stoute shetlander??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

skatje008

stoute shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:40

Mijn shetlandertje heeft een probleempje, als ik bij hem kom dan vliegt ie min of meer door het draad heen om me te begroeten want hij denkt al een tijd dat hij gelijk wat lekkers krijgt, dit krijgt hij niet want dan weet ik dat hij dat door zou blijven doen, maar hierdoor gaat hij alleen maar bijten (het is ook een hengstje van 2 jaar) maar dan denk je oh, maakt niet uit maar hij doet heel gemeen, sta je naast hem, dan valt hij je gwoon aan,

als je midden in de wei loopt en je kijkt niet uit waar hij loopt, valt hij je aan, zonder enige reden. jaag je hem weg stijgert hij zo hoog mogelijk als hij kan, om maar de baas te spelen, zet ik door gaat hij uiteindelijk weg, maar hij blijft het proberen, trappen doet hij niet.

zo gauw ik hem een hoofdstelletje heb ingedaan, en hem ga longeren, niks meer aan de hand, zo braaf als wat, alles op commando, wat je maar wil, mooi voorwaarts, en terug kunnen lopen terwijl hij nog maar 2 is. maar zo gauw ik het hoofdstel af heb, vliegt hij me weer aan.

als ik naar buiten wil met hem (buiten zijn weilandje) knalt hij soms keihard met zijn hoofd naar links, waar ik dus loop, omdat hij niet mee wil. staat het hem niet aan, gaat hij stil staan en bokken en steigeren.

wie weet raad???

groetjes susan

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:45

bedenk ook goed dat het een hengst is , misschien moet je hem laten castereren, ik heb echt geen idee

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:49

Dit is nogal een probleem ja..

In de weide: blijven staan en niet wegrennen, opzij gaan, of een stap naar achter zetten. jij staat daar, dat is JOUW ruimte, daar komt hij dan NIET in. komt hij in jouw ruimte, negeren en verder lopen. jaag hem weg als hij steigerd, neem desnoods een zweepje mee, maar je moet het echt niet toelaten dat hij bij jouw in de buurt steigerd, straks heb jij een hoefafdruk op je lichaam.

Ga ook eens de weide in als je niets met hem gaat doen, loop er een rondje en ga weer weg. hij moet jou niet associeren met snoep. loop desnoods een rondje met hem door de weide en laat hem weer los.

Consuquent blijven..

Ik hoop dat je hier wat aan hebt..

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:02

mariska1989 schreef:
Dit is nogal een probleem ja..

In de weide: blijven staan en niet wegrennen, opzij gaan, of een stap naar achter zetten. jij staat daar, dat is JOUW ruimte, daar komt hij dan NIET in. komt hij in jouw ruimte, negeren en verder lopen. jaag hem weg als hij steigerd, neem desnoods een zweepje mee, maar je moet het echt niet toelaten dat hij bij jouw in de buurt steigerd, straks heb jij een hoefafdruk op je lichaam.

Ga ook eens de weide in als je niets met hem gaat doen, loop er een rondje en ga weer weg. hij moet jou niet associeren met snoep. loop desnoods een rondje met hem door de weide en laat hem weer los.

Consuquent blijven..

Ik hoop dat je hier wat aan hebt..

Inderdaad! Ben ik het wel mee eens!
Hij mag niet al bokkend steigerend op je afkomen. Neem inderdaad een zweepje mee en wees niet bang om het te gebruiken (het geluid van een zweepje is vaak al genoeg) Hij mag gewoon niet jou als 'speelbal' zien als hij een keertje geen zin heeft. Ook als zijn pet er niet naar staat moet hij gewoon luisteren naar jou! Ben je weg uit de wei..dan mag tie spelen wat hij wil.

Jaag hem gewoon weg als hij naar je steigert/trapt. Ga niet de weg op voordat je hem in de wei helemaal onder controle heb. Gaat het in de wei goed, probeer dan een stukje op de weg. Blijf consequent!! Steigeren mag niet! Vertel hem maar dat het absoluut niet mag. Vervolgens als hij het goed doet, goed belonen en weer terug naar stal. Probeer niet verder te willen dan dat eigenlijk kan, maar gewoon kleine stapjes vooruit!

Succes!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:26

Absuluut niet toestaan dat hij in jou persoonlijke ruimte komt zonder dat jij hem dat gevraagd heb. Dat betekend dus gewoon alles doen wat nodig is om hem op zijn plaats te zetten en dat is misschien de eerst keer hem flink op zijn donder geven.
Zorg dat je als je in de wei loopt hem altijd in je ooghoek in de gaten houd zodat je precies aan ziet komen wanneer hij je gaat aanvallen en zorg dan dat je hem net een stapje voor ben.

Verder is hij pas 2 dus longeren is nog helemaal niet nodig en zeker als hij verder dus nog niet mak genoeg is kan je daar beter maar even mee wachten en eerst aan de rest werken.

Doet hij het alleen bij jou of bij iedereen. Laat anders iemand die er beter mee om kan gaan jou begeleiden.

GoLizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:30

ik zou hem ook gewoon goed op z'n donder geven laat desnoods het halster om.. en als hij op je af komt rennen blijf staan hou een sweep in je hand geef um desnoods een flinke tik op z'n borst heeft ok goed geholpen bij ons oude hengstje..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:38

een duidelijk voorbeeld van een verkeerde kudde/ leider verhouding. hij is de kudde, jij moet de alfamerrie zijn, en dus de baas. Faram is ook een tijdje zo geweest. met dominant gedrag zie je binnen enkele dagen verschil. als hij dingen doet die je niet wil, stamp je hard op de grond, en als hij niet reageert geef je een schreeuw. maak de stampbeweging altijd in zijn richting. het betekent in paardentaal dat hij te ver gaat, en dat je hem een rotschop gaat verkopen. het kan zijn dat hij de leider denk te spelen, en in jouw richting steigert. dan loop je dreigend en wederom met duidelijk voetenwerk in zijn richting, op een vlot tempo. in zijn ogen zet je de aanval in. als hij niet voor je wegrent (want dat is wat hij moet doen, achteruit lopen mag ook, is ook een duidelijk teken van onderdanigheid), geef je hem een flinke duw naar achter of een tik met je voet tegen zijn borst of kont. niet in de buik schoppen!!! hij moet van je weglopen. in paardentaal betekent dat: OK, jij mag de leider zijn, je bent dominanter en sterker. zo kan je het zonder geweld oplossen.
een schop klinkt hard, maar is voor het paard de meest natuurlijke manier om aan te geven dat ze te ver gaan. paarden onderling doen dat immers ook. en je zal nooit zo hard kunnen trappen als een paard. hij zal snel genoeg doorkrijgen dat een flinke stamp op de grond betekent dat hij te ver gaat.

succes!

Fransientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:40

neem eens een zweep mee in de wei.ongeveer van 5 keer en als dat niet werkt moet je hem toch zien af te lijden. maar misschien is hij eenzaam want paarden hebben aandacht nodig...heeft hij vriendjes in de wei???

skatje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 00:16

hij heeft 3 grote paarden in een wei naast hem (met een klein zandpadje er tussen) en door de vorige eigenaar werd hij al gelongeerd, dus die heeft alles aangeleerd, en nu zet ik het voort, gewoon om de basis een beetje te behouden voor als hij 3 is, langer als 5 a 10 minuten longeer ik niet, en ik laat hem altijd goed uitstappen. ook heeft hij 1 bal, een skippy bal, en een tennisbal aan touw in zijn weiland liggen, alleen als jij die naar hem gooit, of weg gooit speelt hij er mee.

die tip van die zweep is btw wel heel goed, maar heb hem al uitgebrobeerd hij negeert die min of meer, ook vriendinnen van me (ook paardengekken) durven niet meer bij hem in de wei, of ik wil liever niet dat ze er in gaan.

hem in de gaten houden doe ik altijd wel want ik ben inmiddels 2 keer geraakt, nadat ik niets vermoedend met mijn rug "tegen" de omheining stond en geen pas achteruit stond en hij voor mijn neus stond, dus hij steigerd, en zn been raakt mijn borst, ik geef hem (had toen een zweepje in mijn hand) een tik op zijn borst, negeert dit rent weg, en komt met ontblote tanden op mij afrennen.

als ik hem weg duw, duwt hij terug, of "slaat" hij heel hard met zijn hoofd tegen je lichaam aan.

ook als hij het goed doet, beloon ik hem, 2 minuten braaf, en daar begint het gedonder weer. en als ik hem poets, dan bijt hij steeds naar mijn hand, alsof hij niet wil dat ik hem poets, maar zogauw ik met mijn hand over de rug heen ga, zie je zijn rug niet krampen ofzo dus pijn heeft hij neit...

dus tja... ik weet het niet! lastig geval denk ik

Winged

Re: stoute shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:20

heb je nog contact met de vorige eigenaar??
misschien had hij dit probleem ook?
hoe lang heb je dit probleem al?
ik denk dat hij dek-drang heeft ofzo....??
als dat het geval is en je wil er niet mee gaan fokken kun je beter hem laten castreren...

pubelia

Re: stoute shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:37

en dan heb ik een vraag erop wat is mijn stuk waar ik dus recht op heb? de omtrekt wat ik met mn handen en voeten kan reiken als ik ze strek?

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 03:25

zo ver als je wilt , als jij wilt dat je persoonlijke cirkel 2 meter moet zijn doe je dus stampen etc zodra hij binnen die 2 meter cirkel komt
als jij vind dat het 1,5 meter moet zijn of 3 dan doe je het dus zodra hij binnen die denkbeeldige cirkel komt ..daar waar jij je het prettigst bij voelt

zou zoiezo stoppen met longeren , dat is buiten slecht voor zijn lijf ook niet lekker voor zijn geest , het is nog een klein kind
verder als de persoonlijke cirkel en een stuk (geen kilometer honderd meter is meer dan zat)braaf aan de hand lopen
hoefjes tillen etc is meer dan zat

de basis zit er nu toch in wat longeren betrefd dat pak je dan met 3,5 zo weer op ..hoef je echt niet bij te houden

meeste shetten worden juist etters doordat er te jong te veel (geestelijk) gevraagd word

succes

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 08:02

een shet die zo stom is om zich zo tegen over mij te gedragen die til ik aan zn oren op en geef hem toch een mega skup onder de kont..... issie helemaal gek geworden!!

Maar even wat anders, Kijk of je het beessie BIJ de anderen op het land kan zetten.... laat hem castreren en laat hem verder met rust, geen gelongeer geen getrut.

Hij moet opgevoed worden, en dat kunnen wij mensen niet.

skatje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 09:05

het probleem heb ik nog maar net, de vorige eigenaar had niks geen last zei die, maar misschien probeert hij me nu wel uit ofzo, eerst had hij nergens last van, en zo ineens, vanuit het niets doet hij dit.

na al jullie reacties stop ik met longeren haha en ik ben al op zoek naar een ouder shetlander paardje die bij hem in het land wil. maar ben bang als ik die er bij zet, dat hij helemaal gek in de kop word, en helemaal kapot trapt.

maar aan de andere kant, ik ben met een vriendin vaak zat gaan wandelen (zij met haar ruin) en ik met mn hengst, niks aan de hand. maar of dat nu nog zo is...

en het castreren, daar ben ik voor aan het sparen, want eerst moet ik nog de spuiten betalen voor de ringworm

maar in ieder geval alvast bedankt voor al jullie hulp! ik ga het vandaag uit proberen met dat stampen haha, en ik blijf verder zoeken naar of een ander landje met een paardje er in, of nog een shet!

groetjes!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:08

Goed dat je stopt met longeren en een vriendje voor hem wil zoeken! En ook goed dat je hem wil laten castreren, maar denk niet dat dat alleen de oplossing is, hij zal alsnog opgevoed moeten worden en vooral jij zal met hem moeten leren omgaan!
Waar woon je? misschien kan je iemand in de buurt vinden die meer ervaring heeft en jou en je paardje kan begeleiden.

Verder moet je toch beter naar je paardje leren kijken. Als jij met je rug tegen het hek staan en hij zo steigert dat hij jou raakt ben je al wel heel erg te laat. Hij heeft dan waarschijnlijk al heel veel signalen gegeven dat hij vind dat hij de baas is en bij de aller eerste signalen moet jij hem al op zijn plek kunnen zetten. Zodat hij niet eens meer zo dicht in de buurt kan komen als jij dat niet van hem vraagt.