Hoe uitgedroogd leren halster weer soepel krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anneliesje

Hoe uitgedroogd leren halster weer soepel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 14:48

Ik heb een oud leren halster dat jaren in de kast heeft gelegen. Op zich is het best nog wel mooi, maar het leer is helemaal hard/uitgedroogd. Wat is de beste manier om het halster weer soepel te krijgen? Ik heb wel eens gehoord dat je het een nacht in olie moet leggen, maar welke olie o.i.d. kan ik dan het beste gebruiken?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:06

Neatsfoot olie is erg vette Engelse olie, die heel prettig is om leer soepel te krijgen. Is ook niet bedoeld om dagelijks mee te gaan olien ofzo, dan wordt je leer te week.
Je kunt een bus kopen bij de ruitershop, je halster een tijd erin leggen, dan in een week in een dichtgebonden plastic zak en daarna is de olie helemaal ingetrokken en zou je leer zacht moeten zijn. Let wel op met je halster dat er door de droogte niet al scheuren in zijn gekomen!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:55

paar dagen in de olie leggen en dan op laten drogen. Is het leer weer als nieuw en dan nog even met bijenwas goed insmeren. dan ken je het niet meer terug. Heb als deco hele oude hoofdstellen gekocht met van die dikke gekleurde frontriemen. Die waren hartstikke oud en droog en zien er weer uit als nieuw hierdor

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:36

Maar hoe doen jullie dat dan precies? Een bak en die vullen met olie? En welke olie dan?
En goudkleurige gespen en randen (Goldline), blijven die dan wel goud of zullen ze gaan verkleuren?

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:40

Lederdressing.. Dat is wit spul in een geel met rood flesje.
Dat met een kwast er DIK op smeren..
Als je het een kwartiertje in laat trekken en nog een keer doet, zal je halster wel weer bruikbaar zijn.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:46

Ik vind het het makkelijkste om er een aantal dagen achter elkaar goed dik olie op te smeren. Anders moet je zoveel olie gebruiken (dan moet je echt een bak vullen). Blijven smeren tot het halster weer is zoals je het wilt hebben. en elke keer een nacht ofzo laten intrekken. De eerste keer blijf je olie erop smeren totdat het niet meer wordt opgenomen.

sandr0

Re: Hoe uitgedroogd leren halster weer soepel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:20

als t leer nog niet gescheurd/gebroken is kun je t halster in de olie laten weken.

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:43

Ik heb laatst ergens Rapide ledergel bij gekregen. Is echt super spul. Ik heb er behoorlijk wat hoofdstellen en halster mee opgeknapt. Na 1 keer poetsen voelde ik al gelijk verschil.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:44

een nacht in een emmer met zonnebloem olie werkt ook heel goed daarna goed afspoelen en goed invetten met ledervet

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:46

ja precies zonnebloemolie werkt ook heel goed en is niet duur. Goudkleurige randjes blijven even mooi. heb mijn goldline er ook in gegeooid zonder problemen