Hoefijzers of toch niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Hoefijzers of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:58

Hoi
Ik heb een probleempje met m'n pony.
Hij schraapt soms met z'n hoeven met als resultaat dat z'n hoeven steeds korter worden. Het lijkt me nou niet echt goed voor die hoeven, maar tot nu toe heeft hij ze nog nooit te kort geschraapt.
Maar nu zit ik er aan te denken om hem op ijzers te zetten, zodat z'n hoeven er niet aan gaan met schrapen. Maar van de andere kant schraapt hij ze gelukkig niet te kort en heb ik hem liever zonder ijzers.
Ik rij trouwens altijd met hem in de bak ( echt heel zelden niet )
Maar wat zou ik nou doen, ijzers of toch niet ?
Groetjes Marijke

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:00

nee...als hij op stal zo schraapt zou ik eerder rubberen matten op de bodem leggen. Anders kun je elke 4-6 wkn nieuwe ijzers om doen dan ben je duurder uit...ijzers slijten bij schrapende paarden ook snel.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 12:01

Hij doet het ook buiten als ik hem poets en even weg ben, maar dat ik duurder uit ben maakt me echt niet uit.

SonarRenee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:03

Hey maar zoiezo zijn hoefijzers beter voor paarden
maar je kunt ook zorgen dat minder te late doen door de been vast te blijven houden...!
doe ik altijd en helpt wel

xRenée en Sonar

_Rosa

Re: Hoefijzers of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:49

als ie het het meest in stal doet, kun je het beste gewoon een rubber mat in de stal leggen. mijn shet doet het ook heel erg, die heb ik wel op ijzers gezet omdat zijn hoeven er echt aan gingen maar hij doet het ook buiten.

als ik jou was zou ik hem wel op ijzers zetten omdat je zegt dat ie het ook doet als je bijvoorbeeld poetst. desnoods zet je hem 2 keer op ijzers tot de hoeven weer mooi zijn bijgegroeid en dan een rubbere mat in de stal.

het beste is om het hem af te leren maar dat is behoorlijk lastig

succes ermee

dorientjuh

Re: Hoefijzers of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:52

Citaat:
Quote SonarRenee:
maar je kunt ook zorgen dat minder te late doen door de been vast te blijven houden...!

xRenée en Sonar

Waar heb je deze wijsheid vandaan?
Dat hoefijzers bijna altijd slechter zijn voor paarden, daar zijn een hoop meer argumenten voor, kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl

En als je dit dan toch nog vindt, onderbouw dan even je mening, dan hebben anderen er ook iets aan.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:56

Idd, ik wou daar ookal iets van gaan zeggen!
Leg in je stal rubbere matten en geef je paardje iets te doen (luik om naar buiten te kijken, speelbal, likit/liksteen, hooi,...)
Voor de paar minuten dat je hem staat te poetsen kun je hem afstraffen en heeft hij geen ijzers nodig hoor!

Als je er toch ijzers onder doet ga je veel geld verliezen!
Laatst bijgewerkt door Laulitz op 05-02-06 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:57

als je ijzers moet erop zetten moet volgens mij idd om de 6 weken, ook slaat paarden ijzers ook eruit. dus ik vind dat je paard eerst moet afleren met schrapen met behulp van boeien om de benen en dan moet je ff verder kijken wat er gaat gebeuren.

je kan ook natuurlijk informatie en tips van een rijksdiplomeerd hoefsmid vragen

succes

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:04

Ik zou ook een rubberen mat neerleggen!

Schrapen is heel moeilijk af te leren.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:49

zou niet aan ijzers beginnen en een rubber mat in zijn stal leggen; dat helpt super en ze stoppen er dan vanzelf mee. Buiten waar je hem vastzet, kan je dan ook zo'n mat neerleggen en klaar....

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 14:12

Hij heeft al een rubberen mat in z'n stal, en ik poets hem altijd op verschillende plekken. Net waar plaats is en hoe de wind staat

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:18

SonarRenee schreef:

xRenée en Sonar

haha ik ben gelukkig niet de enige die dit onzin vind...

Maar ontopic : ik zou je paard of ijzers geven of inderdaad een rubberen mat, dan beperk je het in iedergeval op stal en dat je paard dan buiten ook schraapt is dan minder erg dan dat ie buiten en op stal aan het schrapen is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:45

Kijk eerst maar eens waar het schrapen vandaan komt!
Zoals je het beschrijft lijkt het wel een vraag om aandacht, dus geen aandacht geven, ook geen negatieve.
Een vliegende borstel oid wil in dat soort gevallen nog weleens helpen.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 17:29

een vliegende borstel ?
ik heb even een blond moment hoor

Sybelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:29

Wendy schreef:
Kijk eerst maar eens waar het schrapen vandaan komt!
Zoals je het beschrijft lijkt het wel een vraag om aandacht, dus geen aandacht geven, ook geen negatieve.
Een vliegende borstel oid wil in dat soort gevallen nog weleens helpen.

Ha, maar Marijke's pony is een hele bijzondere. Die gaat ze vangen Nee echt, het werkt wel Marijk, niet naar hem kijken en dan een borstel naar hem toe gooien. Alleen als je halverwege je poetskist bent gaat hij het grappig vinden en probeert ze op te pakken. Vorige winter heeft hij wel voorijzers gehad. Ik moet zeggen dat zijn stand daarbij erg verbeterde. Maar zijn voeten had hij toen wel heel kort afgeschraapt bij de vorige eigenaar en dat groeide door zijn geschraap gewoon niet meer bij. Ik vond het ook wel prettig dat hij ze had, hoefde ik niet zo in die smalle bermpjes te pielen bij het buitenrijden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:02

Schrapen is een eigenschap die je hem moet afleren. Daar moet je geen ijzers voor nemen.

Sybelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:23

Sjonniej schreef:
Schrapen is een eigenschap die je hem moet afleren. Daar moet je geen ijzers voor nemen.

Ok, maar geef jij Marijke dan aan hoe ze het af moet leren? Hou je er wel rekening mee dat ze ook nog naar school moet, niet op stal woont en misschien af en toe wil gaan eten? Schrapen is nou eenmaal moeilijk af te leren, negeren werkt het best maar als je een hele vrolijke pony hebt die ook nog speels en slim is en het bovendien al vanaf jongs af aan doet is het niet een-twee-drie voor elkaar.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:10

afleren van schrapen is heel moeilijk.. dus ik wens je succes.

wat je ook kan doen is 2 hoefschoenen aanschaffen. dan ben je wel 200 euro ineens kwijt, maar je hebt geen rotzooi van de ijzers en hij kan gewoon blootvoets lopen als je wilt.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:23

Naja bij zoiets moet je er eigenlijk tijdig bij zijn. Die 2 hier deden het ook, maar consequent een borstel tegen de kop als ze beginnen werkt errug goed.
Dat je niet op stal woont heeft er erg weinig mee te maken denk ik?