Maakt leeftijd van een instructrice wat uit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blackfoot

Maakt leeftijd van een instructrice wat uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:17

Hallo, even een vraagje:
Vinden jullie dat de leeftijd van een instructrice iets uitmaakt tav het lesgeven? Aan de ene kant denk ik dat een ouder iemand meer ervaring (logisch) heeft, en daardoor beter kan lesgeven.

Ik ben namelijk zelf een beetje opzoek naar instructie en mij valt juist iemand op die wat jonger is (18). Ik vraag natuurlijk zo ie zo om een proefles, maar ik vraag mij af hoe jullie er over denken.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:18

Tja... als het klikt... waarom niet ? Natuurlijk heeft een ouder iemand meer ervaring, maar ik denk dat je meer kan met een jong iemand waar het mee klikt, dan met een ouder iemand waar je niet mee door een deur kan !

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:19

Ik denk dat leeftijd niets uitmaakt als ze maar genoeg weten voor het niveau dat je rijdt. Vaak is het dan logisch dat een ruiter die in een van de hogereklasse rijdt een oudere instructrice heeft dan iemand uit de B, of zelfs nog lager. Zoiets hoeft natuurlijk niet want een 18-jarige kan ook heel veel weten!
Ik denk dat als je proefles bevalt dat het je vast goed gaat bevallen!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:24

het hangt echt af per instructrice. ikzelf ben begonnen met lesgeven toen ik 15/16 jaar oud was, dus dat was echt nog jong. maar goed, bijvoorbeeld beginners kun je op die leeftijd prima lesgeven, en stel je bent zelf al erg ver in de sport, dan kun je dit andere ruiters toch ook prima bijleren?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:27

Nee hoor. Mijn instructrice is nog best jong (rond de 20, weet niet precies ) Maar ze kan heel goed lesgeven. Ze rijdt Z en mag lesgeven tot en met Z, ze geeft heel duidelijk les en weet heel veel.
Ze is dan wel ouder als ik, maar ik ken ook genoeg mensen die ze les geeft die een stuk ouder zijn dan haar en die zijn ook heel tevreden over haar.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:29

Maakt eigenlijk helemaal niet uit, als ze je dingen kan leren dan is het goed!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:23

En als je je er prettig bijvoelt
Ik voel me zelf niet zo prettig als een jonger persoon dan mijzelf staat les te geven, daar mis ik 'overwicht'. Dus zolang jij je er goed bij voelt en ermee vooruit gaat: waarom niet?

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:53

Leeftijd is voor mij geen criterium, als het met iemand klikt en als die persoon de dingen duidelijk kan overbrengen, dan is het voor mij prima. Mijn ene lesgeefster is iets over de 50, de andere is net een jaar ouder als ik. Zolang het goed gaat, gaat het goed hé

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:55

Ligt eraan. Hoe de les is, of ze goed kan uitleggen enz. Als de les goed is en het klikt maakt de leeftijd niet uit vind ik.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:56

leeftijd maakt denk ik niet zoveel uit, maar de rijervaring, en de manier waarop degene zelf rijd
ik bedoel; er kan best een kind van 12 jaar beter rijden/lesgeven dan een volwassen van 25 jaar, dat ligt helemaal aan de persoon zelf

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:14

wan, vind je voorbeld net iets te maar bij zijn zowiezo alle instructrices ouder, daar hoef je met mijn 16 jaar ook niet zo'n moeite mee te doen dacht ik zo. maar het gaat mij ook echt meer om de ervaring die ze hebben dan om de leeftijd.

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:20

Leeftijd maakt niets uit, ook papieren niet. Als diegene maar duidelijk kan maken wat er bedoelt wordt en hoe het moet.

plutolover

Re: Maakt leeftijd van een instructrice wat uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:23

leeftijd vind ik ook niet uit maken

op onze manege geef tiemand les die is volgens mij 23. En geloof mij maar die kan goed les geven,

Zelf ben ik 18. En loop daar stage en mog ik een keer bij een kinderfeestje les geven. Maarja veder nooit echt gedaan (alleen bij mij moeder). En toen ging ze me uitleggen hoe en wat. Ik vond het wel leuk

ga zeker weter een cursuc instrucicie volgen

lucasjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:26

Ik zelf was 16 toen ik op de club les begon te geven,
ik vond het zelf niet zon succes, maar de kleinste ging goed, die moest je toch spelenderwijs dingen leren, daarna de iets grotere ging ook nog wel, maar veel verder moest het bij mij niet gaan
ik voelde me zelf er niet prettig bij, en volgens mij de kinderen dan ook niet...
Maar als je een cursus gevolgt hebt en zelf al hoger in de sport bereikt hebt Z ofzo, dan kan het natuurlijk allicht beter als dat je nooit zo ver in de sport gekomen bent..

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:37

Persoonlijk heb ik zelf liever les van een wat ouder iemand.
Diegene heeft gewoon meer ervaring.
Ik heb liever geen les van iemand onder de 18-20 jaar.
(aangezien ik zelf ook al 30 ben)

Dreumel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:46

Leeftijd maakt niets uit!!

mensen die net beginnen kunnen de leeftijd van 18 hebben, of van 40, ze kunnen tegelijkertijd de instructeurs opleiding hebben gedaan, dat maakt echt niet uit!!

ik ben 20, ik geef ook les, kinderen vinden het fijn als ze van mij les krijgen, omdat ik het dan op een speelsere manier doe dan iemand van 40, die vinden ze dan een beetje eng.

het ligt puur aan de klik, vind je dat ze goed les geeft, en klikt het, dan is het toch goed, of diegene nu 18 of 40 is, dat maakt niet uit!

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:56

Mijn instructrice is onegveer 40 denk ik. Ik denk dat leeftijd wel een kleine rol speelt in de kwaliteit van de lessen. Iemand die al wat ouder is heeft meestal meer ervaring, maar of ze die ervaring ook op een goede manier over kan brengen is weer wat anders.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:59

Ik denk dat leeftijd niet echt veel uit maakt. Maar dat het om ervaring gaat en didactiek.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:02

Dyyy schreef:
Ik denk dat leeftijd niet echt veel uit maakt. Maar dat het om ervaring gaat en didactiek.

inderdaad

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:11

Ik krijg liever les van iemand die met meerdere paarden M-niveau heeft gehaald, dan iemand die met 1 paard op Z-niveau rijdt. Met andere woorden, ervaring met paarden heeft bij mij voorrang.
Iemand die zich door ervaring een beeld kan vormen hoe mijn paard is en hoe ik haar moet aanpakken.

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:21

Het ligt aan de ervaring en de manier waarop ze met paarden omgaat.
Maar ik kan bergrijpen dat als jij zelf 35 bent dat je je niet heel prettig voeld met een 18 jarige...
Kijk gewoon of het klikt.

Dreumel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:26

Lunas schreef:
Ik krijg liever les van iemand die met meerdere paarden M-niveau heeft gehaald, dan iemand die met 1 paard op Z-niveau rijdt. Met andere woorden, ervaring met paarden heeft bij mij voorrang.
Iemand die zich door ervaring een beeld kan vormen hoe mijn paard is en hoe ik haar moet aanpakken.

daar ben ik het mee eens!!
dan bewijst diegene dat ze met meerdere paarden kan rijden, en niet met 1 paard de top kan bereiken, vele paarden kennen en beoordelen vind ik persoonlijk belangrijker dan de top bereiken!

maar nogmaals, het gaat om de klik tussen jullie! dat is heel belangrijk!!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:40

Ik heb ook mensen les gegeven die ouder waren dan mij.... Het ging heel goed hoor!! En die mensen luisterde ook echt, en namen dingen van mij aan..... Zo hoort het ook natuurlijk.... Maar als een jonger iemand genoeg weet (in elk geval voor jou niveau) dan is het goed, moet je natuurlijk ook nog wel die klik hebben..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:10

ben zelf 18 en geef ook lessen, nog geen instruceursdiploma. Momenteel alleen privelessen aan meisje van 11 met D-pony. Soms iemand extra begeleiding.

Van de zomer op kamp waar ik mee leiding was, gaf ik kinderen van nog geen jaar jonger als mij dressuurles. De meeste reden ook wedstrijden op L1/L2 niveau. de eerste dag vonden ze dit helemaal niks, totdat ik de 2de dag een paard van iemand uit hun groep reed omdat meisje ziek was. Op het paard zaten alle knopjes al (meerdere malen Z2), alleen kon meisje nog niet allemaal even goed vinden. Aangezien ik nog nooit echt op leerpaard had gereden was mooie gelegenheid eens te voelen hoe alles moest. had meteen als bijkomend effect dat ze keer daarna meteen luisterde en zelf om advies kwamen vragen. Omdat we ook vanwege leeftijd goed konden vinden, werden we buiten lessen om vriendinnen.

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:35

Leeftijd maakt niet uit!
Mijn instructice is ong. 25, En ze geeft heel goed les, Ze heeft ook op deurne gezeten enzo!