Hooi genoeg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Hooi genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 12:30

Haaj,
Mijn verzorgshet van 2 jaar en 7 maanden staat 24/7 op het weiland, heel het jaar.
Ze heeft hooi zovele ze maar wil, maar volgens mij heeft ze haar hele leven geen veulenbrokken gehad en ze krijgt ook geen biks.

Dit is toch niet genoeg? Alleen wat hooi?

Groetjes

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:37

Ik denk dat dat genoeg is een shetlander wordt snel te dik en er wordt waarschijnlijk nog niks mee gedaan.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:02

je zou een klein handje basisbrok kunnen geven maar ik denk dat het zo ook goed gaat

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:00

Ja als e dadelijk wat aan het werk moet kan je hem bij gaan voeren, maar idd 1 of 2 handjes basisbrok per dsg kan geen kwaad hoor!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:14

Paarden kunnen prima zonder krachtvoer, zolang ze maar de hele dag hooi van goede kwaliteit tot hun beschikking krijgen.
Het is juist veel beter om veel hooi en weinig krachtvoer te geven, zeker voor paardjes die niet zo heel veel werk doen.

DianneM

Re: Hooi genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:16

Mijn paard krijgt enorm veel hooi en per dag 4 handjes biks, ze staat ook in het werk, elke dag bereden of gelongeerd ed, maar ze is echt niet mager

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:19

Wat je evt erbij kunt geven is Pavo summerfit koeken of Aura koeken. Daar zitten wel de nodige vit. en mineralen in...tis lekker extraatje voor ze en ze worden er niet dik van. Ik geef het mijn shetters ook

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:24

Ik had ook een keer een summerfit koek. Anouar vond hem niet te eten Net of hij een hap meel in de mond had

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:30

Vickelientje schreef:
Wat je evt erbij kunt geven is Pavo summerfit koeken of Aura koeken. Daar zitten wel de nodige vit. en mineralen in...tis lekker extraatje voor ze en ze worden er niet dik van. Ik geef het mijn shetters ook

Dat is idd een goeie! Maar aan dat hooi heeft die ook wel genoeg.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:31

Een shet wordt heel snel dik en ik denk niet dat je verzorgshetje mager is.
En ze werkt (hopelijk) nog niet dus ja extra voer hoeft niet.

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:21

MoonChloe schreef:
Een shet wordt heel snel dik en ik denk niet dat je verzorgshetje mager is.
En ze werkt (hopelijk) nog niet dus ja extra voer hoeft niet.

Maar ze groeit nu nog wel. En juist dan is het heel belangrijk dat ze voldoende bouwstoffen binnekrijgen om 'groot en sterk' te worden

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:23

Vickelientje schreef:
Maar ze groeit nu nog wel. En juist dan is het heel belangrijk dat ze voldoende bouwstoffen binnekrijgen om 'groot en sterk' te worden

Alle bouwstoffen die een paard nodig heeft zit in (goed) hooi, het is absoluut onnodig krachtvoer te geven. Als je paard/pony duidelijk aangeeft meer dan (onbeperkt) hooi nodig heeft, dan geef je dat uiteraard, maar als het niet nodig is kan je het beter ook niet doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:27

Pavo heeft ook vitaminekorrels, Vital, en een variant voor jonge dieren, Podo. Zou ook een goede aanvulling zijn. En een liksteen natuurlijk.
Het is idd eerder goed dan fout dat ze zoveel hooi krijgt, dat is beter dan veel brok, zeker voor een shet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:29

Onze oude paarden krijgen ook geen brokken, alleen gras en zoveel hooi als ze willen. En ze doen het geweldig. Zelfs de warmbloed paarden daar hebben geen brokken en die zijn allemaal hartstikke gezond dus kan het prima.

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:02

das niet zo mooi dan! geen brok gehad! en kun je hem nou geen basis brok geven dan ofzo. Hooi geeft geen vitaminen! is gedroogd gras! kan het beest verder niks mee omdat er geen vitaminen in zitten! daarom is volledig voer zoals basisbrok zo belangrijk!!!!!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:05

caspertjuh schreef:
das niet zo mooi dan! geen brok gehad! en kun je hem nou geen basis brok geven dan ofzo. Hooi geeft geen vitaminen! is gedroogd gras! kan het beest verder niks mee omdat er geen vitaminen in zitten! daarom is volledig voer zoals basisbrok zo belangrijk!!!!!!

In een goede liksteen zitten ook voldoende mineralen! En in gras en hooi zitten voldoende vitaminen hoor! Alleen in verhouding met biks erg weinig energie, ze moeten dus enorm veel gras en hooi eten om aan dezelfde energie te komen als wat er in biks zit.

Het liefst zou ik die van mij zomer en winter 24 uur per dag op het land zetten, lekker veel bewegingsvrijheid, maar dat heb je niet overal voor het zeggen

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:58

Zolang hij alleen maar op de wei staat en verder geen beweging krijgt is hooi wel genoeg.

RiNa06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:06

als je shet er gezond uitziet denk ik dat ie geen krachtvoer nodig heeft

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:35

Ik zou je paardje gewoon niks bij voeren. Hij is nog niet aan het werk en heeft genoeg te eten. Er zitten genoeg vitaminen en mineralen in hooi en gras voo9r een paard dat niet veel doet.

Als je je paard aan het werk gaat zetten (als hij oud genoeg is) kan je hem wat biks gaan geven.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:50

caspertjuh schreef:

Als de paard werkt, dan lijkt me wel zo verstandig dat hij brok krijgt. (niet te veel)
maar de shet ( en het is op zich al een hele robuuste ras, ze kunnen met heel weinig overleven) hoeft niet te werken. Dus brok is echt NIET nodig.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:08

Mijn shet en welsh (6 en 9 jaar) krijgen ook alleen maar hooi, de hele dag door. Af en toe een wortel, maar vooral de shet krijgt echt geen biks. Als de welsh wat gedaan heeft een handje biks, maar that's it.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:03

In principe is hooi genoeg, niet alleen voor shetties maar voor veel meer paarden die weinig werken!
Pas als ze te dun zouden worden kun je ze iets bijgeven, maar een dunne shet??( ik zie ze weinig)
Wat nu het probleem is, in goed hooi zit voldoende, maar hoe weet je dat je hooi goed genoeg is?
Als je hooi hebt van wisselende kwaliteit, kun je voor de zekerheid het beste een extra vitamine bijgeven.
Die kun je op verschillende manieren krijgen, in emmers waar je een klein beetje van geeft of bijv. de pavokoeken.
Dus mensen, echt waar, helemaal voor shetties en andere paardjes die sober zijn is echt niet veel nodig!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:06

Die van krijgen ook alleen hooi. Ze hoeven in de winter ook vrijwel niks te doen. Maar ze zijn heel levendig en zien er gezond uit, dus ik denk dat het geen kwaad kan

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:21

Die van mij (zware tinker) werkt elke dag best wel hard (anderhalf uur per dag), ze krijgt ook bijna alleen maar hooi. Ze krijgt nu sinds gister en schep lucerne (ook ruwvoer, als aanloopje op de weidegang) en een handje biks en veeeeeel hooi (2 keer daags). En ze wordt echt niet dun En ze is nog nooit zo gezond en vrolijk geweest als nu!