opvoeding van een veulen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Clijntje

opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:41

Ik heb een half jaar oud (super tof) veulentje het is een hengst en dat laten we voorlopig ook zo. Het is een heel mak en lief veulen, maar wel een beetje brutaal. Ik doe hem nu veel knuffelen enzo, voetjes pakken, en kleine stukjes aan de hand lopen. Maar ik heb toch een paar vragen.

ik mag m natuurlijk niet uit de hand voeren, maar mag hij wel handen likken?
mag hij in mijn nek snuffelen?
wat moet ik doen als hij naar mijn hand blijft happen alsof het een spelletje is?
en zijn manen vallen nu alle kanten op, kan ik daar wat aan doen? (niet dat dat zo erg is ofzo..)
het lijkt alsof hij een beetje roos heeft.. moet ik dat gewoon zo laten?
hebben jullie misschien nog tips over het opvoeden van veulens?

Afbeelding

Clijntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:32

nog een vraag.. heeft er iemand misschien een hengst thuis, en hoe gaan jullie daar dan mee om?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:41

Van mij mogen veulens niet likken en snuffelen omdat ze gemakkelijk bijterig worden, zeker hengstjes. Ik duw gewoon hun hoofd weg. Als hij hapt, zeg ik boos dat het niet mag, als hij maar door blijft drammen krijgt hij een tik. De manen kun je nat maken en naar een kant borstelen, maar dat zijn ook een beetje zorgen voor later. De roos is volgens mij gewoon vuil, huidvet en huidschilfers. Dat kun je laten zitten, tenzij het jeukt of hij krijgt kale plekken.

Het beste advies met het opvoeden van veulens is: ben rechtvaardig, streng en consequent. Beloon het goede en straf het slechte gedrag en zorg dat je hulp hebt van iemand die weet waar hij mee bezig is

Hengsten zijn net als andere paarden, alleen worden ze gemakkelijker dominant en moet je met name opletten voor de voorkant: bijten, klauwen en steigeren. Nog consequenter zijn dus en altijd zeker optreden tegen een hengst

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:44

Niet aan je handen laten likken, niet in je nek laten snuffelen, heel erg konsekwent zijn.
Ik zie zelf de nodige hengsten op stal, heb zelf mijn paarden niet aan huis. Er wordt daar heel konsekwent met de paarden omgegaan, en indien ze niet echt voor de fok bestemd zijn, ook redelijk snel geruind. Het is echt onzin dat een paard mooier uitgroeit als hij pas op driejarige leeftijd wordt geruind. Ik zou ruinen voordat hij hengstengedrag gaat vertonen...wel zo makkelijk later.

FloortjeM

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:46

en hoe voelen jullie over het volgende: mijn hengstveulentje (inmiddels een dik half jaar) vindt het leven geweldig. Hij zit mega vol energie, en wil daarom niet gewoon naast mij lopen. Hij krijgt beweging genoeg, dus daar ligt het niet aan, maar als hij naast me loopt, gaat hij direct trekken en dribbelen (niet om het klieren, maar omdat hij zo nieuwsgierig is en dus sneller wil zijn). De ene zegt tegen me: laat maar gaan, hoeft-ie nu nog helemaal niet te kunnen, een ander zegt: jong geleerd, oud gedaan.

Ik ben verder superconsequent en hij luistert geweldig, alle andere dingen gaan prima, maar dat dribbelen wordt als-ie groter en sterker wordt, gewoon een probleem. Wat zouden jullie doen: laten gaan, of iedere keer stilzetten/terughalen?

Floortje

MrsSoliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:53

probeer veel met je stem te werken en te waarschuwen en zorgen dat hij daar goed op reageert voordat je begint met fysieke waarschuwingen.

Urielle

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:37

FloortjeM schreef:
en hoe voelen jullie over het volgende: mijn hengstveulentje (inmiddels een dik half jaar) vindt het leven geweldig. Hij zit mega vol energie, en wil daarom niet gewoon naast mij lopen. Hij krijgt beweging genoeg, dus daar ligt het niet aan, maar als hij naast me loopt, gaat hij direct trekken en dribbelen (niet om het klieren, maar omdat hij zo nieuwsgierig is en dus sneller wil zijn). De ene zegt tegen me: laat maar gaan, hoeft-ie nu nog helemaal niet te kunnen, een ander zegt: jong geleerd, oud gedaan.

Ik ben verder superconsequent en hij luistert geweldig, alle andere dingen gaan prima, maar dat dribbelen wordt als-ie groter en sterker wordt, gewoon een probleem. Wat zouden jullie doen: laten gaan, of iedere keer stilzetten/terughalen?

Floortje

Ik vind het wel belangrijk dat ze gelijk netjes leren meestappen. Het is een drama om steeds door een lastige tweejarige meegesleept te worden straks. Ik vind het ook eerlijker tegenover het paard om gelijk duidelijk te maken wat wel en niet mag. Het paard snapt er ook niks van als hij tot zijn X jaar je mee mag trekken en daarna ineens op zijn falie krijgt. Maar dat is mijn mening

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:27

Jong geleerd is idd oud gedaan, zet hem terug als hij aan je voorbij wil. Je krijgt later sowieso te maken met hormoontjes die in de weg gaan zitten, en hij zal je altijd uitproberen, maar een halfjarige is nog redelijk te mannen, een driejarige niet meer.