ze geen pijn meer heeft. Toch gaf ze in eerste instantie weer diezelfde heftig reactie maar later kon ik er gewoon aanzitten. Advies is nu een weekje oefenen met aanraken en niet rijden maar loslaten en wandelen. Een weekje vakantie dus . Zodat ze kan wennen aan haar verbeterde leventje. Hoop dat het hiermee opgelost is .

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:22

Ik heb het ook gehad bij mijn pony. In het begin mocht niemand aan haar oren komen, en aan haar hoofd ook niet. Je moet een goed vertrouwen opbouwen en voorzichtig aan haar hoofd zitten, en haar dan gferuststellen dat het helemaal niet zo eng is. Veel met haar praten helpt ook vaak, daar worden ze rustig van. Begin bij de neus en de kaken en ga zo steeds een klein beetje verder omhoog.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:05

Mijn paard was ook kopschuw, met veel liefde en rust is dit goedgekomen.
Snoepje geven en flink belonen als ze het hoofdstel om heeft wil ook wel helpen.

Mijn paard hapt nu zelfs naar het bit, normaal moest je achter 'm aanrennen.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:27

helemaal super pollewops

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:39

pollewops schreef:
Afgelopen vrijdag is een osteopaat langs geweest naar aanleiding van dit onderwerp. Na de behandeling kon ze er makkelijk bijkomen en vond mijn pony het heerlijk. Ze viel bij na in slaap en begon te zuchten en te smakken van opluchting. Ze zat vast in haar rug en hals. Gister zelf geoefend om haar nu te leren dat ze geen pijn meer heeft. Toch gaf ze in eerste instantie weer diezelfde heftig reactie maar later kon ik er gewoon aanzitten. Advies is nu een weekje oefenen met aanraken en niet rijden maar loslaten en wandelen. Een weekje vakantie dus . Zodat ze kan wennen aan haar verbeterde leventje. Hoop dat het hiermee opgelost is .

Je zal er vast veel plezier van hebben!!!
Het kan overigens zijn dat je paardje nogmaals behandeld zal moeten worden maar dat kan je zelf wel inschatten.
Super die osteopathie!!!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:34

Weer begonnen met rijden. Hoofdstel om doen ging nog niet helemaal super maar wel makkelijker als voorheen. Hoef nu niet meer mijn cap op bij het hoofdstel in doen.. . Rijden ging ook prima. Weet niet of het mijn verbeelding was maar volgens mij liep zo ook wat ruimer. Dinsdag weer les en dan even horen wat mijn instructrice er van zegt. Ben benieuwd .

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:57

Leuk pollewops, goed van jou, hou vol !!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:34

pollewops schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Had idd zelf al overwogen om een osteopaat naar haar te laten kijken. Dus ga nu maar op zoek naar een goeie bij mij in de buurt. Baat het niet dan schaadt het niet. En elke dat even aan haar oren zitten moet ook maar in mijn dagelijkse ritme meegenomen worden. Hoop ook dat hier dan langzaamaan verbetering in komt .

Gr

En de optie die KiWiKo noemde dan?
Ik zou dat persoonlijk zelf eerder proberen dan meteen naar een osteopaat te gaan..
(maar misschien heb je de optie die KiWiKo noemde al geprobeerd. )

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:27

De optie van Kwiko wilde ik best proberen, maar dat ging jammer genoeg niet. De bakstukken zaten al op het laatste gaatje. Groter kan het hoofdstel niet .