Moeten jullie er veel voor laten vallen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wien

Moeten jullie er veel voor laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:08

Ik ben heel erg aan het twijvelen om een paard te kopen...
Maar ik vind het heel moeilijk om te beslissen, want mijn moeder zegt de hele tijd dat je er heel veel voor moet laten vallen... Nou is mijn vraag dus wat moeten jullie er allemaal voor laten vallen????
En ik ga over 2 jaar studeren (waarschijnlijk ) Maar hoe doen jullie dat??? VErkopen jullie hem dan??? Want dat wil ik natuurlijk liever niet... EN lukt dat bij jullie, om het te combineren???

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:13

Doordat ik een paard heb ga ik nooit met vakantie. Mijn spaargeld kan ik niet opmaken, want stel dat mijn paard ziek word? dan kan ik mijn DA rekening niet betalen. Als je over 2 jaar gaat studeren zou ik geen paard kopen. Studenten zitten vaak al erg krap. Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een lease paard. Dan heb je niet het risico van DA kosten en dan over 2 jaar kan je altijd nog kijken of je het leasen kan blijven betalen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:16

Moet je je paard alleen onderhouden? Destijds liet ik er het volgende voor vallen: vakanties, uitgaan, kleren kopen, een eigen auto. Eigenlijk kon ik alleen huur en eten betalen plus mijn paard. Als mijn paard medische verzorging nodig had gehad had ik echt een heel groot probleem gehad (waar ik destijds niet bij stil stond...)

Het eerste jaar van mijn studie kon ik het qua tijd zeker niet, dit jaar wel, dus is er nu een nieuw paard, en mijn vriend betaalt eigenlijk heel veel, daarom kan het financieel. Anders zou ik het niet kunnen.

Als je ouders veel mee betalen is het wel mogelijk qua financien. Qua tijd hangt het af van de studie en je eigen prioriteiten.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:25

Ik zit nu in 6 VWO en heb een eigen pony. Ze staat op 8 kilometer van mijn huis, want dit is de eerste stal waar zowel zij als ik goed kunnen aarden..
Ik moet er dagelijks heen (ben dus elke dag allerminimaalst 2 uur kwijt), en soms zelfs meerdere keren per dag.
Na school afspreken is daardoor onmogelijk, huiswerk moet goed worden gepland en in het weekend ben ik ook gebonden om naar stal te gaan. En zaterdagochtend om 08.00 je paard buiten zetten is niet altijd grappig als je uit bent geweest...

Het is maar wat je er zelf voor over hebt. Volgend jaar ga ik studeren en blijf ik dus thuis wonen. Ik heb dan dagelijks 2 tot 2,5 uur extra reistijd.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:29

Myra1 schreef:
Het is maar wat je er zelf voor over hebt. Volgend jaar ga ik studeren en blijf ik dus thuis wonen. Ik heb dan dagelijks 2 tot 2,5 uur extra reistijd.

Idd, het is een kwestie van prioriteiten stellen! Ik heb pas een paard en ga volgend jaar verder studeren. Ik heb een school gezocht in m'n omgeving, ik ga niet op kamers ed, ga nooit uit (echt nooit ) en ja... Het is plannen, maar als je het echt wilt, kan het wel denk ik...

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:30

Nee, ik moet alleen hard werken Ik ben student met eigen paard, en die betaal ik helemaal zelf. Uiteraard heb ik wekelijks zakgeld (25 euro als je het wilt weten ) maar ik probeer zoveel mogelijk bij te werken. Ik ga nog elk weekend uit en daar ben ik redelijk wat aan kwijt, en ik koop ook graag nieuwe dingetjes. Het kan best!

Elmond

Re: Moeten jullie er veel voor laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:47

heej geweldig, eindelijk iemand ontdekt die ook nooit uitgaat (Tieneke)!

Ik hoef er niks voor te laten, omdat ik niks hoef te betalen...heb een verzorgpaard namelijk! Verder qua tijd ga ik niet uit en ga ik niet met vriendinnen om...maar dat komt omdat die vriendinnen er simpelweg niet zijn. Ik kan het eigenlijk met niemand superfijn vinden...wel gewoon voor school of voor de rijvereniging!

Wien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:48

Het geld is het niet, mijn moeder heeft vroeger zelf ook paarden gehad... En die heeft het ook niet zelf hoeven te betalen Maar het is de tijd.... Nou zou die stal waar hij dan zou komen te staan maar 10 minutjes van mijn huis zijn! En het afspreken na school kan ik nu ook al niet doen, want ik rijd op dit moment al 4 kier in de week (en vorig jaar had ik ook nog hockey, dus dat is 2 keer in de week)...

Wien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:52

Maar wat ik ook dacht, als ik nou echt ergens anders ga studeren... dan kan ik toch ook gewoon daar een stal gaan zoeken voor hem??? Is er niet iemand die dat ook doet???

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:00

Wat ik er voor moet laten:

Vakantie (Vond ik toch al niet leuk) Wie wil er nou in de zomerperiode 3 weken je paard 7 dagen per week doen?
Uitgaan (deed ik eigenlijk al niet meer sinds ik in ZH woon, woonde eerst in Oosterhout, was supergezellig daaro) Kost teveel en je bent in het weekend erg brak, terwijl je dan juist lekkere butenritten kan maken met een fulltime baan.
Nieuwe dure merkspullen kopen voor mijn paard, ik koop veel spullen tweedehands.
Stoere sportwagen (Wilde eigenlijk dolgraag een Toyota Celica), in plaats daarvan heb ik een Xantia op LPG met een trekhaak
Vrienden zie ik niet zo vaak en ook het online gamen doe ik niet meer, ben er te moe voor.
Kleding kopen kan ik niet zo heel vaak, af en toe een shirtje van Esprit, broeken heb ik al een jaar niet gekocht, op 1 na, een spijkerbroek hier van bokt
Moet hard werken om alles te kunnen blijven betalen, hypotheek, katten, auto, paard. Ik heb een fulltime baan, 40 uur.. Daarnaast doe ik mijn paard, ik ben van 's ochtens 6.30 tot 's avons 22.00 uur niet thuis.. En in het weekend moet je ook gewoon naar je paard..

Ik heb voor Bonita een lieve verzorgster, zodat ik toch 2 avonden in de week thuis ben, bij mijn manneke.

Het geld vind ik geen probleem, maar wel dat je weinig tijd overhebt om samen te zijn met je vriend.. Als ik thuis kom, ligt hij soms al in bed als hij erg moe is, daar baal ik wel eens van..

Ik ken trouwens wel mensen die op kamers gaan en hun paard dan in de buurt stallen van hun studie, kan best dus...

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:05

tuurlijk is dat te kombineren!
en vooral in het voorjaar en zomer heb je 's avond ook veel tijd voor het beessie.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:16

Wisselt per studie Caspertjuh, ik kwam vorig jaar met 60 uur per week aan mijn studie besteden eigenlijk nog te kort. Ik had echt nooit een paard kunnen doen, dat jaar!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:19

Ik studeer en heb een paard. Trainen voor wedstrijden lukt echt niet. Ik ben blij als ik 3 x per week kan rijden, en ik heb sinds kort een verzorgstertje erbij. Gelukkig staat hij bij mijn ouders en voeren die heel vaak, anders zou ik het nooit redden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:21

Trouwens, tijdens mijn studie had ik bewust geen paard. Ik woonde toen al op mezelf en moest lang reizen voor mijn school en had alleen de stufi.. Mijn vriend betaalde alle rekeningen, omdat hij toen al wel werkte en ik had een baantje om mijn school te kunnen betalen, in de vakantie werkte ik vaak 70 uur per week.. Daar kon toen echt geen paard bij....

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:48

Ik heb bewust gewacht met het kopen van een paard tot ik afgestudeerd was. In de tussentijd heb ik veel op de manege gereden en bijrijdpaarden gehad. In die tijd dus genoeg gereden als ik tijd had en was het druk op school, dan was het daardoor ook goed.

Wien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:09

Wat het is... Ik verzorg nu een oude arabier, waar ik gewoon nog dressuur mee rijd en krijg les van mijn moeder. Maar ik wil ook graag wedstrijden rijden. Dat deed ik vroeger altijd, maar omdat ik niet meer op een manege rijd kan dat nu niet meer (wat ik ook echt niet meer wil gaan doen). Maar omdat ik van de eigenaar geen wedstrijden meer met hem mag rijden. Vind ik dat heel jammer. En het lijkt mij ook gewoon heel relax om zelf te kunnen bepalen wat mag en niet. Maar ik denk dat ik gewoon verder ga zoeken naar een ander verzorgpaard waar ik ook wedstrijden mee mag rijden...

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:11

tjah, als je er zekerste weten geen tijd voor hebt dan zou ik er ook niet aan beginnen als ik jou was omdat je ook nog gaat studeren, maar je moet er wel rekening mee houden dat je er (bijna) elke dag heengaat (of iemand die je kent ofzo) maar als een eigen paard misschien net een stapje te ver is, kun je dan niet eerst een verzorgpaard gaan zoeken? dan ben je minder afhankelijk ervan

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:20

Ik heb eerst 3 jaar een verzorgpaard gehad waar ik iedere dag naar toe ging om te kijken of ik het vol zou houden. Nou heb ik sinds december 2005 een eigen paard ( nu nog veulen ). Ik werk 32 uur per week als leerlingverzorgende en verdien dus ook niet alsteveel, ik ga dus niet uit, vakantie in nederland en koop maar weinig nieuwe kleding. Ik woon nog thuis, maar heb ook een auto en wil ook nog sparen, dit gaat allemaal, maar ik moet er dus wel dingen voor laten. En moet altijd voor of na het werk nog naar m'n veulen toe. Ik hou maar heel weinig tijd over om met vriendinnen af te spreken, naast m'n veulen heb ik ook nog mijn verzorgpaard om te rijden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:29

Persoonlijk vind ik het best moeilijk te combineren allemaal!
Jarenlang heb ik alleen voor mn paard gezorgd, ik leefde voor dat paard!! Ik kon (bijna) nooit met vrienden afspreken, (bijna) nooit uitgebreid shoppen (daar had ik de tijd en geld niet voor), dag en nacht draaide het om dat paard.
Op dit moment staat mijn paard bij kennissen van mij en is mijn paard drachtig van een veulen dat van die kennissen is....zij zorgen dan ook voor haar als dat ze voor hun eigen paarden zorgen!!!
Daar ben ik ontzettend blij mee....mijn paard kost mij nu minder geld en minder tijd....
Als ik deze optie niet gehad had...weet ik niet of ik dat paard nog gehad had op dit moment.
Ik zie dr nu ongeveer 3/4 keer per week, vaker red ik gewoon niet in combinatie met school en andere dingen!

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:41

Ik heb bewust gewacht totdat ik een paard thuis kin houden. Vanmezelf weet ik dat ik het niet op kan brengen om altijd naar een pensionstalling toe te gaan.
Afgelopen jaar was ik eindelijk zover datik een paard thuis kon hebben en dat is nu dus ook eindelijk gebeurd.
het enige wat ik er voor moet laten is af en toe een weekendje weg. ook vakanties gaan moeilijker maar dat mis ik ook niet echt

Mer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:53

ik heb hier zelf geen ervaring mee. maar een goede vriendin van mij[Paula] die heeft dus een eigen pony[Kay]. en haar zusje[Ester] heeft een pony[Kendy] en Paula heeft nooit tijd voor haar huiswerk, ze komt 's middags thuis van school dan moet ze meteen op Kay gaan rijden en dan voeren en dan komt ze meestal alleen thuis om te eten.en daarna moet ze haar paard nog verzorgen, en daarna nog een keer huiswerk maken waar ze dus meestal niet aan toe komt. ze heeft ok nog 2 á 3 keer per week les, en dan heeft ze al helemaal geen tijd. want de pony van haar en haar zusje kunnen niet samen in een trailer want Kendy die word dan heel erg wild en gaat in het rond trappen, dus die moeten dan ook nog apart vervoerd worden. waardoor het allemaal nog langer duurt.. ze rijd er ook wedstrijden mee. dus daar moet ze ook nog voor oefenen. daardoor heeft ze in het weekend eigenlijk nooit tijd om dingen te doen met vriendinnen.. laat staan voor een keer een vriendje. die er binnenkort aan zit te komen.
wij [Ier&ik] proberen oplossingen te verzinnen.. maar omdat ze dus wedstrijden rijdt wil ze niet graag dat er iemand anders haar pony verzorgd en op rijd.
dus zei heeft er wel veel voor meoten inleveren, en ze mag ook niet minder op Kay gaan rijden van haar moeder om meer tijd vrij te maken voor huiswerk. want dan zegt haar moeder van nou dan verkopen we hem wel helemaal..
maar Paula kan niet én haar paard verzorgen,én goede cijfers halen op school,én genoeg slapen, én haar sociale contacten onder houden. wat haar ouders dus wel van haar verwachten..
hoop dat je er wat aan hebt bij je keuze,

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:32

Ik heb sinds 2 jaar een paard. Ik hoef er niet veel dingen voor te laten, ik betaal alles zelf. Ik zit nu in derde jaar mbo en vind het prima te regelen. Nou heb ik geluk ik werk op de manege (dus kan dan checken of alles goed is met mijn paard) en de manege is 5 min. van mijn huis.

Ik ga gewoon uit, ga met vriendinnen dingen doen enz. Ik rij zo ongeveer 5 keer in de week. Alleen een autootje moet ik er voor laten maar dit komt ook door doordat de bezinekosten hoog oplopen omdat ik 30 km en weer terug moet rijden naar school.

Ik heb hiervoor mijn paard een jaar geleasd ik zat toen in het examenjaar en ook toen was het prima te regelen dat was mede een test.

Ik heb inmiddels mijn startkaart binnen, ik train niet echt speciaal voor een wedstrijd ik oefen hooguit het proefje dus daar heb ik ook geen problemen mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:40

ik studeer en ik heb een eigen paard.
heb hiervoor 4 jaar mijn fjordje gehad en sinds een paar maanden heb ik een kwpn. ik heb beide paarden zelf gekocht en onderhoud ze ook zelf.
hier moet ik natuurlijk wel veel voor werken.

ik vind zelf dat ik er niet zo heel veel voor hoef te laten. als ik geen paard had zou ik misschien meer keding kopen en een auto aanschaffen. maar voor een auto heb ik nu echt geen geld.

ik rijd 5 tot 7 keer per week. maar nu moet ik wel toegeven dat ik een relaxte studie heb die niet overdreven veel tijd kost.

wat wel erg veel scheelt is dat ik geen stalgeld hoef te betalen. hij staat namelijk bij mijn oom en tante die zelf veel grond hebben.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:51

Tja, ga alles eens op een rijtje zetten....de vaste kosten, de onverwachtte kosten, wat willen je ouders betalen( de verzekering misschien?), de tijd....een eigen paard kost al gauw 20 uur per week, de tijd die je dan nog nodig hebt voor je studie...Is een bijrjder die meebetaalt een idee?
Ga je graag uit? Koop je graag nieuwe kleding? Wil je dat je paard vaak nieuwe schabrakken enzo heeft ?Kan je echt met minder toe?
Een paard is ontzettend leuk, ontzettend mooi en ontzettend intensief. Daar moet je mee om kunnen gaan.

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:11

[quote]Ik ben heel erg aan het twijvelen om een paard te kopen...
Maar ik vind het heel moeilijk om te beslissen, want mijn moeder zegt de hele tijd dat je er heel veel voor moet laten vallen... Nou is mijn vraag dus wat moeten jullie er allemaal voor laten vallen????
En ik ga over 2 jaar studeren (waarschijnlijk ) Maar hoe doen jullie dat??? VErkopen jullie hem dan??? Want dat wil ik natuurlijk liever niet... EN lukt dat bij jullie, om het te combineren???[quote]

Als een paard hebben iets is wat je echt wilt, dan komt het wel goed. helaas zie je veel meiden die een paard kopen, en er dan vervolgens na een tijdje, geen "zin" meer in hebben ! Dus realiseer je goed, dat wanneer je een paard koopt, je het dier niet zomaar kunt laten staan !

Ik heb er niets voor hoeven te laten vallen ! Voor mij was het een geweldig iets om een eigen paard te hebben ! Altijd al gewild...
Al mijn vrije tijd breng ik ook het liefste bij haar door ! Wanneer ik niet werk, ben ik vrijwel altijd op de boerderij !

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je een paard stalt, en wat daar wel of niet voor je wordt gedaan. Er zijn stallingen waar je zelf uit moet mesten, en dan zit je er elke dag aan vast !
Mijn paardje staat op een, wat ik noem, ideale stalling ! Ze loopt in een kudde, in de wei met een inloopstal. Ik hoef dus niet elke dag te komen, want ze vermaakt zich prima. Ze staat niet op stal, maar lekker met haar vriendjes in een kudde. Ze krijgt beweging genoeg door de weilanden ! En een stal uitmesten hoef ik ook niet, want de boer mest de inloopstal zo nu en dan uit met de trekker.

Je gaat studeren. dan zul je minder tijd bij je paardje door kunnen brengen. Dit zou je kunnen oplossen door een leuke bijrijdster te zoeken. Er zijn genoeg meiden die graag iemand willen helpen bij het verzorgen en rijden van een paard. je kunt iemand zoeken, met wie jij op één lijn ligt ! Dan kan zij voor je paardje zorgen wanneer jij er niet kunt zijn.

Een paard is leuk, en ook erg ontspannend ! Voor mij ten minste wel. Ik kom heerlijk tot rust wanneer ik bij de paarden ben !
Het ligt aan jou... wat doe je allemaal in je dagelijks leven. Zou je ruimte hebben om naar je paard toe te gaan, en als je deze ruimte niet hebt, dan is aan jou de vraag, of je die wilt maken !
Je moet het niet zien, als dingen laten vallen ! Want dat is volgens mij een verkeerde instelling ! je moet het zien als iets leuks wat erbij komt in je leven !!!