hoe oud ruitermak maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sabrinaboer

hoe oud ruitermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:19

ik zelf zou een paard pas rond zijn derde zadelmak maken en pas met 3 een ruiter er op mits het een heel iel ding is dan w8 ik gewoon wat langer
maar er zijn ook mensen die er al wat mee doen als ze anderhalf zijn er er met hun 2de jaar al op rond stappen geef voor deze mensen eens een goed advies het is zo triest

Only_Tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:20

Wat wil je met dit topic bereiken? Er zijn hier zoveel topics over...

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:20

en hier zijn al zoveel topics over gemaakt.
Ikzelf zou een paard pas op zijn 4e beleren. Maar wat andere doen, hoe erg het ook is, kan ik niet veranderen.

Vayo

Re: hoe oud ruitermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:47

sabrinaboer schreef:
ik zelf zou een paard pas rond zijn derde zadelmak maken en pas met 3 een ruiter er op mits het een heel iel ding is dan w8 ik gewoon wat langer
maar er zijn ook mensen die er al wat mee doen als ze anderhalf zijn er er met hun 2de jaar al op rond stappen geef voor deze mensen eens een goed advies het is zo triest

pas met drie jaar iemand erop........ dit vind ik persoonlijk vroeg hoor! Het is heel erg afhankelijk per paard. Het ene paard heeft met zijn 3,5 jaar een meer volwassen bouw en de andere is nog heel iel. Eigenlijk is het het beste om te wachten tot een paard helemaal is uitgegroeid, maar dat doet bijna niemand. Zelf heb ik mijn paard zadelmak gemaakt toen hij 4 jaar en een paar maanden was.
Maar hier zijn inderdaad al veel topics over geweest......

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:53

3,5 - 4 jaar.

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:57

In het voorjaar dat ze 3 worden zadelmak maken in inrijden, dan 3 maanden laten groeien in het land, niets mee doen dus, en in september het rijden weer voorzichtig gaan oppakken.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:33

Ik ken ze niet hoor die met een 1,5 jarige beginnen.Ja, misschien handmak maken, maar niet zadelmak maken hoor.
In het tuig beleren dat wodrt vaak met 2,5 jaar al gedaan.En het zadelmak meestal met 3,5 jaar.Het ene paard kan het beter aan dan het andere paard, daarom beginnen mensen ook op verschillende leeftijden.Maar 1,5, kan het me niet voorstellen.

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:36

ik zou persoonlijk pas met 4,5 tot 5 jaar een paard zadelmak meken !!

Laat hem lekker genieten van zijn jeugd ,.... Die heeft een paard ook maar 1 keer !

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:45

meestal beginne we net voordat ze 3 worden met longeren en rustig wennen weer in handen te zijn.
rond een 3e gaan we er voor het eerst op..

pony's staan nog wel lekker elke dagin wei met leefdstijdgenoten, hier kunnen ze nog lekker hun ding kwijt!

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:52

Ik heb dit op een ander topic ook al verteld:
Een 3jarige overrompel je wat makkelijker bij het zadelmak maken. Als ze ouder zijn (bijv. als ze uit het land komen in september) dan wordt het wat gevaarlijker voor de berijder zeg maar....Ze zijn dan slimmer en sterker en dan is het toch wel handig als ze al iemand op hun rug hebben gehad. Anders krijg je zo'n rodeo-idee.
Ik heb ooit eens voor de manege een 4 jarig paard gekocht wat nog niet ingereden was, nou ik kan je vertellen, het was vreselijk dat inrijden, tsjonge wat een strijd was dat..... Niet leuk voor het paard, niet leuk voor de berijder.... Dus...mijn ervaring is, hoe ouder het paard zadelmak maken, des te meer strijd is het. Een 3 jarige kan in het voorjaar makkelijk zadelmak gemaakt worden, maar natuurlijk niet met een zwaargewicht erop.