Deken kapot; aansprakelijk??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pimmetje

Deken kapot; aansprakelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:26

Ik zit met een dilemma en ik zou graag jullie mening willen horen.

Ik ben de trotse bezitter van een jong paard dat samen met twee andere meiden gezellig een aantal uren in een paddox staan. Mijn deugniet is nog aan het wisselen en is van mening dat je aan alles kunt knabbelen.
Vorige week kwam één van die andere paarden met een kapotte deken uit de paddox. Alle vingers wezen natuurlijk gelijk naar mijn paard, maar niemand heeft het zien gebeuren. Nu wil die eigenaresse van dat paard mij aansprakelijk stellen voor de kapote deken. Vinden jullie dat fair?

Aan de ene kant is het misschien aannemelijk dat mijn paard de deken kapot heeft gemaakt, maar het andere paard zet ook regelmatig de tanden ergens in. En eigenlijk wil je ook de sfeer op stal niet verpesten (hoewel het ondertussen een stuk minder gezellig is). Aan de andere kant vind ik het een bepaald risico dat je loopt als je levende wezens bij elkaar zet. Ik zou ook niet vrolijk zijn als het mij was overkomen, maar je weet dat deze dingen kunnen gebeuren. Wat vinden jullie?

p.s. mijn paard staat natuurlijk inmiddels in eenzame opsluiting

Bonte

Re: Deken kapot; aansprakelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:42

Als niemand wat gezien heb, zou ik niet vergoeden. Vooral omdat je zegt dat het andere paard ook wel eens knabbelt. Moeilijk is het wel als de sfeer op stal verpest wordt, maar ze kunnen jouw paard niet overal de schuld van geven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:44

Als je ervoor kiest om je paard met deken op samen met andere paarden in de paddock te zetten dan neem je zelf bewust een risico. Ten eerste wat betreft je paard: ze kunnen spelen of vechten waardoor er letstel ontstaat, en ten tweede: de dekens kunnen kapot gaan. Je moet zelf voor voorzorgsmaatregelen zorgen om de risico's te verkleinen: peesbeshermers om, mooie dekens af en oude op etc. Ik vind dus dat de anderen jou daarvoor niet aansprakelijk kunnen stellen, tenzij jij hun paarden zonder hun medeweten zou hebben losgegooid of tegen hun instrukties in met dekens op naar buiten.
Juridisch ben je wel aansprakelijk voor schade die je paard toebrengt aan anderen of spullen van anderen, maar zoals gezegd hebben deze anderen ook een eigen verantwoordelijkheid die ook meetelt. Zeker omdat dat ook paardenmensen zijn die dus kunnen weten wat de risico's zijn.
Hopelijk komen jullie eruit, jammer dat de sfeer verziekt wordt door zoiets.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:49

Ik zou niet moeilijk doen en gewoon de deken laten vergoeden. Is een verzekeringskwestie en kost je niets meer dan de moeite om een formulier in te vullen. Als je WA verzekerd bent tenminste.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 01:40

ik zou idd puur voor de sfeer en om je "beste" kant te laten zien de deken vergoeden, en idd ben je wa verzekerd het via die weg te spelen...

of het helemaal fair is? nee vind ik niet... het is idd een verantwoordelijkheid van een ieder die zijn of haar dier samen met andere paarden buiten zet.. jij kan er niet veel aan doen dat jou jonge paard aan het wisselen is en daardoor wellicht wat te veel knabbelt...

een kennis van mij heeft een tijd geleden haar veulen naar de kliniek kunnen brengen, die had een trap gehad van zijn weide maatje, of althans dat was voor 90% zeker ( niemand heeft het zien gebeuren) gevolg, griffelbeentje gebroken, vreselijk klote maar is de eigenaar van dat andere paard verantwoordelijk? hmm nee dus.. vind ik niet, zou mooi zijn als iedereeen in zulke situaties zijn of haar verantwoordelijkheden pakt en desnoods iig mee betaald, maar goed dat is ieder voor zich natuurlijk

maar goed... jou verhaal.. probeer ze dus tegemoet te komen, laat zien dat het je intereseert... denk dat dat al een stuk helpt.. vind het wel erg sneu dat jou paard hierdoor in zijn eentje staat, is er geen ander maatje zonder deken oid?

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 01:45

Ben het volledig met Simodi eens! je neemt een risico als je je paard bij anderen in de weide zet. Maar als je toch verzekerd bent; dan kost het jou niets, alleen wat schrijfwerk en houd je de sfeer op stal ook goed! Succes!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 07:33

Maar je hoeft er helemaal niet voor verzekerd te zijn. De maarschappij kan het afwijzen( mede schuld o.i.d.) en dan moet je wel van te voren afspreken dat je in dat geval ook zelf niks aan haar betaald.

Zoals hierboven ook al gezegd is, je weet dat je risico loopt als paarden met dekens bij elkaar staan. Dan moet je eigenlijk niet zeuren. Beter is het om in zo'n geval de kosten van reparatie te delen door het aantal paarden.

Zeker als niemand weet wie het gedaan heeft. Die van mij is een ster in het kapot trekken van wollen onderdekens. Dat doet hij helemaal alleen, daar heeft hij niemand voor nodig.

Voorkomen is trouwens nog beter, je kan bij de welkoop e.d. een spuitbusje kopen dat helpt tegen staartveren pikken bij kippen en bijten in biggen staarten. Dat spuit je op de randen van de dekens en geen paard komt er meer aan, stinkt wel!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 07:39

ik heb het zelf ook meegemaakt
Ik heb hem gewoon opgegeven aan de verzekering ( WA) en die hebben zonder problemen de helft van de nieuw waarde van de deken vergoed
Ze betaalde de helft omdat het risico voor de helft ook bij de eigenaar van de deken ligt
Doe niet moeilijk en geef het gewoon op nee heb je ja kun je krijgen en het kost je niets, en de stemming word er alleen maar beter van

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 07:48

de verzekering keert alleen uit als de schade bewezen gemaakt is door jouw paard.

Lekker makkelijk ik heb in mijn dekens ook wat scheuren zitten, kan ik mooi de buurman de schuld van geven

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 07:51

ik vind dat het ook eigen risico is je stemt bijde toe om ze bij elkaar te zetten en iedereen weet dat er dan wat kan snuivelen maar gelukkig bij ons op stal denkt iedereen er zo over. en als er niet gezien is wie het heeft gedaan houd het helemaal op lijkt mij

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:04

Jullie hebben gelijk, ze weten idd niet of haar paard het wel gedaan heeft, beest kan ook hebben liggen rollen en op zijn eigen deken gestaan hebben.

Dus helaas pindakaas, dit mag je niet melden bij je verzekering. Dat heet in normaal nederlands:"poging tot oplichting"
Consequenties? Zwarte lijst, opzegging van al je polissen, dus ook je inboedel etc. Is dat het je waard?
Niet doen, claim lekker zelf afwijzen, geen bewijs. Wie eist, bewijst is nog altijd de regel.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:09

Ik zou alleen betalen als het zeker is dat mijn paard het gedaan heeft. En dat is in dit geval helemaal niet duidelijk. Stel dat je de deken wel via jouw verzekering vergoedt, en volgende week zie je dat jouw paard daadwerkelijk een deken sloopt? De verzekering ziet je aankomen. Terwijl het dan wel terecht zou zijn dat je de kosten vergoedt.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:30

De pony van een meisje bij ons op stal sloopt ook graag dekens.. Ze heeft het al twee keer opgegeven bij de verzekering en het is twee keer keurig netjes vergoedt Echt klasse! Ik had toen contact opgenomen met mijn eigen verzekering met de vraag of ik hier zelf ook tegen verzekerd was en inderdaad. Zij zouden het zonder moeite vergoeden. Gelukkig!
Ik vind niet dat de eigenaar er zelf ook schuld aan heeft. Het is het paard van een ander die de deken sloopt. En paarden kunnen nog veeeeel ergere dingen slopen dus een beetje eigenaar zorgt dat hij hier gewoon tegen verzekerd is.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:51

nikkigioa schreef:
De pony van een meisje bij ons op stal sloopt ook graag dekens.. Ze heeft het al twee keer opgegeven bij de verzekering en het is twee keer keurig netjes vergoedt Echt klasse! Ik had toen contact opgenomen met mijn eigen verzekering met de vraag of ik hier zelf ook tegen verzekerd was en inderdaad. Zij zouden het zonder moeite vergoeden. Gelukkig!
Ik vind niet dat de eigenaar er zelf ook schuld aan heeft. Het is het paard van een ander die de deken sloopt. En paarden kunnen nog veeeeel ergere dingen slopen dus een beetje eigenaar zorgt dat hij hier gewoon tegen verzekerd is.

En bij de 3e keer zal haar polis worden opgezegd i.v.m. slecht schadeverloop....

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 09:56

..tja dat is het risico van paarden bij elkaar...raar is toch waar sommige moeilijk over doen he!..bij ons gebeurd het zo vaak...ze staan met zn alle in de bak..en ja, ik mis ook wel eens een staartflapje en wat maakt mij het uit..liever zo als binnen zetten..gewoon ouwe dekens gebruiken

maar hebben jullie misschien een contract waar het in staat???..bij ons is alles namelijk op eigen risico...dus ook al wordt een paard kreupel getrapt, sorry..we zullen er alles aan doen om me te helpen aan een snel herstel..maar het is op eigen risico

maar goed, zitten ze zo te meuten..zou ik het opgeven aan de verzekering(of als het gemaakt kan worden op jou kosten laten maken)...

maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje kinderachtig

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:04

Citaat:
maar goed, zitten ze zo te meuten..zou ik het opgeven aan de verzekering(of als het gemaakt kan worden op jou kosten laten maken)...

Maar je zou toch ook niet aanbieden om de deuk in mijn auto te betalen omdat je ook op hetzelfde parkeerterrein was?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:06

Als trotse eigenaar van een bijna vierjarige ruin die gaat voor de titel supersloper kan ik uit ervaring spreken.

Een van mijn pony's heeft al meerdere dekens en halsters gesloopt dit jaar. Natuurlijk word ik aangekeken door stalgenoten, maar ik ben niet verantwoordelijk voor het gedrag van mijn pony op het land. Ik kan er moeilijk de hele dag bij staan en van eenzame opsluiting wordt een jong dier nooit beter. Gelukkig is er niemand die ooit vraagt om de schade te vergoeden (dan was ik nu blut geweest). Op deze stal gaan we ervan uit dat je verantwoordelijk bent voor je eigen materiaal, niet voor dat van een ander.

Daar waar paarden spelen kan schade ontstaan. Dat is het gevolg van paarden bij elkaar zetten. Voordat dieren bij elkaar staan, kan je dit beter even overleggen met andere eigenaren. Nu heeft die ander pech, een andere keer is jouw deken kapot. Een beetje geven en nemen.

Hoe staat de staleigenaar hier tegenover? Zou een verzoek om een duidelijke lijn op stal geen uitkomst bieden? Maak het bespreekbaar, met iedereen die daar staan een lijn trekken, en klaar. Als je moet vergoeden weet je in ieder geval zeker dat in de omgekeerde situatie ook jouw schade vergoed wordt.

(Stel dat jij een dure en scheurvaste deken koopt, terwijl een ander elke maand een nieuwe, maar niet scheurvaste deken koopt omdat andere paarden de kwalitatief mindere deken consequent slopen. En jij maar vergoeden! Klopt niet helemaal, toch?)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:08

Het is per verzekeringsmaatschappij verschillend of dit wordt vergoed. Wettelijk ben je wel aansprakelijk voor je paard, maar er kunnen wel dingen worden uitgesloten onder een verzekering. Je zou kunnen voorstellen dat je met je verzekeringsmaatschappij overlegt of ze uitkeren en dat je een eventueel uitgekeerd bedrag aan hen zult vergoeden. Dan schiet je er zelf niet bij in en maak je toch een goed gebaar. Ik denk nl dat een verzekeringsmaatschappij ook een deel eigen schuld bij de andere paardeneigenaar zal leggen, omdat hij/zij er zelf voor kiest om zijn dier samen met andere te laten lopen. Dan stel je 'm bloot aan de kans dat er iets gebeurt. Er voldoende rechtspraak waarin beide partijen een deel vand e schuld moeten dragen, omdat ze bewust een bepaald risico aanvaard hebben. Het lijkt me dat dat bij jou ook speelt.
Bovendien, hoever ga je? Volgende keer loopt een ander paard een blessure op in de paddock waar toevallig jouw paard ook bij heeft gestaan, krijg je dan ook de schuld omdat jouw paard het meest speels is? Zeker als helemaal niet gezien is dat jouw paard de deken gesloopt heeft, zou ik niet op voorhand gaan betalen, da's echt onredelijk!

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:09

Goede vergelijking, amondi

Ik heb het idee dat een heleboel mensen iets teveel op hun verzekering rekenen. Als het echt noodzakelijk is, zal ik die zeker aanspreken. Maar alleen als het om iets gaat wat door mijn gezin of mijn dieren is veroorzaakt, en niet bij een onduidelijk iets.

Voor degene die er niet moeite mee heeft om de verzekering aan te spreken, informeer eens of je oneindige dekking hebt.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:12

Ik heb een keer gehad.
Dat ik mijn paard samen met 2 andere paarden zetten van een en dezelfde eigenaar.
We bleven er nog op toe kijken.
En ineens krijgt die van mij een trap van het andere paard terwijl de eigenaar ernaast staat.
Gevolg veearts laten komen maar niemand die maar iets zei over het feit van ik zal het betalen omdat mijn paard jou een trap heeft gegeven.
terwijl we er beide op stonden te kijken.
Terwijl we beide zeidde ja dat paard heeft het gedaan.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:14

Ik zou toch erg voorzichtig zijn met het zomaar opgeven bij je wa verzekering. Tuurlijk ben je verzekerd, maar je kan niet te kust en te keur voor elke scheet je verzekering aanspreken.
Buiten dat ben ik van mening dat als het niet bewezen is dat jouw paard het gedaan heeft, jij helemaal niet aanspraakelijk bent. Je weet dat als je paarden bij elkaar gooit dat er dingen kapot gaan.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:22

P.B.H. spray, zo heet het. Gewoon op de randen spuiten en ze blijven er vanaf.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:27

wat je ook kan doen dat je met zijn 3 een nieuwe deken betaal, want niemand zag het gebeuren. Wie weet bleef dat paard wel met zijn deken ergens achter hangen! Maar ik zou niet zomaar zelf de kosten gaan betalen. Koop een nieuwe deken en deel de kosten met de gene die in de bak stonden

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:51

amondi schreef:
P.B.H. spray, zo heet het. Gewoon op de randen spuiten en ze blijven er vanaf.

Ja en zelf moet je vervolgens je paard met een handschoen aanpakken omdat je anders een week niet wordt aangekeken op je werk

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:58

als jouw paard het gedaan heeft, ben je aansprakelijk. Als je aansprakelijk bent volgens de wet, moet je WA-verzekering het dekken (dat is een dekking tegen wettelijke aansprakelijkheid. Zo eenvoudig is het). Ik zou mezelf en de ander echter de moeite van het kibbelen of jouw paard het nou was of niet (want daar gaat je verzekeraar ook moeilijk over doen, en die superzware bewijslast ligt bij de andere partij in dit geval), en met de eigenaar van het andere paard afspreken dat jij een deel van de nieuwe deken (bijvoorbeeld 1/3 of de helft) betaalt. Zij een nieuwe deken (haar voordeeltje), jij van het gedonder en de vervelende sfeer op stal af. Als de deken niet erg kapot is, kun je hem ook op gezamenlijke kosten laten maken.

Succes
Floortje