Ik heb Equitop Myoplast gewoon via mijn dierenarts gekocht. Dat was ruim 10 euro goedkoper dan bij de paardendrogist.
Ik heb het op advies van de dierenarts aan mijn zwaar spierbevangen paard gegeven, vanaf het moment dat de uitslag van het bloedonderzoek bekend was. (in combinatie met medicijnen en vitamine E en selenium) Mijn paard kreeg het dus ook op het moment dat ze absoluut op rust stond. Maar goed, dit was dus niet een beetje ter ondersteuning van een training, maar vanwege de afbraak van de spiercellen als gevolg van de spierbevangenheid. Ik heb het ongeveer 10 weken gegeven. (2 schepjes per dag)
Dit advies had mijn dierenarts mij gegeven n.a.v. een recent onderzoek naar spierbevangenheid door een bekende bewegingsfysoloog.
Mijn paard werd er niet heet van. Ze kreeg het in een periode waarbij ze nagenoeg geen krachtvoer mocht hebben. Maar natuurlijk is deze situatie niet te vergelijken met een paard dat vol in training staat, die het ter ondersteuning van de spieropbouw krijgt.
Over het resultaat kan ik helaas niet zo heel veel zeggen. Dan zou ik eigenlijk een vergelijkbaar paard moeten hebben, met een even heftige spierbevangenheid, die het niet heeft gehad, om te kunnen zien wat het verschil is. Dat is natuurlijk niet mogelijk.
Momenteel is mijn paard bijna 3 maanden na de spierbevangenheid nog in een slechte conditie, ze heeft met name in de achterhand weinig bespiering over. Maar ik weet dus niet of ze er slechter aan toe zou zijn als ze het niet had gekregen.
Overigens wilde ze het de eerste week niet opeten. Ik kreeg het er in het begin nauwelijks is. Uiteindelijk at ze het goed op door een beetje zemelen, met heel weinig water. (vrij droog houden, als het te nat werd moest ze het niet meer)