Waarom flemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Waarom flemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:02

Ik heb allerlei dingen gelezen over waarom paarden zouden flemen... o.a. vooral wanneer ze een nieuwe geur ruiken ofzo, maar de mijne doet dat vrijwel constant. Wat kan dit dan betekenen?

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:04

Heb dat ook gelezen, maar twijfel daar wel een beetje aan. Die van mij doet het altijd voordat ze haar bit in krijgt. Dat is toch niet echt nieuw he?

groetjes Linda

CKdamour

Re: Waarom flemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:13

Nee daarom.. en die van mij doet het werkelijk bij alles.
Ook voordat hij eten krijgt enz enz

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:41

Ik houd dit topic ook even in de gaten.
Die van mij doet het ook heel erg vaak of ik nu aan het poetsen of aan het rijden ben ze doet het ook heel vaak.
Vooral op buitenrit doet ze het erg vaak.

Of als ze water heeft gedronken doet ze het ook altijd.

Ben benieuwd

HorseyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:06

die van mij doet t alleen als ze dr wormenkuur heeft gehad

dozo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:44

Het kan zijn dat ze last van hun maag hebben of dat ze iets vreemds ruiken.

Sybelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:01

Clyde schreef:
Heb dat ook gelezen, maar twijfel daar wel een beetje aan. Die van mij doet het altijd voordat ze haar bit in krijgt. Dat is toch niet echt nieuw he? Groetjes Linda

Dat is overspronggedrag, sommige paarden gapen als ze het bit in krijgen. Dan gaat er iets gebeuren en proberen ze door ander gedrag even wat spanning af te vloeien (onbewust).
Normaal is flehmen een manier om een geur/smaak op te nemen. Sommige paarden kunnen ook dingen met elkaar gaan combineren. Een pony die bijvoorbeeld net staat te flehmen kan als de baas binnen komt krijgt daar een positieve ervaring bij (baasje dat lacht of iets lekkers). Dan verbind hij die twee dingen en voor je het weet gaat hij iedere keer als de baas komt staan flehmen.
Klinkt heel raar maar paarden kunnen echt de raarste dingen met elkaar gaan verbinden. Een van mijn ruinen gaat bijvoorbeeld altijd rollen als hij eten heeft gehad. Heeft vroeger in een nat land gestaan en kreeg hooi. Het hooi was het enige droge om op te rollen dus deed hij dat. Het verband werd eten=hooi=rollen. Hooi is weggevallen in zijn hoofd. Nu heeft hij er eten=rollen van gemaakt. Dus zelfs na een handje bix gaat hij liggen. Zo ken ik ook een paard dat altijd gaat plassen als zijn baas langs een stoplicht met drukpaaltje rijdt.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:30

Mijn paard vleemt ook heel vaak, ook als hj aandacht wilt, soms heeft ik ook wel is het idee omdat ik dan ga lachen.
Hij heeft ook nog een trekje.
Dan gaat hij met ze'n tong uit zijn mond, aan de zijkant en dan gaat hij heel moeilijk doen.
Zoiets wat je doet als er iets aan je kies plakt maar dan doet hij het met zijn tong naarbuiten.....
Doet hij vaak als ik hem een snoepje heb gegeven en hij wil meer....

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 18:08

Die van mij doet het als ik hem wil aaien op zijn hoofd... als ik veel tegen hem praat... wanneer hij eten krijgt en nog op veel meer momenten

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:12

IK heb ook ergens gehoord..
Was een paard dat elke keer in de trailer stond te Flemen (na een wedstrijd o.i.d) dus als ze weer terug naar stal gingen. Nu zei de eigenaresse tegen dat meisje: "Dat doet ie omdat ie dorst heeft" (dat meisje die er altijd op reed enz. was een soort bijrijder)

viv34

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:18

dit doet mijn paard ook maar ik denk dat hij dit doet om aandacht te vragen. Meestal doet hij het als hij een snoepje ( of zo) krijgt. Maar hij doet het ook als er meerdere mensen bij zijn stal staan.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:41

Mijn verzorgpaard ging vandaag opeens veel vaker flehmen dan anders. En dit was een teken van een beginfase van koliek...

Dus ik denk dat het veel verschillende dingen kan betekenen. Pijn, overspronggedrag, nieuwe geuren, etc.