Te dik? [shet]

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Te dik? [shet]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:12

Hooi..

Mijn shetlander van ong. 12 jaar is aardig aan de dikke kant, ik ben der ook meer aan het werk aan het zetten.
Maar is ze nou echt te dik?
Ze heeft al eens een veulen gehad.
S'avonds krijgt ze; hooiruif vol, en handje soort muslie.
Ze wordt bereden, maar aangezien ze heel klein is, heb ik niet echt een geschikt ruitertje,en in de winter ook geen bak tot beschikking.
Zomers kan ik in de wei longeren, maar s'winters is het daar het weer niet voor.
Longeren op het natuurpad bij ons kan niet, ik ga wel altijd wandelen.. of zoals vandaag neem ik der mee (half uur ong.)wandelen naar een bak, en daar met vriendjes losgooien, en dan kan ze lekker rennen!
S'winters als het weiland nat enzo is, staat ze op stenen, met een stal..
Ze kan dus rond het stalletje lopen, en nog een stukje voor de stal (3bij2 ofzo) waar middenin de ''plasbak'' zit
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ILACNDM7
--
Zo ziet het er een beetje uit..de ruimte die je hier links ziet, heb je ook rechts, en ze kunnen dus een rondje om de stal lopen..en waar ik zegmaar sta met me camera kunnen ze ook lopen, daar is ook de ''plasbak''
--

Is ze nou echt té dik? Dat ik echt meteen minder moet gaan voeren, en meer beweging, of kan het rustig aan gebeuren met meer beweging?

Afbeelding
Best wel dik
Afbeelding
Zo valt het nog wel beetje mee..
Afbeelding

En? ik weet wel dat een shetlander wat steviger hoort te zijn, maar zij is volgensmij echt wel té dik..
en dat is weer niet goed.. dat weet ik in ieder geval

even voor de duidelijkheid; het is niet me eigen pony, ik mag er wel alles meedoen wat ik wil, maar voeren hoef ik niet, maar natuurlijk kan ik vragen of ze wat minder krijgt.. als dat nodig is. maar ze staat wel met haar dochter daar, en die is juist weer niet te dik, en ze eten samen enzo.. dusja?

Wie helpt mij?
En hoe kan ik haar het beste laten afvallen??

X

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:15

dat je het nog vraagt hihi

maar ik denk dat ze ook een enorme vacht heeft he?

is ze niet per ongeluk drachtig???

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:17

Ik vind wel dat ze te dik is ja... Ik ben mijn shet gewoon wat meer beweging gaan geven..... Bv. Longeren, maar ook springen aan de hand.... Toen ze kwam was ze wel veels te dik en nu is het al wat minder, al is het slecht te zien door de vacht.... Ik heb op http://jessy.mijnalbums.nl foto's staan van hoe het eerst was (ik geloof de laatste 9 onder Sunny....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:18

haha..idd dat je dat nog vraagt. als t nou n hangbuikzijntje was;) maar xit wel n lekekr buikje onder haha

sara0

Re: Te dik? [shet]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:20

door de vacht lijken ze ook dik natuurlijk...
hebben die van ons ook....
maar deze ziet er wel wat dikjes uit......
maar meer bewegen... dan komt het wel goed

bietjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:21

mijn shetlander is ook stevig maar nu heeft ze het omgezet naar spieren enzo door het velen rijden en longeren en gewoon op dieet zetten ze krijgen 1 plak allebei en veder niks staan op een schraal landje met Hier en daar wat gras en over dag op ongeveer 5 uurtjes op ander landje
doei

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:23

mijn shet is ook regelmatig te dik
ik kijk bij haar vooral uit voor hoefbevangenheid...
heeft die van mij nogal snel last van....

wat jij nou ook doet doe ik ook om mijn shet af te laten vallen...
en het weiland in de gaten houden (afrastering erbij in)
maar jouw shet loopt ook niet in een weiland nu toch??

voor foto's van mijn shet zie mijn profiel

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:26

Dana01 schreef:
dat je het nog vraagt hihi

maar ik denk dat ze ook een enorme vacht heeft he?

is ze niet per ongeluk drachtig???

Ze heeft best wel een vacht, maar onder der buik niet super veel..
enne op deze foto's heeft ze nog aardig gezweet, dan gaan der haren altijd plat zitten, dus anders lijkt ze nog dikker
drachtig? nee eigenlijk kan het niet, er is een tijd geleden (meer dan jaar) een hengst geweest voor haar & der dochter, maar niemand drachtig, dus na meer dan een jaar ( anderhalf jaar ofzo denk ik) kan het niet meer.. verder geen hengst in de buurt nee...
bietjuhh schreef:
mijn shetlander is ook stevig maar nu heeft ze het omgezet naar spieren enzo door het velen rijden en longeren en gewoon op dieet zetten ze krijgen 1 plak allebei en veder niks staan op een schraal landje met Hier en daar wat gras en over dag op ongeveer 5 uurtjes op ander landje
doei

Mijn pony's staan in e zomer op het land, nu niet, omdat me buurman het land mooi grassig wil houden voor de zomer, die houd niet van kaal gras
s'ochtends krijgen ze geloof ik ook nog een beetje hooi

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:35

Goed gevuld zegmaar,
indd veelste dik. Zal maar eens beginnen met een beetje voer minderen!
1,5 kg per dag is zat voor jou bolletje

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:36

Barvrouwke schreef:
Goed gevuld zegmaar,
indd veelste dik. Zal maar eens beginnen met een beetje voer minderen!
1,5 kg per dag is zat voor jou bolletje

Ja, ik kan het niet precies meten zegmaar, ze staat dus samen met haar dochter,en dan moet ik 3kg doen, maar dan krijgt der dochter ook minder ,en eet er 1 misschien wel minder,want ze krijgen het samen tegelijk zegmaar...
En voor me buurman is het een beetje onhandig apart eten geven..

Afbeelding
hier lopen ze nu zegmaar..

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:37

veel te dik!! Ik geef mijn shetlander niks! Hij krijgt gras, en hooi, wat hij zelf kan pakken. Hij staat dag en nacht op de wei, en is dik zat!! Geloof mij maar. Terwijl ik hem ook elke dag aan het werk zet. Maar het is ook wel zo dat als je een pony altijd hebt gevoerd, je er niet mee kan stoppen, dan vermagert hij wel. Mijn pony krijgt al heel lang niks bijgevoerd, hij is echt dik genoeg. Maar als ik jou was zou ik ook zeker een stuk van zijn staart knippen! Beetje gevaarlijk zo

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:40

rudi schreef:
veel te dik!! Ik geef mijn shetlander niks! Hij krijgt gras, en hooi, wat hij zelf kan pakken. Hij staat dag en nacht op de wei, en is dik zat!! Geloof mij maar. Terwijl ik hem ook elke dag aan het werk zet. Maar het is ook wel zo dat als je een pony altijd hebt gevoerd, je er niet mee kan stoppen, dan vermagert hij wel. Mijn pony krijgt al heel lang niks bijgevoerd, hij is echt dik genoeg. Maar als ik jou was zou ik ook zeker een stuk van zijn staart knippen! Beetje gevaarlijk zo

Ja, ze staat niet op het land, en krijgt dus geen gras,
alleen zomers, en krijgt dan als het goed is ook minder eten..
Staart lijkt lang op de laatste foto, maar valt mee, raakt de grond nog niet, heb nadat de foto's zijn gemaakt (vandaag) ook de staart geknipt!
Hij was idd. aan de lange kant.. maar dat merkte ik toen ik daar was, en daar had ik geen schaar

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:41

Evaa_Jolie schreef:
rudi schreef:

Ja, ze staat niet op het land, en krijgt dus geen gras,
alleen zomers, en krijgt dan als het goed is ook minder eten..
Staart lijkt lang op de laatste foto, maar valt mee, raakt de grond nog niet, heb nadat de foto's zijn gemaakt (vandaag) ook de staart geknipt!
Hij was idd. aan de lange kant.. maar dat merkte ik toen ik daar was, en daar had ik geen schaar

Ok:) Ik zou gewoon langzaam aan steeds meer gaan opbouwen met beweging, en wat minder voer. Niet te snel doen allemaal dat is niet goed:) succes leuke shet

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:42

Ja inderdaad, ik zal het doen, bedankt!

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:45

ze is wel wat aan de dikke kant jah
mischien kan je haar iets minder brok geven en wat meer bewegen

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:46

Ja, ze krijgt wat minder muslie, en meer bewegen? ze wordt nu al rustig opgebouwt, ze loopt nu iig. 3x+- in de week

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:01

heh? krijgen ze bix? die van ons staan op stal, maar krijgen echt geen bix hoor.....
Shetlanders zijn hele sobere dieren, die hebben aan een plak hooi genoeg!!
*en zelfs daar word dat kleine monster bij ons vet van *

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:05

Niet echt biks, muslie geloof ik, muslie achtig..
Wij vinden wel dat ze bijgevoerd moeten worden!
Dit krijgen ze altijd al, en de andere wordt er niet echt dik van, maar zij heeft de laatste tijd niet zoveel beweging gehad..
(half jaar terug ong.)
De krijgen hooi & muslie, en vaak nog wortels,,

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:07

euh, dan zou ik toch maar apart gaan voeren, want die dikke die word straks echt nog ziek hoor!!
Shetlanders zijn heel erg sober, als ze overvoerd worden of teveel eiwitten krijgen worden ze hoefbevangen!!
misschien is het een gedoe om ze apart te voeren, maar als je pony ziek word heb je er nog veel meer werk van....

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:12

Dat is waar,
ik zou het even overleggen met de eigenaar

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:14

Evaa_Jolie schreef:
Dat is waar,
ik zou het even overleggen met de eigenaar

succes!!

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:15

Dankjewel!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:18

ze is idd te dik ja! en niet een béétje, hihi! het ziet er wel schattig uit, maar het komt haar gezondheid natuurlijk niet ten goede. ik zal wel een keer foto's plaatsen van Flicka, die is keurig in model. vooral 's zomers, dan is het net een minipaard (maar het is dan ook een kruising, met luxere typjes zoals welsh en Hackney...)!

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:33

merrieveulen schreef:
ze is idd te dik ja! en niet een béétje, hihi! het ziet er wel schattig uit, maar het komt haar gezondheid natuurlijk niet ten goede. ik zal wel een keer foto's plaatsen van Flicka, die is keurig in model. vooral 's zomers, dan is het net een minipaard (maar het is dan ook een kruising, met luxere typjes zoals welsh en Hackney...)!

Ja inderdaad, het is slecht voor der!
Ze heeft wel betere periodes gehad
haha

Afbeelding
Dit was ze van de zomer..
Afbeelding
viel nog wel mee...(rechts)
Afbeelding
was nog stukkie beter..
Afbeelding
mooie ranke dochter..

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:34

Die is wel euh, te dik ja.

Mijn Shet krijgt (eventjes denken); 's ochtends 1/4 van zo'n scheppie van brok. Dan in de paddock een plakje hooi en 's avonds weer 1/4 van zo'n schep en dat was 't denk.

Af en toe als tussendoortje wat penen en soms gaat ze de wei in.