Proefperiode bij aan-/verkoop?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Proefperiode bij aan-/verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:52

Wat zouden jullie doen als je een paard te koopt hebt en men vraagt om een proefperiode.
Ik kan me wel voorstellen dat iemand graag een paard op proef wil hebben maar hoe regel je dat ivm aansprakelijkheid en zo. Contract opstellen? Wat moet daarin komen staan? Wat is een redelijke tijdsduur voor zo'n periode en is een borgsom gebruikelijk?
Heeft iemand daar ervaring mee? Alle info is welkom!

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:57

Bij ons op de manege doen ze dat bijna altijd als ze een paard kopen,een proefperiode vragen. Hoe het zit met het contract weet ik niet. Maar ik denk dat 2 weken toch een redelijke tijd is.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:59

ik zou mijn paard nooit zomaar aan vreemden meegeven voor een proefperiode en vraag er daarom zelf ook niet om...

je weet nooit hoe je een paard terugkrijgt....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:00

Ik heb er slechte ervaringen mee en geef geen paarden mee op proef. De kopers mogen zo veel komen proberen als ze willen - onder mijn toezicht.

Sim

Re: Proefperiode bij aan-/verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:01

Ik zou het ook nooit doen.
Het paard mag wel bij mij op stal één á twee weken worden gereden (als ik er bij ben) door de potentiele koper, maar meegeven.......never.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:01

Niet dat ik van plan ben er een te verkopen hoor maar ik zou nooit een paard van mij meegeven voor een proefperiode. Te vaak gehoord over mensen die rare dingen met het paard uit gingen halen. Ze mogen best van mij bij mij thuis komen rijden. Desnoods het paard een maand leasen en dan alles uit proberen terwijl ik erbij ben. Kunnen ze gelijk kennis maken met het dier en hem leren kennen. Mocht hij zich op een vreemde stal dan anders gedragen dan weten ze tenminste zeker dat hij wel braaf kan zijn. Ik kreeg dit idee al jaren geleden van een New Forest fokker die een paar keer een pony compleet in de war weer terug kreeg. Van het erf af is verkocht. Mocht het niet gaan dan kan je afspreken dat je hem terug koopt mits hij gezond is. Als het in die tussentijd mis gaat blijf je tenminste niet met een kreupel (ik noem maar wat) paard zitten.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:06

Allemaal heel begrijpelijk, maar als je goed afspraken op papier zet, moet het toch wel mogelijk zijn?

Ik ben momenteel zelf op zoek en ik zou er ontzettend veel voor over hebben zo'n proefperiode te krijgen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:08

Urielle schreef:
Ik heb er slechte ervaringen mee en geef geen paarden mee op proef. De kopers mogen zo veel komen proberen als ze willen - onder mijn toezicht.

Idem hier

Ook slechte ervaringen mee.
Op de stal waar ik eerst reed mocht het ook.
Later door de slechte ervaringen niet meer.

Ze mogen mijn part zoveel komen rijden bij interesse als ze willen.
Maar eenmaal bij de koper aan huis is het paard echt verkocht.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:12

Nooit.

wie weet rijden ze je paard helemaal in de puin-poeiers en dan hoeven ze hem niet na twee weken. Zit jij met de ellende en een paard dat opeens een stuk minder waard is.

Idd rijden zoveel als ze willen, maar onder toeizcht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:14

Proefperiode was vroeger misschien handig maar nu niet meer nodig omdat je wettelijk garantie hebt. Dus...paard niet goed dan kun je m teruggeven

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:21

janderegelaa schreef:
Proefperiode was vroeger misschien handig maar nu niet meer nodig omdat je wettelijk garantie hebt. Dus...paard niet goed dan kun je m teruggeven

Hmm... wat houd dat precies in dan?

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:24

toen ik men pony kocht heb ik haar ook eerst 6 weken op proef gehad..
vind het wel zo eerlijk..

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:29

Urose schreef:
toen ik men pony kocht heb ik haar ook eerst 6 weken op proef gehad..
vind het wel zo eerlijk..

Ja, ik zou dat ook graag willen. Niet alleen als zelfbescherming, maar ook voor het paardje. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik haar weer moest verkopen omdat ik er niet mee op kan schieten... Dan heb ik liever dat ze terug gaat naar de eigenaar, zodat hij een passende koper kan vinden... (zij weten tenslotte toch het meeste over het paard)

Van de andere kant zou ik er zelf ook mijn twijfels bij hebben, als iemand mijn paard op proef zou willen. Maarja... het is altijd makkelijker jezelf te vertrouwen dan een ander

Andermans paarden in de vernieling rijden doe je sowieso niet
Sommige mensen hebben blijkbaar geen fatsoen meer!

Anike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:38

Wij hadden mijn merrie 2 weken op proef voordat we der echt namen. Hadden contractje gemaakt waar alles in stond, de prijs betaald die ze vroegen voor der..

Is allemaal goed gegaan gelukkig!

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 18:11

Anike schreef:
Wij hadden mijn merrie 2 weken op proef voordat we der echt namen. Hadden contractje gemaakt waar alles in stond, de prijs betaald die ze vroegen voor der..

Is allemaal goed gegaan gelukkig!

Anike, wat stond er allemaal in het contract, waar moet ik op letten?

Anike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:48

Bij ons stond erin dat als het niet zou bevallen dat de merrie weer terug werd genomen. Over kosten die gemaakt zouden kunnen worden, stond bij ons niks in.. achteraf stom natuurlijk..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:55

Ik heb zelf door een nare ervaring bij de aankoop van mijn tweede paard wel een proeftijd aangevraagd. Een van 6 weken. Ik heb mijn paard wel gewoon helemaal betaald, maar als het erge verborgen gebreken had en ernstig afgekeurd zou worden, wilde ik haar wel terug kunnen brengen en mijn volledige aankoopbedrag terug kunnen eisen. Ik heb een soort contractje gemaakt waarin de verkoper alle bij hem bekende gebreken aan het paard op had geschreven en het geldbedrag wat ik had betaald. Ik heb mijn paard bij een goede handelaar gekocht en hij deed absoluut niet moeilijk over mijn contractje. Ik heb het ook niet nodig gehad. Ik heb hem wel nog een kopie van het keuringsrapport gestuurd.

Het zal mij geen tweede keer overkomen dat ik een paard met een ernstig gebrek koop. Heb deze keer geluk gehad doordat de verkoper het paard terug nam en mij mijn geld teruggaf, maar ze kunnen je echt naaien waar je bij staat. Ik ben erg voorzichtig geworden daarin.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:58

Ik zou nooit een paard meegeven op proef. Ze mogen bij mij komen rijden (onder toezicht). Heb genoeg verhalen van kennissen waarbij paarden slecht verzorgd en kreupel terugkwamen gehoord.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:03

Ik ben met de verkoper overeen gekomen dat het paard in dezelfde staat terug moest komen, anders zou ik niet het volledige bedrag terug krijgen, en terecht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:16

Ik heb mijn vorige paard een aantal weken op proef gegeven, maar niet meegegeven naar een ander adres. M.a.w. hij was gewoon hier op proef. Op die manier had ik er zelf nog zicht op wat er met hem gebeurde.

Het is allemaal erg prettig verlopen. De kopers zijn zeer netjes met mijn toenmalige paard, maar bijvoorbeeld ook met mijn spullen om gegaan. Zelf heb ik in die periode niets meer met het paard gedaan, deze mensen (moeder + dochter + bijrijder) waren op dat moment al zo gek op hem, dat ik me ook totaal geen zorgen heb gemaakt over het paard.

Ik heb met eigen ogen kunnen zien dat hij met veel zorg en liefde behandeld werd, maar dat ze ook consequent genoeg waren en dat er absoluut niet mee werd 'geprutst'.

Nu moet ik wel zeggen dat deze mensen hun beslissing eigenlijk al genomen hadden voordat ze om de proefperiode vroegen. Omdat dit het laatste paard was, dat ze wilden kopen, wilden ze heel zeker zijn dat de match echt goed zou zijn.

Ik kon me dat goed voorstellen omdat de koper net gestopt was met werken en het i.v.m. haar leeftijd niet meer zag zitten om het ene na het andere paard te kopen met alle mogelijke risico's van dien.

Van mijn kant wist ik zeker dat mijn toenmalige paard na de proefperiode nog precies hetzelfde paard zou zijn en dat de koop daardoor toch wel door zou gaan, dus stemden we eigenlijk vrijwel direct in met die proefperiode.

Het liefst hadden ze hem wel mee gehad naar hun eigen stal, maar omdat ik niet bekend was met deze stal, wilde ik hem gewoon hier houden.

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:25

Denk niet dat al zou ik me paard verkopen haar mee zou geven voor een proefperiode.
Er zijn zoveel reden om dat niet te doen.
Je weet nooit wat anderen mensen met je paard doen enz.

Al zouden ze haar dan vaker willen rijden kan dat gewoon bij ons, en misschien evt. wel ergens anders maar wel met mij erbij dan.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:35

We hebben in augustus een fokmerrie verkocht, die wat heet is en niet voor een beginnende ruiter. We hebben de kopers een maand in de gelegenheid gesteld om er hier op te komen rijden, zodat ik ook wist dat de combinatie zou passen. Van beide kanten erg plezierig verlopen en ze hebben er nu een wereldpaard aan.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:14

Heb het 1x gedaan, maar ik doe het dus nooit meer.

Mijn buren mochten een merrie 2 weken uit proberen. Hebben haar (op advies van een kennis) volgepropt met biks terwijl ze dat helemaal niet gewend was. 3 kg biks voor een tinkermerrie uit Engeland die nooit niks kreeg.... Dat beest explodeerde gewoon..... wist met zichzelf geen raad.

Heb haar gelijk terug gehaald toen ik van de problemen hoorde en heb een half jaar nodig gehad om haar weer haar zelfvertrouwen te geven.

Was afschuwelijk om te zien hoe mensen in een korte tijd door pure onwetendheid en het niet aan de eigenaar vragen wat te doen, een paard kunnen vernietigen..... Het was een schat van een merrie.....(en is het gelukkig nog, heeft nu een hele goede baas die helemaal gek is met haar).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:28

Ik heb mijn paard toen aan de andere kant van Nederland gekocht, ik heb dan echt geen zin om elke dag op en neer te gaan naar waar zij staat! Bovendien wil ik haar ook zelf kunnen laten keuren door mijn eigen dierenarts.. Alles was contractueel goed vastgelegd en ook nagekeken en goed bevonden door mijn rechtsbijstandverzekering.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:55

Mijn paard zijn rug werd naar zijn mallemoer gereden, heeft negen maanden geduurd eer ik er weer gewoon mee kon rijden (dus veel langer om hem weer verkoopsklaar te krijgen) en heeft ongeveer 900 Euro aan medische kosten gekost. Ik ben benieuwd wat de rechter ermee had moeten doen: had ik echt een dik jaar aan stalkosten plus de medische kosten terug gehad? Ik betwijfel het!