Inslapen of slacht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Inslapen of slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:35

Ik ben vast niet de eerste die dit vraagt maar ik kan via de zoekfunctie niets vinden..................
We hebben een paardje met een tumor die niet meer te behandelen is, dit betekend dus dat we uiteindelijk de beslissing moeten nemen.
Maar wat dan wat is nou uiteindelijk diervriendelijker, inslapen of slacht.
Ik hoor over beide de meest gruwelijke verhalen.......... Maar ook "positieve"............

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:48

In de bit van deze maand staat een heel stuk in over of slachten of inslapen. Misschien kun je dat eens doorlezen? Je hoort namelijk een hoop wilde verhalen van beide methodes. Daar zal je denk ik niet veel wijzer van worden Sterkte!

lucienne

Re: Inslapen of slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:50

Volgens mij zijn beide methode diervriendelijk, inslapen voelt het paard weinig van en van de slacht (mits het goed gebeurd) ook bijna niets.

Ik denk dat je naar je eigen gevoel moet kijken, wat spreekt jou het meest aan. (en wil je nog geld zien)

Eerst wilde ik mijn paard in laten slapen en weg laten voeren door rendac, maar daar gaan ze niet echt netjes (in mijn ogen) met het kadaver om.
Ik zou nu kiezen voor de slacht omdat ik dan nog wat geld krijg (tja het leven is niet gratis). Ook gaan ze een stuk netter met het kadaver om omdat
er nog voedsel van gemaakt moet worden

succes ermee!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:51

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:02

@Nannes =>Hier had ik overheen gelezen, in het begin van dit topic gaat het erover of een manegepaard na een leven hard werken de slacht verdiende of niet...........

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:04

Ja klopt, en dan betrekken ze er daarna inslapen ook bij.
Nu op het einde ging het even over oude manegepaarden kopen of niet als weidemaatje

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:34

Tja, er was mij daar iets teveel omheen, het gaat mij echt om het verschil inslapen/slachten en eventuele tips die mee kunnen wegen in de beslissing. Want ja, wij twijfelen nog al geloof ik dat gevoelsmatig mijn voorkeur uitgaat naar slacht, ik ben bang voor dat gevecht bij inslapen............... Heb ik een keer gezien maar dat was een tijd geleden en ik weet niet of er nu andere methoden zijn?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:37

Als ik moest kiezen zou ik iig ook voor slacht gaan, en ook om de reden dat ze nog weleens tegen kunnen stribbelen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:43

Ik ga ook voor de slacht.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:46

Ik ga ook voor slacht, puur om het fijt dat ik niet wil zien dat mijn schatje na jaren trouwe vriendschap met een enorme grijpkraan in een vrachtwagen wordt gepleurd.. En dat ze misschien moet vechten om los te laten aan het leven..

Als het zou kunnen, zou ik haar laten cremeren of begraven, maar dat kan helaas niet..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:50

cremeren kan wel, in Rotterdam zit er eentje
Maar is wel erg duur.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:34

Teuntje111 schreef:
Ik ga ook voor slacht, puur om het fijt dat ik niet wil zien dat mijn schatje na jaren trouwe vriendschap met een enorme grijpkraan in een vrachtwagen wordt gepleurd.. En dat ze misschien moet vechten om los te laten aan het leven..

Als het zou kunnen, zou ik haar laten cremeren of begraven, maar dat kan helaas niet..

Een paar maanden terug is het paard van onze overburen dood gegaan. Ik heb het allemaal gezien en vond het juist erg netjes gaan. Kadaver werd netjes in de vrachtauto gelegd. Dus niet erin gegooid

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:01

heb het ook mee gemaakt dat ze mijn paard erin deden... mocht niet zien van me moeder toen (was jaar of 9/10) maar toch gekeken.. heel zacht erin gelegt enz.

nee laat liever inslapen.. kogel door het hoofd vind ik niet zo'n fijn idee voor mezelf.. misschien is het voor het paard wel fijner maargoed.. zou daar nooit tegen kunnen

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:15

bij ons is er een jaar geleden een paard ingeslapen.
ze zijn met haar naar de dierenarts gegaan en daar heeft ze onder een boom in een groot weiland rustig haar laatste adem uitgeblazen in de armen van een vriendin van mij die haar altijd verzorgde.
paardje heeft niet gevochten of pijn gehad.

maar hoor ook hele andere verhalen dus zou het ook niet weten als ik voor de keuze zou staan.
een kogel lijkt me inderdaad erg eng.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:37

ik kom zelf ook voor de beslissing te staan (kleine hoop nog van niet)
ik laat hem dan inslapen op de kliniek....
rustig via narcose..en dan de injectie...het lichaam blijft dan achter en met de grijper en derg krijg ik dan niks te maken...
veel rustiger voor mijn gemoedstoestand...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:02

Het is wat jezelf prettig vind of eigenlijk waar je jezelf prettig bij voelt....
Als je weet dat het einde nadert en je een afspraak kunt maken met de Rendac dan zit je niet tegen een dood paard in de berm aan te hikken....

Een slecht verlopen beeinding door de DA is net zo vervelend als een slecht verlopen beeindiging op het slachthuis...

Het nadeel van spuiten vind ik de aanloop, de DA arriveerd bekijkt chekt maakt de spullen klaar ezno, en dat alleemaal op eigen vertrouwde terrein met een paard dat mischien wel in de veronderstelling is dat het de weide op gaat of zoiets... het gaf mij een dubbel gevoel itt naar het slachthuis gaan

Het wachten was er eigen,ijk niet, en (op advies van de mensen daar niet meegegaan) paard afgegeven en 4 tellen later het halster terug... (zo omschreef een kennis de laatste gang van haar paard)
De mijne toenertijd afgegeven aan de straat, ze hebben hem gehaald, met de belofte dat hij gelijk "aan de beurt" zou zijn... an een uitdraai klopte dat precies...

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:36

Wat lucienne zegt is volledig mijn gedachte!

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:39

Het enge van de slacht is dat zodra ze naar de plaats toe gebracht worden waar ze een kogel gaan krijgen, ruiken en voelen wat er daar gebeurd is. Dus ze voelen het aankomen. Dat vind ik het zielige eraan. Het geld boeit me niet. Ik wil niet dat mijn paard dat weet. Dan maar vredig inslapen. Maar voorlopig nog lang niet hoop ik...

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:46

hallo ik zou ook kiezen voor de slacht, ik heb een 6 jarige arabierren merrie die al vanaf dr 3de jaar slijtage heb en hoefkatrol ontsteking, en ik heb altijd gezegd als ze kreupel gaat lopen breng ik dr naar de slacht.
Puur en alleen omdat ze met inslapen zo kunnen gaan vechten tegen de dood en dat wil ik absoluut niet.
Ze heeft een mooi leven en t klinkt hard maar als ze kreupel gaat lopen en t is tijd dr los te laten kies ik voor de slacht

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:55

Ik kies ook voor de slacht. Wil mn paard niet 2 dagen laten liggen bij de weg. (stel dat op zaerdag in eslapen wordt, dan wordt ze pas maandag opgehaald). En het beel vind ik zoiezo al niet lekker, zo'n stuk plastic aan de kant van de weg en dan de gedachte dat je paard daar onder ligt

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:38

Heey hallo, zo dat is sh*t dat je zo'n beslissing moet nemen
Ik woon op een boerderij en heb vaak genoeg gezien hoe een dood dier aan de weg lag en hoe ze in de wagen worden geploft, dat is echt het gene wat je hoor een doffe dove ploff en dat was het dan.

Wij hebben nu thuis 2 keer een dood paard meegemaakt, niet ingeslapen maar gewoon dood gegaan, een merrie van 8 jaar keur, onze beste merrie en ons beste veulen van een half jaar.

Het veulen hebben we naar de kliniek gebracht, omdat hij onderweg in de trailer is overleden, de merrie hebben we niet aan de weg gelegt, maar achtehuis, de mensen hebben wel respect voor een dood paard, maar jah het gaat wel met een grijper er in en dan die plof.

Mijn broer zijn vriendin heeft er voor gekozen om haar paard naar de slacht te brengen, hij had veel last van zijn rug, maar het ging haar ook een heel klein beetje om het geld. Ze heeft hem thuis ingeladen een veehandelaar heeft hem er naar toe gebracht. Het is op een vriendelijke manier gedaan, een echt ervaren persoon schiet en niet iemand die uit mag proberen. Maar volgens mij gaat het niet meer met een kogel, maar met een soorte met stroom schok en dan de kogel, door de stroom schok zijn ze verdooft en voelen ze er niks van.

Bij de koeien gebruiken ze een stroom schok en dan de kop er af, zo iets vertelde me vader, maar met paarden gaat het anders.

De keuze ligt uiteindelijk bij je zelfs, heel veel sterkte

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:47

Nannes schreef:
Als ik moest kiezen zou ik iig ook voor slacht gaan, en ook om de reden dat ze nog weleens tegen kunnen stribbelen.

mijn vorige paard is ingeslapen. Hij had een ernstige heupfractuur waardoor ie niet eens meer op transport kon. Wij waren ook bang dat ie tegen de injectie( de inhoud) zou gaan vechten. De DA verzekerde ons dat ie genoeg vloeistof zou spuiten daar zou ie niet eens tegen kunnen vechten.
En inderdaad hij is al gras etend door zijn voorbenen gezakt ( heel vredig) en heeft zijn hoofd in de schoot van mijn vriending gelegd. Zo heeft ie zijn laatste adem uitgeblazen. Heel rustig en kalm , gewoon lekker op een stukje gras.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:50

engeltjuh_15 schreef:
Ik kies ook voor de slacht. Wil mn paard niet 2 dagen laten liggen bij de weg. (stel dat op zaerdag in eslapen wordt, dan wordt ze pas maandag opgehaald). En het beel vind ik zoiezo al niet lekker, zo'n stuk plastic aan de kant van de weg en dan de gedachte dat je paard daar onder ligt

je kan ook naar een dierenarts gaan en als alles achter de rug is gewoon naar huis gaan.
heeft mijn vriendin gedaan en dan zie je niet wat er daarna gebeurt.
beetje hetzelfde verhaal als van sandrO

denk dat ik dat zou doen als ik voor de keuze zou staan.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:55

als ze echt echt pijn hebben lijken ze me niet te gaan vechten bij het inslapen.. teminste met mijn pony niet die is gewoon rustig op me schoot.. ingeslapen zegmaar.

kan natuurlijk altijd voorkomen dat ze gaan vechten maar dat betekend niet dat dat elke keer zo is

Ik heb er goeie ervaringen mee, als ik weer voor de keuze zou komen te staan zou ik dat weer doen.. maar dat hoop ik nog láng niet te staan!

ja oke, ze zullen er misschien wel inploffen in die bak.. maar nou echt niet van boven af.. hooguit 15/20 cm laten ze de grijper los..
nee ik heb er goede ervaringen mee.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:00

Indien het inslapen in drie stappen gebeurt, heb je geen gevecht. Maar er zijn ook artsen die meteen de dodelijke injectie zetten, i.p.v. het paard eerst een kalmeringsmiddel, aansluitend een narcose, en aansluitend de dodelijke injectie te geven.

Mijn keuze is inslapen, mijn paarden zijn niet gechipt dus mogen niet geslacht worden. Maar uiteindelijk zal het paard en de situatie waarin ik me op dat moment bevind de uitslag geven hoe het gaat. Je kunt alle mogelijke en onmogelijke scenario's wel in je hoofd hebben zitten, het gaat toch altijd anders dan je denkt.

Voor iemand die wel voor de beslissing staat om de uiteindelijke stap te moeten zetten geen echte steun, ik wens je hierbij sterkte bij je beslissing.

In mijn kennissenkring was er ook een paard geconstateerd met een tumor, en die zou tussen een half jaar en een jaar te leven hebben.
Inmiddels zijn we 6 jaar verder, en het paard leeft nog steeds....
Kijk goed naar je paard, en blijf goed kijken. Op het moment dat hij echt pijn gaat krijgen is het tijd voor hem om te gaan.