op welke leeftijd shetlandpony betuigen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

op welke leeftijd shetlandpony betuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:59

Ik heb 2 (erg) eigenwijze shetlanders, die staan te springen om beleerd te worden! Ze zijn erg leergierig, en willen graag voor je werken.
Ze worden volgende maand 2 jaar.
Met welke leeftijd kun je ze betuigen en voor een karretje beleren?
Ze zijn beide erg grof gebouwd, en ze zien er totaal niet jeugdig uit.
Het is niet de bedoeling dat we ze dagelijks gaan inspannen, maar hoogstens 1x per week, of met mooi weer.
Welke shetland kenner kan mij een leeftijdsgrens aangeven?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:05

Net als elke pony denk ik dat 2,5 a 3 jaar vroeg genoeg is! Om te mennen dan, rijden is dan ook nog vroeg
2 lijkt mij echt te jong
zijn nog baby's

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:08

Ik vind 3 jaar een mooie leeftijd.

Voor drie jaar kun je nog genoeg andere leuke dingen doen.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:09

rakkertje13 schreef:
Net als elke pony denk ik dat 2,5 a 3 jaar vroeg genoeg is! Om te mennen dan, rijden is dan ook nog vroeg
2 lijkt mij echt te jong
zijn nog baby's

he he ... je hoort mij niet zeggen dat ik ze morgen al wil betuigen hoor!!!
De boer waar ze staan, wil ze inderdaad van de zomer inspannen, maar ik vroeg me af het niet te vroeg is??
Ik weet ook niet of ik wel daadwerkelijk met ze op pad ga, want mennen is niet echt mijn ding.

magiclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:10

ik zou ok pas beginnen met 2,5 a 3 jaar net als bij gewoon rijden ze krijgen toch wat enzo misschein dat je ze al vast wat kan longeren enzo en een keer een bit in doen(asl je dat nodig hebt

appiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:11

Je mag een pony betuigen (of iig aan het tuig leren wennen en 1x per weerk een band laten trekken) dat mag je oefenen vanaf 1½ en je mag pas echt 3/4x per week een band laten trekken als die 2 is daarna mag die pas een kar trekken !

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:16

appiee schreef:
Je mag een pony betuigen (of iig aan het tuig leren wennen en 1x per weerk een band laten trekken) dat mag je oefenen vanaf 1½ en je mag pas echt 3/4x per week een band laten trekken als die 2 is daarna mag die pas een kar trekken !

Ik ga het zoiezo niet zelf doen, ik laat hem betuigen, op zich kan ik dus al beginnen met een hoofdstelletje? (die heb ik al wel voor hem gekocht).
Even offtopic: Misschien dat iemand intresse heeft om leuke dingen met hem te doen, en hem aan het tuig te laten wennen? hij staat in omg. oud-gastel.
Het gaat om een vosbonte shetlandhengst (met welhsbloed.)

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:57

appiee schreef:

met 1,5 al????? en met 2 al 3/4 keer per week??? hoe oud worden die paarden bij wie dat zo gaat?
Nee ik zou wachten, je shetten kunnen er nog zo volwassen uitzien dat verandert niet dat ze nog maar 2 zijn
Ik zou ze nog minstens een half jaar in het land zetten en dan beginnen met wat dingetjes zoals een band laten trekken.
hoe langer je nu wacht hoe langer je straks plezier hebt van een gezonde shet

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:36

Ik heb ook met mijn hengstje vanaf 1,5 met een singeltje om en leidsels aan het halster erachter gelopen, kan geen kwaad..is gewoon wandelen eigenlijk.
En vanaf 2,5 ging hij voor de (niet al te zware)kar....kan prima hoor.
Ik met hem van begin af aan geen enkel probleem gehad.
Nu (bijna 4) loopt hij voor een sulky en het gaat nog steeds fantastisch.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:39

Komende zomer rustig aan betuigen kan prima. Nog niet meteen zwaar trainen en weet ik veel wat. Maar af en toe een bandje oid trekken of er een paar keer een licht karretje er achter is geen probleem.

Mijn twenter mag er van de zomer ook aan geloven en dan heeft ze volgende winter weer vrij(tis veel te koud 's winters om te mennen).

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:02

Ik ben ook begonnen met onze shet toen ze 2.5 jaar oud was, wel hebben we het echt rustig aan gedaan, toen ze ruim 3.5 jaar was liep ze regelmatig voor de wagen.

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:09

Denk dat je ze met 2,5 jaar op z'n vroegst eens in de zoveel tijd kunt longeren.
Ik vind 3 jaar de mooiste leeftijd om een pony te beleren zodat ze tussen 3-4 jaar al voor de kar kunnen.
Ik heb Bull beleerd op z'n 12e.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:25

je kan wel alvast af en toe het tuig omdoen, dat kan geen kwaad en zo heb je lekker de tijd om ze goed te laten wennen. je kan er dan mee wandelen etc, met het tuigje om. echt beginnen met beleren zou ik pas doen als ze drie zijn, en er ook geestelijk klaar voor zijn. shetten zijn leergierig, en willen graag hard werken. hierin moet je ze vaak afremmen, omdat ze zichzelf anders overlopen en daar later last van krijgen. echt zwaar werk pas als ze 4 tot 5 jaar zijn, afhankelijk van de ontwikkeling. de rug groeit nl in ieder geval nog door tot ze 6 zijn, en op te jonge leeftijd kan je ze dus niet teveel over de rug laten werken.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:52

vd zomer tuig om en er achter lopen (rechte lijnen werk!)
kan weinig kwaad zou met een wagen en sleep werk wachten tot 3,5
tegen die tijd kent hij het tuig door en door en de plaats op de weg maw als je langs de weg gaat lopen en alle andere lokaties houd dan rekening dat de pony alvast went , tuig aan betekend bochten ruimer nemen
50 cm min vd kant vd berm af etc
kan die alvast wennen aan verkeer ed

zou m nog niet vd zomner al voor de wagen zetten

malouuu

Re: op welke leeftijd shetlandpony betuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:42

mijn shetje is word in mei 4 en ik ga nu pas beginnen met betuigen,wel heb ik een aantal keren met lange lijnen enzo gewerkt,maar ik ga nu pas officieel beginnen.

voor die tijd kan je nog genoeg leuke dingen doen , en kan ze lekker uitgroeien

hiermee wil ik niet zeggen dat je moet wachten tot ze 4 is hoor , maar ik denk met een jaartje of 2,5 á 3

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:46

Ik ben sinds deze maand voorzichtig bezig mn shet van 2en een half te laten wennen aan t tuig!
Immiddels heeft ie t 3keer opgehad en doet alsof ie nooit anders gedaan heeft!
Alleen sturen snapt ie niet!
Hij mag nu tot t vorjaar lekker verder spelen met de andere shet... dan is hij 3 en gaan we echt beginnen met t beleren... Aangezien ik t eerst komend jaar toch geen karretje heb zal hij dus ook niet overbelast kunnen raken...
Omdat mijn shet ook graag bezig met me is heb ik er voor gekozen om NH met m te gaan doen... de pas zit er al in.... misschien is zoiets ook een optie voorjou

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:55

Ik heb mijn shetje betuigd toen hij 3,5 jaar was en voor eht eerst ingespannen toen hij 4 jaar was. We mennen nog neit zo veel omdat we het rustig aan willen doen nog. Een jaartje eerder beginnen kan ook natuurlijk maar ik vind 2 jaar erg jong om aan het werk te gaan.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:22

Mijn Welsh heb ik met 2 jaar en 7 maanden voor het eerst voor de kar gehad, daarvoor heb ike en paar keer aan de lange lijnen geoefend. Nu gaat hij er binnekort weer eens voor en wil dan op gaan bouwen naar 1 keer in de week een klein stukje.
Longeren vind ik pas na 3 jaar kunnen, vind het veel te belastend om ze zo'n klein rondje te laten lopen telkens. Ik fiets en wandel veel met mijn welsh, gooi hem ook regelmatig los.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:01

Aan de zware arbeid zal hij toch niet gaan, ik ben niet echt het type om een paar keer in de week met een karretje e.d. op pad te gaan.
Ik vind het gewoon "handig" als hij het geleerd heeft.
Van de zomer gaan we idd langzaam beginnen, en dan staat hij van de winter weer gewoon stil, en kan hij lekker verder groeien.
De zomer erop hoop ik dat hij een nieuwe eigenaar heeft!!