werkt tonglepel tegen tong uit de mond?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_hannah_

werkt tonglepel tegen tong uit de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 10:30

Nou dat lijkt me een vrij duidelijke titel

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:31

Het paardje waar ik op rijdt heeft ook een tonglepel en heeft zijn tong nooit uit zijn mond hangen. Maar ik zou eigenlijk niet weten of het daar tegen werkt haha

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:32

ja, mijn verzorgpony heeft met wedstrijden altijd een tonglepel in, het helpt heel goed, want tijdens het 'gewone' rijden heeft hij echt altijd zijn tong uit zijn mond

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:38

volgens mij is de tonglepel ervoor dat het paard de tong niet over het bit kan doen. daar heb ik hem in ieder geval voor gebruikt toendertijd. en omdat de tonglepel bovenop de tong ligt, kan het paard de tong wel zijwaarts uit de mond steken, dus vermoed dat het niet zal werken bij je probleem

IndianSummer

Re: werkt tonglepel tegen tong uit de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:42

Een paard van mijn vader had ook altijd een tonglepel in.
Hij gooide ook telkens zijn tong uit de mond, en sinds hij die tonglepel in had deed ie het niet meer.
Volgens mij is het ervoor bedoeld dat het paard er een beetje mee gaat 'spelen'. Zodat hij zijn aandacht daarbij heeft en niet bij het tong eruit gooiden of over het bit.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:05

Als een paard zijn tong zijwaarts uit zijn mond gooit, zal het (tong)bit niet werken. Ken er ook zo een en daarbij helpt het tongbit echt niet. Bovendien vind ik het heel wat wat ie dan in zijn mond heeft.
Als het om het "spelen" gaat en dat zou natuurlijk goed kunnen helpen, zijn er legio andere bitten denkbaar

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:49

Sluit iig eerst alle lichamelijke klachten uit, want het komt maar héel erg weinig voor dat een paard zijn tong buitenboord slingert terwijl er verder niets aan de hand is.

Tonglepel is in principe om te voorkomen dat ze hun tong over het bit doen.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:57

rockemuiz schreef:
ja, mijn verzorgpony heeft met wedstrijden altijd een tonglepel in, het helpt heel goed, want tijdens het 'gewone' rijden heeft hij echt altijd zijn tong uit zijn mond

Beetje jammer dat je dit gaat verbergen op concour, weet je de oorzaak?

Ik heb geleerd dat een tonglepel er voor zorgt dat de tong niet over het bit kan, wellicht dat er, zoals aangegeven in dit topic, zich ook andere 'bijwerkingen' voordoen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:10

Zoek eerst eens de oorzaak. De tong uit de mond ik een vorm van verzet.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:11

Sjonniej schreef:
Sluit iig eerst alle lichamelijke klachten uit, want het komt maar héel erg weinig voor dat een paard zijn tong buitenboord slingert terwijl er verder niets aan de hand is.

Tonglepel is in principe om te voorkomen dat ze hun tong over het bit doen.

Wat voor oorzaken bijv?

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:11

Het is tegen een tong over het bit gooien, maar je kan het altijd proberen. De een houdt met een tonglepel um wel naar binnen de ander niet...

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:12

het is natuurlijk NIET altijd een vorm van verzet...

marianne18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:14

heb je oude panties? tis even oefenen maar je kunt die ook vast maken aan de tong en dan onder aan de kin (betje lastig om uit te leggen)

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:16

lijkt mee een beetje beulachtig...........

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:22

marianne18 schreef:
heb je oude panties? tis even oefenen maar je kunt die ook vast maken aan de tong en dan onder aan de kin (betje lastig om uit te leggen)

excuse moi? je wilt de tong VASTBINDEN aan de kin?
nou, dat klinkt werkelijk ehm.. erg apart. vrees dat je dan 1 concours je paard mag inleveren wegens dierenmishandeling

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:23

Bij tuigpaarden is de tong vastbinden met een panty volgens mij toe gestaan.
Bij wedstrijden onder het zadel niet.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:29

Al was het wel toegestaan, zo'n paard doet niet voor nies zn tong over het bit lijkt me..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:30

Elsemieke schreef:
Al was het wel toegestaan, zo'n paard doet niet voor nies zn tong over het bit lijkt me..

Helemaal mee eens.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:31

Elsemieke schreef:

Waarom dan wel? Zou nml graag willen weten. En is ook niet zo dat hij constant met z'n tong eruit loopt hoor. Alleen af en toe..

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:41

Zoals eerder gezegd het komt WEINIG voor dat het paard zomaar zn tong naar buiten gooit. Het kan dus wel, maar daar zou ik niet op 'vertrouwen'. Het kan volgens mij komen door zn bit te strak of een teken van verzet. Maar ja; ik kan het ook fout hebben.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:48

Elsemieke schreef:
Zoals eerder gezegd het komt WEINIG voor dat het paard zomaar zn tong naar buiten gooit. Het kan dus wel, maar daar zou ik niet op 'vertrouwen'. Het kan volgens mij komen door zn bit te strak of een teken van verzet. Maar ja; ik kan het ook fout hebben.

Hmmmz, nee het bit zit zeker goed. Wat voor verzet bijv?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:51

Er heeft een keer een stuk over gestaan in de P&S. Daarin stond waarom de jury het als verzet rekent.
Het was een nogal ingewikkeld verhaal, over botjes bij het aanhechtingspunt van de tong enzo. Ik weet het niet meer precies, maar het kwam er op neer dat als een paard de tong uit de mond doet er iets niet goed zit bij die botjes, dat doet een paard pijn en om van die pijn af te komen steekt hij de tong uit de mond.
Meestal gebeurd er iets bij die botjes door een te ruwe ruiterhand, maar het kan ook ander oorzaken hebben.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:53

Anouar15 schreef:
Zoek eerst eens de oorzaak. De tong uit de mond ik een vorm van verzet.

Klopt niet. Mijn paard steekt haar tong soms ook uit, dit komt doordat haar tong te groot is voor haar mond. Als ze zich ontspant houd ze hem binnen, is ze wat stresserig dan doet ze hem eruit.

Een tonglepel zorgt ervoor dat het paard zijn tong niet over het bit doet. Maar zorgt er niet voor dat ie hem uitsteekt!

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:32

Iemand een idee hoe ik het dan kan voorkomen? behalve z'n tong vastbinden dan hoor want dat vind ik gekkenwerk.