Lange Manen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Lange Manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:53

Hoi

ik weet niet percies waar dit tropic moest plaatsen dus heb ik maar hier geplaatst. Ik zou heel graag van die hele langen manen bij mijn pony willen. Ze heeft nu al redelijk langen manen maar nog niet lang genoeg vind ik. heeft iemand nog nutigge tips hoe ik ze zo lang mogelijk krijg.

Groetjes

Sjafrane

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:57

Nee, dat moet je aan de natuur overlaten, er zijn geen groeimiddeltjes als je dat bedoelt. Mijn paard heeft ook flink lange manen en ik borstel ze zo min mogelijk, af en toe met de hand ontwarren en de lossen haren eruit halen. Als ze een beetje knoperig zijn dat spuit ik ze in met manenspul.

Als de onderkant erg dun wordt dan snij ik er een stukje af. Niet knippen maar met een speciale manenkam met een scheermesje erin snijden.

Succes.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:57

Nouja gewoon goed ontklit houden maar niet teveel eraan prutsen elke dag, zodat er niet teveel haren afbreken.. gewoon goed verzorgen
Verder zijn er geen middeltjes die echt de haargroei sneller doen groeien ofzo.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:02

Marrepar schreef:
Nouja gewoon goed ontklit houden maar niet teveel eraan prutsen elke dag, zodat er niet teveel haren afbreken.. gewoon goed verzorgen

ellenlouise schreef:
Nee, dat moet je aan de natuur overlaten, er zijn geen groeimiddeltjes als je dat bedoelt. Mijn paard heeft ook flink lange manen en ik borstel ze zo min mogelijk, af en toe met de hand ontwarren en de lossen haren eruit halen. Als ze een beetje knoperig zijn dat spuit ik ze in met manenspul.

Als de onderkant erg dun wordt dan snij ik er een stukje af. Niet knippen maar met een speciale manenkam met een scheermesje erin snijden.

Succes.
Marrepar schreef:

Marrepar schreef:

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:04

Cam je manen met een mensen borsten of een zachten borsten dat zorgt ervoor dan de manen niet uit vallen
Bij een paarden speciaal zaak kan je antieklit kopen om er voor te zorgen dat de manen sterk en gezond blijven !!
Ook moet je het regelmatig bij knippen..
Veel sucses er mee

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:14

_Kalinka_ schreef:
Cam je manen met een mensen borsten of een zachten borsten dat zorgt ervoor dan de manen niet uit vallen
Bij een paarden speciaal zaak kan je antieklit kopen om er voor te zorgen dat de manen sterk en gezond blijven !!
Ook moet je het regelmatig bij knippen..
Veel sucses er mee

Als je dit bedoelt, omdat het dan beter groeit is niet waar Dat is een fabeltje. Het houd het alleen gezonder Verder gewoon inderdaad goed verzorgen.

Groetjes en succes

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:24

wat bedoel je daar dan mee??

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:49

Bij ons op stal staan de Haflingers en Friezen altijd met 5 grote vlechten in de manen. 1 keer per 2 weken worden ze gewassen en pluizen we ze helemaal uit. Om de manen niet te vuil te laten worden staan ze onder een Ivanhoe halsdeken.
Afbeelding

_Spooky_

Re: Lange Manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:01

Bij Gipsy (stinker) is het ook wat gegroeid sinds ik hem invlecht (elke week eruit, nertjes ontklitten en dan er weer in)

Ik doe alleen wat babylotion in de punten, om ze gezond te houden....

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:34

de manen van Tarek bortsel ik iedere dag (met een gewone mensen haarborstel) door. eerst wat anti-klit erin. als ik vind dat er teveel dooie en dunne punten komen knip ik ze er een beetje af (niet helemaal recht, dat vind ik lelijk en onnatuurlijk!!)

ik bortsel het juist iedere dag, zodat er niet teveel klitten inkomen die, als je die eruit moet halen, nog meer haar meenemen.
bij Tarek gaat het heel goed. hij heeft een mooie volle bos manen waar ik zeker niet over mag klagen !!

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:58

_Kalinka_ schreef:
Cam je manen met een
mensen borsten

of een zachten borsten
dat zorgt ervoor dan de manen niet uit vallen

Doe jij dat ook altijd?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:22

zachte mensenborsten???

Enne Lucienne, jouw quote begrijp ik niet......

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:07

Vlechten Doe ik altijd, Bonita's manen zijn in 8 maanden 20 cm gegroeid. En zo weinig mogelijk borstelen!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:29

20cm???
oke... ik ga Tareks manen ook invlechten !!!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:37

1x in de week glansspray erin en uitkammen met een gewone mensen haarborstel. Dan vervolgens in 5 vlechten. En dit dus elke week verversen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:48

Ik doe heel vaak een vlecht in Anouar z'n voorpluk, ik heb het idee dat hij daar echt langer van wordt. Af en toe laat ik het een paar dagen los zodat het lekker kan ademen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:20

Hier had ik Bonita net een week
Afbeelding

En dit is een foto van gisteren
Afbeelding

Hier zit een een of ander gek kortgeknipt plukje voor haar halster..
Afbeelding

En zo lang is die nu
Afbeelding

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:27

Roxje schreef:
Bij ons op stal staan de Haflingers en Friezen altijd met 5 grote vlechten in de manen. 1 keer per 2 weken worden ze gewassen en pluizen we ze helemaal uit. Om de manen niet te vuil te laten worden staan ze onder een Ivanhoe halsdeken.
Afbeelding

Daar kan ik nou met mijn hoofd niet bij he. Krijgen die dieren van God of moeder natuur een lekkere handige bos haar; voor koelte, bescherming, antie vlieg en ook nog mooi. Dan moeten daar vlechten in zodat je er niets meer aan hebt en vervolgens een deken over heen die het lang niet zo lekker doet als je eigen bos haar en kun je niet eens meer even lekker met je haar in de wind staan.
Nou ja ik zal wel "te natuurlijk" zijn. Geeft niks hoor, ieder zijn ding en niets is erger dan een verwaarloosd paard. Wat die van jullie dus duidelijk niet zijn.
Maar ik hoef het toch niet te begrijpen he?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:33

Bonita heeft in de zomer alleen maar last hoor, als ik haar zonder vlechten in het land zet, juist veel te warm, het zweet loopt in stralen langs haar hals naar beneden aan de kant van haar manen.. Doe het daarom in een stuk of 7 losse vlechten.. Daar kunnen ze vliegen ook prima mee wegjagen. De vlecht van de bovenstaande foto had ik gemaakt voor het rijden, zo staat ze echt nooit op het land, omdat ze dan inderdaad geen vliegenverjager meer heeft..

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:59

Ten eerste Allemaal bedank voor je reactie. Ik denk dat ik het ga proberen met vlechten er in en 1 keer in de week helemaal uit borstelen en met anti klit nartuurlijk , Maar hoe zijn de manen bij jullie waar het deken begint.(daar ook een vlecht).

Groetjes

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:05

mrie schreef:
Daar kan ik nou met mijn hoofd niet bij he. Krijgen die dieren van God of moeder natuur een lekkere handige bos haar; voor koelte, bescherming, antie vlieg en ook nog mooi. Dan moeten daar vlechten in zodat je er niets meer aan hebt en vervolgens een deken over heen die het lang niet zo lekker doet als je eigen bos haar en kun je niet eens meer even lekker met je haar in de wind staan.
Nou ja ik zal wel "te natuurlijk" zijn. Geeft niks hoor, ieder zijn ding en niets is erger dan een verwaarloosd paard. Wat die van jullie dus duidelijk niet zijn. Maar ik hoef het toch niet te begrijpen he?

My thoughts exactly... Afbeelding

Groetjes, Eric

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:09

Ik heb een tijdje in vlechten geprobeerd amar er zitten dan meer dode en afgebroken haren in dan wanneer ik het los laat. Ik doe er niks aan eignelijk. In de zomer wassen we het 1 x in de maand. Voor keuringen, e.d. Pluizen het eerst ehelemaal uit met een alding antiklit en dan met een goede borstel door borstelen.

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:00

Het ligt ook aan het ras niet elk paard kan lange manen krijgen.

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:13

ik heb bij mijn shetje oo kgebrobeeetrt de manen te laten groen en het lukte aardig
ik hebgewoon een losse hengsten vlecht gemaakt zodat ze wel voldoende kon bewegen en toen heb ik er aan eht uitijnde een elastieke in gedaan als ze wat langer worden van je het uitijnden in een sok doen zodat ze neit te ver gaan hangen.

en het werkt na een week al vrschil
maar vergeet neti lange manen vergen veel geduld en werk.

pluis ze neit uit of iets als het neti nodig is maar als je dan op weidstrijd gaan of wat ben je even bezig met uitkammen en mooi krijgen.

groetjes

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:23

Sjafrane schreef:
Ten eerste Allemaal bedank voor je reactie. Ik denk dat ik het ga proberen met vlechten er in en 1 keer in de week helemaal uit borstelen en met anti klit nartuurlijk , Maar hoe zijn de manen bij jullie waar het deken begint.(daar ook een vlecht).

Groetjes

Ik gebruik geen deken, maak gewoon overal vlechten.. Ook bij de schoft, maar dan een kleintje.