Ineens een week dag en nacht op de wei, kan dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Ineens een week dag en nacht op de wei, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:34

Hallo,

Straks in de vakantie ben ik een week weg. Nou moet mijn pony natuurlijk verzorgd en gereden worden. Nou was een vriendin van mij zo aardig om aan te bieden dat zij mijn pony de hele week zou rijden en verzorgen en dat hij ook de hele week bij haar op de wei mocht! Helemaal geweldig natuurlijk maar mijn pony is dit niet gewend. Hij staat nu in een uitloop stal (en staat dus nooit echt binnen) hij kan dus gaan en staan waar hij wilt. Op die wei staan nog 3 andere paarden twee daarvan gaan s'nachts op stal en de tinker blijft s'nachts op de wei. Er is geen schuilstal maar wel veel bomen en ze hebben dan elkaar. ou was mijn vraag kan mijn pony dan de hele week dag en nacht op die wei? Hij krijgt natuurlijk een deken op (200 grams) hij is ook half geschoren (zie profiel voor foto's). Hij gaat er zowiezo niet de hele dag op als het vriest of continu regent. Graag hoor ik jullie mening

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:37

ik zie daar geen probleem in, al zou het ook 15 graden vriezen

Boktpony

Re: Ineens een week dag en nacht op de wei, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:41

ik zie ook geen problemen maar ze moet wel goed op het deken letten aangezien het beestje geschoren is...
verder denk ik dat ie der heel snel aan went mits die goed kan opschieten met de andere paarden dan

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:51

ja dat denk ik wel. Hij is best dominant wat hem eerst niet ten goede kwam tegenover de andere paarden maar nu die tinker erbij is gaat alles goed. Het is de enigste merrie en dus de leider. Oke beankt dit stelt me wat meer gerust

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:00

Ik zie het probleem wel... Ik ben een grote voorstander van lekker buiten laten, maar jouw paardje is ook op de hals geschoren, waarschijnlijk heb je geen deken met hals en ik vind je deken ook erg dun voor een paardje zonder haar waarschijnlijk krijgt ie het wel koud. Doe in elk geval twee dekens op en probeer een hals te krijgen of zo

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 08:21

Ja klopt. Zijn hals is half geschoren en zijn buik. Het is wel een haflinger dus hij heeft het niet snel koud
En waar hij niet geschoren is heeft hij wel een berenvacht
Ik heb een deken met een halve hals van 300 grams, maar dit lijkt me eigenlijk te warm. dit hadt hij op toen het echt hard vroor. Dusja weet niet zo goed wat ik hem op moet doen qua deken(s).. Ik heb ook geen dunne onderdeken ofzo, misschien toch even langs de ruitershop

[edit] Hij heeft ook alweer best lange haren waar hij geschoren is (vooral zijn hals en hoofd/kaak omdat hier nooit een deken zit). Hij is denk begin/half december geschoren...

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:26

Zou toch die deken op doen, zijn hals is wel belangrijk, die moet niet te koud worden Op de plekken waar hij niet geschoren is heeft hij het niet snel koud, maar waar het haar heel kort is natuurlijk wel

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:08

je zou ook het 200grams deken op kunnen doen en die van 300gram aan die vriendin geven, voor het geval dat het in een keer weer goed gaat vriezen of als ze het idee heeft dat ze het toch te koud heeft...
maar een halfinger gaat er iig niet dood aan door 24 uur per dag buiten te staan !

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:16

haha, nee gelukkig niet zeg
En ik woon in het Zuiden dus het vriest hier niet zo snel. (geneens sneeuw gehad )
Ik denk dat ik dat maar doe, die deken aan mijn vriendin geven zij kan vast wel inschatten of ie hem nodig heeft of niet. Ik heb ook nog een dikke wollen deken. Zal ik dees onder de 200 grams doen? Of maakt dat niet veel uit. Die deken met hals is een halve hals trouwens, dus het zit niet echt tot aan zijn oren ofso Aan die andere deken kan wel een losse hals.... maar die zijn wel erg duur om die nou te kopen voor dat weekje, terwijl hij het misschien geneens nodig heeft. Weet het niet hoor..

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:11

je schrijft dat ie nu ook altijd naar buiten kan? dan is het echt geen probleem hoor.... van een schuilstal maken ze meestal niet zoveel gebruik. Leg er voor de zekerheid anders een ongevoerde waterdichte deken overheen, blijft ie droog en daardoor ook warmer!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 12:40

De deken is zowiezo al waterdicht (het is de tornado van IR) en twee waterdichte dekens helpt ook niet zo. Inderdaad er is ook nog een paddock en daar (als hij de kans krijgt) staat ie daar het liefst. Ik denk dat ik hem gewoon die 200 grams deken op doe en dan die wollen mee geef voor als het nog koud mocht worden. Maar de wei is vlakbij de stal waar hij nu staat dus mocht het echt rot weer worden kan hij altijd nog naar stal

elinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:37

ja dat kan makkelijk

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 07:20

Wat betreft het buiten staan, dat kan makkelijk. Ik zou alleen niet zomaar mijn paard op een andere wei met andere paarden zetten. Houdt er rekening mee dat paarden wel een weekje rangorde gevechten kunnen hebben. Aangezien jouw paard er maar een week bij komt te staan, en in een bestaande kudde, zou ik dat niet doen.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:19

Mijn paard kent deze paarden al. Mijn vriendin staat vlakbij en we rijden vaak samen. Nee qua rangorde ben ik niet zo bang. Ik kom er regelmatig en ze staan ook wel eens een dagje ofso met elkaar op de wei, dit gaat tot nog toe goed

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:51

als je vriendin toch vlakbij woont of staat waarom laat je je pony dan gewoon niet staan waar ie nu staat?

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 18:21

Nou dat is niet zo handig. Het is zo'n tien minuten bij haar vandaan. Als ze elke dag op en neer moet, dit is natuurlijk veel handiger. En dan kan hij lekker buiten beetje vakantie houden
En dan hoeft ze geen stal etc. uit te mesten. Kortom veel voordelen

_mrie_Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:42

Let er ook op dat als je de wollen deken er nog onder wilt leggen dat deze nergens onder de andere deken uit komt. Als het regent zal deze deken snel nat worden, water opnemen, en daarmee ook de bovenliggende deken nat maken.
Als hij een geschoren hals heeft zou ik toch even kijken of je misschien een hals deken ergens kunt lenen misschien voor een weekje.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:51

Dat moet je Haf zeker wel redden hoor.

Die van mij is ook deels geschoren. In mijn geval hoofd, benen en buik niet.

En mijn haf staat momenteel met een bucas power turnout light en dat gaat prima. Hij heeft het zeker niet koud.

Ik zou wel een extra deken meegeven voor het geval dat. Maar die 200 grams moet voldoende zijn. Halsdeken is niet nodig.