Wat door onze bodem van de buitenbak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Wat door onze bodem van de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:42

Wij zoeken een oplossing voor onze buitenbak...

Uitleg:

Wij hebben in de zomer onze buitenbak met de kopeg gedaan, en toen TE vast gereden, waardoor nu in de winter het water moeilijk er doorheen gaat, en dus onze bak zeiknat is.
Wij wachten nu zo ie zo tot de zomer, voordat we er wat aan gaan doen. Maar wat kunnen we er dan het best aan doen?

Het is een dus een buitenbak van 20 bij 40, liggen nu 2 vrachtwagens zand in.. daar komen in de zomer nog denk ik 2 vrachtwagens bij, zoiezo al. Maar dan..
We willen er dan nog wat door het bovenste laagje doen.. iets betaalbaars en het moet ook fijn zijn om op te rijden. En het liefst nog natuurlijk, maar dat is niet verplicht.

Als jullie dan ook nog een andere oplossing weten, is het helemaal mooi! Maar ik zou dus graag iets willen weten, en daarbij dan ook de prijs voor in de bak van 20x40..

Paar foto's van de bak in de zomer, toen die goed was..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto's lag er dus net nieuw zand op, zoals je wel kan zien denk ik Zo wit ziet het er nu niet meer uit.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:45

De doorlatendheid heeft niet zozeer met de bovenlaag te maken, maar juist met de onderlaag, dus als jullie op klei of leemgrond zitten, dan zal jullie bak nat blijven bij overvloedige regen.

Een optie zou kunnen zijn om de bak wat rond te leggen, d.w.z. in het midden hoger en naar de buitenzijden aflopend te maken. Dat is de goedkoopste oplossing.

tweede oplossing is drainage buizen laten aanleggen, voor de kosten informeer bij de plaatselijke loonwerker die ze er eventueel voor je in moet maken.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:30

tienus63 schreef:
De doorlatendheid heeft niet zozeer met de bovenlaag te maken, maar juist met de onderlaag, dus als jullie op klei of leemgrond zitten, dan zal jullie bak nat blijven bij overvloedige regen.

Een optie zou kunnen zijn om de bak wat rond te leggen, d.w.z. in het midden hoger en naar de buitenzijden aflopend te maken. Dat is de goedkoopste oplossing.

tweede oplossing is drainage buizen laten aanleggen, voor de kosten informeer bij de plaatselijke loonwerker die ze er eventueel voor je in moet maken.

De ondergrond is inderdaad heel belangrijk. Als daar zandgrond is, dan heb je geluk. Is daar veel klei, dan heb je pech. Er moet een laag klei afgegraven worden voordat er zand op kan. Natuurlijk moet je dan ok drains hebben.
De bak rond leggen heeft geen zin. De buitenkant is dan zeiknat en in het midden mul. Draineren als je op klei grond zit en dan een laag NAALDhoutchips er op doen. Dat kost ongeveer 750 euro ex BTW voor een laag van 5 cm in een 20 x 40 bak.
Mijn bak is 8 jaar geleden aangelegt en we zitten hier in de polder op zware klei. Er is een laag van 20 cm afgegraven, om de 2 meter zijn er drains gekomen op 60 cm diep. Op de drains is schoon grof stierezand gekomen en daar overheen een laag van 20 cm stierezand. Een eerste laag van 10 cm naaldhoutchips is erop gekomen.
Dit is 8 jaar geleden:

Afbeelding

Vorig jaar november is er voor de 3de keer een laag van 5 cm erop gekomen.

Afbeelding

Nu ziet het er zo uit:

Afbeelding

Plassen heb ik niet in de bak, hij bevriesd niet en hij is top.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:36

Owja dat was ik dus nog vergeten te melden, de bak is om de 2 meter gedraineerd, en boven de drainage ligt dan een halve meter zand, en daar ligt nog gewoon grond op (geen klei)..
De bak was eerst super! Op het begin ging het water er ook niet echt goed door, maar dat kwam omdat de drainage er ook net in lag. Maar echt net toen ze met de kopeg er door zijn gegaan, en toen te vast hebben aangereden waardoor dus dat onderste laagje te vast is aangereden, is de bak gewoon slechter geworden.
Ik heb wel een foto:
Afbeelding
Zoals je ziet blijft het water er gewoon op liggen, nu het wat gevroren heeft zijn de meeste plassen wel weg, maar of het zo blijft....?

En nu wouden we ouders er toch wel wat aan gaan doen in de zomer, maar het moet wel betaalbaar blijven.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:42

Ik denk dat er goed zand en grond door elkaar is gegaan. Het water kan er niet meer door hen. Ik ben bang dat er een laag af moet en nieuw zand er op moet komen. Als je dit nu heb en het is gedraineerd, dan vrees ik het ergste. Je bodem is zeg maar dood, overleden of te wel kapot.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 08:02

Dat is niet te hopen,
Maar is dat snel het geval? En wat is dan de meest makkelijke oplossing?

zynoeska

Re: Wat door onze bodem van de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:30

Ik zou er een loonwerker bij halen...eentje die er verstand van heeft en die je ook een bepaalde garantie wil geven als ie er wat aan doet.
Ik ben idd. ook bang dat je af moet graven want dat je grond de drainage nu heeft "verstopt".
Ik zou er niet steeds zand op blijven gooien..dat heeft naar mijn idee geen zin. als de drainage niet werkt helpt dat niet.
Heel miss.helpt het als je er een laag hout op doet...ik ken iemand die heeft onder zijn hout altijd een laagje water staan...het hout is goed te rijden en niet te nat....hout verrot wel sneller maar das dan een kwestie van bijvullen.
Succes

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:37

ik ga mee met alles wat hier boven staat.
wil je een goedkope [tijdelijke] oplossing zou ik elke week je bak even lostreken met een eg of calluvator.
niet de oplossing maar zo kan je nog even vooruit.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:10

mariska32 schreef:
ik ga mee met alles wat hier boven staat.
wil je een goedkope [tijdelijke] oplossing zou ik elke week je bak even lostreken met een eg of calluvator.
niet de oplossing maar zo kan je nog even vooruit.

Lostrekken met een eg of cul mag je alleen doen als de grond kurkdroog is. Doe je het als het nat is, dan heb je drijfzand en een boden dat echt naar de knoppe is.
Na een eg of cul met een weidesleper de bak weer trekken.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 16:32

De drainagebuizen zijn niet verstopt, ze liggen er nu nog maar ongeveer anderhalf jaar in, en ze zijn er dus nog niet eens echt goed door. Dat duurt wel even, voordat dat allemaal ze werk doet.
(Even overlegt met m'n ouders..)

Dit hebben we gedaan toen we de bak aanlegde:
- drainage om de 2 meter
- drainage 1,5 meter onder de grond aan de ene kant wat ondieper zodat die dus afloopt (logisch)
- op de drainage buizen toen ze erin lagen, hebben we weer 20 cm zand op gegooid, daarna onze eigen grond weer, wat van zich zelf al hele lichte grond is.
- en toen is het een tijdje zo gebleven, heb er goed in kunnen rijden die zomer toen de bak klaar was zeg maar.
- en vorig jaar hebben we er nog 2 vrachtenwagens echt zand op gegooid.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:03

Je drains liggen veel te diep. Een drain moet ongeveer op 60 cm onder het maaiveld liggen. Daarom loopt het water niet weg. Het water blijft ergens tussen in hangen. Drains moeten vanaf dag 1 goed lopen tot de drains echt verstopt zijn.
Ik vrees dat je de drains minstens een meter omhoog moet laten halen.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:24

PhiaBink schreef:
Ik vrees dat je de drains minstens een meter omhoog moet laten halen.

Mee eens, water komt nooit op die diepte, ze liggen zo al bijna in grondwater.