Hoi,
persoonlijk vind ik dat sporen niet gebruikt mogen worden om een paard voorwaarts te drijven (prikken). Daarnaast moet je ook nog eens een goede stille beenligging hebben. Ik vind dat je sporen pas moet gebruiken als hulpen bevestigd zijn. Dan kun je sporen gaan gebruiken om je hulpen te verfijnen.
Ik zou dus eerst zorgen dat je paard goed aan je been is. Hier moet je heel consequent mee zijn. Geef normale kuitdruk, reageert hij niet zoals je wilt dan niet nog eens een paar keer aandrijven, maar dan geef je gelijk een mep met de zweep. Reageert hij goed dan beloon je hem en rij je door. Het is erg belangrijk dat je dit heel consequent doet en dat je hem beloont wanneer hij voorwaarts gaat. Let wel op dat wanneer je een mep met de zweep geeft je hem ruimte van voren geeft om voorwaarts te gaan. Je moet zorgen dat je hem niet tegenhoud door aan de teugels te trekken, ook al gaat hij even wat harder dan je wilt. Beloon hem dan en neem hem rustig terug.
Daarnaast is het erg belangrijk dat je veel tempowisselingen maakt, overgangen en figuren rijd. Probeer om nooit een heel rondje over de hoefslag te rijden zonder dat je paard een oefening heeft moeten doen. Door overgangen en tempowisselingen te rijden zal hij beter aan je been worden.
Als je paard straks aan het been is, aan je hulpen staat en jij kunt je benen stil houden kun je met sporen gaan rijden om je hulpen te verfijnen. Succes!!!