Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

caspertjuh schreef:touw om zijn neus binden en strak aantrekken dat hij moeilijk adem krijg! of touw door zijn mond halen en zodra hij ervandoor wilt gaan snok geven! dat houd hem ook wel tot stappen!
Ik ken ook zo'n paard die er telkens vandoor gaat. en helpt wel deze oplossingen!
, als ik wegga doet ze het zo weer denk ik..
) RiNa06 schreef:ik niet
Anouar15 schreef:Anouar kan ook zo doen. Dan kan hij helemaal in paniek raken als hij geen andere paarden ziet.
En eigelijk heel logisch. Paarden zijn kuddendieren en alleen gelaten worden betekend opgegeten worden door roofdieren.
Maar voor gedomesticeerde paarden geldt dit natuurlijk niet en voor hun is het belangrijk om te leren dat ze ook wel eens alleen moeten zijn.
Maar let wel: Leren! Dus niet met allerlei hardhandige hulpmiddelen het paard in bedwang houden. Dat veroorzaakt alleen maar stress en dat wil je in deze situatie juist niet.
Geef het paard liever wat eten en laat het heel eventjes alleen. Zolang het paard rustig blijft goed belonen. Je laat het paard steeds iets langer alleen en vervangt het eten door hooi (hooi is voor de meeste iets minder aantrekkelijk dan brokjes) En duidelijk blijven belonen als het paard rustig blijft en negeren als het paard druk doet.
Zo leert het paard dat het helemaal niet erg is om alleen te zijn en dat z'n vriend altijd weer terug komt.
Op stal vind Anouar het helemaal niet meer erg om alleen te zijn. In de paddock heeft hij er soms nog wat moeite mee. Vooral als ik wel in zicht ben maar niet bij hem ben. Als hij andere paarden kan zien is er niks aan de hand.