heeft dit paard verlatingsangst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

heeft dit paard verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:56

We hebben zins kort een paard hier op stal, dit paard is niet van mezelf maar van een kennis.
Het is een braaf paard en verder geen stalgebreken, maar zodra ik onze pony uit de stal of de wei haal word het paard helemaal dol, en in de stal rent ze panische heel hard rondjes in de stal en je krijgt er ook geen contact mee.
in de wei rent ze dus langs het hek als we aan het rijden zijn met de pony, de bak ligt naast de wei. ze rent door totdat ze drijfnat van zweet is.
Hoe kan dit? het lijkt wel verlatingsangst of zoiets, wat kan ik hier aan doen, ze breekt bijna de benen man, als ze alleen op stal staat. ik moet volgende week de pony mee na les nemen dus dan staat het paard alleen in de stal..nou ik hou mijn hart vast.. wat kan ik hieraan doen?
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-02-06 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:58

mijn kwpn ér hangt ook erg aan zn maatje, er zit niks anders op dan hem eraan laten wennen...

caspertjuh

Re: wie kent dit probleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:00

touw om zijn neus binden en strak aantrekken dat hij moeilijk adem krijg! of touw door zijn mond halen en zodra hij ervandoor wilt gaan snok geven! dat houd hem ook wel tot stappen!
Ik ken ook zo'n paard die er telkens vandoor gaat. en helpt wel deze oplossingen!

bietjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:04

caspertjuh zo iets kan je doen maar je kan het ook eerst anders oplossen

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:08

ik heb het paard nog maar een kleine week op stal, ik ken dit gedrag niet van een paard op stal..

jentel

Re: wie kent dit probleem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:10

caspertjuh schreef:
touw om zijn neus binden en strak aantrekken dat hij moeilijk adem krijg! of touw door zijn mond halen en zodra hij ervandoor wilt gaan snok geven! dat houd hem ook wel tot stappen!
Ik ken ook zo'n paard die er telkens vandoor gaat. en helpt wel deze oplossingen!

maar het probleem is er wanneer niemand op stal iks, altans als de pony eruit gaat, dus ik kan moeilijk de hele tijd in de stal blijven met een touw om zijn neus , als ik wegga doet ze het zo weer denk ik..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:57

ik ken wel meerdere paarden die dat doen, zodra de pony ('s) die ernaast staan in de stal uit de stal worden gehaald dan begint die pony helemaal rondjes te draaien en 'gek' te doen, en ik ken ook nog een pony, als je die uit de wei haalt, en de andere pony (z'n maatje) laat je erin staan (alleen) dan begint de pony die in de wei staat helemaal druk te worden en te hinniken enzo.. is best vervelend want zo kun je ze eigenlijk niet alleen laten (hoewel we dat soms wel eens doen )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:11

Anouar kan ook zo doen. Dan kan hij helemaal in paniek raken als hij geen andere paarden ziet.
En eigelijk heel logisch. Paarden zijn kuddendieren en alleen gelaten worden betekend opgegeten worden door roofdieren.
Maar voor gedomesticeerde paarden geldt dit natuurlijk niet en voor hun is het belangrijk om te leren dat ze ook wel eens alleen moeten zijn.
Maar let wel: Leren! Dus niet met allerlei hardhandige hulpmiddelen het paard in bedwang houden. Dat veroorzaakt alleen maar stress en dat wil je in deze situatie juist niet.

Geef het paard liever wat eten en laat het heel eventjes alleen. Zolang het paard rustig blijft goed belonen. Je laat het paard steeds iets langer alleen en vervangt het eten door hooi (hooi is voor de meeste iets minder aantrekkelijk dan brokjes) En duidelijk blijven belonen als het paard rustig blijft en negeren als het paard druk doet.
Zo leert het paard dat het helemaal niet erg is om alleen te zijn en dat z'n vriend altijd weer terug komt.

Op stal vind Anouar het helemaal niet meer erg om alleen te zijn. In de paddock heeft hij er soms nog wat moeite mee. Vooral als ik wel in zicht ben maar niet bij hem ben. Als hij andere paarden kan zien is er niks aan de hand.

RiNa06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:10

ik niet

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:38

RiNa06 schreef:
ik niet

nou in iedergeval bedankt voor de mededeling....

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:39

Anouar15 schreef:
Anouar kan ook zo doen. Dan kan hij helemaal in paniek raken als hij geen andere paarden ziet.
En eigelijk heel logisch. Paarden zijn kuddendieren en alleen gelaten worden betekend opgegeten worden door roofdieren.
Maar voor gedomesticeerde paarden geldt dit natuurlijk niet en voor hun is het belangrijk om te leren dat ze ook wel eens alleen moeten zijn.
Maar let wel: Leren! Dus niet met allerlei hardhandige hulpmiddelen het paard in bedwang houden. Dat veroorzaakt alleen maar stress en dat wil je in deze situatie juist niet.

Geef het paard liever wat eten en laat het heel eventjes alleen. Zolang het paard rustig blijft goed belonen. Je laat het paard steeds iets langer alleen en vervangt het eten door hooi (hooi is voor de meeste iets minder aantrekkelijk dan brokjes) En duidelijk blijven belonen als het paard rustig blijft en negeren als het paard druk doet.
Zo leert het paard dat het helemaal niet erg is om alleen te zijn en dat z'n vriend altijd weer terug komt.

Op stal vind Anouar het helemaal niet meer erg om alleen te zijn. In de paddock heeft hij er soms nog wat moeite mee. Vooral als ik wel in zicht ben maar niet bij hem ben. Als hij andere paarden kan zien is er niks aan de hand.

oke bedankt voor de tip, maar ze loopt me gewoon omver... kan even geen contact krijgen..

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:29

paarden zijn nu eenmaal kudde dieren , weet niet of jullie de (financiele) ruimte hebben voor een shet er bij ?
hier staan nu 4 paarden maar zodra er 1tje uit de kudde gaat zijn de andere 3 toch wat onrustig

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:31

Laat haar dan maar in de stal (of wei) staan en blijf buiten de stal. Negeer het slechte gedrag (dus drukdoenerij) En als ze dan wel even rustig is laat je door heel overdreven belonen weten dat het heel goed van haar is om rustig te blijven.
Paarden zijn net kinderen.

Een ander paard erbij zou goed zijn. Maar daarnaast moet een gedomesticeerd paard gewoon leren om af en toe alleen te zijn.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:35

Tsja, Walter doet het ook, hij hangt erg aan de andere paarden. Maakt volgens mij niet eens veel uit welk paard, maar als hij alleen staat maakt hij er altijd een heel spektakel van. Op stal doet hij het niet, maar daar kan hij de rest ook niet zien als ze er wel zijn.
De enige oplossing is inderdaad om hem te laten wennen. Bij Walter is het ook minder erg dan in het begin, die was constant aan het hinniken en werkte zich helemaal in het zweet. Nu wordt ie alleen nog erg enthousiast als ie mij ziet
Waarschijnlijk omdat dat betekent dat hij naar de rest mag....

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:49

als wij met onze hengst weg moeten hebben we altijd zoon klein spring zweepje bij (is we landers maar tog )
als het paard druk gaat doen en voor mij wil lopen tik ik met de zweep voor op zijn borst zodat hij weet dan ik er ook nog loop maar dit is denk ik een kwestie van leren want nu weet hij het goed zat (en gewoon een tikje geen klap:D)
en een hengsten boer zet er een praam op bij de jonge en vrij onhandelbare hengsten en zo leert hij ze dingen bij (voor de kar onde het zadel en en netjes naast lopen)
een hengst ken ik en hij had hem binne de week hand tam en je kon er al opzitten
zo leer je je paard zonder dar je hem pijn hoeft te doen
maar weet niet of je er wat aan heb want ik heb het nu over trekpaard (hengsten)

maar veel cu6 er mee hoop dat je snel een oplossing heb

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:33

nou ik ga het proberen.. een shet erbij zal een optie zijn, maar ik heb 2 stallen en die zijn nu bezet.
en aan de andere kant vind ik het eigenlijk niet te doen, ik zal het paard ook een keer alleen mee moeten nemen, en dan zal de shet ook mee moeten... haha.. maar mensen super bedankt, vanavon gaan we weer na les en dan nemen we ze allebei mee, dan zal het denk ik geen problemen geven.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:41

okee succes ermee!

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:01

dank je..