hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:45

nav een ander topic hier op bokt mijn vraag: hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

krijgt jou paard elke dag een uitgebreide poetsbeurt?
of snel een borstel eroverheen en klaar?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:48

Ik poets in ieder geval zó goed dat het paard schoon is op het hoofd en op de plaats waar het zadel ligt en de singel onder de buik doorloopt. Het hangt een beetje van mijn tijd af. Meestal poets ik een paard snel, maar grondig, zodat ze er tip top uitziet als ik er op stap. Ik geniet minder van het rijden als mijn paard er smerig en onverzorgd bij loopt.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:48

Ik poets mijn paard altijd heel goed behalve dat het een schimmel is vind ik het goed voor het contact met mijn paard. Ik borstel zo'n 15 tot 45 min. (afhankelijk van hoeveel tijd ik heb.)

Vonnie84

Re: hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:52

Ik poets hem meestal voor het rijden vrij snel en dat hij schoon is. Soms merk ik dat mijn paard even wat meer aandacht wil en dan geef ik die ook.
Na het rijden poets ik hem meestal uitgebreider. Dan geef ik hem een stevige rosbeurt en zorg ik dat hij er weer spik en span uit ziet.

Maar dat is ook een beetje afhankelijk van het weer. Als hij helemaal onder de modder zit voor het rijden, dan ben ik hem langer aan het poetsen. Of als het super warm is, dan doe ik hem van te voren super goed poetsen en na het rijden alleen even afspuiten.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:55

ik poetst altijd half uur voor het rijden en kroel altijd nog even met hem na rijden .vindt dit belangrijk en voor al voor de paardjes die een dek op hebben

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:56

Ik poets bijna nooit, de jongste moet alles van zijn vacht hebben dus die word nooit gepoetst. De oudste alleen op de tuigplekken en verder neit.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:59

Ik begin altijd 45 a 30 min. van te voren met poetsen en kroelen. Hij staat dan echt te genieten van de aandacht. Na het rijden doe ik hem zijn deken op en geef hem een bak met peen als beloning. Daar is hij dan mee zoet tot ik al mijn spullen weer heb opgeruimd en dan kroel ik nog ff met hem.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:01

het viel mij in een ander topic op hoe veel mensen er vielen over een strootje in de staart en over vieze zandvlekken.

daarom vroeg ik me dus af of echt iedereen zijn paard zo goed poets.

ik trek het deken eraf. vlug rosborstel eroverheen en dan harde borstel.
wel borstel ik altijd flink over zijn hals (vind ie lekker )

z'n staart borstel ik bijna nooit uit en aangezien hij altijd buiten staat hangen daar dus regelmatig blaadjes in.

maar maakt dat iets uit..? ik vind van niet. heb liever iets langer de tijd om te rijden dan dat ik zijn staart mooi uit heb gepluisd...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:03

's zomers meer dan 's winters, dan hebben ze het vet in de vacht nodig, en dat poets je er anders uit. verder poets ik lekker uitgebreid, de manen en de staart vooral. strootjes en in elkaar gedraaide plukken in de staart en manen vind ik zó slordig. 's zomers ben ik soms een uur bezig, ik vind het heerlijk en mijn paarden ook. 's winters doe ik vooral dagene wat noodzakelijk is, dus onder het zadel en hoofdstel, en verder het hele lijf om het netjes te maken, maar niet rosborstelen enzo...

ziatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:05

Meestal poets ik wel goed
Gewoon goed op de plekken van het zadel, strotjes uit de staart halen, hoeven krabben.
Hoelang ik poets hangt ervan af hoe vies het paard is

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:05

Ik poets ook maar effe vluk al het zand enz eruit. Maar zeker met dit weer zoek ik echt geen uur te poetsen hoor.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:06

gewoon, stro uit staart, roskam, harde borstel en zachte borstel, manen met een harde borstel, hoeven uitkrabben, checken op wondjes en zeker al het vuil weg onder de plek waar het zadel ligt.

art

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:07

Ik poets altijd grondig, zodat ze goed schoon is en haar spieren lekker een beetje gemasseerd zijn, vindt ze lekker Ook kan ik bij goed poetsen zien of ze eventueel wondjes o.i.d. heeft, waar je alleen achter komt door haar lijf grondig af te gaan... En natuurlijk is het gewoon heel gezellig om zo met je paard bezig te zijn

rOmii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:07

Hangt er vanaf hoeveel tijd ik heb. maar vaak minimaal 15 min

Maar als ik niet ga rijden en dus alleen kom voor poetsen en knuffelen enz en het is dit smerige weer dan poets ik niet zo lang

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:10

Mijn bijrijpaardje is altijd nogal zenuwachtig als ze de enige op stal is (andere paarden in de weide) dus dan is het echt ff vieze plekken eraf en zadel erop. Maar na het rijden is ze vaak wat relaxter en dan geef ik haar een goede poetsbeurt en dat geniet ze er ook meer van heb ik het idee.

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:10

Dat hangt van het seizoen af eigenlijk. Momenteel poets ik niet teveel omdat hij zijn vacht nodig heeft om zich te beschermen tegen de koude. Wel zorg ik ervoor dat de plaatsen waar het tuig komt proper zijn. Verder haal ik er met een harde borstel de modder en mest vanaf Hoeven maak ik wel goed schoon (voor en na het rijden, en vaak nog een extra keer op een ander moment van de dag). Manen vlecht ik steeds in voor het rijden en haal alle strotjes en dergelijke uit de staart, een maal per week pluis ik deze ook uit en doe er antiklit in. Tijdens de zomer of bij paarden onder een deken poets ik wel uitgebreid, vind ik best fijn. Zeker als ze het zelf ook leuk vinden kan ik even bezig zijn voordat ik opgezadeld ben. Na het rijden eerst laten opdrogen en dan poets ik nogmaals, zodat er zeker geen opgedroogd zweet ofzo overblijft

Ik ken ook mensen die er minder aandacht aan besteden en daar zie ik ook geen probleem in. Ik vind het gewoon zelf leuk. En ik moet eerlijk zeggen dat als hij op zijn hoofd weer een vlek heeft die ik er moeilijk afkrijg (schimmel met behoorlijk wit hoofd intussen) zorg ik er ook alleen voor dat het vuil er af is, dat de kleur nog blijft zitten is dan maar zo, dat vind ik niet zo erg.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:44

in de winter poets ik alleen waar hij vies is, even zijn hoofd, benen, rug en oksels (voor het zadel).
na het rijden afdrogen met een handdoek.

in de zomer poets ik hem heel uitgebreid,maar in de winter doe ik dat minder, omdat hij het snel koud krijgt zonder deken.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:49

ik poets het paard alleen met harde borsten, eventuele zweetplekken eraf, pluis zn staart een beetje uit ga span mn paard in..

in rui periode ga ik er nog weleens met de ros overheen.

verder spuit ik de paarden vaak helemaal af na het rijden, dat scheelt ook veel poetsen.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:51

Mijn poetskunsten hangen van mijn tijd af. Als ik in de les mee rijdt dan poets ik mijn paard altijd helemaal van boven tot onder en elk plekje, staart netjes uitgepluisd en alles. Ik hoef ook niet in de les te komen met een smerig paard want dan mag je soms niet eens rijden. Maar als ik op me verzorgpaard rijdt dan ligt het aan de tijd die ik heb.

Clijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:51

eerst de harde borstel, dan de zachte, effe hoefjes verzorgen, klaar! van de staart en manen blijf ik vaak af.. dan blijven ze mooi dik enzo. het kan dus dat je bij mij daar een vlasje spot.. maar die zijn er ook zo moeilijk uit te halen he maarja.. in de zomer doe ik ze nog wel eens afspuiten en de staart wassen. en dat knuffelen doe ik altijd tussendoor.. als ze op de wei staan ofzo

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:53

ik poets niet lang, hij is namelijk in deze tijd altijd geschoren en volledig ingepakt.
Lang poetsen betekent kou lijden voor hem in de winter, zijn staart is altijd ingevlochten met staartzak, wordt dus niet vies en heeft geen klitten.
(leve cowboymagic)
In de zomer is het een ander verhaal, als hij zonder deken staat poets ik wel lekker en is zijn staart los ivm vliegen.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:59

Ik ben over het algemeen niet echt een lange poetster. Meestal alleen als ze aan het verharen zijn

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:03

Belangrijk van het poetsen vind ik ook dat je zicht hebt op eventuele wondjes of opmerkelijke dingen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:23

Ik poets mijn paard altijd zeker zo'n 15 minuten, soms duurt het een stuk langer als ik nog lekker met hem aan het tutten ben.
Dit hangt ook van de tijd af die ik heb.

Ik vind het zoiezo belangrijk dat je paardje helemaal zandvrij is om eventuele schuurplekken te voorkomen, hoefjes uitgekrapt (ook na het rijden) maar poetsen is ook goed voor de bloedsomloop van het paard.
Tevens versterk je de band met je paard als je heb poetst en verzorgd.
Je moet/mag het zo zien, jij gaat rijden op je paard, ook als je paard daar misschien niet zoveel zin in heeft.....
Hij doet dat voor jouw, dan vind ik dat je op zijn minst de tijd moet nemen om hem lekker te poetsen, ook al is het alleen maar ter respect voor je paard.
Je zal zien dat als jij je paard lekker poetst en verzorgd voor het rijden dat hij/zij ook meer zijn/haar best gaat doen voor jouw.

Afbeelding

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:27

ik borstel ook altijd best wel lang.. ongeveer 40 minuten, en ja der staart, daar kom ik mooi niet aan doordeweeks alleen als ik concours heb word der staart gewassen en uitgepluisd anders niet