tips voor achterbenen optillen gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

viola

tips voor achterbenen optillen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:06

Wij hebben een twenter merrie staan die ondanks veel gedult en rustig oefenen haar achtervoeten nog steeds niet wil geven.
Ze tilt ze inmiddels wel op, maar 'stort' meteen weer neer als het ware, alsof ze haar evenwicht niet goed kan houden.
Als je haar vraag haar been iets langer in de lucht te houden door het een beetje vast te houden raakt ze al snel geirriteert, ook al vraag je maar om 1 seconde.
Ik ben inmiddels na weken wel zover dat ze ze dus optilt voor hooguit 1 seconde, maar zit nu een beetje vast.
Iemand tips om haar te overtuigen dat ze echt op drie benen ook kan blijven staan?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:10

Zet haar vlak naast een muur zodat ze daar steun aan heeft.
Of doe haar een TTEAM bodybandage om. Die gaat om de borst, dan diagonaal over de rug, om de achterhand ter hoogte van de hak en terug naar de rug waar je hem aan zichzelf vastmaakt. Dit moet je paard ook de steun geven om op 3 benen te kunnen staan.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:55

misschien dat je het achterbeen van het paard op jou been legt? Dan heeft ze er meer steun aan, iig succes ermee!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:39

Maar dan hangt er 400 kilo op jouw been, ook niet echt fijn. misschien het been niet omhoog doen, maar wat meer naar achteren toe, dan is het niet ver boven de grond (iets minder leuk voor jouw rug, maar toch) en heeft ze misschien minder het idee van onbalans?

inderdaad bij een muur, dat is wel erg handig,

Maar hoe doen jullie dit dan met de hoefsmid? of komt die nog niet (lijkt me niet echt bevorderlijk voor de hoeven) lukt het hem wel? bel hem en vraag dan om tips, hij is de vakman op dit gebied!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:10

Nee idd 400 kilo is niet iets wat je even vasthoudt of op je been laat leunen (bij de shetten en welshjes lukt dat nog wel en is vaak de oplossing, maar zij is echt te groot). Ik vraag haar been ook helemaal niet hoog, als het maar van de grond is is goed genoeg, maar ze tilt het zelf vaak heel snel even op en ploft meteen weer neer.
Naast een muur heb ik twee keer geprobeert, maar daar neemt ze de steun niet van, ze gaat eerder van de muur af hangen dus dat schiet ook niet zo op.

Ik weet eerlijk gezegd niet of de hoefsmid haar achter hoeven al eens heeft gedaan, maar ze zien er tot nu toe erg goed uit. De paarden lopen altijd buiten en de hoeven worden voor het grootste deel vanzelf goed gehouden door een goede balans van slijtage en groei.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:16

Ik heb het mijn twenter/enter geleerd door het geduldig te doen.
Gewoon ergens, nergens steun aan.
Iemand houd hem vast, ik til zn voetje op.
1 sec, goed..belonen.
Dan weer es een voorbeentje, weer achterbeentje en afwisselen
En nouja hij doet 't prima

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:03

Ik heb een jong paard en die heeft ook last met voet geven. Vooral met voor. Het gaat nou redelijk goed, vooral door veel te oefenen en geduld te hebben.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:02

Ja gedult en veel oefenen snap ik ook wel. Daar ben ik dus al tijden mee bezig maar het gaat ook al tijden niet meer vooruit, we zitten dus een beetje vast in de training en ik wil graag wat anders proberen. Uiteraart ook gebaseert op rust en gedult, want daar kan je niet zonder als je met paarden werkt. Maar ik zal haar toch op de één of andere manier moeten overtuigen dat dat been in de lucht moet blijven anders blijf het paard ook rustig en geduldig met 4 benen op de grond staan

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:08

Je zou ook gewoon de hoefsmid kunnen bellen voor advies. Ook al heeft hij je paard nog niet bekapt, hij zal vast de nodige ervaring hebben met paarden die hun hoeven niet op laten tillen. Misschien heeft hij goede tips! Je zou zelfs kunnen doen dat wanneer hij komt om een ander paard te bekappen ofzo, hij ook even bij jouw paard de benen op wil tillen.
Succes!