opjagen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

opjagen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:36

Hai,
Mijn paardje werd vandaag door iemand (om te laten zien) opgejaagd in de bak gewoon hup zweep erachter enz..
Heel veel mensen doen dit (valt me op)..ik eigenlijk nooit..tenminste op een andere manier..met mijn carrot stick kan ik haar wel in draf stap en galop krijgen en van hand veranderen (ook los in de bak)..maar ze raakt hier nooit van over de rooie..en dus wel van opjagen.
Waar is dat opjagen nou eigenlijk goed voor?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:58

Ik doe het wel eens bij mijn 2 jarige (meer als een soort pak me dan als je kan spelletje en met laila (van 30) beide vinden het erg leuk, maar kunnen altijd gewoon weer stoppen. Stoppen is stoppen. De 2 jarige probeert het altijd nog wel een keer, maar ziet da dat ik het meen en stopt dan ook.

Met de andere doe ik het soms ook wel eens, myra vind het vreselijk, maar begint het beetje bij beetje leuker te vinden en de andere vinden het ook wel leuk.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:00

Ik doe ook het opjagen gewoon even lekker uitrazen.. maar mijn paardje raakt niet over de rooie. hij vind het juist superleuk .
.do het ook al vanaf dat ie 2 is hij bepaald gewoon zijn eigen tempo.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:13

Door het opjagen gaan ze even lekker gek doen, alle engerie eruit. De meeste paarden vinden het heerlijk om even ongecontroleerd te scheuren.... en sommige hebben daarbij een beetje aanmoediging nodig...

Arrabel

Re: opjagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:28

Bij de verkoop van paarden worden ze vaak ook opgejaagd, dit om het paard te laten "showen".
Als jij met een grote zweep achter een paard aan staat te klapperen dan zal hij nerveus, gespannen en allert op gevaar zijn.
Waardoor een paard zich groot maakt en gaat showen, dat is eigenlijk een uiting van: kijk mij! mij kan je niks doen.
Als je een paard voor het eerst bij vreemde paarden laat zie je ze vaak ook dit "showen" doen.
Als paarden allert op gevaar zijn dan heffen ze vaak het hoofd en zetten de oren strak naar voren wat mensen tevens vaak een mooi gezicht vinden.

Nou wil ik echt niet zeggen dat alle mensen het zo doen, maar ik jaag mijn paard nooit op, ik vind het nutteloos, mijn paard loopt de hele dag buiten en als hij wilt razen dan gaat hij lekker razen.
Als ik hem longeer of rijd dan heb ik ook geen zweep.

Maar daar kan ik nog wel even over praten, maar we hadden het over opjagen toch.....?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:57

Ik "jaag" ze ook weleens op, maar dan meestal zonder zweep, meer spelend met zijn allen door de bak rennen (ik dus ook )

En als ik op mijn plek blijf staan en gewoon hard bv HUP roepen gaan ze op de lange zijde even in een noodtempo tekeer.

Maar het achter mijn paard aanrennen met een lange zweep heb ik eigenlijk wel gehad
Als ze zin hebben grijpen ze elk excuus aan om gek te doen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:25

ik en mijn vriendinnen doe dit eigenlijk best vaak... onze (verzorg)paardjes vinden dit leuk! vooral als we te weinig tijd heb om te rijden gooien we de paardjes even de bak om even te laten rennen, gewoon om die energie kwijt te kunnen... ze vinden dit allemaal geweldig!!
na het laten rennen mogen ze nog even lekker in de bak blijven staan, even rollen enzo, vaak zetten we ook de bak los, de paarden mogen met dit weer de wei niet op van de eigenaar omdat ze het dan kapot lopen. er zit een goed hek om het terrein van de paarden, dus mogen de paardjes gewoon even grazen, zonder dat ze in de wei staan. terwijl ze gewoon even lekker los lopen mesten we onze stallen uit om daarna onze paardjes lekker in een schone stal te zetten!

elinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:26

ik doe het ook af en toen dan kan die ff lekker uitrennen toch?

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:30

Wij zetten onze paarden zo af en toe eens op de bak. Hebben ze echt enorm veel energie, dan vliegen ze er uit zichzelf wel overheen. Soms hebben ze een aanmoediging nodig, maar dan hoef je eigenlijk alleen maar midden op de bak te gaan staan. Na een tijdje komen ze bij je staan in de hoop dat je ze weer mee de bak uitneemt. Een zweep hebben we nooit nodig.

Waar het goed voor is? Ze zijn even lekker buiten (in de winter dan, 's zomers staan ze 24/7 buiten), ze zijn hun vrolijkheid wat kwijt en wij hebben een ietsje makkelijker te rijden paard. Vergelijk het met een kleuterklas.. die moet je af en toe ook laten ravotten op het schoolplein anders zijn ze ook niet te houden

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:31

het is niet alleen voor het showen bij klanten, of het er uit gooien van hun energie. Dat zijn wel de hoofdredenen. Maar het is ook goed bij het opvoeden of heropvoeden van paarden. Hoe meer je een paard weg jaagd en laat stoppen als JIJ dat wilt, hoe meer respect je paard voor jou gaat hebben. Dit is wel even heel erg simpel uitgelegd hoor, er komt nog wel veel meer bij kijken.
Dat vind ik een heel goede reden om je paard eens in de bak te gooien, zeker een dominant paard. Niet slaan, gewoon lekker even rond laten rennen.
Daarnaast kun je ook de gangen mooi beoordelen op zuiverheid tijdens het opjagen. Ze lopen dan niet te sjokken, maar doen echt moeite voor het lopen. Ik niet dat je een paard kunt beoordelen op de zuiverheid van zijn gangen als hij aan het rond sjokken is. Dan heeft hij nul afdruk en nul impuls.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:38

Ik zie er het nut niet echt van in... Bij ons doen mensen het voornamelijk omdat ze geen tijd hebben en dus zo hun paard maar 'beweging geven'. En dat gaat dan ook niet normaal, ze lopen vaak zo hard te klappen met die zweep dat de andere paarden achterin hun box staan . En als je er wat van zegt kijken ze je aan van wat banketstaaf je nou? >;)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:52

ik jaag de pony´s(3) hier op stal ook wel eens op, ze vinden het leuk en raken absoluut niet over de rooie,

het is denk ik wel belangrijk dat ze je vertrouwen, dus dat zij het zelf zien als een spel...ik kan tussendoor gewoon naar ze toe lopen en erop gaan zitten, zonder dat ze weer gaan scheuren

ik doe het trouwens wel zonder zweep..

rowan17; ik doe het helemaal niet voor als ik geen tijd heb om ze beweging te geven, maar ik doe ze weleens in de bak en ga dan een beetje met ze spelen, het is niet zo van "ik heb geen tijd ik jaag ze wel ff op"

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:04

woops, sorry soms ben ik iets te enthousiast

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:05

malouuu schreef:

ik jaag de pony´s(3) hier op stal ook wel eens op, ze vinden het leuk en raken absoluut niet over de rooie,

het is denk ik wel belangrijk dat ze je vertrouwen, dus dat zij het zelf zien als een spel...ik kan tussendoor gewoon naar ze toe lopen en erop gaan zitten, zonder dat ze weer gaan scheuren

ik doe het trouwens wel zonder zweep..

rowan17; ik doe het helemaal niet voor als ik geen tijd heb om ze beweging te geven, maar ik doe ze weleens in de bak en ga dan een beetje met ze spelen, het is niet zo van "ik heb geen tijd ik jaag ze wel ff op"

Tsja, bij ons doen ze dat dus wel.

XxXchaXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:10

ik doe ook opjagen maar ik ga niet tegen me paard schreeuwen hij staat altijd met zijn vriendje in de padock maar ik ga met ze spelen en dan maken ze er zelf een spel van dus,,

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:26

Er is een verschik tussen opjagen en spelen.
Je moet goed blijven bedenken dat paarden prooidieren zijn en wij roofdieren.
En zo zien paarden ons ook, met natural horsemanship ben je dan ook steeds bezig om het roof-prooi verband te verminderen tussen je paard en jouw.

Maar als je er dan met een zweep achter na gaat lopen dan bevestig je alleen maar weer tegenover je paard dat jij het roofdier bent en hij het prooidier, want je bent op dat moment aan het jagen (opjagen)

Ik vind het dus een heel slecht idee om je paard op te jagen.
Lekker rennen door de bak (zonder dat je continue op zijn gezichtveld afrent) is alleen maar goed.
Maar ga daar niet bij schreeuwen maar probeer je net als een paard te gedragen.

malouuu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:05

Arrabel schreef:
Er is een verschik tussen opjagen en spelen.
Je moet goed blijven bedenken dat paarden prooidieren zijn en wij roofdieren.
En zo zien paarden ons ook, met natural horsemanship ben je dan ook steeds bezig om het roof-prooi verband te verminderen tussen je paard en jouw.

Maar als je er dan met een zweep achter na gaat lopen dan bevestig je alleen maar weer tegenover je paard dat jij het roofdier bent en hij het prooidier, want je bent op dat moment aan het jagen (opjagen)

Ik vind het dus een heel slecht idee om je paard op te jagen.
Lekker rennen door de bak (zonder dat je continue op zijn gezichtveld afrent) is alleen maar goed.
Maar ga daar niet bij schreeuwen maar probeer je net als een paard te gedragen.

helemaal mee eens

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:29

ik doe het niet. als je ze opjaagt kunnen ze de meest rare bewegingen maken end us de meest rottige blessures.

wel speel ik wel eens met willem. dan ga ik rennen en rent hij achter me aan. dan doetie ook van die bokjes naar me toe zoals hij ook met andere paarden doet.
willem luisterd goed naar lichaamstaal, behalve alstie in de pessoa aan het werk moet dan luisterdie iets minder

willem hoef ik niet op te jagen, als hij behoefte heeft om te rennen doetie dat zelf maar.

merel showt uit zichzelf. alstie een paard ziet gaat ze staart in de lucht en strekken maar. ook zij luisterd naar lichaamstaal, dus komt geen zweep aan te pas. merel is een hittepetit, dus heeft weinig nodig om een sprint te trekken. maar ze mogen bij haar op stal in de 20x60 bak los dus ze heeft de ruimte om eens gek te doen

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:38

oooh nou ik gooi ze wel altijd los. liefst nog alletwee tegelijk. lekker scheuren door de bak, met zweep erbij. anders staan ze bij elke hoek stil. maar ze vinden het echt wel lekker, leker crossen. oren naar voren en gaan met die banaan!!!!!

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:42

Ik doe het met mijn paard wel, zij vind het gewoon leuk. Ze ziet het als spelen dus niets ergs aan

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:52

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:08

ik vind het onzin en heb dan ook nooit gedaan.,... een beetje spelen, met je handen klappen op je jas enzo...prima! volgens mij vind Til dat nog leuk ook, ze komt dan ook echt weer terug om uit te dagen..
zeker als een paard de hele dag buiten loopt vind ik het onzin om op te jagen, ze hebben immers het land waarin ze uit zichzelf wel gaan lopen als ze daar behoefte aan hebben.
ik denk dat ik wel weet wie ze op ging jagen, ik denk dat bij diegene de reden is dat ze er niet op durft, het landje wat dat paard heeft te klein is en dus op zo'n manier wil dat hij zn energie kwijt raakt ofzo...
oftewel.... ik zie het nut ook niet in

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:18

O shiit, ik heb een berichtje bij het verkeerde topic geplaatst....
Sorry...