Veulen heeft verschrikkelijk jeuk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Veulen heeft verschrikkelijk jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 16:08

Hallo,

Ik heb een shetveulentje van bijna 8 maanden en het beestje heeft verschrikkelijk jeuk. Hij ligt continu te rollen en schuurt tegen alles wat hij tegenkomt.

Heb zijn vacht al grondig onderzocht, kortjes e.d. zitten nergens.
Wat zou dit nog meer kunnen zijn en wat kan ik er aan doen?

Is het gewoon zijn megavacht waar hij zo'n last van heeft?

Heb zelf bijna de neiging het beestje kaal te scheren, het is zo sneu. Maar ja, om nou een veulentje met een deken buiten neer te zetten vind ik ook weer zo'n apart idee..

Wie heeft een idee?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:10

ook op luis gekeken?

miss de da langs laten komen anders?
gr.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:33

Luis is moeilijk te zien dus dat zou best kunnen!

Erretje

Re: Veulen heeft verschrikkelijk jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:46

Paarden met luis zijn heel zeldzaam, dan moeten de omstandigheden heel slecht zijn en er andere paarden of dieren met luis in de buurt zijn. Misschien allergie of toch last van een dikke vacht door zweten? Let op het ontstaan van kale plekken het kan zoveel zijn, een schimmeltje zoals ringworm, regenschurft (klinkt allemaal erger dan het is) Toch dierenarts testjes op huidschilfers laten doen...

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:11

anders moet je eens je pony een keer goed wassen met warm water en shampoo.
doe dit wel wanneer het een beetje warmer is als nu.
dit helpt ook vaak.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:17

Wassen met warm water en betadineshampoo kan idd al wel wat helpen, maar ik zou toch de veearts een kweekje laten maken voor je veulen bij het verharen helemaal kaal blijkt te zijn

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:30

mhartog schreef:
Paarden met luis zijn heel zeldzaam, dan moeten de omstandigheden heel slecht zijn en er andere paarden of dieren met luis in de buurt zijn. Misschien allergie of toch last van een dikke vacht door zweten? Let op het ontstaan van kale plekken het kan zoveel zijn, een schimmeltje zoals ringworm, regenschurft (klinkt allemaal erger dan het is) Toch dierenarts testjes op huidschilfers laten doen...

Bij ons op stal staan er anders 4 met luizen
De beesjes zijn langwerpig, plat en bruinig van kleur en lijken op hooisplinters. Je moet ze op de huid zoeken. Het schijnt dat je ze beter kan zien met een lampje erop. Nou had ik het geluk een bonte te hebben, dus ik zag ze zo zitten op het witte deel.

Cypkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:34

Mijn friese veulen begon van het najaar ook van de een op de andere dag te jeuken....

Er werdt mij verteld dat het ook heel goed Vitamine c gebrek kan zijn, schijnt vaker voor te komen bij veulens.

Ik heb hem vitamine C tabletten gevoerd (gewone voor mensen).
Je hoeft niet heel bang te zijn dat je hem overvuld met vitamine C omdat het teveel eraan uitgeplast wordt.

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:34

Oei, dat is vervelend. Ik heb begrepen dat het heel weinig voorkomt bij paarden, luis. Maar dat het wel idd heel besmettelijk is.

Wel oppassen met wassen als hij buiten staat, dan is hij zijn vetlaag zeer waarschijnlijk kwijt en houd hij het niet meer droog met alle gevolgen van dien!

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:18

Vriendin van me had ook een veulen met jeuk. Bleek ook een gebrek aan vitamine C te zijn. Toen ze dat ging bijvoeren was het zo over. Misschien kun je je veulen daar ook eens op laten onderzoeken. Vooral om dat je verder ook niks aan de vacht ziet.

sam_sur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:37

mischien zweet je shet land pony'tje en daardoor mischien krijgt hij jeuk dat hebben mijn pony's soms en daarom scheer ik ze. maar luis kan ook

IvoIce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 19:07

Denk dat ik inderdaad de DA maar ga bellen, hij moet nog geschipt, dus die moet zoiezo nog een keer gaan komen.
Luis lijkt me niet logisch, maar het kan natuurlijk altijd.
In ieder geval heel erg bedankt voor de berichtjes

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:43

Die bij ons hebben ook luis gehad vorig jaar en daar had de VA een middeltje voor.
Trouwens zo zeldzaam is luis niet hoor.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:45

Schurft, schimmel, luis ...... die shetveulens lijken overal last van te hebben. Voor alles is dezelfde remedie, kaalscheren en wassen met een shampoo van de VA. Ik denk dat het te maken heeft met de weerstandsdip die ze natuurlijk hebben na het afspenen en die belachelijk dikke veulenwintervacht. Een broeiplaats voor allerlei ongedierte lijkt me.

Mijn Shetje heeft het ook gehad en toen hij geschoren was kon je pas zien wat voor vreselijke plekken hij eigenlijk had. Hij heeft een paar dagen met een dekentje gelopen maar dat kon al vlot in de kast blijven.

Succes! Enne, foto's maken hoor als je gaat scheren!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:04

Eiwitallergie?

Mijn pony krijgt vreselijk jeuk als hij te vet en teveel kuil krijgt.

IvoIce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:57

Hij krijgt alleen hooi (niet eiwitrijk) en een handje brok op een dag..