Paard kopen topic

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

Paard kopen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:36

het paard kopen topic
- Hebben jullie weleens een paard gekocht en bleek het achteraf een ongelofelijke "miskoop" te zijn geweest?
- Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten als je een paard koopt? Gezondheid uiteraard, maar waar let je dan precies op ?
- Hoeveel paarden heb je gereden voordat je eindelijk dát paardje vond wat precies bij jou pastte?

- Bij ons op stal was er een paard en die bleek na een paar dagen dat die helemaal platgespoten was en uiteindelijk onhandelbaar...

magiclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:23

ik heb nog maar 1 keer een parrd gekocht maar er was wel iets mee (niet dat hij niet gewond was ofzo) maar hij was een C en ze zijdnen daar dat hij minstens 5 cm groter was dan hij in het echt is de belangrijkste punten zijn gezondheid maar ook of hij onder het zadel is als je dat wil en of je het halster goed aan en af kunt doen en ik ehb zelf heel veel paarden gereden voor dat ik de juiste ahd gevonden maar je kent het beste altijd 2 keer gaan kijken en misschein imand meenemen die er veel verstand van heeft dat help ook vaak
alvast succes
groetjes charelle

_Dunja_

Re: Paard kopen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:33

Ik heb een paard gekocht en ik heb voor haar denk 6 andere paarden gezien en gereden.

Toen ik haar gekocht had ik na een week al het idee dat ik van haar af ging groeien in plaats van naar haar toe.
Het klikte echt op geen enkel punt en na 3 maanden heb ik de knoop doorgehakt.

Toen ik haar verkocht had kwamen we er ook nog achter dat ze een chronische wever is dus heb ik haar terug moeten kopen.
Ik heb haar uiteindelijk aan de handelaar terug verkocht die het paard aan mij had verkocht omdat het dus een wever was/is...

Echt een miskoop is dat geweest.
Nu heb ik een pony gekocht en ben daar echt zzzooo happy mee ik wil nooit meer een paard.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:30

Heel leuk topic! Misschien kan dit een sticky worden?
Ik ga even een heleboel tekst over typen uit het boek : paarden voor dummies. Kan sullig klinken, maar ik raad het iedereen ten zeerste aan! zowat alles wat je wil/moet weten staat hierin.En begrijpend uitgelegt

basisinformatie vergaren (dingen die je moet vragen aan een potentiele verkoper)

- Hoeveel vraagt u voor het paard?
-Hoe oud is het paard?
-Wat is het geslcaht en de stokmaat van het paard?
-in welke discipline is het paard ingereden?
-is het paard (eventueel) geschikt voor een beginneling?
-Is het paard geschikt voor kinderen (als je kinderen hebt die je paard willen berijden)
-heeft het paard slechte gewoonten?
-heeft het paard medische problemen en/of een geschiedenis van mdische problemen zoals koliek,kreupelheid of allergien?
-waarom verkoopt u het paard?

Als je die basis hebt gevraagt gaan we over tot het bekijken van het paard en waar je op moet letten.En enkele handige tips

BELANGERIJK ! Het is zeer belangerijk dat je je trainer of een paardenkenner meeneemt wanneer je het paard voor het eerst gaat bekijken.Je hebt de mening van die persoon over het paard meteen nodig.Als je trainer/expert het paard goedkeurt,kun je overgaan tot een onderzoek door de dierenarts en mogelijkerwijs een proefperiode.

Meestal berijd je het paard tijdens zo'n eerste bezoek,dus trek rijkleding aan wanneer je het paard gaat bekijken.Vergeet je cap niet!

TIP ! Het feit dat je een trainer/expert bij je hebt wanneer je een paard gaat beoordelen dat te koop is, wil nog niet zeggen dat je deze persoon al het werk laat doen! Benut deze kans om iets over paarden te leren en te leren hoe je deze moet beoordelen.Wees betrokken en stel nade beoordeling,wanneer je alleen bent met je trainer/expert,veel vragen.

(nu het voornaamste gedeelte )

Bekijk het hele paard
Bekijk het paard langdurig en nauwkeurig.Het paard mag alleen een halster dragen,zodat je zijn bouw kunt bekijken.Je trainer/expert helpt je de bouw van je paard zowel visueel als door middel van een praktisch onderzoek te beoordelen.Tijdens zo'n onderzoek bevoel je de benen van het paard en pak je zijn voeten op om de onderkant van de hoeven te inspecteren.Jullie bekijken allebei of de algehele balans in orde is,of er onvolkomenheden zijn en wat de plus-en minpunten van ja paard's exterieur zijn.Als het paard al voorzien is van tuig voor jullie komst ,vraag dan of je het paard mag zien zonder tuig nadat je gereden hebt.

kijk hoe je paard zich beweegt
Vraag of de verkoper het paard van je af en naar je toe kan laten stappen en uit laten draven aan een los touw.De verkoper moet het paard ook zo laten stappen en draven dat je hem van de zijkant kunt bekijken en de verkoper moet het paard op een harde en zachte grond longeren.Je trainer/expert kijkt hoe het paard zich beweegt om te beoordelen dat het paard gezond is.

Kijk naar het paard terwijl iemand hem berijdt
Vraag de verkoper om het paard te berijden (of door iemand anders te laten rijden) zodat jij en de trainer/expert kunnen zien hoe het paard het doet onder het zadel.De berijder moet het paard laten stappen,draven en galloperen.Als je een paard koopt dat bedoeld is om te springen, vraag de verkoper dan om enkele hindernissen te nemen.Observeer het paard goed tijdens deze activiteiten om te kijken hoe hij zich gedraagt.

laat je trainer/expert rijden
Tijdens deze cruciale stap kan je trainer/expert een goede indruk krijgen van de aard van je paard onder het zadel en kijken of hij/zij wel gepast is voor jou.

berijd het paard zelf
Als je trainer/expert het paard goedkeurt,zal hij je voorstellen om het paard zelf te berijden.Berijd het paard in alle 3 de gangen.Let erop hoe je paard met je omgaat.Vraag jezelf af of je comfortabel op het paard zit en of de manier waarop het paard op jou reageert je aanstaat.In dit deel van het proces kun je grotendeels op je intuitie vertrouwen.Ga bij jezelf na of het paard goed voelt.Als het paard bedoeld is om je kind op te laten rijden,laat je kind dan ook het paard rijden.aangenomen dat het dier volgens je trainer/expert veilig is .( dit geld ook voor eventuele bijrijdsters of mensen waar je het paard mee zou delen)

obeserveer het paard
Als jij en je trainer/expert het paard alletwee goedkeuren,vraag de verkoper dan of je het paard enige tijd vanaf de grond mag verzorgen en hem in zijn stal/weide mag observeren.Leid hem rond,poets hem en pak zijn voeten.Probeer een beeld te krijgen van de persoonlijkheid van je paard

als het goed is vertoont het paard vriendelijk,gemakkelijk gedrag.Als het paard moeilijk is in de omgang of probeert te bijten of te schoppen is dit paard niets voor jou.

Kijk wanneer het paard in de stal staat (of in de weide) of het paard stalondeugden heeft zoals kribbenbijten (inspecteer de wand van de stal) of weven.

probeer erachter te komen of het paard zich in een trailer laat vervoeren
Vraag aan de verkoper of het paard zich gewillig in een trailer laat vervoeren.Als hij een bevestigend antwoord geeft,vraag dan om een demonstratie.Een paard dat zich niet in een trailer laat vervoeren,is geen goede keuze.Zelfs wanneer je niet van plan bent het pard regelmatig in de trailer te vervoeren,kan het zijn dat je hem op een dag naar het ziekenhuis moet vervoeren of om een andere reden moet verplaatsen.In dit soort situaties kunnen de paarden die weigeren om een trailer in te stappen, voor hun eigenaren enorme problemen veroorzaken.

Grondwerk: vraag je af :

-is het paard vriendelijk en gehoorzaam wanneer ik hem vanaf de grond verzorg?
-Staat het paard mij toe hem/haar te poetsen zonder dat hij zich van me afkeert of probeer te schoppen/bijten
-Tilt hij zijn/haar voet op zodra ik hem dit vraag om deze schoon te maken en houdt hij/zij de voet opgetild tot ik klaar ben?
-stapt en draaft hij rustig naast mij wanneer ik hem leid en wacht hij op mijn seintje met betrekking tot de richting en snelheid waarmee hij zich moet verplaatsen?
-staat het paard stil en staat hij/zij me toe een halster om en af te doen ?
-staat hij/zij stil als ik hem/haar vastbind aan een pal of hek,of begint hij/zij te trappen en hinniken,zich terug te trekken of rond te springen?
-Staat het paard het toe om geschoren te worden?
-staat het paard mij toe zijn/haar hoofd en oren aan te raken zonder dat hij/zij het hoofd omhoog beweegt of angstig gedrag vertoont?
-staat het paard stil en gedraagt het zich wanneer ik een zadel en zadeldek opleg en is dit nog steeds het geval als ik de singel aantrek?
-doet het paard gewillig de mond open voor het bit als ik het hoofdstel omdoe en staat hij/zij me toe het hoofdstuk over de oren te trekken?
-gedraagt het paard zich evengoed naar andere personen toe?

rijden : vraag je af

-staat het paard stil wanneer ik opstap?
-wacht het paard totdat ik een seintje geef om verder te stappen nadat ik ben opgestapt?
-gaat het paard soepel over van stap,draf naar galop en enkel wanneer ik dit vraag?
-gedraagt het paard zich goed wanneer ik in de buurt van een ander paard rijd of probeert hij/zij het andere paard te schoppen/bijten?
-Is het paard bereid en geschikt om het werk te doen wat ik verlang? (zoals springen,dressuur,western etc.)
-Lijkt dit een paard waarmee ik buitenritten wil maken op zijn /haar gemak tijdens een buitenrit,of schrikt hij/zij van het minste geringste?
Gedraagt het zich keurig of probeert het terug te rennen naar de stal of iets dergelijks gevaarlijks?
-voel ik me veilig en op mijn gemak waneer ik het paard berijd en heb ik het gevoel dat ik de controle heb?

Laat het paard keuren door de dierenarts! afhankelijk van de waarde van het paard ook rontgenologisch (voor elk paard aan te raden, maar is prijzig)

verder moet je paard per paard bekijken, voor een iets ouder paard geld al het bovenstaande maar van een jong paard kan je natuurlijk dit alles niet meteen verwachten.

Het is wel ten zeerste aangeraden om eerst een ouder paard te kopen/berijden alvorens een jong paard te kopen natuurlijk

hoop dat julie er wat aan hebben..zal misschien het gehele boek wel is over typen..who knows

grtz!
Charlotte

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 01:53

Ik denk dat er zowat geen paarden overblijven als ze moeten voldoen aan heel het rijtje hierboven, incl het scheren.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 02:24

haha, ja kan heel goed zijn , ieder paard heeft wel iets natuurlijk dit is gewoon in erg grote lijnen en je moet zelf kijken welke dingen het belangerijkste zijn natuurlijk. 't is gewoon alles wat je zou kunnen afvragen snap je? Moet je zelf weten of je het belangerijk vind of hij stilsaat bij het scheren of niet. Er staat ook niet : als je op al deze vragen ja kan antwoorden is het goed. Het zijn gewoon dingen die je je moet afvragen..

en zoals gezegt: dit geld voor een ouder paard.Geen 3 jarige, ener,twenter of zelfs 4 jarige..en je moet elk paard apart bekijken

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:07

Dit is nog eens een handig rijtje, voor als het er ooit eens van komt .....

Ik heb hier ook eigenlijk niets aan toe te voegen..

MrsSoliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:08

Ik zou niet eens 1/3 onthouden van al die vragen

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:37

poeh.. dat zijn veel aandachtspunten.

ik het in totaal nu 2 miskopen gehad..
erg jammer het heeft me veel verdriet gekost. maar nu zit het wel goed. . ik ga nu bij elke aankoop het wel anders aanpakken

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:43

Mijn eerste paard heb ik gekocht bij BM stables.
Er was gezegt dat hij lief, mak en je zou er zo op kunnen na een week niet te hebben gereden.
Dit was allemaal waar!
Alleen omdat ik net bevallen was redde ik het niet in tijd, en moest ik hem verkopen.
Ik heb hem niet laten keuren, maar hij was in die 8 maanden dat ik hem had, kern gezond.
Alleen een varken op stal!

Mijn tweede paard was een super mooie KWPN ruin.
Ik had al een aanbetaling bij de fokker gedaan toen we erachter kwamen dat het huis met stallen wat we gekocht hadden langer op zich liet wachten.
Hij is toen naar Leonie, Fresco van Bokt, gegaan omdaar vandaan naar mij te komen wanneer ik verhuist was.
Na 2 maanden bleek hij ziek te zijn.
Via Utrecht hoorden we dat hij EMND heeft, en dat het vanaf nu wachten op zijn dood is.
Hij is nu nog maar een schim van wat hij was. Erg zonde!!!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:49

Toen ik 14 was, moest mijn C-pony toch echt plaatsmaken voor een E, ik vond het vreselijk, maar geld voor beide hadden mijn ouders niet. Via mijn toenmalige instructrice kochten we toen een oudere E, zodat ik veel kon leren. Hij zou ook gekeurd zijn, die papieren lagen bij haar. let wel: dit was mijn privé-instructrice, al ruim 3 jaar!! Wij vertrouwden dat, mijn ouders hadden er overigens de ballen verstand van. Pony bleek chronisch dampig in zeer ernstige mate (hij had wel wat gehoest in het begin, maar instructrice zei dat ie wat verkouden was van het wassen (hij was wit)... Na 8 maanden kon hij weggebracht worden... Vreselijk, wat een verdriet heb ik gehad. Nog altijd weet ik zeker dat zij het wist. Belachelijk veel hebben we voor die pony betaald. Zeker ook omdat ie ruim boven de 12 moest zijn en niet eronder zoals ze had gezegd... Zij heeft altijd ontkend, maar ik haat haar nog steeds (is al lang geleden!!!!)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:23

mijn vriend had zijn oog laten vallen op een paard. daar zijn we een paar keer helemaal voor naar zeeland gereden om te rijden/poetsen enzo.
daar was hij nukkig in stal, maar wel redelijk fijn te rijden. ook als de eigenaar er op reed zag het er allemaal super uit.
eenmaal thuis werd het een draak bovenste plank. met mijn vriend kondie goed overweg. maar zodra er vrouwen in de buurt kwamen werdie soms echt gevaarlijk(mij uti de wei willen trappen als ik hem wilde pakken)
ook ging het springen niet echt goed en leon wilde niet alleen dressuren. toen hebben we er iemand op laten rijden, maar die deed dat zowat elke dag. daar hadden we dus geen paard voor gekocht. bij haar deedie het lekker. nog geprobeerd hem aan haar te verkopen maar mocht uit eindelijk niet.
toen hebben we hem via bokt omgeruild voor merel. daar zijn we 1 keer wezen kijken. ze kreeg haar niet verkocht, vanwege merel haar karakter(ze is hardstikke lief, maar met zadelen en rijden had ze een gebruiksaanwijzing)
dus ze heeft ons ouwe paard zonder te kijken gewoon omgeruild.
en nou hebben we merel al 2,5 jaar en we zijn er super blij mee... maar de volgende keer luisterd mijn vriend wel eerder naar me. vond het paard van dag 1 nl niet echt leuk, maar hij wilde niet verder kijken naar anderen

Nieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:05

Ik had vorige zomer een mooie hengst gekocht met goede afstamming, helaas zonder papieren... Mijn vriend vond hem een pracht van een paard en zelf kende ik ook de halfbroers en -zussen, dus ik kende de prestaties en wist dat het goede paarden waren.
Nu ben ik zelf een beetje een typische ponyruiter en had er dan ook twee (een hele goede en dan één met een mankementje).Nu liep die met het mankementje(gevoelige rug) niet echt graag westrijd en zo en mijn vriend vond dat het tijd was om hem te verkopen en een ander paard bij te kopen...
Zogezegd, zogedaan....en het werd de tweejarige hengst,maar eigenlijk meer voor hem dan voor mij...
Na een maand had ik er nog steeds geen goed gevoel bij, de klik was er niet en hoe braaf hij ook was, ik kreeg er schrik van... Ik vond hem reusachtig groot... Na drie maand heb ik dan mijn vriend maar gezegd dat hij weer moest vertrekken...

Nu heb ik een ander paardje gekocht, een schimmelmerrie met moeilijk karakter onder het zadel maar doodsbraaf in omgang, werkelijk goud waard. Ik ben mijn angst aan het overwinnen en leer elke keer weer bij met haar... Die hengst (werd al snel geruind hoor) was dus een miskoop, die pony met het mankementje ook een beetje, van mijn schimmel weet ik het nog niet...Tijd en geduld zijn heel belangrijk heb ik al ondervonden.

MrsSoliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:28

Ylana schreef:
Mijn eerste paard heb ik gekocht bij BM stables.
Er was gezegt dat hij lief, mak en je zou er zo op kunnen na een week niet te hebben gereden.
Dit was allemaal waar!
Alleen omdat ik net bevallen was redde ik het niet in tijd, en moest ik hem verkopen.
Ik heb hem niet laten keuren, maar hij was in die 8 maanden dat ik hem had, kern gezond.
Alleen een varken op stal!

Mijn tweede paard was een super mooie KWPN ruin.
Ik had al een aanbetaling bij de fokker gedaan toen we erachter kwamen dat het huis met stallen wat we gekocht hadden langer op zich liet wachten.
Hij is toen naar Leonie, Fresco van Bokt, gegaan omdaar vandaan naar mij te komen wanneer ik verhuist was.
Na 2 maanden bleek hij ziek te zijn.
Via Utrecht hoorden we dat hij EMND heeft, en dat het vanaf nu wachten op zijn dood is.
Hij is nu nog maar een schim van wat hij was. Erg zonde!!!

Dat lijkt me echt rot om mee te maken

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:48

Ja Ylana, varkens op stal zijn kerngezond!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:20

net als kobus, ook bij bm vandaan. makeerd nooit wat aan hem en is ook een varken op stal
hij liep ff moelijk, maardat kwam door zijnijzers. nu looptie blootvoets en hij is aan een nieuwe jeugd begonnen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:11

Mijn eerste pony bleek dus een jaar ouder te zijn wat niet zo erg is natuurlijk (hij is nu 4 in plaats van drie)

Mijn andere pony was wel even wat minder. Leuk veulentje gekocht, nooit gevraagd naar de leeftijd. Ik ging er vaanuit dat hij netjes op afspeen leeftijd was. Toen hij thuis in de wei stond en ik de papieren had en die mensen weg waren bleek het meneertje pas 2 maanden te zijn.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:19

ik heb nu bijna een jaar mijn eerste pony, en het klikt supergoed en het rijden gaat geweldig. ik moet de hele dag denken aan het rijden op haar!

ik mocht een eigen pony uitzoeken (wel alles zelf betalen enzo hoor!) en heb (dom maarja!!) gelijk de eerste de beste genomen. ze kon nog niets, en was een enorme druktemaker. rent voor je weg in de wei. Ik heb veele malen op het punt gestaan haar weg te doen. gelukkig ben ik er met goede les doorheengekomen en het gaat beter dan ooit!!

mijn pony heeft een superstamboom, supergangen en een superkarakter. alleen dat ze wegrent in de wei is jammer. ik heb er veel aan gewerkt, maar het is alle moeie waard!

de wedstrijden die we sinds kort rijden gaan super, ze is hartstikke mooi uitgegroeid, en veel mensen zijn jaloers op mij

deze pony gaat nooit meer weg!!!!!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:45

Lotti schreef:
Heel leuk topic! Misschien kan dit een sticky worden?
Ik ga even een heleboel tekst over typen uit het boek : paarden voor dummies. Kan sullig klinken, maar ik raad het iedereen ten zeerste aan! zowat alles wat je wil/moet weten staat hierin.En begrijpend uitgelegt

basisinformatie vergaren (dingen die je moet vragen aan een potentiele verkoper)

- Hoeveel vraagt u voor het paard?
-Hoe oud is het paard?
-Wat is het geslcaht en de stokmaat van het paard?
-in welke discipline is het paard ingereden?
-is het paard (eventueel) geschikt voor een beginneling?
-Is het paard geschikt voor kinderen (als je kinderen hebt die je paard willen berijden)
-heeft het paard slechte gewoonten?
-heeft het paard medische problemen en/of een geschiedenis van mdische problemen zoals koliek,kreupelheid of allergien?
-waarom verkoopt u het paard?

Als je die basis hebt gevraagt gaan we over tot het bekijken van het paard en waar je op moet letten.En enkele handige tips

BELANGERIJK ! Het is zeer belangerijk dat je je trainer of een paardenkenner meeneemt wanneer je het paard voor het eerst gaat bekijken.Je hebt de mening van die persoon over het paard meteen nodig.Als je trainer/expert het paard goedkeurt,kun je overgaan tot een onderzoek door de dierenarts en mogelijkerwijs een proefperiode.

Meestal berijd je het paard tijdens zo'n eerste bezoek,dus trek rijkleding aan wanneer je het paard gaat bekijken.Vergeet je cap niet!

TIP ! Het feit dat je een trainer/expert bij je hebt wanneer je een paard gaat beoordelen dat te koop is, wil nog niet zeggen dat je deze persoon al het werk laat doen! Benut deze kans om iets over paarden te leren en te leren hoe je deze moet beoordelen.Wees betrokken en stel nade beoordeling,wanneer je alleen bent met je trainer/expert,veel vragen.

(nu het voornaamste gedeelte )

Bekijk het hele paard
Bekijk het paard langdurig en nauwkeurig.Het paard mag alleen een halster dragen,zodat je zijn bouw kunt bekijken.Je trainer/expert helpt je de bouw van je paard zowel visueel als door middel van een praktisch onderzoek te beoordelen.Tijdens zo'n onderzoek bevoel je de benen van het paard en pak je zijn voeten op om de onderkant van de hoeven te inspecteren.Jullie bekijken allebei of de algehele balans in orde is,of er onvolkomenheden zijn en wat de plus-en minpunten van ja paard's exterieur zijn.Als het paard al voorzien is van tuig voor jullie komst ,vraag dan of je het paard mag zien zonder tuig nadat je gereden hebt.

kijk hoe je paard zich beweegt
Vraag of de verkoper het paard van je af en naar je toe kan laten stappen en uit laten draven aan een los touw.De verkoper moet het paard ook zo laten stappen en draven dat je hem van de zijkant kunt bekijken en de verkoper moet het paard op een harde en zachte grond longeren.Je trainer/expert kijkt hoe het paard zich beweegt om te beoordelen dat het paard gezond is.

Kijk naar het paard terwijl iemand hem berijdt
Vraag de verkoper om het paard te berijden (of door iemand anders te laten rijden) zodat jij en de trainer/expert kunnen zien hoe het paard het doet onder het zadel.De berijder moet het paard laten stappen,draven en galloperen.Als je een paard koopt dat bedoeld is om te springen, vraag de verkoper dan om enkele hindernissen te nemen.Observeer het paard goed tijdens deze activiteiten om te kijken hoe hij zich gedraagt.

laat je trainer/expert rijden
Tijdens deze cruciale stap kan je trainer/expert een goede indruk krijgen van de aard van je paard onder het zadel en kijken of hij/zij wel gepast is voor jou.

berijd het paard zelf
Als je trainer/expert het paard goedkeurt,zal hij je voorstellen om het paard zelf te berijden.Berijd het paard in alle 3 de gangen.Let erop hoe je paard met je omgaat.Vraag jezelf af of je comfortabel op het paard zit en of de manier waarop het paard op jou reageert je aanstaat.In dit deel van het proces kun je grotendeels op je intuitie vertrouwen.Ga bij jezelf na of het paard goed voelt.Als het paard bedoeld is om je kind op te laten rijden,laat je kind dan ook het paard rijden.aangenomen dat het dier volgens je trainer/expert veilig is .( dit geld ook voor eventuele bijrijdsters of mensen waar je het paard mee zou delen)

obeserveer het paard
Als jij en je trainer/expert het paard alletwee goedkeuren,vraag de verkoper dan of je het paard enige tijd vanaf de grond mag verzorgen en hem in zijn stal/weide mag observeren.Leid hem rond,poets hem en pak zijn voeten.Probeer een beeld te krijgen van de persoonlijkheid van je paard

als het goed is vertoont het paard vriendelijk,gemakkelijk gedrag.Als het paard moeilijk is in de omgang of probeert te bijten of te schoppen is dit paard niets voor jou.

Kijk wanneer het paard in de stal staat (of in de weide) of het paard stalondeugden heeft zoals kribbenbijten (inspecteer de wand van de stal) of weven.

probeer erachter te komen of het paard zich in een trailer laat vervoeren
Vraag aan de verkoper of het paard zich gewillig in een trailer laat vervoeren.Als hij een bevestigend antwoord geeft,vraag dan om een demonstratie.Een paard dat zich niet in een trailer laat vervoeren,is geen goede keuze.Zelfs wanneer je niet van plan bent het pard regelmatig in de trailer te vervoeren,kan het zijn dat je hem op een dag naar het ziekenhuis moet vervoeren of om een andere reden moet verplaatsen.In dit soort situaties kunnen de paarden die weigeren om een trailer in te stappen, voor hun eigenaren enorme problemen veroorzaken.

Grondwerk: vraag je af :

-is het paard vriendelijk en gehoorzaam wanneer ik hem vanaf de grond verzorg?
-Staat het paard mij toe hem/haar te poetsen zonder dat hij zich van me afkeert of probeer te schoppen/bijten
-Tilt hij zijn/haar voet op zodra ik hem dit vraag om deze schoon te maken en houdt hij/zij de voet opgetild tot ik klaar ben?
-stapt en draaft hij rustig naast mij wanneer ik hem leid en wacht hij op mijn seintje met betrekking tot de richting en snelheid waarmee hij zich moet verplaatsen?
-staat het paard stil en staat hij/zij me toe een halster om en af te doen ?
-staat hij/zij stil als ik hem/haar vastbind aan een pal of hek,of begint hij/zij te trappen en hinniken,zich terug te trekken of rond te springen?
-Staat het paard het toe om geschoren te worden?
-staat het paard mij toe zijn/haar hoofd en oren aan te raken zonder dat hij/zij het hoofd omhoog beweegt of angstig gedrag vertoont?
-staat het paard stil en gedraagt het zich wanneer ik een zadel en zadeldek opleg en is dit nog steeds het geval als ik de singel aantrek?
-doet het paard gewillig de mond open voor het bit als ik het hoofdstel omdoe en staat hij/zij me toe het hoofdstuk over de oren te trekken?
-gedraagt het paard zich evengoed naar andere personen toe?

rijden : vraag je af

-staat het paard stil wanneer ik opstap?
-wacht het paard totdat ik een seintje geef om verder te stappen nadat ik ben opgestapt?
-gaat het paard soepel over van stap,draf naar galop en enkel wanneer ik dit vraag?
-gedraagt het paard zich goed wanneer ik in de buurt van een ander paard rijd of probeert hij/zij het andere paard te schoppen/bijten?
-Is het paard bereid en geschikt om het werk te doen wat ik verlang? (zoals springen,dressuur,western etc.)
-Lijkt dit een paard waarmee ik buitenritten wil maken op zijn /haar gemak tijdens een buitenrit,of schrikt hij/zij van het minste geringste?
Gedraagt het zich keurig of probeert het terug te rennen naar de stal of iets dergelijks gevaarlijks?
-voel ik me veilig en op mijn gemak waneer ik het paard berijd en heb ik het gevoel dat ik de controle heb?

Laat het paard keuren door de dierenarts! afhankelijk van de waarde van het paard ook rontgenologisch (voor elk paard aan te raden, maar is prijzig)

verder moet je paard per paard bekijken, voor een iets ouder paard geld al het bovenstaande maar van een jong paard kan je natuurlijk dit alles niet meteen verwachten.

Het is wel ten zeerste aangeraden om eerst een ouder paard te kopen/berijden alvorens een jong paard te kopen natuurlijk

hoop dat julie er wat aan hebben..zal misschien het gehele boek wel is over typen..who knows

grtz!
Charlotte

Als je dit paard hebt gevonden, heb je een volmaakt perfect paard en die bestaan niet
Er staan wel goede punten in.

Mijn tip is ook probeer zoveel mogelijk paarden te bezoeken en ook te rijden. Kom als het paard je bevalt nog een paar keer langs.
Bij twijfel altijd nee, En neem iemand mee die VERSTAND heeft van paarden en niet iemand die alleen maar mooie praatjes heeft.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:06

TJa het is inderdaad een goede tip om bij verschillende paarden te gaan kijken. Maar als je dat droompaard treft moet je ook niet te lang aarzelen, anders wordt hij straks voor je neus weggekocht!!

Ik heb eerst een paar weken lang internet afgestruind, daar heb ik allerlei leuke paarden gezien, maar niet één waarbij ik persé wou gaan kijken (ja één wel, maar die stond aan de andere kant van het land én was boven mijn budget )

Ik ben op de eerste dag dat ik echt bij een paard ging kijken, mijn huidige paard tegen gekomen. Per toeval eigenlijk, het eerste paard viel tegen, en omdat we daar toch waren gingen we nog maar bij een ander adresje kijken. Per telefoon eerst nog geinformeerd; nou hij had een paard staan dat precies aan mijn eisen zou voldoen... geloof jij het?

Nou hij kwam z'n box uit, en ik was meteen verkocht!! Dat is nu een maand of 9 geleden, en ik ben nog steeds helemaal verliefd op mijn paard!! Ik heb dus geen dag spijt gehad dat ik niet verder ben gaan zoeken.

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:15

Bedankt voor jullie leuke verhalen ! Ik ben van het weekend ook bij een paar leuke paarden wezen kijken, maar de klik was er niet helemaal. Ik kreeg als advies, Je moet opstappen en gelijk voelen dit is hem ! Duss ik ben benieuwd:D

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:32

Vriendin van mij heeft vorige week een paard gekocht, maar ze kan hem niet aan. Het is een shire x kwpn, uiteindelijk vind ze hem toch te groot... had ze beter van te voren kunnen bedenken!

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:46

Natasha schreef:
Ik denk dat er zowat geen paarden overblijven als ze moeten voldoen aan heel het rijtje hierboven, incl het scheren.

ben ik geheel mee eens

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:56

ik ben pas naar een paardje wezen kijken en was opslag verliefd.
de verkoper garandeerde dat het paard 100% inorde was.

heb hem laten keuren en afgekeurd.
geen goede zaak dus .

nu heb ik een paardje van de manege gekocht en dat is helemaal top.

mijn tip is dus laat het paard keuren zoizo klinisch en als het een wat duurder paard is rontgologisch.

Zeker doen kijk maar naar mij..want er was op het eerste gezicht niks te zien. ook niet door de trainer ..
groetjes

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:16

- Hebben jullie weleens een paard gekocht en bleek het achteraf een ongelofelijke "miskoop" te zijn geweest?
Ja, onze eerste twee pony's. De eerste was een merrietje, die een paar maanden later drachtig bleek te zijn. Was dus al bij de vorige eigenaar drachtig. De tweede was de pony die we hadden gekocht toen we de merrie hadden ingeruild. Hij was veel te sterk en bokkerig voor ons.
- Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten als je een paard koopt? Gezondheid uiteraard, maar waar let je dan precies op ?
Allereerst het karakter en de manier waarop de eigenaren ermee omgaan. Toen we bijvoorbeeld Kylan kochten, was het zo duidelijk dat die eigenaren het een vertrouwde pony vonden. Hij mocht los door de stallen lopen en bleef braaf los stilstaan met poetsen en zadelen. Ik vind ook dat een paard me moet aanspreken. Ik moet het gewoon een leuk dier vinden. Verder worden ze allemaal gekeurd.
- Hoeveel paarden heb je gereden voordat je eindelijk dát paardje vond wat precies bij jou pastte?
Heel erg veel. Voordat wij Kylan kochten hadden we een maand lang allemaal verschillende pony's bekeken. Ik heb er denk ik wel 30 gereden voordat we bij Ky uitkwamen.
Met Joep ging het wat makkelijker. Ik had al 1 paard gereden waar we wel intresse in hadden, maar dat ging niet door. Later nog 2 anderen en toen kwamen we Joep tegen. Dat was hem voor mij helemaal.
Bij de eerste pony's die we kochten hebben we meteen de eerste die we gezien hebben meegenomen, maar achteraf zeg je dan toch dat het niet de goede pony's voor ons waren.