[vraagje] Waarom zou je geen les nemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NovaLee

[vraagje] Waarom zou je geen les nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:39

hoihoi,

in dit forum zie ik een hele hoop topics voorbij gaan met vragen waarop het beste antwoord is; neem goede les.
Via een computer is het heel moeilijk te beoordelen, dus de doorslag vind je hier niet.
Een aantal gevallen kan ik me goed voorstellen dat je wilt weten hoe andere mensen dat oplossen, maar deze mensen hebben bijna allemaal les!

Op de vraag; "heb je les?", wordt vaak gereageerd nee want sus en sus en so.
Maar waarom heb je geen les dan? Wil niet iedereen investeren in een betere rijstijl, dus mee bereiken met je paard? Of heb je de middelen niet? Of heb je andere redenen, waarom je geen les hebt? Of heb je wel les maar wil je dingen niet aan je instructeur vragen?

Ben benieuwd!

Gr. Nova Lee

Vedette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:43

Ik zelf heb wel les, met een eigen paard rij ik mee in de manege les. Privéles vind ik vrij duur bij ons en ik vind het wel prima zo, hoef geen topruiter te worden, maar wil wel graag wat begeleiding. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je krap bij kas zit dat je dan geen (prive)les neemt, of wanneer je in een uitschot woont en/of geen vervoer hebt.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:04

Omdat dit geen rijtechnisch probleem is verplaats ik het naar VMR.

_CS_

Re: [vraagje] Waarom zou je geen les nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:06

ik heb geen les, ik ben een reacreatieruiter.NIet dat dat veel wil zeggen, maar ik heb niet sterk de behoefte goed te kunnen rijden.Voor mij is het meer als mijn pony en ik het leuk vinden okay, meer niet. Dus je kanw el zeggen dat ik gewoonweg geen zin heb om te lessen evenals mijn pony die dit niet wil. Dus ik ben er eentje die geen les heeft en ook niet hoeft.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:08

Ik heb geen les, omdat ik recreatief rij, ik rij geen wedstrijden meer en ik beschik alleen over een wei, die bezet kan zijn door de paarden.
Ik heb wel les gehad met mijn pony, op de ponyclub en privéles bij iemand thuis. Maar van de ponyclub ben ik al jaren af en diegene rijdt geen paard meer, dacht ik.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:09

Voornaamste reden is denk ik: of logistieke haken en ogen.

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:19

Ik heb geen les, puur omdat er niet veel mensen zijn die een iemand met een IJslander les kunnen geven. Wel komt er af en toe een kennis mij helpen als ik problemen heb, die kennis heeft zelf ook al jaren IJslanders.
Voor de rest is 'mijn' IJslander nog niet klaar voor lessen. Er moet nog aan haar conditie gewerkt worden in een bak.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:21

CarolShadow schreef:
ik heb geen les, ik ben een reacreatieruiter.NIet dat dat veel wil zeggen, maar ik heb niet sterk de behoefte goed te kunnen rijden.Voor mij is het meer als mijn pony en ik het leuk vinden okay, meer niet. Dus je kanw el zeggen dat ik gewoonweg geen zin heb om te lessen evenals mijn pony die dit niet wil. Dus ik ben er eentje die geen les heeft en ook niet hoeft.

Maar jouw houding gaat zo wel naar de knoppen.. (want foutjes sluipen er nou eenmaal in). Is het dan nog wel zo leuk voor je pony? Of zeg ik nu iets doms? Daarnaast wil je toch wel dat je paard een beetje een goede training krijgt, omdat dat nou eenmaal beter is voor zijn spieren e.d. zo zul je later langer op hem kunnen rijden, of is dat alleen maar mijn gedachte?

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:27

Ga mijn paardje nog inrijden, dus rij niet, maar mijn reden zou zijn omdat ik niemand zou kunnen vinden die aan mijn voorwaarden voldoet!

@Spoekie, ik vind niet dat je als recreatieruiter zonder les je paard verkeerd hoeft te rijden!
Er zijn genoeg mensen die wel kunnen rijden, en zolang je niet keihard zit te bonken of aan de teugels sleurt zie ik dit liever, dan iemand die wél les heeft en denkt dat hij alles al weet en een paard in de mond zit en van achter er totaal niet bijrijdt.
Ook vind ik dat er heel veel instructie rondloopt die absoluut niet op de goede manier bezig zijn!
Dus instructie betekend niet gelijk goed rijden!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:29

In het begin had ik geen les met Amo omdat ik er het geld niet voor had.
Nu heb ik afgelopen zomer wel les gehad, was ik ook erg blij mee. Nu in de winter heb ik weer geen les, puur omdat ik moet rijden in een weiland en dat kan nu eenmaal niet goed in de winter. Daarbij kwamen de tijden dat de instructrice en ik beiden konden niet echt overeen. Als het goed is ga ik van de zomer weer privéles nemen.

Wel rij ik sinds kort 1 keer in de week op een ruiterclub, op paarden van daar. Niet voor de les, maar omdat ik dan ook eens een ander paard onder mijn kont heb.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:31

Omdat niet iedereen beter wil worden, omdat het niet met elk paard kan.
Ik heb er een van 23, is te zwaar voor haar.

botje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:34

Ik heb wel les, maar dat komt omdat mijn paardje gestald is op een manege met een goeie instructeur, dus da's wel handig. Toch vind ik dat niet veel mensen kunnen zeggen dat ze geen lessen nodig hebben, want er is altijd nog wel iets te leren toch??

Maar ik snap de redenen op zich wel hoor, geld en afstand etc..
Maar ookal rijd je recreatief, het is toch altijd fijn om nog iets vooruit te gaan???
En wat betreft instructeurs, je kan toch zelf de instructeur zoeken wiens stijl van lesgeven je aanstaat. Ik doe het iig wel zo...

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:52

Ik heb groepsles, verenigingsles en privéles. Simpel weg omdat ik mijn rijstijl wil verbeteren en mijn paard dingen wil leren (hij is 3j.).
Deze lessen heb ik van 3 verschillende mensen, allemaal gekwalificeerd, met veel (wedstrijd-) ervaring. Ook fijn om eens wat verschillende meningen te horen..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:06

Citaat:
spoekie
Bericht Onderwerp: Re: [vraagje] Waarom zou je geen les nemen?

CarolShadow schreef:

Maar jouw houding gaat zo wel naar de knoppen.. (want foutjes sluipen er nou eenmaal in). Is het dan nog wel zo leuk voor je pony? Of zeg ik nu iets doms? Daarnaast wil je toch wel dat je paard een beetje een goede training krijgt, omdat dat nou eenmaal beter is voor zijn spieren e.d. zo zul je later langer op hem kunnen rijden, of is dat alleen maar mijn gedachte?

die ene keer dat ik op haar rijdt?? ik heb mijn pony niet voor het rijden, maar omdat ik gelukkig ben met haar en al voldoening kan krijgen van alleen al kijken naar haar in de wei, dus die ene minimale keer dat ik rijd hoef ik geen les en mijn pony hoeft niet perse een goede training te hebben. Maar dat is mijn mening.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:08

als je iedereen die geen les heeft daar toch eens op aan moet spreken?? laat ze dat lekker voor zichzelf weten.

mensen die wel les krijgen hoeven echt geen pas beter te kunnen rijden en een instructeur kan je behoorlijk de verkeerde kant ophelpen, daar spreek ik mee uit ervaring.

ik heb een tijd geen les gehad, maar heb het wel heel erg nodig. heb een instructrice gehad waar ik willem kort moest pakken en hem in de ankykrul moest zetten. willem was alleen maar aan het steigeren, omdatie dat gewoon niet kan bolwerken met zijn rug.

nu heb ik een instructrice(nelis van bokt) die het meer op een springmanier doet en dat werkt super voor willem en mij, dus op dit moment is les me echt heilig en kan ik ook de rest van de week goed mijn huiswerk doen.

mijn vriend heeft geen les met merel.. waarom niet?? omdat ze bij hem alleen maar zeuren op zijn houding, ja hij zit krom.. maar heeft vervolgens ook iets met zijn rug waardoor rechtzitten niet goed gaat. leon heeft geen ambities in de dressuur.. ze trainen 3 kwart van het jaar voor endurance. merel vind dressuur nix aan. endurance vinden ze beide te gek. en als hij geen les wil moetie dat zelf weten. ik kan niet zonder.

_CS_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:09

Daarbij flipt mijn pony al als ze een bak in moet dus dan houden wij het wel lollig met wat buitenritjes.

Diva_Jenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:12

Ik heb geen les omdat ik nog niet de juiste persoon heb gevonden die aan mijn eisen voldoet! De ene begon na een paar lessen al met galopswissels (terwijl mijn paardje nog niet fatsoenlijk op B niveau kon lopen toen!!) En weer een ander was eigenlijks bang voor paarden. Of ze vragen 50 euro per uur Zoveel goeie zitten er volgens mij ook niet bij mij in de buurt. Dus als iemand nog een goeie instructeur/trice weet in Friesland dan hoor ik het graag!!!

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:16

ik heb een verzorgpony en daar mag ik niet mee naar les.omdat we dan over een drukke weg moeten en die vorige pony die ze daar voor hadden,is zeg maar eigenlijk doodgemept(was een andere ik niet)die kreeg spat ofzo en die moest ingeslapen worden.nu hebben ze een nieuwe en daar mag je gewoon niet meer mee over de weg want dat vertrouwen ze niet meer(wel jammer maar terecht)dus ik rij er zelf op en foutjes komen er misschien zelf wel snel in maar daar heb ik een instructrise voor en die vraag ik dan altijd even zo van wat kan ik het beste doen.

groetjes

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:24

Er zijn genoeg redenen te vinden waarom mensen geen les nemen: Centjes, ruimte, tijd.

Of die in alle gevallen kloppen is aan de mens zelf om dat te beoordelen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:39

ik heb tot (ongeveer) oktober 2005 les gehad op een manege (twee jaar, daarvoor heb ik 6jaar op een privestal gereden mét les). toen ik een verzorgpaard kreeg ben ik op de manege gestopt omdat ik TOTAAL geen manegetype ben. nu willen mijn ouders geen lessen meer betalen ( ) en ik heb zelf niet genoeg geld om les te nemen (ben voor spullen voor Tarek aan het sparen)
ik heb nog heel soms les van iemand die ook op stal een paard verzorgd... die ik gelukkig niet hoef te betalen

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:45

ik heb 1 keer in de week les vind ik genoeg (ook meer voor de gezelligheid van de ponyclub!) en de rest rijd ik meestal op een bos of in een polder (allemaal zandpaden) en daar laat ik hem meestal gaan en zit ik in de verlichte zit , vertrouw mijn pony

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:56

Ik heb geen les omdat mijn paard heel ziek is geweest. Toen ben ik gestopt.
Om weer naar les te zoeken heb ik nog geen tijd gehad (voor les nemen wel, maar om weer ergens te beginnen wil ik dat niet half doen. Daarbij moest mijn paard ook conditie kweken)
Maar inmiddels heb ik al een inschrijfformulier liggen, nog even en ik heb les

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:00

Ik heb net 12 lessen gehad op de manegen en vindn het nu wel weer genoeg dus stop weer. Op mij eigen pony's rijd ik niet maar heb ik voor de wagen ook geen les.
Ik ben meer iemand die beter zelf bezig is en dan zo af en toe eens iemand vraag er naar te kijken, maar niet elke week les. Heb bv mijn koetsiers bewijs gehaald en nu dus een paar lessen óp het paard en daar laat ik het weer even bij.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:10

Ik hàd geen les, althans niet vaak, omdat ik op de centjes moest passen. 260 euro per maand stalhuur is behoorljik hoog, daarnaast ook nog eens lessen was te duur. Bovendien kreeg ik ook nog een ongeluk, waardoor ik 3 maanden niet of nauwelijks kon rijden.

Nu ben ik verhuisd naar een andere stal waar ik meer dan 2 keer zo goedkoop sta. Het geld wat ik overhou investeer ik o.a. in NHS/Freestyle les, privéles. Dat is ook meer in mijn straatje als recreatieruiter

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:24

Het hangt er een beetje vanaf wat je met je pony wil doen. Ik reed eerst ook alleen recreatief, en had geen les. Nu hebben we een bak, en ben ik voor mijn eigen plezier lesjes gaan nemen.
Als iemand alleen recreatief rijd, hoeft les niet altijd nodig te zijn. Het hangt af van het paard, en van de ervaring van de ruiter.
Maar als je dan vragen gaat stellen op bokt over rijtechnische problemen ben je niet helemaal goed bezig denk ik. Dan kun je beter investeren in les.