hoe ga je om met een irritant paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

hoe ga je om met een irritant paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:34

hoi,
een vriendin van mij verzorgd een paard bij Ufania op stal.. het is een super leuk ding, schattig koppie, altijd vrolijk en kan SUPER leuk lopen!!!
het probleem is alleen... ze is té dominant en daarbij ook nog super slim (=een hele irritante combinatie!!!).
ik probeer die vriendin van mij af en toe te helpen, omdat Talent (dat paard dus...) over het algemeen postitief op mij reageert (ik zou niet weten hoe het komt...). Talent is de laatste tijd heeeel erg irritant met het hoofdstel omdoen (draait hoofd weg, als je je hand op dr neus legt gaat ze gillen en slaan met dr voorbenen. en ga zo maar verder...)
vandaag probeerde ik dus bij haar het hoofdstel om te doen, waar ik een UUR over heb gedaan voordat ik hem om had (uit eindelijk met halster eronder, zodat ik dr hoofd makkelijker bij me kon houden... en daarna belonen toen ik hem eenmaal om had)
verder heeft ze nog meer trucjes met andere dingen, zoals in een keer de kont naar je toe draaien en naar je slaan. ze is super lenig in de hals, dus als je bij dr kont staat kan ze nog steeds naar je happen. ze heeft ook het irritante om te gaan gillen en met dr voorbenen te gaan slaan als het dr niet bevalt als je op dr neus aait (eerst vind ze het leuk, daarna niet meer...).
daarbij komt ook nog eens als je haar straft als ze stout doet, ze kei hard gaat gillen en weer gaat slaan met dr voorbenen...

ze is vroeger behoorlijk verwend omdat haar moeder bij de geboorte is overleden en ze dus met de fles is opgevoed...

weet iemand hoe je dit paard respect voor mensen kan bijbrengen?? wij weten het écht niet meer!!
we hebben heeeeel veel geduld (net als vandaag, een uur er over doen met het hoofdstel...) en belonen haar als ze iets goed doet (niet te snel natuurlijk, ze is al genoeg verwend!)

sorry voor het lange verhaal!!

Groetjes Imke

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:39

Jemig wat een merrie-kuren! Geduld en belonen is goed en belangrijk, maar als ze slaat of bijt moet je haar toch ook echt straffen!!! Maak duidelijk dat dat niet mag. Waarschijnlijk is ze hengstig ofzo... Is ze niet ergens bang voor? Als er geen reden is om zo raar te doen moet je echt strenger voor haar zijn.

ImkeTarek

Re: hoe ga je om met een irritant paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:45

dat is dus het probleem. ze is altijd zo, ze is nergens bang voor en hoe strenger je tegen dr bent, hoe harder ze gaat gillen en slaan !
we proberen zo streng mogelijk tegen haar te zijn, met het risico dat ze dus een keer raak slaat...

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:03

Dit paard is niet goed opgevoed en heeft een moeilijk karakter. Dit kan erg gevaarlijk worden, als er geen goede (evt. professionele) hulp bij wordt gehaald. Als eerste zou het verstandig zijn een DA het paard te laten onderzoeken, bij merries kan de hormoonhuishouding nog wel eens voor problemen zorgen. Bespreek de problemen ook vooral met de eigenaar van het paard. Ik neem aan dat hij/zij ook niet op ongelukken zit te wachten. SUCCES!

Instructrice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:30

Heb je er al eens aan gedacht dat het paard wel ergens last van kan hebben?

Zelf heb ik sinds enkele maanden ook een dominante tante. Omdat haar slechte gedrag niet over ging door haar consequent te behandelen ben ik verder gaan denken. Haar tanden zijn nu gedaan, zaten behoorlijke haken en ze had een wolfskiesje die getrokken is. Haar bit neemt ze nu al een stuk makkelijker in. Waarschijnlijk zit er nu ook iets fout in haar spieren/wervels dus de kraker komt er 1 deze dagen ook nog bij kijken. Vandaar haar slechte gedrag bij de smid en het slaan met haar voorbenen.

In ieder geval succes ermee!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 10:45

ik zat er ook aan te denken om er eventueel (na overleg met de eigenaar) een paardenfluisteraar of zo bij te halen... heeft iemand ervaring met paardenfluisteraars (of iets dergelijks) en hoe duur is dat ongeveer?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:56

Ik zou eerst even een paardentandarts laten kijken. Mocht er niets aan haar gebit mankeren kan je altijd nog iemand die aan NH doet erbij halen.
Het kan best zijn dat ze pijn in haar mond heeft of idd dat ze gewoon zo dominant en on-opgevoed is dat ze het niet accepteerd als ze het onderspit delft........ Hoe oud is Talent???

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:57

een veulen dat met de hand is opgvoed is al vrij snel een probleem geval.
Ze zien je erg snel als soortgenoot ipv baas dit omdat de mens de moeder rol over had moeten nemen.

Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt en veel mensen hebben mij hier ook voor gewaarschuwd.

Dus goed laten weten wie de baas is en goed gedrag natuurlijk altijd belonen.

Heel veel succes ermee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:12

Met goede begeleiding aan de slag gaan en dus niet zelf het risico lopen op een mep in je rug van een verwend voorbeen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:13

Citaat:
Hoe oud is Talent

Talent word dit jaar 6.

Citaat:
goed gedrag natuurlijk altijd belonen.

goed gedrag beloon ik altijd! met dat hoofdstel ook, toen ze het omhad kreeg ze een klein handje biks. maar wel pas toen ze hem écht helemaal om had!
helaas zijn er ook mensen op stal die zeggen: niet belonen, waarom zou je dr belonen als ze zo moeilijk heeft gedaan. ook toen ze het hoofdstel omhad mocht ze even vrij springen (wat ze écht helemaal geweldig vind, staart de lucht in enzo) en dan krijg je te horen: je beloont haar voor haar slechte gedrag... dan denk ik: zo... anders leer je je paard even begrijpen... belonen is zooo veel beter dan straffen!

zal er met de eigenaar over hebben om er eerst een tandarts ofzo bij te halen!!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:47

eerst medische oorzaken uitsluiten, en dan gewoon op een nannycursus zetten. geloof me, kleine kinderen pak je net zo aan.

slecht gedrag straffen, goed gedrag belonen. op een gegeven moment zal het paard meer goed gedrag gaan vertonen en het ongewenste gedrag zal afzwakken

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:12

Met 6 kan er best ergens nog een dop niet helemaal eraf zijn of zo. Heeft het paard van een vriendin van mij ook gehad. Heel lastig met rijden enzo, tot ik er een sidepull om hing (bitloos hoofdstel)... Toen was het lastig doen met rijden voorbij. Bleek dat er het een en ander niet goed gewisseld was en dat ze eigenlijk al die tijd met pijn in haar mond gelopen had.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:33

Citaat:
lastig doen met rijden

met rijden is ze dus helemaal niet lastig. ze loopt de sterren van de hemel en dan is ze dus ook echt SUPER braaf. ze kan wel een wat schrikkerig zijn, maar ze zal met rijden nooit expres bokken of iets dergelijks...

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:43

Gondwerk? Respect verdienen?
Deze merrie heeft gewoon geen respect voor jullie, dat moet je verdienen!
Bedenk eens dingen wat je kan doen om haar respect te verdienen!
Ik denk dat in het uit het zadel forum mensen zijn die wat ideeen voor je hebben!

Gr. Nova Lee

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:27

Een handje biks als beloning.....begin nou gewoon met een of twee brokjes, na het werk kan er dan wat meer gegeven worden of wat anders....
Ik zou zo graag een nannycursus voor paarden geven! Met kinderen ben ik al gewend!

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:34

zoals al eerder is verteld,het is een flesseveulen.
het zal niet meevallen omdat recht te breien dus zoek zeker prof hulp!
succes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:56