Voor de fysiotherapeuten onder ons.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Voor de fysiotherapeuten onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 01:22

Hallo, Ik heb wel eens een topic gelezen over rugproblemen bij de ruiter, maar kan dat niet meer terug vinden. Nu heb ik zelf steeds rugproblemen na het rijden. Op foto's is gebleken dat mijn 4e wervel, redelijk aan slijtage onderhevig is. Kan dit de oorzaak zijn?

Ik ben 43 jaar en rijd al jaren paard. Helaas heb ik dus sinds ong. 1 jaar vooral na het rijden rugpijn. Ben bij meerdere fysiotherapeuten geweest, die contstateren dat mijn rugspieren vast zitten en zij maken deze dan weer los. Helaas hebben/hadden zij geen verstand van paardrijden en kunnen dus niet zeggen of het iets te maken heeft met verkeerde houding of zo.

Ik meen uit een vorig topic te hebben begrepen, dat er ook fysio's onder de bokkers zijn. Zouden zij mij wijzer kunnen maken??

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 02:20

Misschien heb je hier iets aan:

[VMR] Zadel voor rugproblemen

[VMR] Welk merk zadel goed voor ruiter met rugproblemen?

Mijn rugklachten kwamen door mijn zadel. Dat lag te ver achterover gekantelt. Ik weet niet wat bij jou de oorzaak is, maar dit zijn zeer boeiende site's wat betreft de ligging van het zadel:

http://www.paardenosteopathie.org/basis/index2.html

(en dan naar het menu gaan en naar: pasvorm zadel)

Dit is dezelfde tekst, maar dan staan er geen foto's over de tekst heen:

http://www.equinetotaal-webshop.com/

(en dan naar het menu gaan en naar: Zadel advies)

En nog twee boeiende site's:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... zadel.html

http://www.saddle-fitting.com/source/

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:31

Misschien kan je Nelleke Deen daarover een mailtje sturen (nelleke@dest.demon.nl). Zij is fysio voor paarden en mensen en geeft al jaren centered riding les, dus die kan je hier wel antwoord op geven!

santos

Re: Voor de fysiotherapeuten onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:55

bedankt voor jullie reacties.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:43

Slijtage is niet ongewoonlijk vooral niet aan de 4e en 5e lumbale wervel. Bij de een is dit meer en eerder dan de ander.
http://www.nvvn.org/voorlichting/RUG_rugpijn.html

Tijdens dagelijkse dingen zal je soms zonder dat je het door hebt de pijn ontwijken. Tijdens het paardrijden kan je dit niet altijd.
Het is heel moeilijk om van een afstand je situatie in te schatten, omdat ieders probleem anders is.
Het kan komen omdat je rechter op zit tijdens het paardrijden en dat de spieren dat niet gewend zijn omdat je bijv. anders onderuit gezakt zit.

Wat ook mogelijk is, is dat de gewrichtjes tussen de wervels niet lekker over elkaar heen glijden, je beweging kan hierdoor beperkt zijn. Je kan niet lekker mee bewegen met je paard. Je probeerd tijdens het rijden een manier te vinden om dit te compenseren.

Of je zit niet recht op je paard, (laat dus iemand kritisch naar je houding kijken), en de kant waar de klacht niet zit moet nog harder werken, omdat de zijde waar je wel last hebt vast gezet wordt door je spieren.

Zorg idd voor een goed zadel, dat je begeleiding krijgt met rijden door iemand die goed naar je houding kijkt.
Probeer recht en rechtop, maar wel ontspannen te zitten.

Duidelijk is dat je belastbaarheid te laag is om paard te rijden. Zorg ervoor dat je de rug-spieren versterkt. Begin bijvoorbeeld met zwemmen en fitness onder begeleiding. Laat je goed informeren (bijv. door een fysiotherapeut) hoe je het beste je rugspieren kan verstereken en eventueel je houding kan verbeteren.

Stap niet zonder warming up op je paard en zorg dat je na die tijd ook wat in beweging blijft. Er zijn thuisoefeningen die je zou kunnen doen, ook wanneer het stijf of/en pijnlijk voelt.

Cookies

Re: Voor de fysiotherapeuten onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:51

Ik heb zelf een hernia gehad tussen L5 en s1. Daar ben ik aan geopereerd. (heeft niet veel geholpen) Wel heb ik veel baat bij een zitbal. Ik zit op mijn werk op dat ding (al jaren) en merk dat mijn rug daardoor veel losser blijft. Ze zijn te koop voor 25 euro.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:03

De slijtage die je hebt van de wervels kan helaas niet verholpen of verminderd worden.
Daarom zal je met de spieren om de versleten wervel deze moeten stabiliseren zodat de wervel niet meer de pijnlijke beweging kan maken.
Je zal dus op de juiste manier met de juiste begeleiding die spieren moeten trainen/sterker maken.
Het kan inderdaad ook een houdingsfout zijn, of dat je om je rug langere tijd in die bepaalde positie te houden dat die betreffende spieren die dat moeten doen daar te weinig uithoudingsvermogen voor hebben.
Ik kan het niet zo heel makkelijk verwoorden zo op papier maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.