Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
. Misser schreef:Het ligt er denk ik aan wat voor omheining er stond. Als er gewoon een deugdelijke omheinig stond waar een paard normaal gesproken niet doorheen komt, dan is de pensionstal waarschijnlijk niet aansprakelijk. Als er alleen een simpel draadje hangt, bij wijze van spreken, is de vraag of de eigenaren van de paarden hiervan op de hoogte en het hiermee eens waren.
In principe ben je aansprakelijk voor alle gedragingen van je paard, ook als je er, zoals hier, niks aan kunt doen. Dus de eigenaar van paard X is sowieso (ook) verantwoordelijk.
. LDRD schreef:Misser schreef:Het ligt er denk ik aan wat voor omheining er stond. Als er gewoon een deugdelijke omheinig stond waar een paard normaal gesproken niet doorheen komt, dan is de pensionstal waarschijnlijk niet aansprakelijk. Als er alleen een simpel draadje hangt, bij wijze van spreken, is de vraag of de eigenaren van de paarden hiervan op de hoogte en het hiermee eens waren.
In principe ben je aansprakelijk voor alle gedragingen van je paard, ook als je er, zoals hier, niks aan kunt doen. Dus de eigenaar van paard X is sowieso (ook) verantwoordelijk.
Hiermee ben ik het, als verzekeringsmens, helemaal eens.
ikke schreef:Hoe ver gaat dan het eigen risico?? Als eigenaar neem je een zeker risico dat je paard iets overkomt als ze gezamelijk in een wei staan.
In beschreven geval lijkt het vrij duidelijk, maar wat als er in een groep wat gestoeit wordt, een paard krijgt een ongelukkige tik, een wondje en dat ontsteekt, hoop ellende. Het is in die gevallen natuurlijk vrijwel onmogelijk aan te tonen welk paard het gedaan heeft, wat dan...??
LDRD schreef:Veel hangt bij dit soort beoordelingen af van de feitelijke omstandigheden. Geen schadegeval is hetzelfde.
Daardoor ontstaat er natuurlijk een heel groot grijs gebied en is schadeafhandeling zelden een 'zwart/wit' gebeuren.
. marjour schreef:De toedracht van bovengenoemd geval is voor alle partijen duidelijk. De tegenpartij is niet van plan op eigen initiatief stappen te nemen richting verzekering. Men is stilzwijgend van mening dat het eigen risico is en komt na aankaarten van andere partij niet op de zaak terug.
Moet ik nu schriftelijk een aansprakelijkheidstelling gaan opstellen en kan ik de rekening van de dierenarts daarbij voegen?
Is dat een redelijke oplossing gezien ik ook door 1 (stal)deur moet
met deze mensen.
P.S. Kun je hier ook spreken van een grijs gebied? Wel ken ik de paarden
goed en denk dat e.e.a. niet gebeurd was als de merrie daar op dat moment niet had gestaan. De paarden stonden echter niet bij elkaar in de wei; uitbreken was niet voorzien alhoewel de ruin het om andere redenen wel eens eerder heeft gedaan. Hij rekt het lintje net zo lang tot die knapt (of de stroom aan stond weten we niet).