ontregelde verharing, In de zomer een wintervacht :S

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

ontregelde verharing, In de zomer een wintervacht :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:26

Hallo,

Mijn IJslander Thokkadis is nu heel hard aan het uitharen, opzich niet zo vreemd, zijn zoveel die nu uitharen. Alleen heeft Thok de vervelende gewoonte om alles binnen een week eruit te gooien, dan heeft ze een mooie glanzende gladde vacht. En vervolgens maakt ze weer vrolijk weer een wintervacht aan.... Niet zo'n hele dikke als 's winters maar wel veel te dik voor in de zomer. dit houd ze de hele zomer, tot september ofzo dan gaat ze uitharen, en krijgt weer een mooie gladde zwarte vacht, en vervolgens gaat ze na 2 weken alweer op naar der wintervacht. Ook heeft ze altijd vreselijke jeuk rond deze tijd, maar denk dat dat door al die losse haartjes komt van het uitharen

Ze staat overdag buiten, zonder deken. En 's nacht op stal. dit is vanaf oktober ongeveer tot maart/april. (wanneer het land het weer toelaat gaan ze het land op 24/7) Ze krijgt 1/4 pavo basis brok, en als zeheeft gewerkt krijgt ze 1/2 meusli. Aan het eind van de winter meer brokjes, aangezien ze dan altijd wat dun word. En verder krijgt ze van dat groffe kuil. Ze hebben altijd beschikking tot een mineralen blok. Heb al zeewier, knoflook en allerlei soorten olien gebuikt. Werkt niet.

De eerste zomer dat ik haar had had ze nog een mooie zwarte vacht (zie eerste foto, is foto van foto dus heel slechte kwaliteit ) en de zomers erna werd het steeds erger. ik heb nog wekelijks contact met de oude eigenaar die haar sinds der geboorte had. Ook zei weet niet waar het van komt. Het enige dat ik me kan bedenken is dat ze het te warm heeft op stal, der winterjas uitdoet, maardat het buiten toch te koud is voor haar zomerjas en dus maar weer wat warmers aantrekt. Dag en nacht buiten kan helaas niet.

hier een foto van hoe ze de eerste zomer dat ze bij mij is was deze is gemaakt in juli:

Afbeelding

En een foto van hoe ze er nu zomers uit ziet. deze foto is ook in juli gemaakt maar dan 2 jaar later.

Afbeelding

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie ideeen hebben om haar haargroei weer op orde te krijgen. afgelopen jaar hebben we haar maar geschoren in de zomer, om het een beetje dragelijk voor der te maken

(wist trouwens niet of het hier hoorde of bij medisch )

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:15

Toen ik een van mijn shetlanders kocht was hij ook helemaal in de war met zijn vacht. Nu 2 jaar later is het eindelijk weer op orde. Ik heb op aanraden van de DA hem kerabol gegeven. Dit werkt voor een goede haar en hoef groei. Maar bij hem kwam het duidelijk doordat hij niet goed gehouden was, er donkere stal waar hij in stond en voordat hij 3 was al een paar keer geschoren geweest.
Jou paardje word onder erg goede omstandigheden gehouden dus ik weet niet of je dat kan vergelijken.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:43

Ik denk dat je het beste de DA kan vragen wat je je paard moet geven.
Misschien dat die iets heeft?
Tot dat dat helpt zul je je paardje in de zomer moeten scheren lijkt mij

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:48

Ik zou dus juist niet gaan scheren, want daarmee breng je het natuurlijke evenwicht nog verder uit balans.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:48

Wat zegt de dierenarts?
Volgens mij verharen paarden onder invloed van licht (dagen die langer of korter worden). Omdat je paardje overdag buiten staat krijgt hij in elk geval daglicht. Misschien blijven de lampen lang aan in de stal?

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:23

De dierenarts zegt eczeem ze heeft dus ook een zomer met eczeem deken gelopen. Andere dierenarts heeft haar corticosterioide (moeilijk woord) gegeven, hielp ook niks. verder zijn er huid en bloed monsters gedaan en die zijn naar Utrecht gestuurd (geloof ik) Ook daar werden we niks wijzer uit Helaas.

@ Viola, Ik heb haar dus ook 4 zomers niet geschoren. Idd omdat ik haar haargroei niet nog verder wou ontregelen. Afgelopen zomer was het zo erg dat ik haar wel heb moeten scheren. Kletsnat van het zweet stond ze in het land. En dat is ook niet gezond

@peruaansePas: Ik zal eens even navragen over de lampen, dat weet ik eigenlijk niet. Als ik ze rond 6/7 uur op stal zet hou ik 1 lamp aan, zodat ze hun eten kunnen zien

ellepel

Re: ontregelde verharing, In de zomer een wintervacht :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:30

lijkt me een hormonenprobleem?

niks zomereczeem ,maar puur hormonen die in de war zijn en op hol slaan..
misschien bloedonderzoek om dat vast te stellen?

en inderdaad...doe dat licht uit!
paarden gaan verharen als de dagen weer langer worden, dus onder invloed van licht.
lampen uit op stal dus, ze weten zo ook wel waar de voerbak zit

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:35

mijn pony hield ivm stress door pijn haar wintervacht vast in de zomer, pas rond september was ze verhaard, en toen duurde het weer vrij lang voor ze een wintervacht kreeg

nu gaat het een stuk beter, omdat er geen pijn&stress meer is en ze inmiddels ook gewend is om ook in de winter geen deken te dragen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:33

idd door te veel licht gaan ze eerder verharen en omdat het voorjaar nog koud kan zijn maken ze weer nieuw aan
heel vevelend zeker op warme zomerdagen
als ze bij mij te snel door hun zijn winterhaar zijn
doe ik in het voorjaar op koude dagen een dunne deken op dan blijven ze in de zomer wel kort in het haar

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:38

Hmm dat is wel een idee, wat voor deken doe je dan op, gewoon een ongevoerde regendeken? of wel met voering?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:44

als ze in een koude nacht (minder dan 5 graden) buiten staan een 300 grams vulling en voor overdag (tussen 5 en 14 ) een 150 gramsvulling
ik kijk gewoon naar het weerbericht en dan beslis ik welke deken ik op doe
ik doe er wel altijd een waterdichte ongevoerde overheen voor de regen
de E pony van mijn dochter had het ook erg en was in maart /april door haar wintervacht heen
en maakte dan net voor de zomer nieuw haar aan
en dan liep ze tot augustus met een dikke vacht en dat was veel te warm
dus vanaf half maart tot mei krijg ze dan een deken op en dat helpt echt
(ze staat nu zonder deken)

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:51

Super, dat ga ik proberen, dank je wel Thok is nu al bijna door haar wintervacht heen Ik zal het gaan proberen

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 03:28

mijn shet begint ook al te verharen , en krijgt daardoor jeuk , ga m toch vd week scheren en deken op , beestje heeft het erg slecht nu

ieder jaar heeft die er meer last van en heeft tot nu toe altijd 24.7 buiten gestaan