Clyde schreef:Heb dat ook gelezen, maar twijfel daar wel een beetje aan. Die van mij doet het altijd voordat ze haar bit in krijgt. Dat is toch niet echt nieuw he? Groetjes Linda
Dat is overspronggedrag, sommige paarden gapen als ze het bit in krijgen. Dan gaat er iets gebeuren en proberen ze door ander gedrag even wat spanning af te vloeien (onbewust).
Normaal is flehmen een manier om een geur/smaak op te nemen. Sommige paarden kunnen ook dingen met elkaar gaan combineren. Een pony die bijvoorbeeld net staat te flehmen kan als de baas binnen komt krijgt daar een positieve ervaring bij (baasje dat lacht of iets lekkers). Dan verbind hij die twee dingen en voor je het weet gaat hij iedere keer als de baas komt staan flehmen.
Klinkt heel raar maar paarden kunnen echt de raarste dingen met elkaar gaan verbinden. Een van mijn ruinen gaat bijvoorbeeld altijd rollen als hij eten heeft gehad. Heeft vroeger in een nat land gestaan en kreeg hooi. Het hooi was het enige droge om op te rollen dus deed hij dat. Het verband werd eten=hooi=rollen. Hooi is weggevallen in zijn hoofd. Nu heeft hij er eten=rollen van gemaakt. Dus zelfs na een handje bix gaat hij liggen. Zo ken ik ook een paard dat altijd gaat plassen als zijn baas langs een stoplicht met drukpaaltje rijdt.