oudje weer gaan trainen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

oudje weer gaan trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:42

Even in het kort: Mijn oudje had altijd last van diaree, toen ik stucomix en seniorix ben gaan voeren van cavalor was dit binnen no time over. Ze voelde zich ook een stuk beter enzo, en werd dikker en dikker. Ik ben minder gaan voeren omdat ik niet wil dat ze gevaarlijk dik wordt. Nu heeft ze wel weer diaree, dus wil ik graag weer meer voeren. Nu dacht ik misschien moet ze maar weer eens meer gaan bewegen. En omdat ik haar dan toch regelmatig laat lopen waarom dan niet gelijk goed. Ik ben gaan navragen wat het beste zou zijn,
conclussie:
1 bijzetteugel tussen haar benen bevestigd en dan aan de bitring aan jou kant klikken. De longeerlijk onder haar kin door zodat het bit niet door haar mond kan gaan. Dus dat heb ik nu zo'n 3 keer gedaan, bijzet op zijn langst en hij werkt nu nog niet echt in, maar ze voelt hem wel. Ik wil hem beetje bij beetje strakker doen. En beetje bij beetje langer gaan longeren. De 1e keer kwam ze flink in opstand, nu loopt ze braaf en tevreden haar rondjes.

Wat doe ik nu:
warm stappen aan de hand, dan de bijzet vast. Nog een paar rondjes stappen en 2 rondjes draf, dan andere kant op hetzelfde. Totaal ongeveer zo'n 5 minuten. Dan maak ik de bijzet los en mag ze nog even lekker draven en galoperen, denk dat het namelijk te zwaar voor haar wordt als ze dat moet doen met haar hoofd vast.

Wat wil ik:
Ik wil nu iedere week een/twee minuutjes langer vast tot we op zo'n 15/20 minuten totaal zitten en iedere week een gaatje strakker tot we op goede formaat zitten. En dan wel iedere keer los beginnen een paar rondjes en dan pas strakker, niet gelijk kort zetten.

Laila:
Laila is een pony van 30, heeft nooit aan de teugel gelopen ofzo, altijd alleen maar mee gecrosd en gedaan. Ze is nog altijd erg fit en beweegt graag.
In mijn profiel staan foto's van laila.

Denken jullie dat ik haar hier nu nog mee kan lastig vallen?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:42

eum wrom ga je neit met der fietsen wandelen ik zou het niet meer vragen van der

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:19

Hoi,

ik vind de manier waarop je haar bijzet een beetje raar. Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Een paard moet je op twee teugels rijden met op beide teugels evenveel druk. Mij lijkt dat je dat met longeren dat ook moet nastreven.

Longeren kan best belastend zijn voor de pezen en soms ook wat saai. Persoonlijk zou ik stoppen met longeren en haar bij te zetten en lekker met haar naar buiten gaan als dat mogelijk is. Ik zou gewoon lekker onder het zadel gaan rijden zonder bijzets eraan. Het kan geen kwaad om een oud paard onder het zadel te rijden, mits je goed naar je paard kijkt en de conditie goed opbouwd en je het paard heel regelmatig beweging geeft. Dat laatste is erg belangrijk voor oudere paarden en paarden met bijvoorbeeld artrose! Ik zou proberen om het voor haar heel leuk te maken. En voor jou is het denk ik ook veel leuker dan haar steeds te longeren. Maar misschien is er een reden voor dat je haar niet onder het zadel kan rijden?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 12:36

Een rede is dus dat ze vreselijk haar rug wegdrukt. Aan de teugel rijden is niet te doen. Je mag blij zijn als ze na een uur 1 seconde nageeft. Dit dus omdat ze dit nooit heeft gedaan en het dus niet confortabel voor haar is. Verder wil ik haar wel weer gaan berijden natuurlijk en loopt ze 2 keer in de week met een beginnetje een beetje te sjokken in de bak. Naast de fiets kan ook alleen kost me dat per rit een paar remblokjes (we zijn dan wel oud, maar we blijven voorwaarts hoor!) Dus daarom dacht ik eerst proberen wat aan haar houding te verbeteren met longeren en dan weer wat rijden.

Het bijzetten heb ik van een vriendin, volgens haar de manier!

haboshof

Re: oudje weer gaan trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:45

Het is een oudje van 30!
Misschien moet je die maar gewoon laten lopen zoals het dier gewend is. Je gaat van een bejaarde ook niet vragen of hij nog aan een marathon mee wil doen. Het dier een beetje beweging geven is prima, maar iets verbeteren , ik zou het niet meer doen.

Bovendien schrijf je dat het dier aan de diarree is. Bij oude dieren gaat de stofwisseling slechter werken en de organen ook. Het kan zelfs al wel zo zijn dat ze het voedsel niet goed meer verteren kan. Dan heb je dus een probleem. Als je haar teveel belast kan ze allerlei moeilijkheden krijgen.
Wanneer mag het dier met pensioen, het lijkt me dat ze dat allang verdient heeft!

groetjes,
Mieke

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:04

ik zou haar ook gewoon laten lopen zoals ze al die 30 jaar gewent is, om haar nu toch te gaan dwingen is te laat, alle spieren in haar lijf zijn nu gewent aan deze houding, dus laat maar lekker zo.

wat wandelen aan de hand, om de dag een ritje buiten van een half uurtje kan prima, hebben ze ook met het oudje bij mij op stal van 30 gedaan.
gewoon lekker laten lopen zoals zij zelf aangeeft, dan blijft het voor haar het leukste!

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:16

Helemaal eens met de bovenstaande reacties.Je mag van een paard van 30 niet verlangen dat hij nog nagevenlijk gaat lopen.Het bijzetten zoals jij het doet heb ik ook nog nooit van gehoord.Ikzelf heb div. pony's van dik in de twintig(zelfs twee gehad van 40)maar die mochten lekker van hun oude dag genieten op het weiland en s'avonds in een lekkere warme stal.Als hij nog goed loopt mag je natuurlijk wel ,zoals je al doet,er nog mee rijden met kinderen.Dat vinden ze meestal nog heerlijk die aandacht.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 14:42

Als ik haar helemaal stil zal zetten gaat ze alleen maar achteruit. Dus stilzetten is geen optie nog. Van de 5 pony's die ik heb is zij de drukste. Over de diaree ik heb er ook bij gezet dat het met de brokjes goed gaat maar dat ik haar alleen niet voldoende brokjes kan geven omdat ze dan uit elkaar knalt.
Ik zal even een filmpje plaatsen, misschien kunnen jullie daar op zien hoe ze eruit ziet enzo.
http://www.zippyvideos.com/4648315483083036/100_0750/
http://www.zippyvideos.com/176630462203135/100_4936/
http://www.zippyvideos.com/3892571692094/100_2020/

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:55

Als dat geen oude beelde zijn, dan vindt ik het een lekker levendig paard voor de leeftijd! lekker aan het werk houden dan! Al snap ik niet waarom je een bijzet gebruikt, ik denk dat het niet meer om spieren gaat, maar alleen om de beweging. Lekker los in de bak laten rennen dus! en af en toe een buitenritje, of lekker wandelen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:57

lailapri schreef:
Een rede is dus dat ze vreselijk haar rug wegdrukt. Aan de teugel rijden is niet te doen. Je mag blij zijn als ze na een uur 1 seconde nageeft. Dit dus omdat ze dit nooit heeft gedaan en het dus niet confortabel voor haar is. Verder wil ik haar wel weer gaan berijden natuurlijk en loopt ze 2 keer in de week met een beginnetje een beetje te sjokken in de bak. Naast de fiets kan ook alleen kost me dat per rit een paar remblokjes (we zijn dan wel oud, maar we blijven voorwaarts hoor!) Dus daarom dacht ik eerst proberen wat aan haar houding te verbeteren met longeren en dan weer wat rijden.
Het bijzetten heb ik van een vriendin, volgens haar de manier!

Ik zou haar nu niet meer gaan dwingen om in een bepaalde houding te lopen. Ik zou stoppen met longeren en lekker wat buiten gaan rijden. Dat zal ze ook veel leuker vinden!!! En dan niet proberen haar in de krul te rijden, maar lekker veel met lang teugeltje en anders gewoon normaal contact houden en met zachte hand blijven rijden. Veel stappen en soms een drafje. Als ze nog erg fit is kun je ook een galopje er bij doen. Bouw de conditie goed op en zorg dat je haar dan ook heel regelmatig beweging geeft, want dat is heel belangrijk voor een wat ouder paard. Verder goed naar je paard kijken, je merkt zelf wel of ze het leuk vind of niet!

Stilzetten zou ik niet doen, omdat ze nog zo lekker fit is. Vaak zie je ze dan ook nog achteruit gaan!!! Maar geef haar wel een soort van pensioen. Zorg dat ze alleen nog maar leuke dingen hoeft te doen en het rustig aan kan doen. Een paard van 30 zou ik niet meer longeren, maar lekker mee naar buiten nemen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:21

Mij is verteld dat het juist voor haar goed zou zijn als ze haar rug enzo goed zou gebruiken omdat ze al wat hol is. Maar als dat natuurlijk niet zo is... Het zijn beelden van afgelopen jaar. Ik ga zo filmpjes van een paar dagen geleden uploaden

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:25

ik zet ook vaak een kleinig hindernisje neer en laat haar dan wat lopen, ik jaag har zeker niet over de hindernis. Nee als ze erover wilt mag dat, maar ze moet het niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:27

de filpjes lukte niet

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:31

Hier nog even aerdenhout.Een hele leuke pony,en als zij echt 30 is ziet zij er super uit.De holle rug is ouderdom,en dat krijg je met longeren niet weg.Niet aan sleutelen,en lekker door gaan zoals je het voor die tijd deed.Aan de foto's te zien komt ze niets te kort bij je.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:16

Rug wegdrukken los je nmi niet op met een paard in een houding te dwingen.
Oplossing is het paard te laten ontspannen en dat kan heel goed, ook bij zo'n oud paard, door gewoon los te longeren zonder lijn. Geen toeters en bellen meer aan dit paard.
Op het moment dat ze los lekker begint te lopen, belonen en stoppen.

Nog een opmerking over hoe je de longeerlijn vastmaakt (onder de kin door). Nooit op die manier doen! Al een lichte druk op de lijn, (en die is er snel, alleen al door het gewicht van de lijn) veroorzaakt dan pijn omdat het beide ringen naar elkaar toetrekt. Daar zou ik mijn rug ook niet bij gaan loslaten.

Gewoon door een ring halen, achter de neusriem langs en weer terug vastknippen aan de longeerlijn.
Veroorzaakt geen pijn en je trekt het bit niet door de mond.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:28

Ik heb meestal de longeerlijn gewoon aan het halster omdat ze toch niet trekt. Los longeren hoe doe je dat in een bak van 20x40? En hoe moet ik haar dan laten lopen om te laten ontspannen (ze gaat dan namelijk als een gek rennen en remmen en rennen en remmen). Ik ga het vrijdag of zaterdag weer even doen dan zal ik foto's maken en dan hoor ik het wel of het goed is of juist niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:22

Hoi, leuk beestje nog! Het lijkt mij beter als je begint met opbouwen aan de longe zonder bijzetteugels, eerst conditie gaan opbouwen. Longeren op zich is al heel inspannend voor een paard, dus rustig aan beginnen. Als dit in orde is - en dan ben je een flink aantal maanden verder lijkt me - kun je voorzichtig gaan bijzetten, maar ik ben het met veel anderen eens dat je eigenlijk daar niet voor het eerst mee moet gaan beginnnen bij een 30-jarige.
Beweging is prima, dus longeren ook. Ik longeer mijn 22-jarige ook regelmatig of laat haar los lopen (stappen draven galloperen) in de grote paddock. Veel overgangen laten maken. Stilzetten of alleen op t land is helemaal niet nodig als je paard nog graag loopt/werkt. De mijne vindt dat ook leuk, omdat ze dan ook beloond wordt als ze haar best doet, je hebt dan toch een interactie met je paard en da's voor jullie allebei leuk!
Het voordeel van longeren/loswerken is dat je zelf heel snel ziet hoe het paard zich voelt op dat moment, een ouwetje heeft ook zijn slechte dagen en dan doe je gewoon weinig actie die dag.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:48

haar mindere dagen doen we altijd wat grondwerk/vrijheidsdressuur, vind ze helemaal super en wordt ze altijd weer helemaal blij van.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 09:23

heb vandaag voor de afwisseling even gereden. Ik dacht van nouja ze doet de hele week al best wel veel, ik kan wel even zonder zadel, nou voor ik goed en wel zat gingen we al draven en crossen, ze liet me alle hoeken en kanten van de bak zien, nouja maar even laten gaan, en toe gestopt. Ingestapt en me teugels ergens halverwege gepakt, half lanf. Goed op me zit voorwaarts gereden en handen op goede hoogte en netjes mee laten bewegen, en ze gaf meteen al wat na, neusje was nog wel uitgedrukt, maar het was een vrijwillige poging in de goede richting, iets waar we normaal een hele les over doen. Nou heel even zo laten lopen en met lange teugels beloofd, toen begon het werk. Ik heb haar al een tijdje niet meer zelf gereden en dat was tte merken, op beide handen hadden we stelling naar het hek (naar buiten) en liepen finaal door mijn binnenbeen. Nou toen gingen we even ruzieën en heb ik het maar even op de grond geoefend. Oke dat ging op een end goed. Nou er weer op, en toen ging dat ook goed. Ze hoeft van mij nog geen stelling nar binnen als we ons hoofd maar recht houden. Beloond. Eigenlijk wilde ik stoppen, en we hadden net weer vrede gesloten, kwam me moeder, die wilde het ook even zien, dus ik het weer doen, maar toen gewoon met me teugels op maat. Ging ze gelijk in de krul/aan de teugel (soort combinatie) met mooie stelling naar binnen, nou ik helemaal trots natuurlijk, toen waren we gelijk klaar. Ik weet niet wat ze vandaag had, maar dat ze gelijk al nagaf was een wonder.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:59

Lachen he, dat ze dan "opeens' keurig in de krul gaan lopen, da's echt kicken. Heb dat met mijn merrie ook, die rijd ik heel weinig, maar als ik er dan op ga, gaat ze keurig lopen, mooi a.d. teugel, oortjes erop, echt zo van: ik kan het heus nog wel!!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 10:04

Toen ik je reactie las dacht ik gelijk, nee dat is toch niet zo'n vervelend iemand die het weer niet goed begrijpt en denkt dat ik haar in de krul heb getrokken ofzo, maar gelukkig iemand die eens iets positiefs erover zegt. Dank je!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:11

Nee hoor, ik vind dat juist leuk als je paard uit zichzelf een beetje meewerkt, juist als ze al oud(er) zijn en een eigen manier van bewegen en denken hebben (ik spreek uit ervaring!) Bovendien hou ik d'r niet van om op bokt te gaan zeuren of critiseren, dan denk ik eerder: zoek het zelf maar uit. Dus dit was zeker positief bedoeld!

linenjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:24

hoi, Ik heb een kwpn-er van 27, hij heeft ook zn hele leven met zn hoofd ik de lucht gelopen, en sinds een jaartje geeft ie ook een beetje na. 1 keer in de week rijd ik hem in de bak, maar de rest van de week ga ik lekker met hem naar buiten. Ik vind dat je op deze leeftijd meer moet ontspannen en dat het echte werk er wel een beetje op zit. Het is zeker niet slecht om je paard nog een beetje nagefelijk te maken, maar doe het heel rustig aan, die oude spiertjes gaan iets sneller pijn doen, en zorg dat je haar na een dag flink oefenen ook lekker soepel houd, dus niet de dag erbna laten staan. Het scheuren tijdens de buitenritten deed mijn paard ook, en als je volhoud om te blijven stappen, kun je er nog best iets aan doen, ik kan er nu zelfs een kind op naar buietn laten gaan, en dan blijft ie heel braaf stappen.
Mijn tip: Doe het rustig aan, en doe veel leuke dingen zoals uitstappen op wandelen, lekker de natuur in, en trainen kan best, maar met mate....
Enneuh... je paardje ziet er geweldig uit voor haar leeftijd, dus je doet het zeker goed