Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
hij bepaald gewoon zijn eigen tempo.
)
Bij ons doen mensen het voornamelijk omdat ze geen tijd hebben en dus zo hun paard maar 'beweging geven'. En dat gaat dan ook niet normaal, ze lopen vaak zo hard te klappen met die zweep dat de andere paarden achterin hun box staan
. En als je er wat van zegt kijken ze je aan van wat banketstaaf je nou? >;)
malouuu schreef:
ik jaag de pony´s(3) hier op stal ook wel eens op, ze vinden het leuk en raken absoluut niet over de rooie,
het is denk ik wel belangrijk dat ze je vertrouwen, dus dat zij het zelf zien als een spel...ik kan tussendoor gewoon naar ze toe lopen en erop gaan zitten, zonder dat ze weer gaan scheuren![]()
ik doe het trouwens wel zonder zweep..
rowan17; ik doe het helemaal niet voor als ik geen tijd heb om ze beweging te geven, maar ik doe ze weleens in de bak en ga dan een beetje met ze spelen, het is niet zo van "ik heb geen tijd ik jaag ze wel ff op"
Arrabel schreef:Er is een verschik tussen opjagen en spelen.
Je moet goed blijven bedenken dat paarden prooidieren zijn en wij roofdieren.
En zo zien paarden ons ook, met natural horsemanship ben je dan ook steeds bezig om het roof-prooi verband te verminderen tussen je paard en jouw.
Maar als je er dan met een zweep achter na gaat lopen dan bevestig je alleen maar weer tegenover je paard dat jij het roofdier bent en hij het prooidier, want je bent op dat moment aan het jagen (opjagen)
Ik vind het dus een heel slecht idee om je paard op te jagen.
Lekker rennen door de bak (zonder dat je continue op zijn gezichtveld afrent) is alleen maar goed.
Maar ga daar niet bij schreeuwen maar probeer je net als een paard te gedragen.
dan luisterdie iets minder
dus ze heeft de ruimte om eens gek te doen
)