Ik heb een vraagje over met het lopen met mijn paard. Het is namelijk zo dat mijn paard de irritante gewoonte heeft in een keer stil te staan.(als ik hem gewoon aan het halster leid.) Ik heb al veel gepobeerd zoals wortels,appels,snoepjes mee. Een zweep mee (maar na een tijdje heeft ie hier geen ontzag meer voor) het paard van links naar rechts bewegen(helpt wel een beetje) Het is ook niet zo dat ie geen ontzag heeft voor mij.
Dit zijn de dingen die ik geprobeerd heb. Maar dit zijn allemaal dingen van die trucjes en ik wil mijn paard gewoon leren lopen als ik dat wil. Want als ie weer eens midden op de weg blijft staan is dat natuurlijk erg gevaarlijk!(maar gelukig hebben wij land weggetjes,maar binnekort moet ik ook met hem de drukken weg over!) Dit probleem heb ik trouwens ook als ik hem uit de wei moet halen(weg bij de andere paarden.)
Misschien iemand meenemen die er dan achter loopt (wel op veilige afstand) en hem als hij stilstaat een tikje met de zweep op zijn achterhand kan geven?
Dat is inderdaad belangrijk om te weten, wat Mocca zegt. Je kunt hem wel met een zweep weer verder slaan/jagen, maar als zo'n paardje bang is, wordt het hier echt niet minder van. Probeer eerst de oorzaak te vinden, daarna een oplossing..
Bij ons op de manege staat zo'n paard die ook vaak in staking gaat als je hem naar de stapmolen wilt brengen. Maar dan ook echt in staking. En dan kon je kiezen: * of je had pech * of je haalde de eigenaresse en daar heeft hij zoveel respect voor. Wat ook helpte is hem de hele weg negeren, dus geen ene keer hem aankijken maar gewoon heel de tijd je blik op oneindig en hem geen blik waardig schenken. En dan liep meneer gewoon mee. Maar als je hem heel de tijd aan zat te kijken of steeds naar zijn hoofd zat te kijken of hij het nog deed, dan stopte hij ermee.