Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ik heb een rubber-mat erin liggen (is poreus, dus niet glad, op maat laten maken) en die duwen ze met zijn 2-en zelfs -onder het schot door!- de neus van de trailer in. Onder de mat ligt een polyester gietvloer. Als die vloer dus nat wordt zonder de mat, is het pas echt glijen, vandaar de mat. Ik zou je willen aanbevelen een poreuze rubber mat te kopen, geen strooisel op de vloer- en zorgen dat hij wat te doen heeft in de vorm van een lekker bakkie hooi. Bij ons gaat het de laatste tijd erg goed als ze wat te eten hebben...
; bijna 2 jaar geleden is Dikke op de autobahn, in de trailer gevallen. Het hele stuk naar de AB was ´ie al super onrustig (de man van mijn vriendin reed, HEEL VOORZICHTIG, het lag niet aan hem!!). Ik kon dat zien, omdat mijn man en ik erachter reden. Toen we de AB opreden, zag ik dat ´ie weer naar voren knikte en niet meer omhoog kwam
. We zijn meteen aan onze vrienden voorbij gereden en m´n vriendin zei later: "ik zag de paniek in je ogen en wist dat er iets giga fout was". We zijn dus allemaal op de vluchtstrook gestopt en toen we het deurtje open maakte, werd ik al meteen weggestuurd door mijn vriendin: Dikke lag, 2 ijzers afgetrapt, z´n bandages helemaal kapot, de trailer vol met bloed...
. Mijn vriendin is toen in de trailer gegaan en ik ook. Ik was zó bang, dacht dat ik hem terplekke kon laten inslapen door een DA! We hebben onze schouders onder z´n borst gezet en geprobeerd om hem omhoog te duwen, wat uiteindelijk ook gelukt is
. Toen bleek dat ´ie kon staan, zijn we heel voorzichtig bij de volgende uitrit van de AB afgegaan, die gelukkig al 300 m verderop was. Na heel veel gedoe, hebben we toen iemand gevonden, die een kalmeringsmiddel had, wat we hem toen gegeven hebben en we tenminste naar huis konden komen. Op de stal aangekomen, hebben we eerst het paard van m´n vriendin uitgeladen (zijn grote
!) en toen heel voorzichtig geprobeerd of we hem eruit konden krijgen. Uiteindelijk bleek dat hij alleen een wond aan de kroonrand had
! Ik was zó opgelucht!!!!! Sindsdien durf ik alleen geen trailer meer met hem te rijden
. We zijn inmiddels al wel zo ver dat ´ie weer in een trailer gaat, alleen durf ik de laatste stap, het rijden, nog steeds niet aan
. ik ben bang dat als het weer fout gaat, hij nooit-en-te-nimmer meer in een trailer gaat
en dan kan ik hem nog begrijpen ook! Op de afgelopen equitana, heb ik een paar minuten met Monty Roberts gesproken en hem het probleem voorgelegd. Hij zei dat ik Dikke het beste of in de trailer alleen neer kan zetten, met de wand opzij, óf in een trailer die als tussenwand van dat dikke folie heeft, zodat ´ie z´n benen "breder" neer kan zetten. Ik heb het op de PNH-cursus ook nog eens aan Birger Gieseke gevraagd en die adviseerde me hetzelfde. Ik durf alleen nog steeds niet....
!