Is een paard van 7 jaar die Z2 is al verrot gereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Is een paard van 7 jaar die Z2 is al verrot gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:20

Ik had een discussie met mijn homeopaat over een 7-jarige merrie (wordt deze zomer 8) die nu Z2 startgerechtigd is. Haar mening was dat dit paard al kapot is gereden omdat dit veels te jong is om Z2 te mogen starten.. Ze vertelde dat de spieren waarschijnlijk allemaal verzuurd zijn van dat werk. Hoe denken jullie hierover?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:23

Z2 is wel al hoog voor een 7-jarige.
Vermits je niet te veel op wedstrijd start, en geen te zware trainingen inlast, vind ik persoonlijk dat het nog moet kunnen.
Maar..
Overdaad schaadt, dus wees voorzichtig.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:24

ik denk niet dat je zo stellig mag zeggen dat een 7 jarig paard op z niveau al verrot gereden is. Een talentvol dier loopt dan al in de zzgp mee. Als deze merrie getruct is gereden en niet rijtechnisch correct, kan het zijn dat hij daar problemen van ondervindt.

Het ligt aan de lichamelijke/geestelijke mogelijkheden van het paard en aan het management en rijderij van de ruiter.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:27

Bonfire liep op z'n 5e Z en op z'n 7e Grand Prix.
Pin me niet vast op een jaar, maar zoiets was het wel.

KarinvdM

Re: Is een paard van 7 jaar die Z2 is al verrot gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:49

Hier is op WD net een "discussie" over geweest: viewtopic.php?f=29&t=527198

Mijn paard was ook 7 toen ik hem voor het eerst in de Z2 uitbracht. Mijn paard is heel gezond en niet bepaald verrot gereden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:52

Heel verschillend.
Het ene paard kan het makkelijk aan en moet wachten tot hij 6 is zodat hij Z mag starten.
Het andere paard is 10 en kan het nog niet aan.

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:53

Toen ik mijn merrie kocht was ze 6 jaar en 1 puntje van de Z af. (M2 +9) Mijns inziens geeft dat aan dat het een goed, fijn te rijden paard is met een makkelijk karakter. Ze is nu bijna 11 en heeft nooit problemen gekend. Ik had het goed gezien

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:57

Mijn paard was, toen hij bij ons kwam, volgens de 1-januari-regeling nét 8 jaar en al wel Z2 met een winstpunt (Op zijn 7e was hij dus al Z2 startgerechtigd). Kapotgereden is hij absoluut niet. Hij is eerder te weínig doorgetraind, waardoor hij nu zijn achterbeen moet gaan leren gebruiken. Hij heeft alles puur gewonnen op uitstraling en het redelijk uitvoeren van oefeningetjes. Fijn eraan was hij totaal niet toen hij kwam. Ik kan dus zeggen dat die van mij wel iets méér getraind had mogen worden en absoluut niet kapotgereden is.

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:23

BTW hebben we het hier eigenlijk over Z dressuur of Z springen? Als een paard van 7 jaar Z springen is, dan is het een heel ander verhaal, dat lijkt me niet best voor de ledematen, spieren en de pezen....

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:59

Dit hoeft echt niet hoor.Dat is heel erg afhankelijk van de manier van training.Als je zon'n jong paard elke dag meer dan uur zwaar aan het werk zet en er elk weekend zaterdags en zondags mee op concours gaat, tja dat is niet echt goed.Maar als je verantwoord met een paard omgaat is er niks aan de hand.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:16

Ik zou me zorgen maken over iemand die op een geneeskundige wijze met mijn paard bezig is en er dan zo een kortzichtige mening op na houdt.

Zeker voor een homeopaat lijkt het me belangrijk om naar het individuele paard te kijken en niet alles over een kam te scheren. Het ene paard pakt dingen nou eenmaal makkelijker op dan de ander.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:23

Ben helemaal eens met Manic. Makkelijk gezegd zo van een afstand hoe de toestand van een paard is, juist als iemand die op alternatieve geneeswijze werkt juist in staat zou moeten zijn om de diagnose goed te stellen (een goede uiteraard).

Verder hangt het geheel per paard af. Je moet het vergelijken met mensen, de ene is niet verrot als die ouder wordt bij intensief sporten, de andere kan na zijn 40ste niet meer lopen van de pijn. Belangrijker is het totale management rondom dat paard, dat bepaald meer de slijtage slag dan het niveau dat ze is gestart.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 01:11

Ik denk dat dat per paard bekeken moet worden. Ik denk dat niemand moedwillig zijn paard in de puinpoeier rijdt.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:04

Ik denk ook dat het het per paard moet bekijken. Maar het is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.. laat zo'n paard extra streng/uitgebreid keuren. Ik denk wel dat een 7 jarige die zz loopt, en goed bereden wordt beter in zijn vel (letterlijk) kan zitten als een 7 jarige die B loopt en slecht bereden wordt!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:13

als het paard correct gereden is, is het waarschijnlijk in betere lichamelijke conditie dan een 7 jarige B'er die altijd fout gereden is

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:35

Kitty1 schreef:
............dit paard al kapot is gereden omdat dit veels te jong is om Z2 te mogen starten.........

Ik vind het in elk geval veel te stelling om te zeggen dat het paard al kapot gereden is. Je gaat er dus vanuit dat elk paard, ongeacht de leeftijd, als het Z2 is kapot gereden is?!?! Lekker.... Dat denk ik zeker niet. En bovendien zijn er paarden van 7 die wel Z kunnen lopen, het ene paard is sneller volwassen dan het andere, ligt daarnaast ook heel erg aan de training. Dus je kunt zeker niet zeggen in het algemeen dat een paard van 7 kapot is als het Z2 is. (Natuurlijk zijn er ook paarden die er op hun 7e nog niet aan toe zijn)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:42

7 jr en Z2?

Het ligt eraan op wat voor manier het bereikt is. Stel een prof heeft hem 1 x Z2 gestart omdat hij dat op grond van zijn klassering direct mag doen dan is dat dier minder op wedstrijd geweest dan menig B-paard
Of een Z2 paard waar alles met hangen en wurgen is gegaan en ieder weekend op wedstrijd is geweest. Daar zit nog wel wat verschil tussen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:56

Kitty1 schreef:
Ik had een discussie met mijn homeopaat over een 7-jarige merrie (wordt deze zomer 8) die nu Z2 startgerechtigd is.

Is dus een 8 jarige die Z1 is, ervan uit gaande dat alle paarden per 1 jan. verjaren en startgerechtigd zijn niet gelijk inhoudt dat zij daar ook uitgebracht is....

Kitty1 schreef:
Haar mening was dat dit paard al kapot is gereden omdat dit veels te jong is om Z2 te mogen starten.. Ze vertelde dat de spieren waarschijnlijk allemaal verzuurd zijn van dat werk. Hoe denken jullie hierover?

Andere homeopaat zoeken die niet vol zit met vooroordelen en iets al veroordeelt zonder het zeker te weten... je ou je dan af kunnen vragen of de door die homeopaat gestelde diagnoses en/of behandelingen wel juist en/of nodig zijn...

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:45

het is nogal verschillend. Iemand kan ook gelijk m2 startte vanwege zijn hoge klassering en is dus snel Z

je kan ook iemand hebbben die in de B wat afrijd maar het beesje is helemaal scheef en dat soort dingen.

Dus ja wat is dan beter????

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:58

Ik vind niet dat je dat zo kan zeggen. Mijn pony is ene half jaar onder het zadel nu en we hebben het wijken nu aardig onder de knie. Meneer is erg leergierig en wil heel graag meer. We gaan dus binnenkort beginnen met nog wat moeilijker oefeningen. Ik denk dat het ook van het paard af hangt en de ruiter. Als het paard goed is getraind dan zal hij sneller leren dan een paard waar het met inrijden al niet helemaal goed is gegaan.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:40

Verschilt per dier, de ene kun je met 2,5 al inrijden de ander pas met 4....de een is zo talentvol en loopt met 5 jaar al op Z nivo, de ander begint pas op zijn 8ste...

Ik geloof best dat er eigenaren zijn die meer naar hunzelf kijken qua prestaties dan naar hun paard en zo`n dier dan over de zeik kunnen rijden....