Goed dressuur rijden met springzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

Goed dressuur rijden met springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 01:00

hey ik krijg voor mijn paard een springzadel, alleen nu zit ik dus weer te twijfelen, want ik wil springen maar ook gewoon goed dressuur rijden.
Dan zou je zeggen neem een vzh maar het zadel wat ik wil is er alleen in vzh richting springen of dressuur. En de zadelmaker raadde mij aan om als ik een vzh richting springen zou willen dat ik dan beter meteen een spring kon nemen
Maar nu mijn vraag kunnen jullie gewoon goed dressuur rijden met je springzadel? en ga je er niet sneller krom van zitten of wat dan ook? en zit het wel lekker met dressuur?
alvast bedankt!

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:04

Ik heb dus ook een aantal jaar op een veelzijdig, richting springen gereden en die ook nog is een paar inches te groot was

Maar geloof me, dat zat echt niet hoor. Ik kon echt niet netjes zitten! Ach je moet hetzelf weten, ik vond het iig niet zitten.. `n Stubben was dat..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:05

Als ik bij een vriendin paardje ga rijden in plaats van mij eigen rijden we vaak samen en dan zit zij op haar dressuurzadel en ik op haar knetterharde stubben springzadel..
En het gaat me prima af al zeg ik het zelf.
Ik kan net zogoed dressuur rijden op een springzadel als op een dressuurzadel.

Ik kan niet net zo goed springen op een dressuurzadel dan met een springzadel.
Voor springen ben ik echt een springzadel nodig.
Maar voor dressuur.. tja.. de lekkere KN is fijner, zit lekkerder, maar het paardje loopt niet beter onder een dressuurzadel dan onder een springzadel.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 08:34

Ik heb tot halverwege 2005 altijd op een Stubben Siegfried VSS gesprongen en dressuur gereden. Nooit iets van gemerkt dat het niet zo kunnen of ook maar 1 enkele opmerking van de jury gehad.
De Siegfried VSS is heel geschikt voor beide disciplines. Springzweetbladen en een iets diepere zit.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 09:47

Ik had een Stubben richting dressuur , die ook een paar inches te groot was. Man , hoe vaak ik daar niet vanaf getuimeld ben Ik had gewoon geen steun of niets... Met een springzadel kun je best wel dressuur rijden , maar vcor wedstrijden vind ik het af te raden...

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 09:54

Ik heb Donja bijna 2 jaar met een Kieffer Garmish gereden, een veelzeidigheidszadel gericht op springen. Het heeft extra dikke kniewrongen en afneembare kuitwrongen. Ik heb zelf liever een iets platter zadel, dus rij inmiddels met een IJslanderzadel, maar op zich als je echt wil gaan springen zou ik je zoiets aanraden. Ik spring vrijwel nooit, ik ben een watje. Op de foto's in mijn profiel gaat het om het zwarte zadel met blauwe dekje. Als je het wil komen uitproberen kan dat trouwens.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 09:55

tuurlijk gaat dat wel, hangt er maar van af wat jij vindt dat het lekkerst zit.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:28

germie schreef:
Ik heb tot halverwege 2005 altijd op een Stubben Siegfried VSS gesprongen en dressuur gereden. Nooit iets van gemerkt dat het niet zo kunnen of ook maar 1 enkele opmerking van de jury gehad.
De Siegfried VSS is heel geschikt voor beide disciplines. Springzweetbladen en een iets diepere zit.

ja tussen dat zadel en de Stubben siegfried spring zit ik dus te twijfelen. De zadelmaker raadde me aan om meteen een springzadel te kopen, omdat er weinig verschil tussen die 2 zadels zit, de vss heeft alleen een diepere zit.
haha ik ben er nog steeds niet uit

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:33

Ik heb ook een tijd dressuur gereden met een springzadel. Met lange beugels zit het echt niet, en je gaat wat sneller voorover zitten. Maar dat is een kwestie van zelf rechtop blijven zitten .
En er zit inderdaad bijna geen verschil tussen vz richting springen en gewoon een springzadel.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:03

hihi jij bent zeker ook bij kootstra geweest?!
ik had nemelijk precies hetzelfde, wilde graag de stubben roxanne, maar aangezien ik ook wilde dressuren en springen raadde hij mij ook het springzadel type roxanne aan. omdat hij veelzeidig volgens mij gewoon niks vind. Ik heb dus het springzadel genomen ben er wel blij mee, maar nu rijd ik toch veel vaker dressuur dan spingen (i.v.m. met problemen van paard en angst bij mij) en had ik er graag een dressuurzadel bij. ik wil deze niet weg doen voor als ik wel spring en voor buitenritjes, maar met lange beugels en dan netjes/ en sitl zitten lukt me toch niet zo goed op dit springzadel. dus ik spaar al hard voor een 2e erbij

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:09

Ik rij mijn dressuurwedstrijden met mijn bruine Stubben Siegfried KII springzadel, gaat prima Win ook prijzen (1e, 2e en 3e-prijzen) en rij net zo goed mijn winstpunten

Sommige juryleden vinden het zelfs mooier, op een springzadel heb je een hele onafhankelijke zit, niks geen diepe zit en enorme lellen van kniewrongen en dus een gedwongen houding

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:18

Grappig, Kootstra raadde in mijn geval dus de Siegfried VSS aan. Ik had ook extra lange zweetbladen nodig en verder was een 17.5 inch voldoende.
Enige nadeel volgens hem zou zijn dat als je hoger in de springsport zou komen dat je dan eerder op de lepel zou komen met je kont omdat het zadel toch net wat dieper is dan de springuitvoering. Maar in het L heb ik er zeker geen last van.
Nu heb ik het wel over het wat oudere type Siegfried die tot eind 2003 verkrijgbaar was ong. Deze heeft suede kniestukken en de nieuwe Siegfried heeft gladlederen kniestukken. Misschien dat de huidige VSS zoveel op de huidige spring lijkt dat je net zo goed de spring met halfdiepe zit kunt nemen (die had je volgens mij nog niet in het oudere model, wel de CS met vlakke zit en de VSS met half diepe zit)

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:40

Biepje schreef:
tuurlijk gaat dat wel, hangt er maar van af wat jij vindt dat het lekkerst zit.

Ja ik denk wel dat het per persoon verschilt.. Maar ik zou je beugels niet te lang doen als je dressuur gaat rijden

Phrono

Re: Goed dressuur rijden met springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:15

Ik heb dressuur gereden met een veelzijdigheidszadel richting springen. Ik vond het echt niks. Hard zadel, platte zit. Maarja dat verschilt weer per zadel dus ik denk dat als je een zadel hebt wat je zelf fijn vind zitten het wel kan.

andrea16

Re: Goed dressuur rijden met springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:55

Dressuren met een springzadel wil best, maar het is natuurlijk niet geschikt als je Grand Prix wilt gaan rijden
Maar als je gewoon af en toe een dressuurproefje wilt rijden kan dat best met een springzadel.
Springen met een dressuurzadel is moeilijker dan dressuren met een springzadel

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:16

Het kan best, maar vaak is een dressuurzadel toch beter voor je zit.
Als je het allebei wilt zou een vzh wel een uitkomst zijn..

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:26

Een dressuurzadel is niet beter voor je zit, het geeft vaak een gedwongen houding, een springzadel is platter en vlakker, hier moet je zelf je onafhankelijke zit vinden, veel beter dus. En af en toe een proefje is onzin, ik ga elke week op concours en start elke week mijn proeven met mijn springzadel, krijg 8-en voor verzorging, 7-ens en 8-en voor houding en zit en rij mijn prijzen en wp's, dus ik zie het verschil niet. Ik heb ook een dressuurzadel, daar start ik eens per anderhalve maand mee, krijg daar echt geen andere punten mee.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:14

dankjewel voor alle reacties, ik zit er nu over te denken om er maar een goedkoop dressuur zadel bij te kopen (nu ik toch aan het kopen ben )

maar meer ervaringen hoor ik graag