aan sporen beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marlo

aan sporen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:16

ik vroeg me af wat jullie over het algemeen van sporen vinden,
wie rijd ermee, en welk soort heb je?
van mijn instructeur moet ik maar eens met sporen proberen te rijden, hij heeft het niet zo op de zweep, maar mijn paard is gewoon niet voorwaarts genoeg op mijn been.
Ik zelf wou eigenlijk liever niet aan sporen beginnen, omdat ik mijn benen nooit echt goed stil kan houden en ik nogal korte pootjes heb, en dan gelijk zo in zijn buik zit te prikken als ik aanspoor.
Wat zal ik nou doen? ik vind wel dat ik wat moet doen aan dat hij niet goed aan mijn been is, ik kan hem een schop geven maar meestal krijg ik gewoon niet genoeg reactie.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:21

Je geeft zelf al aan dat je je benen niet goed stil kan houden alleen daarom zou ik het al niet doen.
Je moet je voeten en benen goed stil kunnen houden anders is het erg vervelend voor het paard.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:24

Als je zoals jezelf zegt je benen niet goed stil kan houden, moet je eerst daar aan werken. Anders werken sporen zometeen ook niet meer. Beter aan het been maken is versterken van je hulp totdat je reactie krijgt, dus druk, wat meer druk en tik als je dan nog geen reactie hebt. Maar dat werkt alleen als je als je niet wil drijven je been stil kan houden, anders wordt het voor je paard een soort achtergrond geluid wat hij het beste kan negeren, omdat het niks betekent.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:25

Je moet je sporen verdienen is een spreekwoord, niet voor niks.
Ik zou een zweepje (consequent) gebruiken en opletten dat je niet met je zit tegenwerkt.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:27

Ik ben het met zonnebloem18 eens.... Ik heb ook wel eens dat mijn paard niet reageert (ze heeft van die buien) En dan ga ik snelle overgangen rijden, en de eerste keer geen reactie? gelijk een tik.... Gaan ze goed van opletten, en hoef jij je niet helemaal in het zweet te drijven. Als jij je paard steeds aanraakt met je spoor gaat ie juist nog minder reageren..... Maar dat is mijn mening natuurlijk, misschien heeft iemand anders ook nog tips.....

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:29

de meeste b- en l ruiters zitten erg vaak met de sporen te prikken, vooral bij het aansporen, en daar zijn ze niet voor. Ook kunnen ze hun benen vaak niet stil houden.

je paard voelt heus wel als je met je kuiten hem vooruit drukt, let hij niet op, dan helpt één flinke tik met de zweep vaak beter dan bij elke stap er weer met je sporen erin te prikken

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:29

Hoi,

persoonlijk vind ik dat sporen niet gebruikt mogen worden om een paard voorwaarts te drijven (prikken). Daarnaast moet je ook nog eens een goede stille beenligging hebben. Ik vind dat je sporen pas moet gebruiken als hulpen bevestigd zijn. Dan kun je sporen gaan gebruiken om je hulpen te verfijnen.

Ik zou dus eerst zorgen dat je paard goed aan je been is. Hier moet je heel consequent mee zijn. Geef normale kuitdruk, reageert hij niet zoals je wilt dan niet nog eens een paar keer aandrijven, maar dan geef je gelijk een mep met de zweep. Reageert hij goed dan beloon je hem en rij je door. Het is erg belangrijk dat je dit heel consequent doet en dat je hem beloont wanneer hij voorwaarts gaat. Let wel op dat wanneer je een mep met de zweep geeft je hem ruimte van voren geeft om voorwaarts te gaan. Je moet zorgen dat je hem niet tegenhoud door aan de teugels te trekken, ook al gaat hij even wat harder dan je wilt. Beloon hem dan en neem hem rustig terug.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je veel tempowisselingen maakt, overgangen en figuren rijd. Probeer om nooit een heel rondje over de hoefslag te rijden zonder dat je paard een oefening heeft moeten doen. Door overgangen en tempowisselingen te rijden zal hij beter aan je been worden.

Als je paard straks aan het been is, aan je hulpen staat en jij kunt je benen stil houden kun je met sporen gaan rijden om je hulpen te verfijnen. Succes!!!

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:31

ik zou pas aan sporen beginnen als je je benen goed stil kan houden. want anders zit het steeds te irriteren bij je pony als je je benen niet goed stil kunt houden, dus ga eerst oefenen dat je je benen stil kan houden met rijden, en dan kun je het beste aan sporen beginnen vanplaats nu, maar als jij t nu wil, t is jou keus

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:29

nee ik wil het juist niet!
ik wil liever gewoon zonder sporen en dan maar met zweep, vind ik fijner. ik moest alleen vorige les zonder zweep, en kreeg mijn paard toen steeds maar moeilijk aan de gang. ik verlies dan ook snel mijn beugels en mijn evenwicht.
zou beugels een gaatje korten doen misschien wat helpen bij het stil houden van mijn benen?

RUBYWHITE

Re: aan sporen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:49

Als je geen stille beenligging hebt zou ik niet aan sporen beginnen. Bovendien kun je je paard ook vlotter voor het been maken gewoon op je been, sporen dienen (in mijn ogen) meer voor het verfijnen van de hulpen...

Belangrijk is gewoon dat je paard goed aan de hulpen is, zweep en sporen zouden tot een zeker nivo gewoon niet nodig hoeven te zijn.

En als je er niet aan wilt, niet doen, niks tegen je zin in doen.