hindernissen zetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

findi

hindernissen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:02

Ik zoek een boek over springen. Meer bepaald over de afstanden tussen hindernissen.

vb. hindernis met 1 galopspring : ... m van elkaar
2,3,.. enzo

ook over parcours en de verschillende combi's die je kan oefenen.
ook over voorleg(hulp) balken in draf of in gallop ( hoe ver moeten deze van de hindernis liggen)

Ik heb wel al springlessen gevolgd (ik heb mij B-brevet voor de Belgen)
maar ik heb nooit stilgestaan bij de tussenafstand van verschillende hindernissen.

Ik ben nu al iets meer dan een jaar bezig met cavaletti's en apparte hindernissen (= hindernissen die ver van elkaar staan, waar er iedere keer een draai tussenzit) ik heb in de les een dubbelsprong geprobeert en mijn paardje deed dit goed. In de les willen ze wel heel de tijd hoger (ik ben een angsthaas). Ik zou het liever op een rustig tempo doen (zodat ik het wat gewoon word) (nu begin ik namelijk al te zweten bij 70 cm.)

dus als er iemand een boek, site over weet, dan hoor ik het graag.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:08

er is een boek over springen.
kijk maar bij divoza

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:14

ik heb het even voor je opgezocht. Ik heb het uit het boek: Paardrijden met gevoel van Win Bonhoff en Tessa van Dalen. Aanrader trouwens. Maar oke hier de afmetingen: In stap: 1 meter. In draf 1,25 meter en in galop 3,50. Weet niet of je hier wat aan hebt

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:15

dank je voor de tip

Parcoursbouw en springtraining - M. Vos e.a. (art.no.: 90048)
Een praktische gids voor ruiters en instrukteurs die thuis of op de les lijntjes en hinderniscombinaties willen opzetten. Welke afstanden kun je gebruiken, wat heb je allemaal nodig om een paard te trainen, welke steun kunnen kinderen of leerlingen gebruiken vanaf de kant? Dit boek is een handige vraagbaak waarin verschillende cavaletticombinaties, trainingssprongen en oefenparcoursen staan, compleet met afstanden en hoogtes. Voor beginners en gevorderden zijn er verschillende oefeningen aangegeven. De technische informatie over parcoursbouw is van Marinus Vos, de rijkunstige informatie is van Daan Nanning. 96 pagina's.
€ 13.95

is het dit boek dat je bedoeld? De samenvatting van de inhoud is alleszins interessant.
Heeft iem. ervaring met dit boek? of met een ander goed boek over dezelfde materie

ISBN nummer zou helemaal interessant zijn
Laatst bijgewerkt door findi op 06-02-06 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:16

Wendel schreef:
ik heb het even voor je opgezocht. Ik heb het uit het boek: Paardrijden met gevoel van Win Bonhoff en Tessa van Dalen. Aanrader trouwens. Maar oke hier de afmetingen: In stap: 1 meter. In draf 1,25 meter en in galop 3,50. Weet niet of je hier wat aan hebt

dit zijn de afmetingen of cavaletti's te leggen. ik bedoel nu de afmetingen tussen verschillende hindernissen.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:33

findi schreef:
dank je voor de tip

Parcoursbouw en springtraining - M. Vos e.a. (art.no.: 90048)
Een praktische gids voor ruiters en instrukteurs die thuis of op de les lijntjes en hinderniscombinaties willen opzetten. Welke afstanden kun je gebruiken, wat heb je allemaal nodig om een paard te trainen, welke steun kunnen kinderen of leerlingen gebruiken vanaf de kant? Dit boek is een handige vraagbaak waarin verschillende cavaletticombinaties, trainingssprongen en oefenparcoursen staan, compleet met afstanden en hoogtes. Voor beginners en gevorderden zijn er verschillende oefeningen aangegeven. De technische informatie over parcoursbouw is van Marinus Vos, de rijkunstige informatie is van Daan Nanning. 96 pagina's.
€ 13.95

is het dit boek dat je bedoeld? De samenvatting van de inhoud is alleszins interessant.
Heeft iem. ervaring met dit boek? of met een ander goed boek over dezelfde materie

ISBN nummer zou helemaal interessant zijn

ja

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:18

Alwel eens in de bibliotheek geweest? Daar zijn meestal ook behoorlijk wat naslagwerken hierover te vinden..

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:32

Wendel schreef:

Opzich kan ik dat niet vinden hoor, in dat boek.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:09

In-uit'jes bestaan meestal uit een 2 of meer lage kruisjes achter elkaar. Als het paard over de eerste is gesprongen moet hij gelijk afzetten voor de volgende en zo verder. Er zit dus geen galopsprong tussen. Voor een paard is de tussenafstand ongeveer 3 meter.

Dubbelsprong
Een dubbelsprong bestaat vaak uit een combinatie van een steilsprong gevolgd door een oxer, maar andersom of 2 steilsprongen of 2 oxers kan ook. In tegenstelling tot de in-uit zit hier wel een of meer galopsprongen tussen. Om de afstand tussen de twee hindernissen te bepalen ga je uit van 1,5 meter voor de landing, 1,5 meter voor de afzet en 3,5 meter per galopsprong. Dat betekent dat een dubbelsprong op 1 galopsprong een tussenafstand heeft van zo'n 7 meter (in het parcours meestal 7,20 meter), bij 2 galopsprongen wordt het 10 meter.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:59

Het boekje van Marinus Vos is ontzettend fijn!
Daar staan niet alleen de afstanden in beschreven, maar ook diverse leuke oefeningen om een paard rustig op te leiden(of jezelf ).