vraag over de hoefmechanisme van mijn paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

vraag over de hoefmechanisme van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 16:49

afgelopen zaterdag is de hoefsmid bij mijn paard geweest,wie ik normaal eingelijk nooit heb....maar hij zei dat mijn paard erg met de achter hoeven sleept zodat ze gauwer slijten je ziet het inderdaad ook wat aan de onderkant..hij adviseerde mij om eventueel achterijzers er onder te doen zodat hij ook normaal gaat de achterhand te gebruiken,ik doe normaal alleen voorbeslag deze smid zei allevier if geneen...maar ik rijdt recreatief het meest en wat dressuur..en de achterhoeven hebben ook wat lichte rotstraal momenteell...wat zal ik doen of even met mijn eigen smid overleggen waar ik 18 maart weer heen moet want die heeft dit nog nooit gezegd het klonk me al vreemd in de oren..maar goed...zouden ijzers daarvoor werken

ikke

Re: vraag over de hoefmechanisme van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:54

Ik denk dat aandacht aan het rijden effectiever en goedkoper is Als je paard inderdaad neiging tot sloffen heeft, vraag dan aan je lesgeefmens om wat extra aandacht voor achterhandgebruik, dan is je probleem grote kans al opgelost. Mocht dat nu echt niet werken, kun je altijd nog verder gaan. Zo-wie-zo zou ik eerst overleggen met je vaste smid. Het is beter er geen ijzers onder te hebben, maar helaas dwingen de omstandigheden je soms om het wel te doen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:00

ikke schreef:
Ik denk dat aandacht aan het rijden effectiever en goedkoper is Als je paard inderdaad neiging tot sloffen heeft, vraag dan aan je lesgeefmens om wat extra aandacht voor achterhandgebruik, dan is je probleem grote kans al opgelost. Mocht dat nu echt niet werken, kun je altijd nog verder gaan. Zo-wie-zo zou ik eerst overleggen met je vaste smid. Het is beter er geen ijzers onder te hebben, maar helaas dwingen de omstandigheden je soms om het wel te doen.

ja daar dacht ik ook al want als het moet moet het naar ben ook niet zo voor ijzers hij kan beter leren de achterhand er goed onder te zetten..vraag het even aan mijn eigen smid na..dan weet ik het zekers..bedankt

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:11

Ik ga met Ikke mee. Ijzers maken niet dat je paard de achterhand meer gaat gebruiken, ze laten alleen de slijtage niet zo zien. Ze lossen dus totaal niks op.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:22

angela88 schreef:
Ik ga met Ikke mee. Ijzers maken niet dat je paard de achterhand meer gaat gebruiken, ze laten alleen de slijtage niet zo zien. Ze lossen dus totaal niks op.

ow oke erg bedankt...en het wordt nog duur ook

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:40

meer tips welkom en wie herkent dit??

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:45

Als je verteld dat je paard (lichte) rotstraal heeft, zou ik er persoonlijk voor kiezen om de achterhoeven lekker ''bloot'' te laten.

Verder ga ik met ikke mee, soms zijn hoefsmeden zo makkelijk, van hup ijzers er onder, slijt het minder snel.
De hoef zelf slijt inderdaad minder, het ijzer neemt dat over, maar verder is er geen aanleiding om de achterhoeven ook te beslaan.

Zolang het niet nodig is, niet doen. (Is mijn advies dan)

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:02

Ijzers maken nix uit. Mijn paard sleept met 1 achtervoet best veel, en dat zie je ook aan t ijzer! Het zal meer een kwestie zijn van de achterhand meer activeren en sterker maken. Dus zou t eerder rijtechnisch proberen op te lossen. Of rondom op de ijzers, of geen vind ik een rare uitspraak. Mijn oude paard had slechte voorhoeven, maar bikkelharde achterhoeven. Die heeft daarom ook alleen op voorijzers gestaan.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:14

ijzers vergeren meer het rijden meestal dan het te bevorderen!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 14:50

dus alleen voorbeslag moet toch kunnen in de zomer..

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:54

Mijn paard heeft rondom beslag en is altijd goed eronder gereden.
Toch sleept hij met beide achterbenen, een iets meer dan de ander en we krijgen het er niet uit.
Op de toon slijt hij iets meer en de achterijzers zijn iets sneller versleten.....nou en..... gaat net zo goed hoor !!
Niet teveel zorgen over maken, mijne is nu 18, nooit problemen erdoor gehad !!

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:07

mijn hoefsmid zei tegen me dat mijn paard altijd op ijzers zal moeten blijven lopen. pas met pensioen mogen ze eraf. ze zou niet meer zonder kunnen.
ik was het er niet mee eens en heb ze na een jaar beslaan gezegd dat ik zonder wilde proberen. de hoeven waren al aardig bijgekomen scheuren waren weg en ze liep al veel meer voorwaarts. nou heb toen wel ff woorden gehad met de smid. hij bleef stug volhouden dat het niet kon en ik zei van wel.
ik had toen de afspraak gemaakt dat hij haar zou bekappen en als het niet ging ik hem weer op zou bellen om ze toch maar weer te beslaan. hahaha ik heb toch mooi gelijk gehad. ze staat nu al 2 jaar zonder ijzers en het laatste jaar bekap ik ze zelf (natuurlijk hoefkappen) de smid moet nog regelmatig bij ons op wei komen voor de paarden van me vriendin en dan kijkt hij ook even naar die van mij (wel prettig beetje controle) en volgens hem gaat het prima zo. ik ben daar erg blij mee want die ijzers waren egt drama.