ZZGP - hoe ben jij er gekomen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

ZZGP - hoe ben jij er gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:15

Ik heb een hele discussie gehad met wat kennissen uit de paardensport over ZZGP-ruiters, over hoe je er komt. En dan bedoel ik: je achtergrond. Had je zelf geld, motivatie, geluk, een combinatie?

Kom je uit een paardenfamilie en was het min of meer logisch dat je hoger zou rijden; hebben je ouders geld en een goed leerpaard voor je gekocht, of een dure jonge belofte? Of heb je bij wijze van toeval je eerste 'simpele' paard totaal onverwacht hogerop gereden? Of reed je voor een fokker en kwam je onverwacht verder dan je dacht? Reed je in de basissport en heb je een goed paard ter beschikking gekregen of via je baan in de paarden goede paarden onder je kont gekregen? Reed je je in de basissport in the picture en kreeg je een goede sponsor waardoor je een goed paard kon kopen?

Kortom: what's the story of YOUR succes?

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:17

Hier ben ik ook wel benieuwd naar..
*Gaat het topic volgen!*

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:25

haha leuke inleiding
Mijn achtergrond: nou ik was 14 jaar oud, reed op een pony in het Z2, zag bij mij op de manege waar ik toen stond steeds iemand rijden tijdens concours waarvan ik dacht: Als ik nou zo zou kunnen zitten/rijden En toen zijn mijn ouders een keer naar hem toe gelopen en toen ben ik bij hem gaan lessen(Nu nog steeds) Toen had ik in juni een observatie tijdens het CHIO en helaas is de dag erna mijn pony ingeslapen, omdat ze gewoon echt op was.
Toen werd er besloten, in overleg, dat het tijd was voor een paard, na heel lang zoeken werd er een leuke 13 jarige vos gekocht(met een beetje geluk) Had 4 jaar terug Z gelopen, maar was daarna op een laag pitje doorgereden. Toen hebben wij haar gekocht en ben ik haar in de zomer gaan starten, de Z zo doorgevlogen en toen zei mijn instructeur: Je kan wel een keer zz-licht gaan starten. Zo gezegd, zo gedaan(wel met heel veel stress, want om als 14-jarige tussen al die prof's te rijden, is toch wel erg ''moeilijk'' )
En zo ben ik erin gerold een soort van En nu rijd ik er nog steeds. Afgelopen zomer tijdens mijn 2e wedstrijd, mijn eerste winstpunt behaald. Toen was ik nog 14. En toen in december(toen ik net 15 geworden was) mijn 2e winstpunt. En daarna heeft mijn paard even een pauze gehad en vanaf eind maart/begin april, gaan we weer in het zz-licht starten(iig dat is de planning)
Dat is mijn verhaal Ohw ja, ik heb geen sponsor(al zijn ze altijd welkom ) Wij hebben ook geen super-deluxe-dure topper gekocht, gewoon een leuk, maar vooral braaf en betrouwbaar lief paard(dat was op dat moment voor mij het belangrijkst)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 10:52

*schopje*

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:59

Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de sleutel naar succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:06

Ik denk toch wel dat de "sleutel naar succes" gepaard gaat met heel veel geld...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:15

Daar ging dus idd de discussie over: ik denk dat het grootste deel van de ruiters thuis wel een spaarpotje achter de hand heeft en kennissen van mij vonden dat Jan-met-de-Pet een even grote kans had om met zijn simpele paardje hogerop te raken

ImkeTarek

Re: ZZGP - hoe ben jij er gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:28

ik denk ook idd dat het gepaard gaat met veel geld... mijn ouders (ik zelf ook niet) hebben geen geld voor een rijpaard voor mij, maar heb wel een shet gekregen...
hadden we genoeg geld, dan kreeg ik een rijpaard.
nu heb ik geluk dat ik een leuk verzorgpaard heb waarmee ik wedstrijden mag gaan starten (ben nog niet begonnen, ga dit jaar beginnen!!)

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:36

Kris25 schreef:
Ik denk toch wel dat de "sleutel naar succes" gepaard gaat met heel veel geld...

idd en gewoon een portie geluk, met de paarden en mensen die je treft in je leven.

mijn ouders hebben werkelijk niets met paarden, ik daarentegen wel, mijn ouders nu ook, heb zelfs bijna een eigen stal gehad , maar vanwege problemen met vergunningen is dat toen niet doorgegaan. maar zoals mijn leven nu is, vind ik het prima, ik rijd hobbymatig wedstrijden, en werk op een manege als instructrice en om de boel een beetje draaiende te maken en te houden, soort bedrijfsleider dus.
ik heb 2 eigen paarden, een merrie en een 2-jarige, verder beheer ik een privestalletje van iemand die van paarden houd, heb daar een stapmolen, veel wei, hindernismateriaal en zit pal in het bos,
niets te klagen dus!
wat paarden betrefd wil ik ook niet de topsport in, vind het zo hobbymatig veel leuker, lekker zonder stress

verder ben ik proffesioneel met kattenfokken bezig, en dat gaat me heel aardig af, heb veel succes op de shows, en fok mooie kittens,
dus heb ik nu 2 ambities naast elkaar, en dat vind ik helemaal geweldig, ik doe alleen de dingen in het leven die ik leuk vind, werken met paarden, katten en ook part-time nog wat vrachtwagen rijden.

maar om weer on-topic te gaan, het geld dat heb ik dus voor een to[ppaard niet, ik wil met mijn merrie wel naar het z dressuur, dat is zat voor mij
wie weet krijg ik per ongeluk nog eens een topper onder mijn kont
maar dan moet ik het wel afleggen tegen veel rijkeluisjes, die na een verpest paard weer een nieuw, geheel volleerd paard , onder hun kont krijgen

Margo

Re: ZZGP - hoe ben jij er gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:01

Een beetje mazzel moet je in ieder geval wel hebben..

Mijn geluk zijn mijn ouders geweest die tijd en geld in mij geinvesteerd hebben ondanks dat ze zelf niks met paarden hadden (inmiddels wel want had ze al vrij snel met het paardenvirus besmet)
Het begon allemaal met een simpele pony waar ik helaas vrij snel te groot voor werd. Toen werd er besloten om een ervaren pony aan te schaffen. Dit werd een E-pony die al Z-dressuur had gelopen. (achteraf hadden we dus beter een d-pony kunnen kopen ivm de internationale proeven maar die wijsheid hadden we toen nog niet). Met deze pony zat ik ondanks veel vervelende blessures binnen een jaar in het Z bij de pony's en heb hem later zelfs nog in het Z2 bij de paarden en bij de junioren uitgebracht. Maar dat was echt zijn top dus toen stonden we voor de keus om verder te gaan in de sport of het hierbij te laten. Ik wou graag verder maar we vonden het allemaal heel moeilijk dit paard weg te doen, want verdergaan betekende verkoop van de pony en de aanschaf van een getalenteerd paard.
Het paard wat ik daarna kreeg was een 12-jarige hengst die in het Z1 uitgebracht was. Het was de bedoeling dat ik met dit paard mijn carriere bij de junioren uit kon gaan breiden. Helaas bleek achteraf dat dit paard lichamelijk niet in orde was en deze hebben we hem met veel pijn in ons hart naar de slacht moeten brengen.
Maar ik wou toch graag verder in de sport. Dus er werd weer een nieuw paard aangeschaft. Een hele gave ferro merrie die al zz-zwaar had gelopen. Hier zaten dus echt alle knoppen al op en was ook meteen geschikt om na de junioren bij de young-riders te kunnen rijden. Helaas bleek het karakter van dit paard nogal moeilijk en heeft het me 3 jaar gekost om een eenheid te worden met dit paard. En vlak daarna is ook dit paard gebleseerd geraakt. Ik heb wel veel wedstrijden (kampioenschappen, junioren zelfs 1 keer internationaal en zz-licht) met haar kunnen rijden maar ik heb eigenlijk nooit het onderste uit de kan kunnen halen doordat we geen combinatie vormde. Toen we echt een team begonnen te vormen en al aan het trainen waren voor de overstap naar de young-riders raakte ze helaas kreupel en hebben we nooit meer op wedstrijden uit kunnen komen. Dit paard heb ik gelukkig wel kunnen behouden en geniet nu van haar vervroegde pensioen en zal van het voorjaar gedekt worden.
Er was helaas geen geld meer voor een doorgetraind paard dus heb nu een (inmiddels)3,5-jarige waar ik heel blij mee ben maar mijn young-riders droom moet ik helaas aan me voorbij laten gaan. Ik ben nog wel een tijdje op zoek geweest naar een paard van een eigenaar maar helaas niks geschiktst kunnen vinden.

Ik heb het dus echt gehad van de 'goede' paarden, veel en goede training en ouders die 100% achter me stonden. Maar dat betekent niet dat je geen talent hoeft te hebben. Wanneer je voor een langere tijd op een doorgetraind paard rijdt moet je als ruiter het gevoel wel hebben anders kom je er ook niet.
Met mijn nieuwe paardje ga ik lekker rustig aan beginnen en hoop ik wel verder te kunnen rijden dan alleen het Z2.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:05

Maar er zijn ook hele ander verhalen bekend! Kijk maar eens naar berkel I dancer van joyce heutink. Dat was ook eerst een pony en die zijn samen uitgegroeid tot een gewaarde combinatie tussen de paarden! Zaten zelfs in het gouden EK-team bij de young-riders en hebben vele lichte tour overwinningen op haar naam geschreven.
Wanneer je haar op wedstrijd tegenkwam had ze ook gewoon een hele simpele trailer bij zich en helemaal geen grote toestanden met luxe vrachtwagens.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:51

Kris25 schreef:

ik vind dat dat niet altijd zo hoeft te zijn hoor. Wij hebben ook een heel simpel leuk paardje gekocht en dat was zeker geen duur geintje(je mag me evt wel even pb-en , mocht je het zo graag willen weten ) maar nu loopt ze wel zz-licht+2
maar idd, voor paarden zoals lingh moet je wel even in een prijsklasse hoger gaan zoeken ja