Omschrijving:
Teula’s zijn elastieken die tussen de teugel of de dubbele lijnen en het bit gezet kunnen worden. Daardoor krijg je een heel zachte verbinding met het bit die bovendien elke snelle beweging van het paardenhoofd kan volgen.
Teula’s worden bijvoorkeur gebruikt in combinatie met een leren bit; een trainingshalster en een teulatouwtje.
Het teulatouwtje zorgt voor een directe verbinding van de teugel of lange lijn naar het paardenhoofd. Worden de teula’s boven een bepaalde grens uitgerekt, dan nemen de teulatouwtjes de kracht over en dragen hem af aan het trainingshalster.
Een teulaset gebruiken we bijvoorbeeld om te trainen met een beginnende ruiter; met een groen paard en soms voor verreden paarden.
Zodoende kan je bij een jong (onbenullig) paard of bij een ongeoefende ruiterhand nooit bruut inwerken op de paardenmond. De (te grote) kracht wordt afgedragen aan het halster. De verbinding met het bit blijft altijd subtiel.
Zijn er mensen die dit kennen of er ervaring mee hebben?
Niet dat ik een hele onrustige hand heb of dat mijn paard heel hard in de mond is. Maar ik ben altijd van, hoe vriendelijker/zachter hoe beter.